Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Egyet épitettem, nem okvetlenül labortápnak, de néha kell >30 V amit a 723-s stb tápjaim nem tudnak, a sorbakötözgetés meg ment az agyamra. Vettem egyet jo 2 éve, eddig abszolut semmi bajom nincs vele. A háttérben egy 48V-s kapcsitáp adja a delejt. Hütöborda az enyémen nem volt igy egy ventivel direkt a modult fujtatom. Más semmi, tudja amit vártam töle.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2017
...és tudtál venni? Nekem nem engedte kifizetni a cuccot. (lehet, nem is baj, csak gyanús)
Arra hirtelen nem is gondoltam, azt hittem védelmi szerepet tölt be. Az is logikus, ha kevéssé van terhelve, nem melegszik, akkor minek menjen a venti.
Nem az, a hűtési feladatokat csak egy alu lap látja el, nézd meg jobban a videón. De még ha az egész doboz az is lenne, akkor is sokkal kisebb a felülete mint mondjuk egy CPU hűtőnek.
Nem tudom hogy konkrétan mit jelent neked a jó. Ha visszalapozol úgy 3-4 oldalt, tettem fel egy rajzot, nyáktervet hozzá, és az áramkör (részleges) mérési eredményeit is. A rajz tulajdonképpen ennek a kapcsolásnak a végletekig leegyszerűsített változata, és az EM-1 fantázianevet adtam neki, hogy konkrétan lehessen hivatkozni rá. Van némi kuszaság a rajzok meg a tervek között, mert közben még babrálgattunk vele és már megkeveredtem, de a legutolsó csatolt nyákterv már jó. A dinamikus viselkedése (a működéséből adódóan) ugyan nem a legfényesebb, de a kapcsolás nagyon egyszerű, és egész jól használható.
Akár 90V körül is lehet a kimenő feszültsége, a teljesítménye pedig annyi amit bír a 3 FET. Hosszútávú tapasztalatok még nincsenek vele, de a tesztpéldányt már zártam rövidre 60V bemenő fesz és 5A kimenő áram mellett, ami ugye 300W disszipáció. Nincs szüksége külső segédfeszültségekre a működéshez, és semmilyen különleges alkatrész nincs benne ami nehezen beszerezhető lenne vagy sokba kerülne. Egy TLC272 a lelke ami 2-300Ft, de akár LM358-cal is működik ami úgy 50-60Ft, csak utóbbi gyengébb tulajdonságokkal bír. Az áteresztő elemek pedig fetek, amiben nem csak az a jó hogy nincs másodlagos letörésük mint a tranzisztornak, hanem az is, hogy gyakran töredéke áron is hozzájuk lehet jutni, és garantáltan nem hamisak. Nekem pl. van egy szatyor olyan fetem (ebből tettem bele) aminek 6-700Ft a bolti ára, de ennek a tizedéért jutottam hozzá itt az apróban. Idézet: „...és garantáltan nem hamisak” Ez miből következik szerinted ?? (Már, ha feltételezzük azt, hogy egyáltalán létezik "hamis" tranzisztor)
Én a valoságban láttam. Az egész alaplap szintén alu és arra van rácsavarva az a L alaku lap amin a tranyok vannak meg ha ugy van megépitve ahogy gondolom ( meg itt is irták), hogy relékkel válogatják a trafo kimenetét a tranyok nem is igen melegedhetnek. ( mérni nem mértem, de a cucc a mai napig müködik a tulajdonosánál.).
Hmm! Ilyet én is építettem. Szerintem ezek az 5000ft-os hirdetések nem teljesen valósak. Próbálkozz a 11.000ft-ossal. Azt már biztosan engedi kifizetni. Annyit talán még meg is ér. Wish-en is 15000-től kezdődik ez a táp.
