Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Nagyon keveset, 0.9v-ot mérek.
Lehet helyettesíteni ideiglenesen, mondjuk egy ellenállással? Ha igen, akkor mekkorával próbálkozzak? Sajna vasárnap nem kapok megfelelő diódát.
A zener diódákat záróirányban kell használni, nyitóirányban kb. olyan, mint egy normál dióda. A 0,9 V-ból nekem az jön le, hogy a tápfesz. polaritása nem jó.
A helyén gyári beszerelés mellett mérve, 30v-ot megkapja és a túl oldalon 0.9v-ot mérek.
Mivel nincs 30v-os tápom, így külön kivéve nem tudok neki ennyit adni. Mivel működött is az adott rendszer, gyanítom, hogy a tápfesz polaritása magától nem fordult meg, mérésre a polaritás a helyén van. Ideiglenesen helyettesítenem kellene, mivel azt gyanítom amit te is írtál, hogy a zener zárlatos, vagy megszakadt. Sajnos ameddig ezt nem javítom addig a gép nem tud működni és kiesést jelent. Muszáj valamit kitalálnom, ezért volt kérdés, hogy pontosan mit csinál mert nem tudtam, de ha csak a teher levétele miatt volt ott, akkor egy ellenállással picit szűkítem az áram keresztmetszetét és ideiglenes jó lesz. Adandó alkalommal pedig cserélem a normál alkatrészre. Mi a véleményed? 1K-os ellenállással helyettesíthetem?
Szia! Az előtét-ellenállás akkor felel meg, ha egyenletes a feszültségstabilizátor terhelése. Milyen készülékről van szó?
Az adatlap szerint kibírja a 30 V-os bemenő feszültséget is, a zener helyettesíthető egy vezetékkel is. A zener valószínűleg azért volt ott, hogy a bejövő 30 V-ból kivonjanak valamennyit, zener nélkül a 78xx jobban fog melegedni.
Az egészben csak az a furcsa, hogy ha 30 voltos bemenő után 30 voltos zenert raksz és zenerként, a kimeneten nem lesz semmi, max a 0.9 volt a szórás miatt, amit mértél is.. arról meg a 78... ugye sehogy sem működik. Lehet, hogy nem is 30 voltos volt eredetileg?
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Igen azt én is néztem.
Műszerrel most megnéztem újra a zenért. Ajánlások alapján, ha nyitó irányban 660mV-ot mérek, akkor jó a zéner. A sárga jelölés részére teszem a GND-t, a felső felére pedig a +-ot. Mérésem pontosan 660mV-ot mutat, vagy is elvileg ez a zéner dióda működik. Ez újabb kérdést eredményez. Mi a fenének kell oda ez a dióda. LM78L típusú stabkocka nem indul el sokkal kisebb feszültségről mint ami a kimenetén van, ha jól tudom és nézem akkor a kimenettől minimum 2v-al nagyobb bemenetre van szüksége. Tehát ha 15v lesz és kellene, hogy legyen a kimenetén, akkor minimum 17v kell a bemenetére. A dióda helyzete viszont arra enged következtetni, hogy ha leveszi a nyitó feszültségét (~0.7v), akkor minimum 30v + 18v, vagy is 48v kellene a zénerre csorogni, amiből az LM78L 17v-ot kapna meg. Úgy fest valami más lesz a hibás, nem a zéner, erre tök egyedül rájöttem.. Köszi srácok, hogy foglalkoztok a témával.
A 30v az biztosan 30v, ezt meg tudtam mérni, de hogy a zéner 30v-os e, na az kérdéses.
Hogy tudom megnézni hogy hány voltos a zéner? Bár azért gyanakodtam, hogy esetleg 30v-os a zéner, mert más értelmét nem láttam annak, hogy a 30v-os bemenő tápra ellentétesen beköti. Így, a stabkocka nem kapja meg a 30v maximum bemenő feszültséget, hanem mondjuk csak ~29.3v-ot. Ezzel kicsit enyhítenek a terhén, vagy védik. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Ezt már tudod te is, meg Bakman is leírta: soros 1k és záróirányú 35-40 volt legalább és mit mérsz a zener lábain. Annyi voltos, ha jó és az. Közelítő mérésnek elegendő.
Ha diódaként lenne bekötve, akkor védene fordított tápfesz ellen, mert nem enged semmit se jóformán a 78L...- re. - viszont az megkapná normál üzemben a 29 voltot. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Az a baj, nem tudok neki adni ennyi feszültséget. Nincs tápom sajna.
Más megoldás gondol nincsen.. Fenébe tápot is kell beszerezzek..
Valami váltód csak van, max csinálsz egy feszkétszerezőt átmenetileg, ha nincs jobb és nagyobb kiloohmot teszel sorban vele.
24 voltos pákatrafó nincs? Kis graetz, puffer... DC 35 volt környéke elég. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Igen, így néz ki a dolog, ha viszont zárlatra kötöm a zénert, akkor működik a gép.
Van egy LED is a stabkocka kimenetén, amin látom, hogy működik e. Ha 12v-os zénert teszek be, akkor az átfolyó feszültségből levonja a 12v-ot és a többit átengedi? Ha 12v-os a zéner, akkor 12v-os táppal ki tudom mérni a működését? Vagy kicsit több, lehet van 19v-os laptop tápom is, azzal is ki tudnám mérni. Tudnál rajzolni nekem valamit, hogy miszerint kössem be a zénert, és hogy mit kell mérnem, ahhoz, hogy megalapítsam hogy hány voltos? A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
15.33v-os táppal kipróbáltam.
5.66v jött át rajta, akkor 10v-os a zéner? Valami biztosan nem jó, mert egy 9.55v-os elemnél 7.8v jön t rajta. Fura. A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Szia!
A Z-diódát így kell bekötni a kiméréshez. Ellenállásnak válassz 2-3 kohm-os értékűt. Bővebben: Link.
Így mérheted a zéner feszültséget.
Ha zárlatba kötöd működik nem értem de valószínű szakadt a zéner.
Sziasztok! Tudna valaki segíteni nekem a következő feladatokban? Nagyon hálás lennék.
1) Egy zéner diódás feszültségstabilizátor sönt ellenállása 495 Ohm, dinamikus ellenállása 5 Ohm, 5V-os Zéner diódát használunk. A kapcsolás segítségével 10 V-os tápból szeretnénk 5V-os stabilizált feszültséget nyerni. Mekkora lesz a dióda árama? 2) Egy terheletlen műveleti erősítős egyenes erősítő ellenállásain 1V bemenet esetén 1mA folyik. Mekkorák az ellenállások, ha az erősítés 5-szörös? 3) Egy megfelelően működő, emitter ellenállást és bázisosztót sem tartalmazó földelt emitteres erősítő esetén Ucc=12V, Rc=2kOhm, Ic=2.5mA. Mekkora a kollektor-emitter feszültsége? 4)Egy megfelelő stabilitásra tervezett földelt emitteres erősítő bázisárama 10mikroA. Mekkora lehet az áram a bázisosztó RB1 és RB2 ellenállásának? Válaszát indokolja, hogy miért! A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Ezzel a bekötéssel 15.33v bemenő feszültség mellett 9.9v-ot mérek.
Akkor ez egy 10V-os dióda. Ha eléri ezt a záróirányú letörési feszültséget a rákapcsolt feszültség, akkor elkezd áram folyni rajta. Minél nagyobb a rákapcsolt feszültség, annál nagyobb áram folyik át a diódán.
zamatőr féle rajza alapján van bekötve.
Tehát sorba van kötve a 30v-al, ellentétesen az áram folyásával. Ebben az esetben viselkedik úgy, ahogy írod? Csatoltam egy képet. Így kellene akkor eredetiben kinéznie? A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Hello!
1) A diódán akkor folyik a maximális áram, mikor nincs terhelés rajta. Az áramot az előtét ellenállása korlátozza. Értéke ismert, a rajta eső feszültség pedig a tápfeszültség és a zéner feszültség különbsége. (Lévén hogy soros kört alkot, Kischhoff II. törvénye szerint.) Dinamikus ellenállásnak a stabilitásnál van jelentősége. 2) Értelmetlen a kérdés. "egyenes erősítő ellenállásain" Ilyen nincs. De feltételezhetően "neminvertáló" erősítőről van szó. Aminek az erősítését a visszacsatoló és bementi (soros) ellenállás hányadosa határozza meg. Ha 1V mellett 1mA a bementi áram, akkor 1kohm a bemenet ellenállása. Ha ötszörös erősítést szeretnénk elérni, nyilván ötször nagyobb visszacsatoló ellenállásra van szükség. (Az erősítő terhelése közömbös.) 3) A kollektor feszültsége a tápfeszültség és a kollektor ellenálláson eső feszültség különbsége. Ha az ellenállás értéke és árama ismert (mert azon is annyi folyik mint a kollektoron magán), számolható a kollektor ellenálláson eső feszültség. 4) A bázisosztó áramát célszerű 5..10-szer nagyobbra választani, mint a bázisáram értéke. Oka, hogy az áram ne terhelje jelentősen az osztót. Vagy figyelembe kell venni a bázisosztó méretezésnél a terhelő bázisáram értékét is.
Nem a LED ment tönkre hanem a kompakt fénycsövek. Az év első negyedében azt hiszem három kompakt fénycső ment tönkre a mennyezeti lámpában. Most egy LED van benne. Nem valami modern LED hanem az amit kezdetben, 2000-es években, lehetett itthon kapni és nagyon olcsó volt. Ez a LED néha kialszik. Szerintem valami kontakt hiba lehet de nem vagyok biztos benne.
A hozzászólás módosítva: Jún 3, 2018
Látom közben fény derült az alkatrészek elrendezésére. A Zener dióda egyrészt mérsékli a 78L15 bemenő feszültségét, ami 30 V-nál meglehetősen közel lenne a megengedett legmagasabb értékhez, másrészt elosztja azt a veszteségi hőt amit a 15 V-ról felvett áram és a feszültségcsökkenés szorzata határoz meg.
Végül sikerült annyira letakarítanom az IC-t, hogy kiderült pontosan a 7805-ösről volt szó.
Tegnap cseréltem a zénert végül és most már jól működik a fűrész. Köszi még egyszer.
Ez inkább csöves technológia de a számítás miatt ide teszem. Ha a fűtés 6,3V és 300mA akkor ezt 21 ohmos ellenállásként értékeljem? Nem hagy nyugodni a bontott tv esete amibe nem volt táp trafó. Ott a fűtés 30V és 300mA volt.
Tkp. jól gondolod, mivel ohmos ellenállás a fűtés, akár egy vasalóban. A TV-k soros fűtése úgy van méretezve, hogy a hálózati feszültséget adja ki a rajtuk eső feszültség; illetve egy soros ellenállással beállítható (állítják be). Nem minden cső 30 V-on veszi fel a 300 mA-t, van 9 V, 27 V, stb., lényeg a fűtőáram.
A 21 ohm stimmel, de a hajdani tv.-kben a fűtőáram csakis 300mA volt, a teljes kőr összes fesz.esése volt (persze felfűtött állapotban) 220V (A Kirchoff törvény is igaz!!!). A hideg állapotú bekapcsolási áramlökést NTC fékezte - nem mindig sikeresen. A csövek fűtőfesz.-ei lehettek különbözők. Ugyanaz volt a helyzet a hajdani univerzális rádiókkal is, csak ott az volt az ok, hogy az `50-es évekig még sok helyen (még Bp. egy részén is) 110V-os egyenáramú hálózat volt - lásd U... tip. csövek 100mA fűtőárammal.
A P.... jelű csövek mindegyike 300mA fűtőáramú. A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |