Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy mitől éghet le egy trafó? És ha leég, akkor miért? Illetve, hogy lehet ellene védekezni? Természetesen biztosíték lenne a primeren, meg a szekunderen is. Azért kérdezek ilyet, mert ki szeretnék önteni egy trafót valami ragasztóval, mert nagyon zajos, és az majd talán elcsitítja. Peti.
Trafó túlterheléstől zárlattól éghet le.
Ha teszel fel képet ,lehet hogy más megoldást is tudunk találni a csedesítésre . De az is lehet hogy azért zúg mert menetzárlatos . Nem melegszik??
pl. a túlterheléstől is leéghet vagy ha valamelyik táplálandó alkesz átmegy vezetőbe, ezért mindenféleképp tegyél bele hőbiztosítékot is. bár nemtudom hogy milyen a trafód, de egy 120°C-os valszeg jó lessz.
Köszi a válaszokat...
Ez igazáből egy 250 VA-es hiperszil. Képet most nem tudok róla mutatni, de nem is érdemes, mert én sejtem hogy hol a hiba. A csévetestek a "C" alakon kézzel érezhetően "lötyögnek", tehát ott mindenképpen rés van a vasmag és a csévetest között. Szerintem ez okozza a rezgést/zúgást. Ezt a hibát már megpróbáltam kikülszöbölni. Kiékeltem apró fadarabokkal, meg fogpiszkálókkal, és mostmár nem olyan a hangja mint egy hegesztő trafónak, de még így is nagyon hangos... Egyébként nem melegszik egyáltalán. Azért is lenne jó meggátolni a legégést, mert ha kiöntöm, akkor azt valószínű már szétbányászni nehézkes lenne. (meg még az ellenségemnek sem kívánnám)
Hali!
Lenne egy igazán kezdő kérdésem! ![]() A mellékelt kapcsolás 6V ra van tervezve, de és csak 12V akkuról tudnám üzemeltetni. A kérdés, hogy hogyan lehetne stabil 6Vra korlátozni a feszültségtet, valami egyszerű mégis hatékony módszerrel.(gondoltam már IC re vagy vmi DC/DC átalakítóra, de bármilyen megoldás jöhet) Ja, és az akku folyamatos töltést is kap ezért lehet, hogy a feszültség 13-14V ig is felkúszhat! Köszi!
7806-os stabic a legegyszerubb.
a ledek aramfelvetele max 200mA bar modban, mondjuk az ic is fogyaszt 100-at, az 300mA, vagyis 0.3A, ez 14V eseten 8V esik a stabic-n, igy 2.4W-al fog futeni maximum, igy kis hutoborda javasolt. A DC/DC stepdown elegans megoldas, csak valamivel dragabb, viszont a hatasfoka jobb, nem kell huteni.
Az LM3914 bírja 18 V-ig is, annak nem gond a 12 ... 14 V-os táp, bár a 2.2 µF-os kondit én keveslem, ha kocsiba vagy motorra készül, ilyen esetben tennék rá még valami védelmet, a feszültségcsúcsok ellen. A referenciafeszültség és a ledek árama független a tápfeszültségtől, ezért nyugodtan meghajthatod 12 V-ról.
Tehát elég vmi zener diodát bekötni? Vagy ez most hülye kérdés volt?
![]() (Vagy ha nem akkor milyet kössek be?)
Elég a Zener; pl. egy 1N5355, 18 V-os a letörési feszültsége, és az 5 W-nyi teljesítménye garantálja, hogy nem repül el egy-két csúcstól
![]()
Remek, akkor most a legegyszerűbb megoldás a legjobb
![]() Közben viszont az jutott eszembe, hogy tényleg kell-e egyáltalán elé vmi ha maga a kondi 100V os?
A kondinál ez az érték azt jelenti, hogy mennyit bír átütés nélkül, odáig viszont gond nélkül feltöltődik, és ezzel az utána következő elemek is ugyanarról a feszültségről mennek. Nagyon rövid impulzusokat le tud vágni, de ez vagy elég, vagy nem. A zener-dióda viszont szinte rövidzárként viselkedik a letörési feszültsége fölött, vagyis a vele párhuzamosan kapcsolt elemeken is legfeljebb ez a feszültség esik.
Egyébként én mindaddig csak tantálkondikat pakolgattam a bemenetrekre, amíg egy Mitsubishi-ben ki nem nyiffant egy digitális kijelzőm, kétszer egymás után. Azóta szoktam javasolni a zener-t ![]()
OK, akkor a biztonság kedvéért lesz zener. Ezt egyébként elég közvetlen a kondi negatív pólusa elé bekötnöm (sorosan)?
Két 7805 párhuzamos bekötése járható út a teljesítmény duplázásához vagy problémás lesz?
A kondival párhuzamosan kell kötnöd, a tápvonal és a test közé, nem pedig sorban...
Hello, pl az állítja elő a Power Good jelet. Figyeli, hogy a kimeneti feszültségek az adott tűréshatáron belül vannak-e. Ha igen, akkor a kimenetén H szint van.
Sziasztok!
Remélem jó témába írok. Az lenne a problémám hogy a számítógépem gyakran csak úgy magától bekapcsol. Szóval elmegyek itthonról kikapcsolom mire hazaérek már be van kapcsolva ez még nem is lenne olyan probléma de éjjel is ugyan ezt csinálja. Régebben ilyent nem csinált illetve egyszer de akkor volt néhány hónap szünet. Most már minden nap csinálja Segítsetek mi lehet a probléma? Segítségeteket előre is köszönöm ÜDV!
Lehet, hogy a BIOS-ban be van állítva, hogy áramszünet után induljon.
Legjobb megoldás a BIOS reset, ekkor alapállapotba áll majd vissza.
De akkor csak áramszünetkor kapcsolna be de mindig bekapcsol bizonyos időközönként
Vagy ennyire gyakran van áramszünet? Mert mondjuk éjjelente 3 szor el játsza
Akkor is a BIOS ban kell keresgetned, az APM-ben van meghatározva, hogy milyen eseményre kapcsoljon be a gép. Ott tilts le minden eseményt, valószínűleg nem fog már bekapcsolódni.
A válaszokat köszönöm!
Ki fogom próbálni remélem működni fog. Üdv!
Hali!
Tudna valaki linkelni nekem egy olyn helyet ahhonnan lelehet tölteni egy áramkör tervezőt. Olyanra gondoltam amivel ilyen zöld és piros színüeket rajzolnak a többiek. A válaszokat előre is köszönöm. Üdv.:Jocó! PL.: http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/5d/5dfeafda2bd330a3593ad...64.jpg
a transzformátor zugásását el tudod folytani hőálló zománc lakkal is ami ha egyszer megköt akkor semmi probléma nem lessz. De ez csak a dolog egyik fele namost a trafódnak van a szekunder tekercse, és ráteszel egy kisebb ellenálású fogyasztót mint amekkora a tekercsed ellenállása, mintha rövidre zárnád, ... nagy áramok indulnak meg ez ugye rövidebb úton jut visza a tekercs egyik pontjából a másikba. Ez azt fogja eredményezni hogy az Áram megugrik és a feszültség leeseik és az energia nagyrésze a tekercsen fogja magát kiélni ami hővé alakul. De ez vissza hat a Primer tekercsre és az ég el mert vékonyabb a veztője, és általáan belül van, a szekunder meg egy úgynevezett ampermenet mert nagy áramot akarunk rólla felvenni kisebb feszültségen persze. Na most normális terhelés mellett is melegszik ez hatásfok veszteséggel jár aminek egy része hővé alakul. A tekercsek légrése ezt tovább rontja tehát finoman vmivel osszenyomod és ebből a lakkból öntesz rá(átázatod vele szó szerint) és hagyod megkötni akkor a tekercsed meg se fog mocanni egy hangja nem lessz ami azt jelnti hogy javítod a hatásokát a trafódnak ami azt jelenti hogy több áramot tudsz felvenni a szekunder tekercsből ugyan akkora feszültség mellett és nem fog melegedni annyira mint előtte. De ez az érték nem nagy. A tarfód azért hipersil mert nagyobb a vezetőképessége mint a sziliciumnak és kevesebb a vaseztesége, a Fluxus sürüsége is jobb. igy kisebb vasmagkeresztmetszet is elég egy ugyan olyan tekercsű szilicium lemezes trafóónál. Ez úgy hivjuk hogy disszipativ tápegység. Ha azt szeretnéd hogy stabil egyenáramod legyen még akkor is ha épp 90V ot adsz a tápgységedre de akkor is 230V-ot ezt úgy oldják meg hogy van egy feszültségem ezt egyenirányítják ekkor pl pc tápnál lesz 325V egyenáram amit pufferkondikkal smitgatnak ezt az áramkört egy nagyteljesítményű tranzisztor megszaggatja és ez a feszültség jut a trafóba minél gyorsabb a szaggatás annál nagyobb feszültség gerjed a transzformátoron nos akkor jön a szekunder itt levesszük a kivánt feszültséget egyenirányítjukdiódával, és puffer kondival simitgatják meg egy fojtótekercsel innen jut vissza egy táp feszültség meg egy referencia feszültség. Na a táp feszltséget stabilizaátor IC vel stabilizálják és egy elektronikához jut be(ezt egy áramkorláttaal is ellátják mondjuk egy zéner dióda) ez a kapcsoló üzemű tápegység lelke na ennek az IC-nek a bemenetére kapja meg a referencia feszültséget ha nagy tehelést akasztunk rá a +- sarkára a tápnak akkor az áram itt is elkezd növekedni ekkor leesik a feszültség ezt az IC megkapja és szaporábbra kezdi el szaggatni a tranzisztorral ami nagyobb feszültséget indukál a transzformátoron kersztül de csak addig ameddig a feszültség nem ért el egy 12V os szintet. Tehát vehetünk le pl. 12V voltot de 1-től 20 A -ig terhelhetjük a feszültség csak nagyon aprót változik. Na most itt azt írtam hogy 90-230V között is megtápláljuk na most ez így is van ha a bemeneti feszülség elérte a maximálisat (230V) akkor a tranzisztor lassabban szaggat és a másik oldalon ugyan úgy 12V van de ha 90V ot adsz neki akkor a legszaporábban szaggtja meg a pozitív oldalt a primer oldalon ez azt eredményezi hogy a szekunder oldalon ugynúgy 12V ot kapunk ha alá megyünk 90V nak akkor meg ki sem nyit az áramkör hiszen nincsen meg a minimális követelmény ahhoz hogy az áramkör beinduljon. ez hívjuk úgy hogy kapcsoló üzemű tápegység. És ez lenne neked jó. BOCSI HOGY ILYEN HÜLYÉN FOGALMAZTAM DE IGY LEGALÁBB AZ ÖSSZES TIPUSÚ TÁPEGYSÉGRŐL FOGALMAD LESSZ ÉS TUDOD MI A PÁLYA HOGY MIT TEHETSZ HOGY EZ NE FORDULJON ELŐ. ÉN TÉNYLEG CSAK SEGITENI AKAROK.
Köszönöm a kimerítő választ.
Valamelyest tisztában voltam ezekkel a dolgokkal, de köszönöm a helyreigazítást. Viszont az már mondtam, hogy a hiperszilemnél nem a szekunder rezeg/zúg, mert az profin megvan csinálva, hanem maga az egész csévetest. Mert rés van a vasmag és a csévetest között. Szóval teszek biztit mindkét oldalra és megpróbálom emberien kiönteni ragasztóval... A kapcsi táp is nagyon tetszene! Az lenne az igazi, de ahhoz a feladathoz még nem nőttem fel. De az lesz a következő feladat. Majd kikérem benne a segítségedet - ha lehet. Üdv.
bocs asszem rosszul irtam amikor a hőálló zománc lakkra gondoltam akkor az egész tekercsre, cséve testre gondoltam és nem csak a szekunder tekercsre. A ragsztó nem az igazi megoldás majd rájössz ha melegedni kezd és olyan büdös lessz hogy gázmaszk is kevés lessz hzzá azért gondoltam a hőálló zománc lakkra mert az még menetzárlat esetén is véd (egy bizonyos tartományban) a ragasztó lepattoghat ha kiszáraad a lakk a tekercsek közé is befolyik a ragasztó nem a csévetestet bakelit lappal vagy kemény kartonnal is kiékelheted.
Ja sok sikert!!!
Sziasztok!
Valaki tudna írni egy TTL IC-t ami BCD-->7szegmens konverter, és közös katódos kijelzőkhöz való? Előre is köszi |
Bejelentkezés
Hirdetés |