Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Szerintem, úgy sokkal nagyobb lesz a szórási induktivitás, hiszen nem az egész primer mágneses térben van egy darab szekunder. Olyan lenne, mint egy főtrafó ZVS konverterben, E magra, ahol a szórást úgy állítjuk be, hogy nem fedi egymást a primer, meg szekunder, vagy még inkább, ha egymás mellé vannak tekerve. Ez toroidon is nagyon jól működik, tehát a szórást itt is be lehet állítani.
Ha jól gondolom, akkor a szórási induktivitás abból ered, hogy az egyes tekercsek nem teljesen vannak benne egymás mágneses terében. Mi lenne, ha ahogy Bassmester is mondja hasonlóan lenne tekerve, csak a primerek nem sorba lennének, hanem párhuzamosan. Mint egyes csöves erősítők kimeneti transzformátorai. Nyilván, a teljes primer menetszámot fel kell tekerni, mondjuk háromszor és utánna párhuzamosan kötni őket. A tekercsek egymás közti kapacitását meg lehetne csökkenteni olyan vasmaggal, aminek nagy az ablaka. A tekercsek úgyis vékony drótból vannak, akkor közéjük kell tenni annyi szigetelőanyagot, hogy a csévetestet teljesen töltsék meg. Vagyis, a tekercsek egymástól való távolsága minnél nagyobb legyen. És persze, valami kis dielektromos állandójú szigetelőanyag kellene.
Sziasztok!
Belekerült a Maciba a Hőfokvédelem. Attila86 kapcsolása alapján. A főtrafó primer és szekunder tekercse között van egy Schottky dióda, de nekem így nem működik . Mihelyt ívet fognék letilt a gép. Lekötöttem a diódát a panelról és hegesztés közben 40mV mérhető rajta. Üresjáratban nincs feszültség a diódán csak terhelve. Ötletem sincs rá. Másnál működik a Schottky dióda a főtrafóban? jani
Nem próbáltam még ki, de hagyományos 50Hz-es trafónál régebben az oroszok így csináltak terhelhetőbb trafókat, és valóban jobb volt mint a hagyományos primerre a szekundert megoldás.
Amit írtam annak az én megoldásomnál (az 5 tekercs 5 sorban egymáson) szerintem jobbnak kell lennie, mert a több szálas primer lefedné a szekundereket, majdnem olyan lenne mintha kívül egyetlen széles szalag lenne, azonos távolságra minden szekundertől. A másik amin régebben gondolkodtam, hogy egyetlen sorban legyen az 5 tekercs sem jobb szerintem a mostani megoldásomnál, meg ott a galvanikus leválasztás is problémás lenne, mert nem lenne szigetelőanyag csak az odafújt lakk.
Szerinted a dióda kivezetéseiben nem indukálódik feszültség? Szerintem igen. A diódás hőmérsékletmérés mV nagyságrendű DC feszültségváltozás mérésére lett kitalálva, A benne indukálódó AC feszültség viszont akár 1 nagyságrenddel nagyobb is lehet mint a mérendő feszültségváltozás mértéke. Ez lehet oka a működésképtelenségnek. A hűtőbordán biztosan működhetne, de a trafóban szerintem nem.
Pontosan erre gondoltam én is. A trafóban nem működik, főleg, hogy a mai elektronikai alkatrészek lábai mind mágnesezhetőek. 2mV/ fok a feszültség csökkenés a dióda lábán a hőmérséklet növekedésére. A bordákon is vannak diódák, ott természetesen működik, de a főtrafóban nem. Más okulhat belőle.
Megcsináltam a "szendvics" gate-trafót (4 szekunder között 3 primer párhuzamban) de csak egy parányit javult a jel, hasonló alakja van mint az előzővel. A meghajtó tranyók most langyosodnak egy kicsit. Tovább kísérletezem, hátha alakul még.
Csináltam egy eléggé hanyag kivitelű gyűrűmagos (3E25) gate trafót.
Alul a primer 16 menet, rajta a 4 szál együtt tekerve 9 menet CAT5. Formásabb a jelalak, de itt meg a fel és lefutáskor cikkcakkos egy kissé. Mit mondtok rá? A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2014
Idézet: „A trafóban nem működik, főleg, hogy a mai elektronikai alkatrészek lábai mind mágnesezhetőek.” Vannak eszközök vas és réz kivezetéssel. Nem ez számít. Elég csupán összetekerni a kivezetéseket a mágneses hatások kivédésére. Tehetsz be mágneses erőtér ellen védett digitális hőmérő IC-t is. De az is elég, ha a mérőfejet egy rézcsőbe bújtatva süllyeszted a tekercs mélyére. Még a hőátadás is jobb lesz.
Késő bánat, ez a főtrafó már nem lesz szétszedve. A következő majd úgy készül.
Ennyivel is okosabb lettem. Mivel a főtrafó 3 éve készült /csak most lett felhasználva/ nem emlékszem, hogy hogyan tettem a diódát bele.
javascript:void(0);
Mi az hogy alul 16 menet,utána meg 4x9 menet?A prim szek egyforma menetszámú.Egyébként nekem a szkóp ábrák mint Ge Lee írta nagyon ocsmányak,még is rendesen működik a táp.Ha neked az ábra a lényeg,rakj hozzá egy korrektebb meghajtást.Vannak cél meghajtó IC-k nekem is van tőbb DB mégsem rakom be mert így is a kapcsolás működik.
Ennyi szekunder fért rá a kis gyűrűmagra, de ez csak kisérleti trafó. Ha már eddig jutottam vele, akkor szeretnék összehozni egy jó gate trafót, megtalálni a lehető legjobb magot és tekercselési módot.
Így is működik mert az enyém is hasonlóan ronda, de mint írtam több menettel szebb lesz a jelforma. Nincs ezen mit ragozni.
Oké értem. Nem túlragozni akarom a dolgot, csak szimplán kíváncsiskodom.
A 30Vp-p gate jel nem veszélyezteti az igbt-t?
Nem tudni hogy mekkora gate jeled van, mert nem írtad rá az ernyőképre. Az IGBT adatlapján ez is szerepel, általában +/-20V vagy 30V. A 30Vpp az +/-15V, attól baja biztosan nem lesz. De annyi sincs rajta, mert pl. a rajzom szerint 15V-os a táp (zener), amiből lejön az áteresztőtranyó feszültségesése, meg a meghajtótranyóké is. A gate-en tizen egy-két voltnál több nem lesz, annyi viszont minimum kell.
Itt 30Vpp van a gate-en.
15V- ról táplálom a meghajtást, de már a primrern is 30Vpp mérhető, mert a tranzisztorok felváltva kapcsolják a +15V tápfeszt a tekercs két oldalára. Az igbt adatlapján 15Vge feszültség van megadva. Akkor bírni fogja tartósan is?
Szép jó reggelt kívánok!
Elkészült a Maci dobozolása. Az alja 20x10-es alusín, 0,6 -os alulemezzel borítva. Az előlapja egy műholdas beltéri teteje. A hátulja 4mm-es alulemez. A gép teteje számítógép ház palástja, bele kellett toldani ,mert keskeny volt. 11,5 kg-ra sikeredett, van benne anyag. jani
Annyi amennyi,a Te alkotásod,nekem tetszik!
Használd egészséggel!
Így van a súly nem számít. A túlméretezés eredménye a "termet" és a súlya. Köszi.
Gábor a Boccsal kapcsolatban kérdezném:
Az Igbt-k és a diódák Snubber elemei beválltak-e, vagy inkább a maciét alkalmazzuk? Az áramváltó tekercsre elég az 50 menet? Egy pár /2db/ HGTG30N60A4 Igbt elég a 100A -hez? Maradt anyagom, télen összehoznék egyet. Köszi, jani
A kép lemaradt, erre a rajzra gondolok.
A hővezetőről volt itt nemrég szó, ezzel kapcsolatban egy-két észrevétel.
Bármilyen hőálló zsir jobb, mintha semmi sem lenne, mert a zsír eltömíti a felület egyenetlenségeit, ezzel javítja a hővezetést, mivel önmaga is vezeti a hőt. Persze annál jobb, minél jobban illeszkedik a két felület - polírozást is ezért szoktak alkalmazni. A hővezető pasztákkal azért óvatosan, mert vannak vezetőt tartalmazó változatok is, pl. rézpaszta, meg ezüst tartalmű hővezető stb. A szokásos fehér hővezető paszta különféle femoxidokkal készül. Legjobb a berilliumoxid - tudomásom szerint. Ezekkel semmi gond, mert nem vezet, így bátran lehet alkalmazni mindenhol. Ha az alkatrészt nem kell szigetelten szerelni, akkor akár ezüstpaszta is mehet alá. A szigetelők közül az egyik legjobb a csillámlemez, amit valahol olvastam egy tesztben.
BeO, mint a papagáj. Csak nem szabad nyalogatni, mert mérgező... A wikipédia szerint fehér színű, amiket meg használtam tranyók alá, azok meg kékek... Több mint 10-szer jobb a hővezetése, mint az aluminiumoxidnak.
A Bocs -nál alkalmazott IGBT-k és snubberek beváltak,nem kell módosítani semmit,az áramváltó tekercs is jó ahogy a rajzon van.Egy pár HGTG30N60A4 szerintem elég.
Akkor a rajz szerint lesz megépítve. Köszi szépen.
11,5Kg?Hogy tudtál ennyit kicsikarni belőle?Én folyamatosan azon vagyok hogy minél kisebb teljesítmény súly arányom legyen,te meg teletömöd nehezékkel?A 100A macim,2Kg dobozostól.Nem is nézik hegesztőnek,hanem azt kérdezik mit csinálok egy akksitöltővel,mikor hegesztek.
Határozottan szép munka! Gratula neked érte! A súlya nem szempont nem mi cipeljük te meg erős vagy mint a forint.
Úgy indult, hogy lehessen vele dolgozni folyamatosan 90-100A-en is. Ezért nem spóroltam a hűtőbordákkal, meg hát ilyen volt. A főtrafón meg a fojtón sem spóroltam, abban is benne van a réz. A ventilátor is nehezebb az átlagtól 230V-os 20W-os fémkeretes. A kondenzátor pakk 4X560µF az is nyom valamit. A segédtáp trafója ami még nehéz, bontottam szóval volt.
A dobozon lehetett volna csökkenteni a súlyt, de ilyen anyag volt kéznél. Van egy gyári 2,7Kg-os 80A-es inverterem is. Azzal a 2Kg-os géppel mennyi 2,5-es pálcát lehet elhegeszteni folyamatosan?
Köszi szépen. Tegnap megépítettem a kisegítő panelt, de nem működik rendesen.Ki kellett volna próbálni az asztalon a leragadás védelmet. A gép induláskor a Led-je világít egy másodpercig ,majd kialszik. Leragadáskor viszont nem ég a Led. Valami bibi van, keresem a hiba okát.
A télen tervbe van véve egy Bocs építése, az majd kisebb lesz, meg könnyebb.
Aki keres, lel.- szoktuk mondani. Meg van a hiba oka a kiegészítő panelen.A tervben 2db ellenállás fel van cserélve. Ezért nem működött, most már jól működik a leragadás gátló.
Az első képen van a hiba oka. Ilyen lett a belseje. Volt itt régebben valaki, akinek szintén nem működött. Utólag köszönöm a NY.Á.K terveket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |