Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok,
Egy garázsajtó vezérlőjével állok szemben, ami megadta magát. Egy új vezérlő megoldaná a helyzetet, viszont a gyártó nem gyártja a modellt, ~30 éves konstrukció. A garázsajtót két oldalt egy-egy motor mozgatja (12V, kb ablaktörlő motor), lánckeréken keresztül egy láncon. Új nyitó elektronikát viszont csak végálláskapcsolós módon találtam, jelen esetben ez sajnos nem alkalmazható. Viszont arra gondoltam, ha már van 12V kimenete a motoroknak, illetve végálláskapcsolóra leáll, ehhez relatíve könnyen hozzá lehetne illeszteni egy kis segéd áramkört, ami a motorokat kezeli. A régi garázskapu működéséből kiindulva, jó lenne ha az alábbi funkciókkal rendelkezne: motorok lágyindítása, majd üzemeltetés teljes sebességgel, utána lelassítás mondjuk fele sebességre, a végállásban jelentkező áram ugrás hatására pedig végállás jel küldése a vezérlő elektronikának. A lágyindítás célja hogy minél kisebbet rántson a láncon a motor (hisz alapvetően az egyik irányba feszül, és innentől a másik irányba fog menni) A motor sebességét egy NE555 + FET ből álló PWM-el szabályoznám, ahol egy másik 555 monostabil multivibrátora kapcsolna a gyors és lassú menetek közt, egy trimmerrel állítva a gyors menet idejét. A végén az áram figyelésre 0,1 ohm ellenállású rézhuzalt iktatnék be, ahol az ellenálláson eső feszültség megüti a 0,8V-ot, akkor végálláskapcsolót imitálva leállítja a mozgatást. Szerintetek életképes az ötlet? Esetleg jobb megoldást tud valaki javasolni?
Szia!
Nem írtad, hogy a nyitás/csukáshoz kell-e irányváltás a motoroknak. A felvázolt megoldással kapcsolatban az az aggályom, mivel áramszabályozó kör nem lesz benne, a végén nagyon nagy áramok alakulnának ki, amik a motort és a tápegységet is károsíthatják, illetve a hozzá tartozó nyomaték a mechanikát is túlterhelheti. A régi vezérlő javítása kizárt? Esetleg ha egy képet felteszel róla, lehet hogy abban is kaphatnál segítséget.
Sziasztok. Jó öreg téma de azért megkérdezem:
Modellvasút vezérlés, mi lehet rá a legalkalmasabb? PWM-el visít a mozdony, annyira nem jött be, tény annyiból jó hogy 1-2%PWM -nél szépen világít a szerelvény de ugye a motor szinte áramot se vesz fel. Az a gondom vele hogy a nagyobb mozdonyok kb 60% PWM-től hajlandóak elindulni, de ha tekerem 0-tól 60-ig legalább jól hallhatóan visítanak. :O Ötlet? Vagy maradjak egy sima DC szabályozott "tápnál". A pályát jelenleg egy PWM híd + arduino viszi, 12V 5A tápegységgel, ezt szabályozza PWM-el a sínre, a mozdony fordulásáért pedig az arduino felel (oda-vissza gomb).
Magasabb PWM frekvencia nem megoldás?
Gondolkoztam rajta, de azzal szerinted megoldódna a nehézkes indulás is?
Az igazi modellvasút DCC vezérléssel működik. A sínben állandó feszültség van, arra vannak ültetve a vezérlő jelek, amit a mozdony, funkció dekóder alakít át.
Menj át a modellvasút topikba, vagy olvasgasd a Hobbivasút testvéroldalt.
Mit értesz nehézkes indulás alatt? Ha 60 %-os kitöltés mellett kezd el forogni a motor, akkor ettől kevesebbet ne adj rá.
Pl. potméter 0 - 100 % ---> PWM 60 - 100 %
Rendben, még egy utolsó: Nekem többségében a gondom hogy analóg az asztal, és a mozdonyok is így többségében nem kialakítható a vezérlés, vagy átállás DCC-re.
![]()
Akkor a sínre jutó feszültséget szűrd meg egy viszonylag nagy értékű kondenzátorral, vagy egy LC szűrőtaggal, aminek az időállandója jóval nagyobb, mint a PWM frekvenciájának periódus ideje. (alulátersztő szűrő)
A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2021
Szia!
Korábban volt szó valamelyik témában, hogy az ilyen jellegű felhasználásnál célszerű a pwm vivőjét viszonylag alacsonyra választani. Ez annyira alacsony legyen, hogy a motor áram hullámossága olyan nagy legyen, hogy a szaggatott tartományban maradjon gyakorlatilag az egész tartományban. Az így kialakuló állandó nyomaték lüktetést a motor forgási tehetetlensége és a szerelvény tömege egyenlíti ki, hogy nagyjából egyenletes sebességgel menjen. Viszont ez a nyomaték lüktetés segít abban, hogy már kis pwm kitöltésnél is elinduljon a mozdony.
Sziasztok egyszerűnek túnő feladat,de elakadtam vele.
Vettem egy ilyen műszert, műszer 2 irányban forgó moitor feszültségét és áramát szeretném mérni Bekötöttem a kép szerint. a kép nem túl jó :vékony piros és sárga közös irányító + (irámyváltáskor -) vékony fekete nincs bekötve a műszer beépített söntös Egyik irányba méri a feszültséget ,áramot ,másik irányba sötét marad. Próbálkoztam dióda híddal,nem sikerült sehogy. Max áram 2 A Polaritásváltás relével van megoldva Árt a műszernek,ha folyamatosan sötét a képernyő ?(a helytelen polaritás miatt) A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
Az nem jó, ha a vezérlővel teszed sorba az árammérőt? Úgy belemérnéd a vezérlő saját áramát is, de számít?
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
Köszi hogy válaszoltál lehet jó így is,legfeljebb átkalibrálom a mérőt.
Lerajzolnád hogyan?
Szia, A relé közös ágára tegyed, mielőtt polaritást fordít, akkor rendesen fog mutatni.
Be van dobozolva,relé nyákon van ,nem akarnék beleforrasztani
Na most már nem értem egyáltalán...
Bekötöttem a bemenő ágra az árammérőt a feszmérőnek adok külön 5 V-ot mutat Volt- Ampert -t is A vezérlő kimenő fesz beállítva 5V -re bekötöm a vékony vezetékeket (piros-sárga) + -ra fekete - ra egyből zárlat lesz vezérlő lekapcsol. A műszernek miért nem mindegy honnan a f.ból kapja az 5V-ot?
így néz ki most
rózsaszín vezetékkel zárlat ,lekapcsol világoskékkel jó,de ehhez külön telep kell
Lásd melléklet (tömbvázlat).
Köszönöm,de sajna ezt vezetékek nélkül nem tudom áttenni az én esetemre
A műszeren 2 vastag és 3 vékony vezeték van a többi egyértelmű A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
Nem értem a hozzászólásod lényegét. A műszert beépíted a tápegység (áramforrás, ami a motort hajtja) és az irányváltó közé. Vezetékek mindenképpen kelleni fognak, különben hogyan akarod bárhova is beépíteni?
A fő elv ez és az egyik irányba jó is
ezek vannak ebből szeretném összehozni
vezérlő 0 -12V műszer 2 vastag az áramméréshez vékony piros és fekete :voltmérő betáp vékony sárga mérőszál a voltmérőhöz A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
A vezérlő és a tápegység közötti részhez nem férsz hozzá?
de,hozzáférek mert a táp van bekötve 2 vezetékkel a vezérlőhöz
A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
megcsináltam, belemérem a vezérlő 60 mA áramát is de ez nem baj
a voltmérőt ha bekötöm a vezérlő kimenet 6V -jára rögtön zárlat van pedig ott is dc 6V van ha a voltmérőt külön 18650-es akksira teszem minden jó,de az aksi kb 4 V-ját méri és nem a motor kapcsain levő feszt polaritás jó
Hello! Az a jó a kérdés feltevésben, hogy szinte semmit nem tudni a vezérlődről.
Ha a táp és a vezérlő közé kötöd a műszert, akkor a vezérlő táp negatívját (vékony fekete) nem kell sehova bekötni. A műszer pozitív tápját (vékony piros) viszont kötheted a táp + pontjára. A műszer feszültségmérő bementét (sárga) pedig nem kötheted a motorra, mert ha forduk a polaritás, akkor vagy méri a motor feszültségét, vagy a nullát. De ha nem tudni "mi is a vezérlő", vagy is mit hogyan vezérel és mi vezérel, akkor hogyan lehetne tanácsot adni a ködben? ![]() A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2021
|
Bejelentkezés
Hirdetés |