Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Köszi. A NY.Á.K. meg van erősítve 1.5-ös vezetékkel. Az 5W-os ellenállások lába le van hajtva, úgy van beforrasztva. Nem fog kiszakadni, ügyelek az ilyenekre.
Jó ez. Nem fújja el a szél... és nem borítod fel, ha meghúzod a kábelét. Darával meg ne törődj. A múltkor is megkérdezte tőlem, hogy mi van a kezében? Mondom, hegesztőgép. Na jó, de hány?...
Dehogy veszem komolyan. Jó az ,ha zsebből is tud dolgozni az ember. Egy olyan kicsike gép se árt a portán. Nekem is van egy hasonló. Köszi.
A legújabb SiliciumCarbid Mosfetekkel nagyon kicsi hegesztö épithető.
Nem annyira újak azok... a másik,hogy egy hegesztőgépnek van két jó vastag kábel kimenete... ezt azért rá kell valahova kötni. Tehát, nem kell annak annyira kicsinek lennie. Ha meg kicsi, akkor legyen valami lapos szerkezet. Az nehezebben borul fel...Még nem eléggé elterjdtek a SiC eszközök és nagyon drágák. Milyen jó lenne, ha volna belőlük 200V-os is...
Sziasztok lehet nem idevaló téma de azért megkérdezném a két gép közül melyiket lenne érdemes megvenni?
http://www.megatool.hu/hegesztogepek_es_aramfejlesztok_56/hegesztog...m_6089 http://www.megatool.hu/hegesztogepek_es_aramfejlesztok_56/hegesztog...l_4603
Sziasztok!
Lassan készül a Bocs100-as gépem. Gondoltam ez már rutinból megy majd, hát nem így lett. Gate trafót tekercselő gépen megtekertem, lakkoztam, gond nem lehet vele alapon. EI25-ös mag 0,5mm légréssel, ahogyan a nagy könyvben meg van írva. Majd jön a döbbenet, a zenereken 8,5V , 7,8V feszültség a jel alakja nagyon rossz. Gate trafót szét bontom 4x 35m volt rajta, itt már gyanús a dolog. Precízebben újra tekerem, lakkozom. A helyzet nem változik semmit, zener feszültségek rosszak, jelalak rossz. Közben tettem bele EE ferritet, azzal se lett jobb. Este nézegetem a Nyák tervet , feltűnik, hogy hiányoznak róla a 100Ohmos gate ellenállások. Ma reggel rágányoltam őket, a zener feszültség 5,45V lett és az EE maggal szép tökéletesnek mondható jelalak. Beletettem az EI magot 0,5mm légréssel , de rontott a jelen, lett egy kis tetőesése. Légrés nélkül viszont szép a jel és az áramfelvétel is 200mA alá ment./ Vezérlő panel relé nélkül./ Szóval EI mag légrés nélkül lett összerakva ! Mehetnek bele az IGBT-k.
Nem kell bele légrés, pláne nem 0,5 mm. Ha légrést teszel bele, akkor megnő ( jócskán ) a trafó mágnesezőárama és a FET-en a bekapcsolási idő végére már tetemes feszültség esik. Tehát, a primer oldal sem igazi négyszöget kap, a tetőesést ott is lehet látni. 0,1 mm-t beletehetsz, ártani nem használ...
Ezt azért írtam le, mert itt a fórumban az terjedt el, hogy :
az EE maghoz nem kell légrés, az EI maghoz pedig kell 0,5mm. Pillanatragasztóval összeragasztottam, nagy facsipesszel összeszorítottam,annyi légrés került bele amennyi ragasztó közte maradt.
Igen, tudom, de azért én is, meg talán más is leírta, hogy nem kell bele légrés.
Jó a ragasztás, én is azt használok.
Akkor az elkerülte a figyelmemet, most tapasztaltam a két szememmel.
Ha józan paraszti ésszel belegondolsz, akkor sincs a formáján (esetleg a méretén) kívül semmi különbség az EE meg az EI között, ha ugyanabból az anyagból vannak. Vagyis egyikbe sem kell légrés. Ha mégis, az azért van mert nem jól méretezte aki csinálta, mert mondjuk nem tudja hogy kell, stb. Gyűrűvel is megy, oszt abban semekkora légrés sincs. De próbáld ki, járasd áramkorlátos tápról csak magát a meghajtást (meghajtásból felszálló füst elkerülése céljából), és kezdd el növelni a légrést a magban, látni fogod mi történik.
Szóval nem mindig kell elhinni azt ami le van írva.
Jó, jó, de azért azt is vedd figyelembe, hogy aki ezt leírta, az teljesen kezdő volt. Megtapasztalni dolgokat, ezerféle módon lehet és sajnos az is benne van, hogy egész más következtetésre jutunk, mint ami a valóság. De mivel működik, örülünk és közzétesszük. Ha elég nagy FET ( mondjuk az IRF 540 ) van benne, akkor ez a tetőesés dolog minimális, hiszen annak a FET-nek nagyon kicsi a csatornaellenállása. Az egy másik kérdés, hogy sokkal kisebb FET is elég bele. Azzal viszont jön a tetőesés. Ugye, máris ott vagyunk, hogy nagyon nem mindegy, hogy mit, hol, mivel és ettől függnek a végkövetkeztetések is. Szóval, nem egyszerű, legfeljebb a gyakorlottabbaknak.
Ha azt nézem, akkor a neten ennél sokkal nagyobb baromságokat látok... minden kontroll nélkül...aki meg megépítí, az szív, mint a torkos borz.
" De próbáld ki, járasd áramkorlátos tápról csak magát a meghajtást "- pont úgy csináltam.
Azért is írtam, hogy így a legjobb az áramfelvétel.
Nagy tanulsága a fórumnak ez hogy tényleg végig kell olvasni mert legalább ugyanannyi jó tanács van mint rossz. Az EI magos légrésprobléma is kb a 320.-ik oldalon derül ki ahol valaki szintén ugyanígy járt hogy problémát okozott a légrés megléte. Én is csak most jutottam idáig és ki is veszem a légrést a trafómból. Örülök hogy mai napig aktív a fórum és még mindig vannak infók amik sokat segitenek az amatőröknek mint nekem.
A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2014
Idézet: „feltűnik, hogy hiányoznak róla a 100Ohmos gate ellenállások” Az meg hol van? 100 Ohm? Nem 4R7? A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2014
Idézet: „Szóval nem mindig kell elhinni azt ami le van írva.” Szerintem meg érdemes a le írt és kipróbált kapcsolások után menni. Aztán ha puk lesz nem kell csodálkozni. Többen ki próbáltuk már, hogy az E-I magba kell a 0,5mm légrés a kapcsoláson is szerepel. Az E-E magba nem kell ez is ki lett próbálva.Szárazon ragacs nélkül kell összerakni. Ha teszel bele légrést melegedni fog az 1N5819 dióda 0,5mm hézagnál tönkre is megy. Próbáld ki!
Miért nem lehet a megadott kapcsolási rajzot és azon szereplő alkatrészeket követni? Legalább az első gépnél.
Vagy nem. Én teljesen külön úton indultam el annak idején az enyémmel, pedig akkor nem is értettem még hozzá, mert a kapcsolóüzemmel sosem foglalkoztam. Aztán bebizonyosodott hogy jól tettem, mert a "leírt és kipróbált" dolgokkal elég sok gond volt, és van azóta is. Az enyémhez összesen 4db IGBT-t vettem akkor amikor elkezdtem építeni, és azóta is azokkal megy, bármennyire is "nem jó" ez a kapcsolás.
A légrés dolgot attól még hogy többen kipróbálták ugyanúgy nem jól tudod, de csináld úgy, csak vita ne legyen belőle mert annak semmi értelme.
Sziasztok
Elég rég írtam már a fórumra.Köszönhető ez annak,hogy működő maci tulajdonos vagyok.Volt pár pukkom,kifizettem a tanuló pénzt,de ha az ember tényleg odafigyel akkor megy az a rajz alapján.No de amiért írok.A macim jó már egy éve nem ment tönkreIgazi komoly munkának viszont nem volt még kitéve.Itthon összecsipkodok ezt azt.Kb a poti fél állásánál viszi a 2.5-es elektródát.Pár gondolat viszont nem hagy nyugodni.Főleg a melegedés és az evvel járó terhelhetőségi problémák.Szóval érdekelt mi hány fokos odabenn.Így beépítettem két hőmérőt.Egy a főtrafón van,éri a vasmagot és a primer tekercset is.A másik az igbt-k bordáján van jó közel a félvezetőkhöz.Ez 30 fok alatt van,2-3 elektróda után felmegy 35-ig max.Ez szerintem korrekt.Üresjáratban szépen hűlik vissza.A főtrafó másfél óra folyamatos járatás után 45 fokos.Hegesztéskor kicsit gyorsabban melegedik üresjáratban lassul.A 45 fok kb a max hőmérséklete.E fölött még nem járt.Ha lekapcsolom a gépet pár fokot megugrik mindkettő,mivel leáll a venti.Én eszem szerint ez így korrektnek tűnik.A gépben irg4pc50-es igbt-k vannak,és 34 khz-en megy.A főtrafó 4 pár u-57-es toroidnak tekerve 20/6 menetszámmal.Az érdekelne hogy kb hány fokig birhatja ez a trafó így mire betelít a vas.A képen bekereteztem a két hőszenzort.Ha fenn van a gép oldala a főtrafó melett kb fél centi hely van.De nem nagyon perforálnám meg a gép oldalát is.Az elején áramlik be a levegő középen,hátul meg ki.Tehát a trafónak ez az oldala eléggé kiesik a hideg levegő útjábol. A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2014
Helló!
Az a "zöldsárga izé" valami szigetelés a szenzoron? -, mert, ha igen ,akkor "hamis a baba..." szerintem.
Az IRFD123 gate 100 ohm-os soros ellenállása hiányzott.
Nem e Te Nyák terved volt.
Igen,zsugorcső.Szerintem késik inkább.Meg lehet téved is egy két fokot.Nem gondolom hogy laboreredményeket produkálok így,de tájékoztató adatnak megteszi.Ennyit beáldoztam a biztonság érdekében
Szia!
Szerintem megérdemelne ez a jó kis gép egy kis utóhűtést még. Ha sokáig használod és eléggé felmelegszik, akkor biztos jó volna kikapcsolás után még 1-2percet ráhűteni, hogy biztos ne forrjon fel. Nem kell nagy elektronikára gondolni, mégis nagyban hozzájárul a géped élettartamához.
Ezzel ebben a formában nem tudsz hőmérsékletet mérni, mert teljesen valótlan eredményt ad. A szenzornak a primer alatt, vagyis a primer és a mag között kellene lenni.
A ferrit egyébként 80-90 fokon is jól érzi magát, az IGBT-kre kell inkább vigyázni. A melegedésével arányosan romlanak a paraméterei is (áram, disszipáció). Úgy szoktam számolni hogy 60-70 foknál ne legyenek jobban felmelegítve (belül a tok, nem a borda), vagy még annyira se.
SZia
A szenzor a primerhez is hozzáér.És mint írtam is csak tájékoztató jeleggel érdekelt a hőfok.Tudom nem pontos eredmény,de a semminél meg kézzel megfogtam és langyosnál csak pontosabb.A trafó hőfoka érdekelt jobban,arrol nem nagyon tudtam semmit.Amúgy a trafón is meg a hűtőbordákon is 70 fokos hőkapcsoló van.Az igbt-nek utánanézek az adatlapján.Csak azt nem tudtam a ferritet meddig engedhetem el.Az utóhűtésen is gondolkoztam már.A cégnél most egy kis froniussal dolgozok.Azon megy a venti egy darabig még akkor is ha kihuzzák.Szerintem a bemeneti puferröl kap delejt a tápja.De ha nem muszály nem háborgatom.Megtanultam már hogy ami működik azt nem kell a végtelenségig tökéletesíteni mert előbb utóbb elromlik
Van pár db. BU323A darlington tranzisztorom (kb. 300 db), Uce:400 V, Ic:10A, storage time: 7,5 mikroSec, fall time: 5,2 mikroSec
Érzésem szerint ez megfelelne a teljesítmény fetek helyett. Mi a véleményetek ?
Persze, csak a frekvenciát vidd le mondjuk 5 kHz-re. A trafót növeld meg mondjuk az 5..10-szeres méretűre, a kimeneti fojtót szintén, a tranyókból meg kapcsolj párhuzamosan 10-10 db-ot. És lehet hozzá egy jóval bonyolultabb bázismeghajtást kitalálni. Szóval, olyan, mint a kaparós sorsjegy: nem nyert.
Annak is van előnye, hallja az ember hogy működik.
És közben még cifrázza is, halkabb, hangosabb, az ívnek is különleges hangja van, szóval, nem rossz. Csak ne nekem kelljen cipelni...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |