Fórum témák
» Több friss téma |
Ha veszek kész szervót akkor már nem éri meg megcsinálni. Sokat így sem kérhetek érte, ezért keresem a legolcsóbb megoldást. Egyébként nem kell mm-es pontosság, simán megfelelne ha egy-egy optó volna a sín végein, és amikor odaér a motor akkor irányt vált és vissza.
Ha nem éri meg a kész szervo, akkor kár ezzel foglalkozni, mert se nem olcsobban se nem jobban nem fogod tudni megcsinálni..
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2015
Miért kellene szervo? Valaki csinált is (talán a PIC-es témában) intelligens ablakfelhúzó vezérlést, áramfigyeléssel. Ekkor végálláskapcsoló sem kell, ha eléri a beállított végállást (nekiütközik egy csavarnak
![]()
Azért nem akarok kész szervot, mert régebben csináltam hasonlót disco-fény mozgatására ablaktörlő motorral, amiből most is van itthon vagy 15db. Akkor relékkel oldottam meg az irányváltást, és jó is vot, de most egy olyan vezérlést akarok amiben nem csattognak a relék. ktamas66! jó az ötlet amit írsz, már előrébb is vagyok a témában, az ablakfelhúzó jó is lenne kis átalakítással, csak azt nem találom amit említettél.
Ez az egyik: Bővebben: Link
Ez pedig a másik: Bővebben: Link Továbbá, ami nekem eszembe jutott a feladatodhoz: Tároló NAND/NOR kapukkal, Useless machine, mikrokontroller (ágyúval verébre) stb.
Nézegettem ezeket, és van elképzelésem, de inkább a mikrokontrollerek felé hajlanák. Csak annyi a baj, hogy programozóm van, tudok is programozni mikrokontrollert, de magához a program írásához nem értek. Egy kész Hex fájlt be tudok égetni, de ilyet meg nem találok sehol.
Igazad van! Pl két hónapja még nem láttam mikrovezérlőt sem. Ma meg már van egy jó égetőm, és csináltam már pic-es hőmérőt-hőkapcsolót. És ahoz is itt kaptam sok segítséget a fórumon. Most már tudok mikrovezérlőt programozni, kész fájlból, de a program írásának az alapjait még csak most kezdtem el olvasgatni.
Szia!
Nagyon régen volt a kezemben ablaktörlő motor, az még valójában egy soros DC motor volt. Ahogy látom, a mostaniak már leginkább állandó mágnesűek. Gondolom neked is ilyenek vannak. A feladatot több részre bontanám: 1. Egy irányváltásra alkalmas DC motor szabályzó (lehet hogy a sebességet is állítani akarod?) 2. A mozgást meghatározó vezérlés. Ennek kell tudnia hogy mekkora távolságot kell mennie a motornak, és kell valamilyen pozíció visszajelzés is. A végén egybe integrálhatod a kettőt, de lehet segítené a megoldást a szétbontás. 1. DC motor szabályzó. Egy ilyen kis szerkezet is nagyon összetett lehet; készíthetsz tirisztoros vagy pwm-es 4/4-es hajtást fordulatszám szabályzóval alárendelt áramszabályozással. A kivitelezést és a funkciókat lehet egyszerűsíteni; ha van +-12V-os tápegységed, akkor egy félhidas elrendezéssel is megoldható az irányváltás. Azért az irányváltás nem kellene egyszerűen a fetek átkapcsolására egyszerűsíteni; legalább a felfutást illene PWM-mel megoldani. 2. Vezérlés. A sínen legalább egy pozíciót kellene érzékelni. Ehhez képest akár idő alapon lehetne adni a vezérlő jeleket a hajtásnak. Lehet a motor áramából meghatározni, hogy végállásra futott, mert ez egyszerű, de mivel ez túlterhelésekkel jár, nekem szimpatikusabb lenne egy induktív érzékelős kialakítás.
Eddig úgy áll a dolog, hogy Bakman kolléga segít a mikrovezérlő progjamjának megírásában. Ha ez megvan, Fetes híddal fogom megvalósítani az irányváltást. Néztem az L298 hidat, de az kétlem hogy elbír 5-6 Ampert, mert terhelésen annyit mértem a motoron. Így IRF fetekkel akarom megoldani. Ha a mikrovezérlős rész nem jön össze véletlenül, akkor azon gondolkoztam hogy két komparátorral is meg lehet oldani. Itt az egyiken beállítom az alsó végállás helyzetét, a másikon a felső végállásét, ezek lennének a referencia feszültségek. A tengelyre tennék egy sztereo potit ami a visszajelzést adná a két komparátornak (persze megfelelő áttéltellel) és még kellene fél marék relé is ami a motor polaritását is váltja, és még arra is hogy pl a két iránynál a két komparátor külön működjön. Nagy vonalakban úgy gondolom hogy elindul felfelé a motor a sínen, közelít a felső végálláshoz, ha azt elérte a komparátor átbillen, ezáltal a relé polaritást vált, és egyben kikapcsolja az első komparátort, közben bekapcsolja a másodikat, az addig vezérel még vissza nem ér a beállított értékre, és így tovább. Ne hurrogjatok le ez csak egy ötlet, ezt még papírra kell vetnem, meg agyalni rajta egy csomót, lehet nem is megy ez így. Ezért inkább várok még mert mikrovezérlővel ez sokkal egyszerűbb.
Sziasztok! Nekiálltam fejleszteni egy egyenáramú kefés motorokhoz való vezérlést elsősorban elektromos rollerekhez és gyerekautókhoz. Jelenleg az 1.1-es verziónál tartok, de még egy csomó teszt van hátra, szóval nem ez lessz a végleges. Jelenleg a következőket tudja: a motor túláram védelme két lépcsőben, első lépcsőben 10 másodperc után tilt le a védelem, második lépcsőben azonnali letiltás, alacsony akkufesz védelem, a gáz-jeladó potenciométer bármelyik vezetékének elszakadása esetén azonnal megállítja a motort, fék kapcsoló figyelése(ha fékeznek, akkor motor kikapcsol). Kapcsolási rajzot egyelőre nem teszek fel, csak az aktuális paneltervet. Ha majd a teszteken is bizonyít, és eljutok a "végső" verzióig, akkor írok róla egy cikket ide az oldalra.
A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2015
Sziasztok!
Van egy 24V 250W-os motorom, amihez szeretnék egy egyszerű PWM-es vezérlést készíteni. Nem vagyok otthon a témában, konkrétan a nagyáramú vezérlésben. Utánaolvastam, és a talált kapcsolások alapján a mellékelt rajzot hoztam össze(a FET rajza nem pont ilyen, de csak ilyen volt a programban). Csak IRLZ24N FET-em van, szóval azzal szeretném csinálni, viszont nem értek a FET-ekhez. A túlméretezés kedvéért gondoltam, hogy kettőt teszek bele. Több kérdésem is van, egyáltalán jó így a rajz? Diódának jó az MBR10100? Mekkorák legyenek az ellenállások? A PWM jel 5V-os lenne 500Hz-en (ha jó úgy). Köszönöm szépen!
Szia, Általában IRFZ 44-eket szoktam használni, nem csak az A miatt, hanem jóval kisebb az Rds(on) értéke. Tersmészeteen párhuzamosan is lehet őket kötni, 20-30 Ohm elég a Gate körbe. A biztos nyitáshoz a PWM-ről egy 10V -os jel kell legalább, aminek a felfutása a elég gyors legyen. A minimális hő-dissipáció érdekében. R3,R4 TP-s meghajtás esetén nem szükséges, de 1KOhm körül lehet. Ilyen frekihez, nem feltétlen kell a Schottky, de ha van nem árt, a 10A is elég. A frekivel viszont felmehetsz 5-10 Khz ig, nem rángatja annyira a motort. 60A-es IGBT mellé 30A es diódákat rakok.
Köszönöm szépen a választ!
Ha R1 és R2 20 ohm , R3 és R4 pedig 1k, úgy jó lenne? (Mit jelent az, hogy TP-s meghajtás?) A 10V-ot az indokolja, hogy PWM-es lesz? Ha próbálgatással csinálnám, először kisebb feszültséggel, akkor legfeljebb jobban fog melegedni? Mert ha baja nem lesz tőle, akkor kikísérletezem. ![]()
Szia, Itt a TP kapcsolási rajza. Nem szükséges, se le, sem fel- húzó ellenállás. Ha hűtőbordára rakod a FET-et biztosan nem lesz baja. Itt egy egyszerű PWM 555-el, 12V-ról, a 24V-ból egy Zener-rel, vagy 7812 vel megoldható a táplálás. A C1 cseréjével a frekvenciát lehet változtatni, a P1 el pedig a kitöltést, vagyis a fordulatot.
Nem tudtam, hogy mit rövidít a TP, köszönöm. Közben kaptam javaslatot, hogy TC4420-at használjak a FET meghajtására, így szerintem azzal fogom csinálni. És egy darab IRFZ44-gyel inkább.
A PWM jelet AVR-rel állítom majd elő, ezért ezzel az ic-vel kényelmes lesz a meghajtás. Köszönöm szépen a segítséget!
Igen az jó megoldás, én IR2101-et használok erre a célra.
Üdv. ismét!
Ránézne valaki erre a rajzra, hogy jó-e? Köszönöm szépen!
Hello! A Q2-re semmi szükség. Gondolom valami TTL bementet modellez a dolog, de ott az ÉS kapu megvalósítása miatt van bent, multiemitteres kivitelben. De ha az invertáló TC4429-et választottad volna, a másik tranyóra sem lenne szükség..
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
Szia, Kicsit el van bonyolítva, a 6N137-ben már eleve van a nand kapu+ tranzisztor. A Q2,3 pont a fázisfordítás visszafordítását végzi, ha jól látom. Szerintem az egészet egy PC817-el ki lehet váltani. Azt már 5mA áram nyitja, a 330 Ohm 15mA, így kb meg3x -ozható. A kimenete a 10K felhúzóval tudja vezérelni a FET meghajtót. Az R3 csupán az IC védelmére van, értéke lényegtelen.
Van 4429-em is, csak arra gondoltam, hogy tennék rá közvetlen pwm bemenetet is opto nélkül, ekkor viszont ott kellene invertálnom, ha nem szeretném megfordítani a kitöltési tényezőt. (Rákerestem arra, hogy tranzisztoros inverter, és ilyet találtam, azért volt a Q2.)
Az opto-t nem szeretném megváltoztatni, ezen kívül még 4N25-öm van, más nincs. A 330 ohm amúgy miért 15mA? A LED-en is esik feszültség, (ha jól értem az adatlapot, akkor tipikusan 1,4V) így kb 11mA jön ki. Ha Q2 nélkül jó a kapcsolás, akkor van még egy kérdésem, kell még valahova kondenzátort tenni? Köszönöm szépen mindkettőtöknek!
A stabik elé és után kell tenni legalább a gerjedésgátló kondikat. A TC adatlap 4. ábráján láthatod a kondikat. Mert miből subrintaná ki a 6A-t a TC, a stabiból aligha?
Tényleg, köszönöm! Az előző hozzászólásomban jól csináltam a LED áramának számolását?
Üdvözletem mindenkinek
Már egy éve lesz lassan hogy egy piaggio ape 50-es,be elektromos meghajtást szeretnék építeni. Ott vagyok megakadva,hogy( azt hiszem meg van minden hozzá) van egy sevcont mos 90 vezérlő amely nem szabályozza le a fordulatot nullára.Egy erdélyi fiú segített nekem.A beköté ő küldte el. viszont ő sem tudja miért nem áll le nullára. Ha valaki segítene ebben megköszönném. Egyáltalán lehet-e,ezt a vezérlőt egy 24v 2400w 2400ford,dc motorhoz használni. Annyit tesz a motor,hogy ha a potmétert letekerem, a fordulat csökken, de nem áll le. Úgy 2-300 fordulattal forog tovább. A melléklet szerint van most bekötve.
Én azt nem néztem, de a lényeg, hogy az ellenállásra jutó feszültséget kell mindig kiszámolni, amit befolyásol a táp értéke, a meghajtó kimenet(vagy akármi) mekkora feszültséget tud kibocsátani a szükséges áramon, és a körben lévő Led nyitófeszültsége. Ha ezek levonásra kerülnek a tápból, meg van az ellenállásra jutó feszültség..
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2015
Értem, köszönöm!
Sziasztok!
Adott egy 180V-os DC motor, amely áttételen keresztül adagolást végez. A kérdésem az, hogy (mint a léptetőmotoroknál úgy) a DC motornál lehet-e "fék" üzemmódot adni a kivezetések rövidrezárásával? Köszi!
Lehet. Bár minél kisebb a fordulat annál kevésbé hatékony.
Isten adta
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |