Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű feszültség szabályozó kismotorhoz
Témaindító: KeserűCukor, idő: Ápr 9, 2006
Csak még annyit: legközelebb ha ilyen gondod akad ne feledkezz meg a pontos leirásról, nehéz úgy hibát elháritani ha a nyák és az alkatrészbeültetés eltér egymástól,és nincs tudomásunk róla.
Üdv mex
Nincs idehaza 100 ohm-os ellenállásom és arra gondoltam, hogy beteszek a helyére egy 150 ohm-ost. Ugyebár különösebben az nem probléma...?
Fogalmam sincs hány W-os de nagyobb termetre mint az előző volt.. PC tápegységből vettem ki.
Rendben. Az akkut, vagy a kondenzátort ne feledd ( itt most két felkiáltójel lenne).
Nah ismét itt.. következő a tapasztalat: Ugyehbár lecseréltem a 100 ohm-os ellenállást 150-re és 1Wattosra, kb a motort fél fordulaton tartva a két tranzisztor és az ellenállás amit cseréltem melegszik... 3/4 fordulatnál valami füstölt nem láttam pontosan mi de szerintem valamelyik tranzisztor lehetett. (Akut rá kötöttem és a feszültség-szabályzás működött.)
Mex!
Megépítettem a fesszabot a csónakmotorhoz, amit beszéltünk. Most hétvégén próbáltam, sajnos nem sok sikerrel: a motor indítása után elkezdett picit füstölni valami, meg nem mondom, mi volt az. Gyorsan le is kötöttem, kimértem az áramkört, nem úgy tűnt, mintha elszállt volna valami. Tirisztorok is épek maradtak, zener is jól érzi magát. Csináltam még egy próbát, ekkor már nem volt füsti. De a tapasztalat az, hogy a kimeneten ugyanaz a feszültség jelenik meg, mint a graetz pozitív kapcsán, tehát nincs szabályzás. Tudsz ehhez valamit hozzászólni, mitől lehet??
Méregess tovább, deritsd ki mi a helyzet a tranzisztorokkal, és az ellenállásokat is ellenőrizni kellene. A tirisztorokat jól kötötted be? Ugye az akkumulátor rajta volt a próbakor?
Hello! Mex végre sikerült lecseréltem TO18-as tokozásúra a tranzisztorokat így egyáltalán nem melegednek. Meg amúgy is az egyik kiment mikor elfüstölt az 1ohm-os ellenállás azt lecseréltem 1W-osra és minden jó. Lenne egy kérdésem, nem tudom ide tartozik-e de közel áll
Tehát: Ugye adottak az izzók 1 meleg ami jön a tekercsről egy pedig test. Én rá szeretném kötni az akkumlátort, hogy ne csak akkor világítsanak mikor jár a motor (vagy hogy egyenletesen). Tehát ha az akkumlátor a pozitív és a negatív részére teszek egy-egy egyenirányító diódát majd úgy a - a testre + pedig megy az izzókra ezzel meg tudom oldani a dolgot ? Előre is köszönöm
Nem tudod veszteségek nélkül megvalósitani. Az izzók váltóáramú táplálást kapnak és miután a tekercs egyik vége testelve van gyárilag, az akkumulátorról az izzók felé kellene egy dióda, és a világitástekercs felő is kellene egy dióda, a katódok összekötve. Igy biztositható, hogy a világitástekercsbe ne tudjon az akku árama folyni. Igy viszont a világitástekercs felől csak félhullámú lesz a táplálása az izzóknak, tehát a többletáramot az akkunak kell fedeznie. Ráadásul a diódákon eső feszültség több amperes áramok esetén már elég sok veszteséget jelent.
Szóval nem érdemes ilyenbe gondolkodni. Ahogyan pedig elképzelted, hibás, mert az egyik félperiódusban a világitástekercs is az akkut töltené üzem közben, ha kell ha nem, ráadásul szabályzás nélkül. Idézet: „Ahogyan pedig elképzelted, hibás, mert az egyik félperiódusban a világitástekercs is az akkut töltené üzem közben, ha kell ha nem, ráadásul szabályzás nélkül.” Ez is hibás.... Helyesen: Ahogyan pedig elképzelted, hibás, mert a tekercsen az akku árama átfolyna és leégetné.
Értem, és esetleg valami megoldás.. olyasmi amit nem kell kapcsolgatni...
Sajnos marad a kapcsolgatás. Vagy az alaplapi tekercsek átalakitása, úgy, hogy az akku töltését akkor is fedezni tudják amikor a világitás is be van kapcsolva.Magyarul, a világitótekercset is az akkutöltésre kellene használni. Csakhogy a megvalósitása sem egyszerű.
Értem, de hisz ebben az esetben az egész aksiról menne és azt kell töltögetni.. de így nem megy tönkre az akkumlátor ?
Pontosan annyi ideig birná a gyűrődést, mint az eredetileg is ilyen kialakitású motorokban.......
Értem, hát köszönöm válaszod, szerintem marad a kapcsolás üzemű dolog mert az most könnyen kivitelezhető.
Uhh... lemaradt elnézést. megvalósítás a kapcsolót bekötjük, hogy egyik alapból a test és a másik 2 lesz a aksi és a tekercs + ja ezek közt fog váltani. Az aksit nem zavarja ha a világító tekercs - pontja ugyebár a test az akkumlátornak a - pontjármegy ?
Mex!
Kimértem újra az egész fesszabot, amit építettem. Megtaláltam, azt is, mi füstölt: a monitoron lévő R6 (1K) ellenállat, ami megy a potméterre, nem bírta a strapát, megégett és megnyúlt. Q1 tranyó nem zárlatos, minden más jó. Tirisztorok jól vannak bekötve és a próbát is túlélték. Akksi természetesen rajta volt. Ha esetleg nincs rajta az akksi, lehet probléma belőle? Ha nincs rajta, elvileg ugye akkor söntöl a tirisztor, annál jobban, minél nagyobb a fordulatszám illetve a feszültség. De a szabályzó áramkör nem mehetne tönkre akkor sem. Vagy tévedek?
Elvileg nem mehet tönkre, de túlmelegszik, és úgy végzi mint sok motorkerékpár szabályzója....
Legalább 10-22000µF kondi kell az akksi helyére, hamár mindenféleképp ki akarod spórolni.
Dehogy akarom kispórolni! Benne lesz az az akksi, csak ha netán mégse lenne benne, beszart vagy akármi, (vagy ha nem érintkezik), lehessen használni a motort úgy, hogy ne tegyen kárt a szabályzóban vagy a fogyasztókban.
Amúgy itt van az asztalomon most a kütyü, kicseréltem az ellenállást, mindjárt nekiállok beállítani és tesztelni egy 24V AC 60VA trafóval.
Baja lesz a trafódnak, hacsak nem szórótrafó. A tirisztor szinte rövidzárba viszi, ilyenkor sokkal nagyobb áramot ad le a névlegesnél, és leég. Köss sorba egy 24V 55W-os járműizzót vele és igy teszteld.
okés! Pont van egy ilyen izzóm itthon! Kösz a tippet!
Még mindig nem jutottam el a tesztig. Nincs időm rá. De a hétvégén megpróbálom "élőben" tesztelni a motoron. Beszámolok róla.
Hy
Egy kérdésem lenne.JAWA 350, a generátorbol 3 száll jön ki valoszinüleg egy tömbbe és ide csatlakozik a B+.Van rajta egy magneton feszszabályzo B+, DF, D+, 54 jelöléssel.A generátoron D-, DF, 86 jelölés.Most akkor mit hova? Olyan egyszerü és mégis...
Hali Bosch csatlakozó jelölések...
remélem segíthettem
Sziasztok, a következőt kellene a lehető legegyszerűbben megoldanom: állandó mágneses generátor termel fordulattól függően 7-40V-ot. Egy egyenáramú 1A-es ventilátort kellene üzemeltetni vele, ami 7-14V tartományban működik. Tehát a generátor feszültségét kellene 14V-ra korlátozni, de nem stabilizálni, tehát amikor 7V-ot ad, akkor nekem a 7V kellene, mert aventilátor ekkor már forogna. Ja és egyenirányítani.
kőszi
Milyen generátor ez? egyfázisú, vagy több? Eredetileg hová volt-van beépitve? Esetleg a fordulatszámtartomány?
Általánosságban csak annyit lehet elmondani, hogy Neked söntszabályzó kell, praktikusan motorkerékpároknál is alkalmazott rendszerű. Alapelve, hogy egyenirányitás után figyeli a kimenő feszültséget, és ha az meghaladja a beállitott értéket, akkor egy tirisztorral rövidrezárja a tekercset egy félhullám időtartamáig, igy nem tud nagyobb fesz kialakulni.
Egyfázisú, állandómágneses. Eredetileg sehová nem volt beépítve, most lett tekerve, egy olyan motorba kell, ahol gyárilag nincs generátor, most is csak a fent leírt hűtő ventilátort kellene táplálni, semmi mást. A fordulatszám tartomány kb. 800-8000, de gondolom inkább az a lényeg, hogy mérés szerint 7-40V között termel. A 40V-ot kellene lekorlátozni kb 14-15V-ra, mert azt a ventilátor még elviseli. A venti 12V 1A-es.
Először kellene egy terheléspróbát csinálni, mondjuk kettő darab 21W 24V-os izzót sorbakötni, ezt rákapcsolni a generátorra, és igy nézni a kijövő feszt. Azért irom, mert lehet, hogy az egyszerűbb áteresztőtirisztoros változat is megfelelne Neked, amire van itt kapcsolási rajz. Ha nem, akkor marad a söntszabályzás, de ez nem megfelelő tekercselés esetén leégetheti a cuccot.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |