Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1436 / 3998
(#) proli007 válasza djhua hozzászólására (») Szept 1, 2011 /
 
Hello!
Jól hangzik csak nem igaz. +-15V van felírva a rajzon. Az van a kocsiban? De ebből az életben nem lesz 100W.
(Miért nem az erősítős topikban teszel fel egy ilyen "erősítős" kérdést.)
üdv! proli007
(#) djhua válasza proli007 hozzászólására (») Szept 1, 2011 /
 
Jolvan azt megoldom .. taplalnam +-15V rol , es az erosito reszet egy szamitogep tappal . Kb hany Wattot tudna leadni ?
(#) slave557 hozzászólása Szept 1, 2011 /
 
Sziasztok!

Hogyan lehetne számítógépről bekapcsolni egy 230V-os kapcsolót?

Én úgy gondoltam, hogy egy motor átkapcsolja a tolókapcsolót, de közvetlenül hogyan lehetne megoldani?

Válaszokat előre is köszi
(#) misi93 válasza slave557 hozzászólására (») Szept 1, 2011 /
 
Relé
(#) totya0820 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Sziasztok. Van 1 komoly gondom swift központi injektoros még 1 injektort szeretnék vezérelni,megoldható egyáltalán ha igen hogy a lehető legegyszerübb legolcsóbb megoldás érdekel köszönöm
(#) totya0820 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
beirtam de nem találtam választa problémámra
(#) totya0820 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Megvan a téma köszönöm felteszem ott a kérdést
(#) mav hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Sziasztok!

Vettem egy Mini DV005-ös minikamerát, amibe az akku állítólag 1 órát bír, gyakorlatilag 20 perc után lekapcsol.

(akku tipusa: Li Ion: 3,7V 200mAh)


Namost ezen a lapos akku kimenetén 3 csatlakozó rész van. Találtam hozzá ugyanilyen akkut ami nagyobb kapacitású, de hengeres alakú 2 kivezetéses, - úgy néz ki, mint a ceruzaelem.

Mi módon tudnám úgy átalakítani erre a ceruzaelemes megoldásra a kamerámat hogy legalább 1,5 órát fel tudjon venni? Van valaki szaki aki ilyennel foglalkozik vagy valami kapcsolási rajzot tudtok mondani? A 3. érzékelő mi célt szolgálhat a kamerán? Köszi szépen
(#) net105 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
fordulatszámot hogy lehet kiszámítani?
(#) net105 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Felmerült egy ötlet, hogy egy nyomtató motorjából kéne ventillátort csinálni. Ez megvalósítható? 24-30V 500-400mA és 12W ez van ráírva. A ventillátorlapátokat kartonból gondoltam elkészíteni (ez nem biztos, hogy jó ötlet). Várom a válaszokat és előre is köszönöm a segítségeteket.
(#) proli007 válasza net105 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Hello!
Kiszámítani nem lehet, megmérni igen (kivétel ha szinkron motor, vagy aszinkron és ismert a sleep). Mert a frekvencia egy másodperc alatti periódus (impulzus) számot jelent, míg a fordulat időalap egysége egy perc. Vagy is a fordulat=f*60.
Nyomtató motorok általában léptető motorok, ventilátornak nem igazán alkalmasak, és vezérlő kell hozzájuk. Ventilátor lapátot gyártani ne egyszerű és ráadásul baleset veszélyes amit tervezel. Egy PC sima ventilátor nem lenne értelemszerűbb?
üdv! proli007
(#) rolandi350 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Üdv.

Autó akkumulátorát lehet sima 350W-os pc táppal 5V-os részlegen tölteni?
A régi szocis töltőnk se adott ki 14-15V-ot csak 6-7-et és mégis feltöltötte az akkut 14,8V-ig.
Az nem baj ha 5V-on már nagyon kis amperral töltené és sokáig tartana de lehet? Nem lesz baja a pc tápnak lehet erre használni így? Ha nem akkor mért? Nem annyira értek az elektronikához azért kérdelek titeket.
(#) Balaa16 válasza rolandi350 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Szia!
Legjobb tudomásom szerint 5V-tal nem lehet egy 12V-os akkut feltölteni. (ha jól gondolom, az autó akku 12V-os) Ajánlom ezt a cikket. A tápot muszáj átalakítani. Én egyszer rákapcsoltam a táp 12V-os ágát egy 12Ah-s akkura. Füstölt is szegény!
Üdv! Sinka Balázs
(#) rolandi350 válasza Balaa16 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Phu aha..
Akkor nem kötöm rá
Na de mi történne ha én egy rendes tekercses egyenirányított 5V-os trafóval tölteném?
Sose töltődne fel 14,8V-ra?
De akkor hova venné fel állandóan azt a sok ampert?
Vagy idővel már nem venné fel mert nőne az ellenállása az akkunak esetleg szétrobbanna? Az amperok nem tűnhetnek el
(#) badger hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Szeretném megkérdezni, hogy:
Ha a mellékelt képen látható központi zár működtettető motort , szervomotort pótolni szeretném, akkor milyen paramétereket nézzek?Esetleg, ha valaki tudna konkrét ajánlást (pl.webbolt), annak is nagyon örülnék.Ezek a motorok hogyan mennek tönkre?Lehetséges fokozatos gyengülés, majd indítási kísérlet, de már kevés erő az ajtózár kilökéséhez?Esetleg elképzelhető kábel vagy vezérlő hiba jelen esetben?Tehát kevés a feszültség?Ezen a záron kívül 3 működik, bár a vezetőoldali szintén egyre gyengébb.A szétberhálás oka: az autószalonban egy ilyen működtető szerkezet 32e Ft (!!), ha csak motort cserélek benne( bár nem volt egyszerű az összeragasztott műanyagot ketté szedni) gondolom olcsóbban kijövök.
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat!
(#) Balaa16 válasza rolandi350 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Szia!
Töltésnél figyelj arra, hogy a töltőáram ne haladja meg az akku kapacitásának a tizedét. Tehát egy 55Ah-s akut 5,5A-ral lehet max tölteni. Az akkun maximum megengethető feszültség 14,7V.
Idézet:
„Vagy idővel már nem venné fel mert nőne az ellenállása az akkunak?”
Na ezt már nem tudom. Majd a profik segítenek. (én is kezdő vagyok még)
Remélem, hogy segítettem: Balázs
(#) rolandi350 válasza Balaa16 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Köszi a segítségedet azért hasznos volt.
Na de akkor én úgy gondolom, meg le is mértem, hogy az én régi szocis ukrán akkutöltőmön feszültség alapján lehetett beállítani az ampert. Vagyis volt rajta egy tekerő amolyan kapcsolós féle azt ahogy tekertem fel, úgy adott egyre több feszültséget ki, ezáltal az akkura kötve egyre több ampert is. Tehát ez úgy ment, hogy beállítottam kb 8 V-ra és ment 2 amperral és szépen felkúszott egészen 14,8 na jó 14,6-7 V-ig pontosabban bár a multiméterem se nagyon haláli pontos
De a lényeg, hogy feltöltötte 8V-al is közel teljesen.

Na akkor most egy kérdés a profiktól
Én ezt nem tehetném meg PC tápról 5V-ról? Az se baj ha az alacsony feszültség miatt csak pl 1 A-al töltené.
Elméletileg a régi szocis töltőmből kiindulva ennek így működnie kén. Elvégre a PC táp is ugyanolyan egyenirányított 5V-od ad ki. ? Vagy nem?
(#) pontaz hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Hali! Azt szeretném megkérdezni, hogyha multiméterrel megmérem egy tranyó hFE-jét, és találok egy másik típust, ami hasonló értékű, akkor azok felcserélhetőek egymással??? És azt tudom, hogy a hFE az erősítést méri, de mi a mértékegysége? Köszi!
(#) Sick-Bastard hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Üdv!

A képen látható (remélem jól linkeltem be) 2 bemenetes &-kaput próbáltam létrehozni 2db BC639 tranzisztorokkal, de valahogy nem jól működik.

A felső tranzisztor legyen a T1 az alsó a T2.

Ha T2 bázisáról leveszem a feszültséget, akkor szépen ki is kapcsol az áramkör. Viszont ha T1ről veszem le és T2n rajtahagyom, akkor a T2 emitterén áram folyik...

Mi lehet a gond?

SBAND Gate
(#) karaszbandi válasza pontaz hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Naszóval ezt úgy hívják, hogy béta. Ennek nincs mértékegysége, mivel ez egy viszonyszám. Áram erősítési tényező. A tranyóknak ezenkívül millió egyéb paraméterük van, ami meghatározza a tulajdonságait és a helyettesíthetőséget.
(#) Robi98 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni,hogy hogy is van ez az anód-katód dolog?
Mert a LED-eknél,diódáknál mindig az anód apozitív és a katód a negatív .Viszont amikor megnéztem az elektroncsövek,neoncsövek működését, mindig azt olvastam, hogy az elektronok a katódtól vándorolnak az anódig.Márpedig ha ez így van a katódnak kéne a pozitívnak és az anódnak a negatívnak lenni(mivel az elemnek is a pozitívtól a negatívig vándorolnak az elektronok a fogyasztón keresztül)

Köszönöm!
(#) pucuka válasza Robi98 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Csak azt az apróságot hagytad figyelmen kívül, hogy a konvencionális (egyezményes) áramirány pont az elektron áramlás fordítottja. Az elektronok mindíg a negatív potenciáltól vándorolnak a pozitív potenciál felé, a félvezetőkben, és a csövekben is. Tehát, ha az anód pozitívabb mint a katód, akkor folyik áram, ha nem, akkor nem folyik. (persze ideális esetben)
(#) proli007 válasza rolandi350 hozzászólására (») Szept 2, 2011 / 1
 
Hello!
Ez nem így működik. Kicsit utána kellene nézni az egyen és váltó feszültségek közötti összefüggéseknek.
A műszereddel ha váltó feszültséget mérsz, akkor annak effektív értékét látod. Egyenfeszültségnél, pedig a tényleges feszültséget. A kettőt azért választották így meg, mert a lényeg az volt, hogy 12V egyenfeszültségnek, és 12V váltófeszültségnek ugyan annyi legyen a munkavégző képessége. Vagy is összehasonlítható legyen. Ezért a váltakozó feszültség effektív értékét (vagy is négyzetes középértékét) adják meg.
De az egyenáram állandóan folyik, míg a váltakozóáram periodikusan a szinusz függvény szerint nő és csökken. Tehát a 12V effektív értékű váltakozó feszültség csúcsértéke, 1,42-ször (gyök kettő) több, mint az effektív értéke. Tehát ha a váltó feszültséged 12V, akkor annak csúcsértéke 17V. Vagy is munka szempontjából a 12V-ot kellene figyelembe venni, de az aksit a 12V 17V maximális értékre töltené.
Még egy kis csalafintaság van a dologban, hogy egyszerű műszer, nem a tényleges effektív értéket méri, hanem általában a feszültség egyszerű átlagértékét, csak éppen effektívben van kalibrálva. Vagy is csak szinuszos feszültségek effektív értékét mutatja helyesen. Ha a váltófeszültség egyenirányítva van, akkor már messze nem szinuszos a feszültség, hanem egy lüktető egyen, amit a műszer nem mér pontosan, hanem még az effektív értékénél is kevesebbet mutat. ezért a lényeges eltérés a mérésed és az aksi feltöltött feszültsége között.

Az áram pedig nem tűnik el, hanem akkora, mint amit a trafó és az aksi feszültség különbsége áthajt az aksi belső ellenállásán. Vagy is a töltés közben az aksi feszültsége nő, a töltő csúcsfeszültsége pedig marad, így a csökkenő különbség, csökkenő áramban fog megnyilvánulni. Ha a különbség nulla lesz, a töltőáram is nulla értékűvé válik. Tehát nem töltődik tovább az aksi. Csak éppen a hálózati feszültség nem állandó, tehát arra nem lehet számítani hogy ez a trafó feszültségével meghatározható lenne.

De naivság lenne azt gondolni, hogy 5V-al 12V-ra tudunk tölteni egy aksit. Mert a tényleges "sima egyenáram" csúcsfeszültsége pont annyi, mint az effektív feszültsége. Hiszen az nem hullámzik, mint a váltóból egyenirányított lüktető egyenfeszültség.
Tehát ahhoz, hogy az aksit 14,5V-ra feltöltsed, minimálisan 14,5V feszültség szükséges. De ekkor a töltés végén már nem folyik áram, és a töltés a végtelenbe húzódna le. Ezért ennél nagyobb feszültséggel töltünk, és a töltési végfeszültség elérésekor az aksit lekapcsoljuk a töltőről..
üdv! proli007
(#) peter1995 hozzászólása Szept 2, 2011 /
 
Hello. Létezik olyan kapcsolás aminek van egy bemenete amire kapcsolok egy jelet és amikor a jel eléri a 120Hz-t akkor a kapcsolás a 12V-ot kapcsol. Ha csökken a freki akkor szétkapcsol.
(#) proli007 válasza Sick-Bastard hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Hello!
Nincs semmi gond, csak ez még nem ÉS kapu csak a működési elmélete. Azt szemlélteti, hogy kollektor áram csak akkor van, ha mind két tranyó be van kapcsolva. Ha T1 bázis feszültségét elveszed, akkor nem folyik bázisáram, és nincs kollektor áram sem. De ha eközben T2-nek viszont van bázisfeszültsége, akkor ugyan nem kap kollektoráramot, viszont a nyitott bázis-emiter diódán keresztül a bázisáram az emitter felé lefolyik, és az emitter ellenálláson feszültséget ejt. Ezt méred Te. De ha jobban kihasználod a tranyók áramerősítési tényezőjét, akkor ez a zavaró hatás kisebb lesz. Vagy is ha a bázisellenállásokat 100..470kohm-ra cseréled, akkor sokkal kisebb lesz az emitteren mérhető bázisáram hatása.
üdv! proli007
(#) rolandi350 válasza proli007 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Aha!
Kezdem érteni
Tehát amikor én a régi szocis töltőmön 8V-ot mérek akkor ott lüktető egyenfeszültség van.
És ha teszek én rá egy jó sok farados 20V-os kondenzátort akkor már nem is lesz lüktetés és jóval többet kell, hogy mérjek? Ebben az esetben nem tudom hogy itt érvényes-e a gyök kettő vagyis 8V helyett akkor már 11,36 körülit kéne hogy mérjek?
Mert így már akkor érthető.

Egyébként mennyi az ellenállása egy lemerült 10,8V?-os akkumulátornak?
(#) proli007 válasza rolandi350 hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Hello!
Mérd meg.. De itt még az egyenirányító veszteségével és a trafó terhelés hatására létrejövő feszültség csökkenésével is kellene számolni. Ugyan is annak is van belső ellenállása.
De egy aksi belsőellenállása elég komplex dolog, nem lehet úgy venni, mint egy mezei ellenállást. Megmérni, meglehet. Veszed az üresjárati feszültséget, majd megterheled valamivel. Ekkor a terhelt feszültséget levonod az üres-járásiból, és elosztod a terhelő árammal. Így megkapod a belső ellenállását bárminek. De ez egy aksinál függhet sok mindentől, még magától a terhelő áram értékétől is.
üdv! proli007
(#) Robi98 válasza pucuka hozzászólására (») Szept 2, 2011 /
 
Szóval az elemnek is a negatív pólusa felől áramlanak az elektronok a pozitív pólusa felé?
(#) mps válasza peter1995 hozzászólására (») Szept 3, 2011 /
 
Igen.
Fogsz egy frekvencia=>feszültség konvertert, a kimenetre egy komparátort, és készen is vagy.
(#) slave557 hozzászólása Szept 3, 2011 /
 
Sziasztok?

Hogyan lehet mágneses jelet finoman erősíteni. (van egy vezetéknélküli fülhallgatója az egyik barátomnak, és az ilyen elven működik, 2 vezeték jön ki az átalakítóból, és az egy nagy fémhurokban találkozik, ahol sugározza a jelet)

Szóval ehhez kéne, megkért, hogy járjak utána, és ha tudom csináljam is meg. Esetleg transzformátor, vagy Ti hogy képzelitek el?

Köszi
Következő: »»   1436 / 3998
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem