Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Forrasztópáka hőmérséklet szabályozása
Témaindító: (Felhasználó 712), idő: Nov 15, 2005
Témakörök:
Sziasztok! 40W forrasztópákámnak szeretném állítani a hőmérsékletét. Semmi extra, nagyon egyszerű megoldást keresek. Arra gondoltam, hogy esetleg egy sima dimmerel megoldható lenne-e? Elvileg a páka olyan, mint egy izzó, csak egy fűtőszál van benn. Például ezzel. Ez tulajdonképpen a feszültséget állítja?
Köszönöm!
Nem igazán lesz pontos, sőt! Terhelés nélkül túlmelegedhet, míg egy nagyobb felület forrasztásakor túlhűl!
Hőfoktartáshoz visszajelzés is kell!
Jelenleg semmi szabályozási lehetősége nincs. Úgyhogy most sem pontos. Elég, ha a feszültséget, és ezáltal a teljesítményt visszafogja. Azért kellene, hogy smd alkatrészeket ne 400°C-on kelljen beforrasztani.
Szia, én is hasonlóan oldottam meg a helyzetet mint amit te is kigondoltál. Az én pákám egy 30W-os, szabályozatlan páka volt, ami "üresjáratban" 450C fokos volt. Lehetetlen volt vele forrasztani.
Megépítettem ezt a kis fényerő szabályozó kapcsolást amiről szó van, s tökéletesen működik vele. Amit sirály12 említett az valós probléma, viszont kis mértékben kell csak számolni vele. Az egyetlen probléma amit észrevettem az a hiszterézis, tehát ha felfelé csavarod a potenciométert akkor későbben kapcsol be úgymond , mint mikor lefelé tekered. De szerintem ez nem jelent olyan nagy problémát. Üdv
Sziasztok!
A forrasztóállomás II megépítése előtt állok. Már minden alkatrészem meg van. Trafót találtam otthon, ami 24V-ot ad le. Viszont ehhez az állomáshoz 12V is kell. Áttekercselni nem akarnám a trafót, mivel eléggé masszívan össze van rakva. Ara gondoltam, hogy egy diódával állítanék elő 12V-os AC-t a 24V-ból. Szerintetek jó az ötlet? A trafó teljesítményével nem lesz gond mivel a vasmag 14,6cm2 keresztmetszetű. A szekunder huzal pedig 1,18mm átmérőjű.
Szia!
AC-AC konvertálásra az egyszerűbb módszerek közül én csak a transzformátort ismerem. Diódával el sem tudom képzelni, hogyan valósítanád meg.
Eredetileg úgy gondoltam, hogy a diódával megvágnám a sinus jelet, de közben beszéltem az egyik ismerősömmel, és rávilágított, hogy így nem fog működni. Szerinte vagy hagyjam így, és majd a stabok legfeljebb elfűtik a felesleget, vagy egy Greatz híd után rakjak be egy zener diódát, amivel 12V-ra lecsökkentem a feszt, és azt engedem tovább a stabokra.
Szóval egyenlőre még töröm a fejem, és próbálok utána nézni az elérhető szakirodalomban. Mert a trafót sajnálnám szétszedni.
Ha túl nagy gondot okoz a sok elfűtendő energia, akkor javaslom egy kapcsolóüzemű stabilizátor beszerzését, vagy pedig egy segédtrafót, ami kis méretű, megfelelő értékű (pl. nekem épp van itthon 7,5V-os 3VA-es trafó, 5V-os vezérléshez tökéletes)
Bár ha nagyon sziszifusziskodunk, akkor ez a segédtrafó sem az igazi megoldás, mert ha sima lineáris stabbal oldod meg, akkor a minimum elfűtendő energia a dropout feszültség függvénye, ami igen nagy. Képbe jöhet az low dropout stab. Én a kapcsolóüzeműt választanám, ha nagyon számítana. Volt is fent egy írás róla, épp keresem, mert nem találom.
Meg is van: Bővebben: Link
Igaz, ez step-up konverter, létezik az ellenfele is. Itt is van:Bővebben: Link
Szia!
Jó a diódás megoldás.
És hogyan lehet előállítani 24V-ból 12V-ot egy diódával a rajz alapján?
Az effektív feszültség 12V lesz, (a puffer kondenzátort nem kell bekötni) a teljesítmény ugyanannyi marad, mintha 12V-ról üzemeltetnénk. A forrasztópákák elviselik minden második fél perjódusban a 24V-ot.
Te nagyon félreérted a problémát. A 12V nem a pákának kell, hanem a vezérlőelektronikának. Annak meg nem jó a lüktető egyenfeszültség, tehát mindenképpen pufferelni kell.
A leghatékonyabb megoldás egy másik transzformátor használata lenne. Ha ez sehogyan sem megoldható, akkor egy relatíve egyszerű (ám rossz hatásfokú) megoldás, hogy a regulátorokat le kell cserélni a TO-220-as tokozású nagyobb teljesítményű változatokra. Hangsúlyozom, az összeset (78L08 és 79L05 is). Így is a bemeneti feszültségük határának (+35V ill. -35V) közelében fognak dolgozni, de legalább plusz hűtést nem igényelnek majd. Az eredeti 7805-t ki kell egészíteni egy megfelelő hűtőbordával is, amelynek termikus ellenállása kisebb, mint 7 °C/W (én legfeljebb 4 °C/W értékűt használnék, ekkor szobahőmérsékleten a szilíciumlapka hőmérséklete kb. 80-90 °C- ra adódik). Így véleményem szerint van esély a megfelelő üzemelésre.
Köszönöm a válaszokat.
Közben kipróbáltam a diódás egyenirányítást. A 12V jön ki a dióda után, ergo megfelezi a szekunder feszültséget. Ez a 12V már nem olyan magas, ezért véleményem szerint nem fognak melegedni a stab.-ok.
Csak tudod ám a feszültség stabilizátornak pufferelt stabil bemeneti feszültség kell. Azaz a dióda után oda kell még rakni egy izmos kondit is. És akkor ki is jön a valódi feszültség, ami trafó fesz * 1,41.
Ebben igazad van.
Sajnáltam megbontani a trafót, ezért beszereztem egy olyat ami le tud adni 24V-ot és 12V-ot is. Ami megmaradt trafó azt meg félre teszem, majd felhasználom máshova.
Sziasztok
Egy kérdésem lenne csak. Most építem Attila 86 forrasztóállomás II-t. Ma jött meg hozzá a páka. Az lenne a kérdésem, hogy a pákát simán ráköthetem a 24 V-os trafóra amíg nincs kész a forrasztóállomás? A páka típusa: Páka Köszi előre is Üdv Tibi
Nem javasolnám, simán vörös izzásig hevülhet, az meg nem egészséges sem az alkatrészeknek, sem a pákának, illetve a pákahegynek.
Szia!
Én jó darabig labortápról hajtottam 11V-al. Annyival mehet folyamatosan.
Szia. Nekem egy olyan tápom van aminek van 12 és 24 kimenet (AC). Erről akarom majd hajtani a forrasztóállomást. Akkor addig mehet a 12 V-os részéről a páka?
Sziasztok!
Megépítettem a forrasztóállomás II-t. Egyetlen egy bajom van vele. Nem méri a páka hőmérsékletét. Folyamatosan "000"-t mutat. A fűtés jelző világít, a páka érezhetően melegszik. A poti tekergetésére mutatja a beállítandó hőmérsékletet 150-450-ig. Ha nem dugom rá a pákát, akkor 948-at mutat. Beállítottam a 900mV-ot a z R30-as potival. Hol keressem a hibát? A páka egy SL/30-as állomáshoz való Soldering SL-NI 24V48W-os. A fűtőszál ellenállása 12 Ohm, a hőmérsékletet jelző-é szoba hőmérsékleten mérve 1.6 Ohm.
Közben rátaláltam egy ezzel foglalkozó topikra. És abban a probléma megoldására is.
Bővebben: Link
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni, még hozzá elektronikát szeretnék építeni egy ERSA pákához hőmérséklet kijelzővel és szabályzóval, ehez keresnék kapcsolási rajzot.
Hali. Szeretném megtudni van e külömbség a :SMA 5051 t páka és az IRON-N solomon forrasztó páka hőeleme között. Ugyanis az SMA hoz készített hőfok szabályzó túl melegíti a Solomont. Az előbbi sárga az utóbbi kék szilikon borítású nyéllel van . Amúgy nem látszik semmi eltérés :köszi pittyu
Sziasztok!
Nem tudom hogy jó helyre tettem-e fel a kérdésemet, de a következő a problémám: Nem tudom "skálázni" a forrasztóállomásom hőmérsékletszabályozó gombját, mert nem tudom helyesen megmérni a pákahegy hőmérsékletét. Próbálkoztam egy k szondás multiméterrel, de sajnos nem sokra mentem. Megjegyzem, hogy a multiméter már a kezem hőjétől 39°C -t mutat. Ami a lényegi kérdés lenne: A K-típusú hőelemek (ez van a pákában) karakterisztikái mennyire egységesek? Ha tudnám, hogy teljesen megbízhatóak, és a gyártási "szórás" csak 1-2 % az egész tartományon, akkor elég lenne ismernem a környezeti hőmérsékletet, és néhány hőmérséklethez tartozó termikus feszültséget ahhoz, hogy multiméterrel közvetlenül a pákáról jövő mV -os jel alapján skálázzak?
Sziasztok Szakik!
Meg szeretném építeni a Forrasztóállomás 2-őt, de nekem nem forrasztópákát kellene vezérelnie, hanem egy műanyaghegesztő gépet,éppen annyi a különbség, hogy nem 24V-ot vezérelne hanem egy 230V-os 1400W-os fűtőszálat ami még nem is gond a triaknak stb. Egy bajom lenne, hogy nem lehet hőelemet kapni sehol. Ezért pedig nem akarok venni egy forrasztópákát. Kérdésem, hogy hol lehetne a pákáéval kompatibilis hőelemet venni, vagy ha máshogy nem megy akkor vajon hozzá lehet-e illeszteni ezt a kütyüt mondjuk egy tűzhelyből, vagy konvektorból bontott hőelemmel? Előre is köszi a választ. Üdv! Inox
Lehet kapni hőelemet a specialistáknál, de pokoli drága. Azt komoly műszerekhez gyártják, azoknak megfelelő áron. Sokkal jobban jársz, ha szerzel valakitől egy kiégett pákabetétet. Az érzékelő nem szokott elégni gyakorlatilag soha, csak a fűtőszál. Nekem most épp nincs, pedig küldenék. Szerintem, ha az apróban rákérdezel, lesz rá válasz.
Ha mégsincs, teljesen jó a legolcsóbb négy vezetékes fűtőbetét, de lehet kapni olcsó multiméterekhez K-típusú szondát. A Hestore-ban épp nincs, de amikor volt, 900 Ft környékén lehetett kapni. A tűzhely hőeleme nem biztos, hogy passzol hozzá, de meg lehet próbálni. Forróvízzel le is tesztelheted. |
Bejelentkezés
Hirdetés |