Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok !
Nekem csak alapismereteim vannak az elektronikával kapcsolatban. Egy áramkör megtervezésére lenne szükségem, ha valaki tudna nekem segíteni. (természetesen díj ellenében). A megoldandó feladat a következő: Adott egy gépkocsi hátsólámpa, melyben egy 21 W-os fék/helyzetjelző izzó a következő képp van gyárilag kivezérelve (kitöltésvezérelt lámpamodul): ha a kocsi világítása ki van kapcsolva, akkor fékezéskor az izzó kb 83% kitöltéssel van kivezérelve. (mivel a kocsi feszültsége 14,4V, így az izzóra kb csak 12 V esik ebben a kitöltésben). Amennyiben a helyzetjelző lámpa is fel van kapcsolva, az izzó 18 % al van kivezérelve alapesetben, így betölti a helyzetjelző szerepét is. Ilyenkor multiméterrel kb 2,7 Voltot mérek rajta. Oszcilloszkópon nyilván látszanának a jelek. Egy olyan kapcsolás kellene nekem, ami kapcsolna egy FET-et, de csak akkor ha a fékezés aktív, helyzetjelző állapotban nem. Ha kapok esetleg mailben telefonszámot, szívesen elmondom telefonban részletesen mit szeretnék. Mail: ****@***.** Üdv. Jani Moderáltam! Kérlek olvasd el a szabályzatot! --vicsys
Hello!
Nagyvonalakban értem,mit szeretnél, de ezt a technikát a LED-es hátsó lámpáknál alkalmazzák,bár ott is inkább a különálló LED-sorokat vezérlik.Azért az nem világos hogy az általad mért 2.7V-tal mit csinál az izzó,mert szerintem semmi láthatót.De 5W-osnak megfelelő fényerőt nem, az tuti! Amúgy LED-est akarsz visszaalakítani izzósra,vagy milyen gondolat vezérelt erre a túlkomplikált megoldásra? Mindenhol lehet duplaszálú izzót kapni.Nem egyszerűbb és üzembiztosabb? Valamint a KPM se köt bele. Sajnálom,hogy nem tudok többet segíteni. Laser
műszaki vizsgán szerintem nem fognak átmenni a megbuherált autók...
majd ilyenekre is gondolj
Szerintem: maszi kollega nem ilyen lámpát csinálni, hanem ilyenje van, és ki akar nyerni egy jelet, ami azt jelzi hogy fékez.
Az lehet h. a 2.7V tényleg nem valós, ami abból adódik, hogy ez a kóceráj PWM-mel szabályoz, és egy mezei multiméter nem tud lekövetni több 10-100kHz-et. Bár a 14,4V 18%-a tényleg valahol 2,5v környékén van... az meg alig 1 watt. huh... Ha tényleg csak egy jel kell, ami a fékezésnél jön azt lehet, hogy legegyszerűbben a fékpedáltól jövő jelet tudod valahol elkapni. Amúgy meg az izzó lábairól leszeded a fesz, sorba egy dióda után egy kondenzátor, arra egy feszültségosztó, amit arra számolsz, hogy éppen átbillentse a kapcsolóeszközt (tranyó, FET, logika, stb.) 83%-nál
Szerintem nem is kellene azt annyira kihegyezni, a 83%-ra értem. Ha a helyzetjelző önmagában 18%, akkor ha pl. a 30...70%-os tartományban bármit elkap, az biztosan a fék jele, akár van helyzetjelző, akár nincs.
A diódás-kondis stb. "integráló" ötlet jó, még annyival egészíteném ki, hogy műveleti erősítővel vagy egy mosfet-es előtaggal leválasztanám a PWM-jelet, hogy ne terhelje be az eredeti izzókat még a kondi töltőáramával sem.
Sziasztok !
A lámpamodul PWM-el szabályoz. Ha rácsatlakoztatom a szervíztesztert a kocsira, akkor százalékosan látom a kitöltést a teszteren. Innen veszem a 83 és 18 %-ot. persze ha leállítom a motort, a pwm árták azonnal elindul fölfelé, ezáltal közel azonos fényerőt szolgáltatva mindig, mindegy hogy jár e vagy sem a motor. A lámpa nem ledes, ez egy normál 21Wos izzó. A 18 % kitöltésnél is világít, igaz halványan, de 3 izzó van oldalanként ![]()
Szia Kobold !
Tudnál valami elérhetőséget adni nekem ? Köszönettel, jani
Ami a profilomban van, az publikus, privátban meg akármi is lehet
![]()
Ha a PWM úgy érkezik a lámpához, hogy már eleve a tápvonalat modulálja, akkor semmit. Ha úgy, hogy egy kis terhelhetőségű jel jön, a lámpatestben pedig a jel alapján az oda külön bekötött tápvonalat modulálják, akkor már akár számíthat is.
Ne érts félre, nem kötözködni akartam, csak nálam megszokott kivitelezési mód, hogy az ilyen buherálásokról a kocsinak, illetve annak elektronikáinak, a leghalványabb fogalma se legyen...
ja, jó értem, nem vettem kötözködésnek és én sem akarok. De nem véletlenül mondtam h. közvetlenül az izzóról szedje le a feszt. Általában a nagyterhelhetőségű részekkel érdemes vacakolni ott nehezebb bajt csinálni.
Szió !
A PWM már a tápvonalat modulálja. És épp azért "bonyolítom" a dolgot, mert én is kizárólag azt a megoldást szeretem, amiről a kocsi LM-jének fogalma sincs ![]()
Még valami:
Minden gyári működési információ és teszter, szervízgép valamint flash programozó gép a rendelkezésemre áll, mivel evvel foglalkozom. Nyilván egyszerübb lenne a Lichtmodul szoftverét megváltoztatni, de erre sajnos a gyári gépekkel nincs módunk. ( kivéve a rendszeres gyári frissítéseket ). Így marad a két kis elektronika a két hátsólámpa előtt. Jani
Szia!
Nem fogalmaztad meg a feladatot (számomra) elég érthetően. Ez megfelel a valóságnak? - A gyári lámpában egy izzó van (jó 3db, de az párhuzamos) - Nincs a lámpatestben elektronika, a kitöltésvezérelt jelet kapja csak meg, de az teljesítmény jel. - A probléma, hogy az új lámpában a fék és a helyzetjelző más más lámpa. (21+5W vagy valami) Az izzók (v. ledek) közös pontja a testen van. (-) - Ha a kitöltés 83%, akkor a féklámpát kell gyujtani (esetleg mindkettőt), ha 18% akkor csak a helyzetjelzőt. - Egyéb gyujtáskapcsoló utáni táp nincs a lámpáknál. Bocs, hogy próbálok tolmácsolni, de pontosan meg kell határozni a feladatot, különben csak operett félreértések lesznek. üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |