Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
De most ebben mi a különleges? Az a 150W a maximális terhelhetősége a hangszórónak, tehát csak ennél kisebb teljesítménnyel szabad meghajtani.
A hangszórék teljesítménye azt jelenti, hogy annál nagyobb teljesítményt nem köteles elviselni - tönkremegy -, illetve a specifikáltnál nagyobb a torzítása. Bármilyen kis teljesítménnyel használhatod; akár zsebrádiékkal is. Visszafelé, egy adott teljesítményű erősítékre ne köss kisebb teljesítményű hangszórékot, mert tönkreteheti, de annál bármekkorával nagyobbat igen. Feltételeztem, hogy az erősíték és a hangszórék ellenállása megegyezik. A 150 watT rmS hangszórékra 0,7*150 watT = 105 watT-os szinuszos erősítéket köthetsz rá.
En csak anyit tudok neked mondani hogy altalaban az erosit teljesitmenyenek a duplaja szokott lenne a meghajtando hangszorok teljesitmenye.Szoval kikene birja a hangfalad a 60 w-os erositot.De az erosito hany ohmra van es a hangszorok is hany ohm volt amikor bekototted.Vagy van egy olyan hogy a regi erositonek kisebb a bemeni impedianciajuk .... enis igyjartam a regi hifimmel anak eleg 50% a laptopbol es mar nagyon jol megy de az 5.1 esemnek pedig fullon kell legyen a kimeno jel.Remelem valamit segitettem a dologgal kapcsolatban.
A hangerő sokmindentől függ. Függ az erősítő érzékénységétől a ládák érzékenységétől a bemeneti jel nagyságától, és még sorolhatnám. Azmeg hogy a ládára rávan írva, hogy 150W még nem jelenti azt h ki is bírja. A gyártók általában szoktak túlozni, lehet hogy attól a 60W-tól is elfüstölne a 150W-os ládikó. Ha pedig az erősítő 60W-os és max kivezérlésen szeretnéd járatni akkor értelem szerűen min 60W-os láda kell rá ami tényleg kibírja a 60W-ot, de egy 100-120W-os láda lenne a legjobb.
Sziasztok.
Építek egy kis tekercselőgépet. Mechanikusan kész, de az elektronika hiányzik még. Egy 3,6Voltos csavarbehajtó hajtja, ennek szeretném a fordulatszámát szabályozni a lehető legegyszerűbb módon. Olvastam itt a fórumon a PWM szabályozókról, de talán egyszerűbben müködne ha építenék egy "fényerőszabályozó" kapcsolást amit a táptrafóra kötök? Ti mit javasoltok?
Hello!
Hogy maradjon a PWM.. Egyenirányítani úgy is szükséges, és akkor kell még egy 555 meg egy Fet? üdv! proli007
Heló!
Hát igen, mihamarabb beszámolok a fejleményekről. Eddigi segítségedet nagyon köszönöm.
Sziasztok. Van egy smd 555-öm. Hogyan tudom megállapítani, hogy melyik az első lába?
Egy pici pöttynek vagy valamilyen jelölésnek kell lennie rajta, ami jelzi.
http://www.hqelektronik.hu/info/hu/ne555d.html Itt látszik is
Azt néztem elsőnek. Nekem is ilyen ST-s, de nincs rajta pötty.
Az egyik hosszabbik oldalának az éle csapott, és ott van az 1-es láb. Az adatlap alján ott a tokrajz. Lap alján
Na, értem. Akkor már csak a helyes végét kell megtalálnom.
Nem kell megtalálnod, mert adja magát. Pillants a tokrajzra, amit felülnézetből (felirat felől) kell értelmezni.
Ezt építgetem, köszönöm. Csak 10k-s potim van, és IRF540-em remélem jó lesz.
Adott egy 200 wattos erősítő oldalanként.
lejátszó és az erősítő közé mekkora ellenállás kell hogy 20 watt jelenjen meg az erősítő kimeneten.Pld mint a potméter az erősítőben.Van-e rá képlet?
Hello!
Lenne egy kis gondom. Tranzisztoroknak kellene helyettesítőt találni mert ilyeneket sajnos nem kapok a hestoreban. Ezek reléket kapcsolnak: BC237 -->BC547C BC214 -->BC557C A következő kettő 1db led villogtatásához kell: 2N3906 -->BC557C 2N3904 -->BC547C Jók ezek? Köszönöm a választ. üdv. Tomi
Meg lenne még1 kérdésem. Az NE555 ic adatlapján az van hogy 0-70°C ig. Gondolom sokan használtátok. Én most fogom először és hát udvaron lesz infrakapu kapcsolásba illetve időzítő kapcsolásban is. Szerintetek mit fog csinálni télen?
Szia!
Tápláld be ide a helyettesítendő típus nevét és a kidobott eredményeket nézd át.
Hello!
Képlet az lenne, csak éppen semmi értelme, ha jól gondolom. - Az teljesítmény alapképlete, a P=U^2/R vagy is a teljesítmény a feszültség négyzetével arányos. - Tehát ha a két teljesítményt elosztjuk egymással, akkor megkapjuk a teljesítmények arányát. (ha a terhelő ellenállás nem változik) - Ha ebből gyököt vonunk, akkor a feszültségek arányát kapjuk meg. - Vagy is 200W/20W=10, gyök10=3,16. Vagy is a feszültséget 1:3,16 arányban kell leosztani. Vagy is egy olyan feszültség osztó kell, aminek osztása 3,16. Ez Pld. 22kohm/10kohm ellenállásokból készült osztó. De ha ez az osztó, azért kell, mert a 200W-os erősítő kimenetére 20W-os hangfalat szeretnél kötni, akkor az kapufa. - Mert ez a megoldás, csak akkor lenne jó, ha az erősítő, maximálisan ténylegesen csak a 200W-hoz szükséges bemeneti feszültséget kapna, amire semmi garancia. - Másodsorban ha a 20W-os hangfal nem is kap nagyobb jelet, mint amit kibír, elég egy zavarjel - átkapcsolás, vagy bármi tranziens, és a hangszóród már is kipukkadt a 200W-os jeltől. De ha csak az a cél, hogy Minden marad az eredeti 200W-os kapcsolásban, csak tizedére szeretnéd csökkenteni a teljesítményt (hangerőt), akkor megfelelő lehet. üdv! proli007
Hello!
Az igaz, hogy a laptop 19V egyenáramot kap, csak éppen a tápegység ami ezt előállítja, összeköttetésben van a hálózati feszültséggel. A tápegységbe lévő transzformátor primer és szekunder oldala között, szórt kapacitás van. Mivel egy kapacitás átvezeti a váltóáramot, a hálózat feszültsége megjelenhet a táp kimenetén. Feltételezve, hogy a táp fizikailag nem hibás, a "jelenség" alapvetően a táp tervezési hibája, mert illene ezt a kapacitív áramot a földelés felé levezetni. (primer és szekunder között elhelyezett árnyékolással, ami a földelésre kapcsolódik. Már amennyiben a tápkábelen földelt dugó van, és a konnektor amihez csatlakoztatod, földelt (valóságban is, nem csak az érintkező miatt). És a táp nem kettős szigetelésű, mert akkor nincs is földelt csatlakozója. Van viszont (pld. legfőképpen a PC tápok esetében), egy nagyfeszültségű kis kapacitású zavarszűrő kondi, ami a hálózatról a táp földelésére (házára) megy. Ezért ha a sima PC nem földelt hálózathoz csatlakozik akkor rázhat. Az hogy egy multiméterrel ekkora feszültséget mérsz a föld és a táp kimenete (laptop) között, az még nem jelent semmit, hiszen a multiméternek 10Mohm a bemeneti ellenállása. (Az még akkor is mutat jelentős feszültséget hálózat közelében, ha semmihez nincs kötve, csak megfogod a vezetéket. Mert közted és a hálózat között is van kapacitás. (kapacitív csatolás) A maximálisan kialakuló áram nem biztos, hogy életvédelmi szempontból is problémát jelent. Vagy is áramot kellene mérni a táp kimenete és a földelés között. Az beszédesebb. üdv! proli007
Hello
A látszólagos és meddő teljesítmény között mi a különbség ? Hogyan keletkezik a meddő és miért? Az elmü melyiket méri? Előre is köszönöm a választ!
Nem hinném, hogy gond lehet fagypont alatt, de ha biztosra akarsz menni, akkor használj SA555-öt.
Hello!
Hogy mi a különbség, olvasd el itt. Úgy keletkezik, hogy a fogyasztók egy része nem Ohm-os terhelés, tehát fázistolást hoznak létre, a feszültség és az áram között. Hogy melyiket mérik? Mikor melyiket.. Kis fogyasztónál ma még a hatásost, nagy fogyasztónál a meddőt is, (és számlázza is szerintem) Ha elterjednek az "elektronikus fogyasztásmérők", arra tippelek meddőt is fognak mérni és "büntetik is majd", mert egyre több a meddő, ami hálózati veszteségeket okoz. (De ezt a kérdést, az erősáramú kollégáknál kellett volna feltenni. Én csak láttam már vastag drótot is..) üdv! proli007
Köszi szépen, nem 20 wattos hangszóróhoz kellene hanem valamit kitaláltam de az titok.
Szia!
A fet szerintem jó lesz, de potit kell venned, én is próbáltam kisebbel, de nem lehetett normálisan szabályozni, ha jól emlékszem. Ha motort hajtasz vele, mindenképpen tedd bele a védődiódát, mert ki fogod nyírni a fetet! Ha kell nyákrajz, szólj!
Szia.
Védődiódán a motorral kötött párhuzamos diódára gondolsz? Olyat tettem bele. Normál diódák vannak benne, és irf540 fet, és a 10-es poti. Úgy néz ki működik, de majd élesben... Jelenleg a legnagyobb bajom az hogy 3,6voltos a motor amit akarok hajtani vele (csavarbehajtó motor -tekercselőgéphez), de a tápom 12voltos, és valahogy össze kéne hozni a dolgot. Nyákot már szerkesztettem, de kíváncsiságból szívesen megnézném a Tiédet. Köszönöm.
Sziasztok.
Egy kapcsolót szeretnék készíteni. van egy kb 60 eves ventilatorom es persze a kapcsolója kuka. Ehelyett szeretnék egy masikat kesziteni. Szuksegem lenne egy 0-I-II-III fokozatú kapcsolóra, ami 230V-ot bir es egy villanymotort kapcsol. sztem 100W körüli lehet, vagy annyi se, egy regi ventilator motorja. a mechanikus kapcsolást (azaz hogy meglegyen a 3 állás, meg tudnam oldani egy robotgep fokozatkapcsolójából, de szuksegem lenne magára az elektronikára, hogy mennyi áramot kapjon a motor az egyes fokozatokban. Erre tudtok valami épkézláb kapcsolást esetleg? előre is köszi!
Fokozatmentesen, egy potival nem jó? Bővebben: Link
köszi szepen, de nagyon jo lenne, ha van olyan poti, ami mar kb 45fokos tartomannyal rendelkezik, mert a regi kapcsolo sajnos nem volt mas, mint egy hosszu kar közepen egy forgasponttal. a ket vegallasban kattant be az I ill. a II fokozat. ehhez az öntöttvan talpon van egy res, amin keresztul a kart lehetett mozgatni, es ezt szerettem volna megtartani.
A regi kapcsolo csak annyi volt, hogy volt egy ki-be kapcsoló a talpán, es ezen felul volt a max sebesseg, es egy kisebb, ami ugy szabalyozodott, hogy sorba volt kotve egy porcelan hengerre feltekert ellenallashuzallal, mint fogyasztoval, igy esett a fordszam. erre nincs valami korszerubb megoldas? azt tudom, hogy ez a motor nem olyan mint a maiak, azaz nem egyre tobb magnes kapcsol be vagy ilyesmi. kösz elore is |
Bejelentkezés
Hirdetés |