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy áramkorlátozó kapcsolást AC feszültségre. Ezt úgy szeretném elérni hogy terheléssel (10 Ohm) sorosan kötök egy 0,1 Ohm ellenállást. A 0,1 Ohm két végén szerepel egy feszosztó ami egy különbség erősítőt hajt meg. A rajzon szereplő értékek szerint ha az erősítő bemeneti imepadnciája 7k körül van akkor az osztók kb 1/7 arányban osztanak. 2A esetén 0,2v esik a mérő ellenálláson. Ez 20v AC feszültségnél 20v/19,9v - 3,162v/3,147 a különbség 0,015v. Ha az IC kimenetén AC-ban szeretném megkapni az "Ampert" akkor 2/0,015=133,33 és 2v AC szerepel a kimeneten. A két dióda a két félperiódust választja szét. Eddig az áramkör működik is. Egy komparátor +/- bemenetein -/+ feszültséget helyezek el feszosztóval így az IC nincs átbillenve. A terv az, hogy a trimmerekkel beállított feszültséghez adódjon hozzá vagy vonódjon ki a dióda után érkező feszültség ami átbillenti a komparátort, ha meghaladja a beállított értéket. A kapcsolás jól működött. A 4A terhelésnél ahányszor rövidre zártam a terhelő ellenállást, annyiszor oldott a komparátor. A probléma ott kezdődött hogy a timmereken elmászott a referencia feszültség és mikor 10A körül próbáltam tesztelni, egyik trimmer be is égett. Tehát egy jól beállított áramutas rajz elkészítésével zargatnálak bennetek, hogy segítsetek legyetek szívesek. Véleményem szerint az áramkör életképes, de lehet más elképzelés is. Egyébként TINA-ban nem tudtam működésre bírni. "Élöben" teszteltem. A hozzászólás módosítva: Dec 24, 2017
Sziasztok Vélemény szeretnék kérni...mit gondoltok erről?Labortáp
Számomra nem labortáp, csakmert lehet állítani a feszültséget, meg az áramot. Inkább akkutöltő...
Ha körbenézel a PC táp átalakítós topikban fogsz találni erről több infót is, kapcsolási rajzot is. Arra kell csak ügyelni hogy ezek (meg úgy a legtöbb dolog ami kapcsolóüzemű) csak védőföldes aljzatról használhatók, ellenkező esetben az összes zavar ott lesz a kimeneten, érzékenyebb dolgok megbolondulnak tőle.
Sziasztok!
Megépítettem a Proli/Alkotó... féle labortápot. Kérdésem, hogy valaki vizsgálta-e a az R2 és az R18 ellenállásokat melegedésre, ezek vannak a zenerek előtt. Nálam mindkettő melegszik rendesen, az R2-őt 1 W-osra cseréltem és még így is, persze nem annyira. A táp egyébként rendesen működik. Köszönöm...
Az LPSU3A50V-ban nincs zéner (ha jól emlékszem).
Melyik tápról van szó (link sokat segítene)?
Szerintem a labortáp LM324-el 2.7.4 kapcsolás-rol lesz szo.
Abban vannak a megjelolt pozicio szammal ellenallasok. @vatti65 : egy olyan kisegito info, hogy mennyi az Ube, illetve hogy rajzszerinti-e a Zener? /24v/ A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2017
Így van, ezt elfelejtettem írni, hogy az lm324-es.
Az R2-őn 23 V esik és nálam 1k így kb 0,53 W-ot melegít, míg az R18-on 13 V és 2,2k itt kb0,1 W melegedik. Ezeket én is kiszámoltam. A kérdésem arra irányult inkább, hogy más is tapasztalt-e itt melegedést. Nyilván 1 Wattos ellenállás R2 helyén nem fog tönkremenni R18-nél a normál 0,6 W-os is megfelel . Köszönöm és mindenkinek BUÉK!
Ha 23 V esik R2-n és vélhetően 24 V van a zéneren, akkor a tápfeszültség 47 V. A javasolt zéner áram 10-15 mA, amihez R2 = 23/0,010 = 2300 R és 23/0,015 = 1533 R között kell legyen. Tehát a javasolt érték mondjuk R2 = 2,2 kR, amiből visszaszámolva 23/2200 = 10,5 mA lesz a zéner áram.
Ehhez P = 23x0,0105 = 0,24 W. Ez már jól melegít egy 0,6 W-os ellenállást, tehát célszerű 2 db-ot tenni ebbe a pozícióba. pl 2 db 4,7 kR-ot párhuzamosan, vagy esetleg egy 4,7 kR + 3,9 kR párhuzamos tagot. Valójában a zéner áram nem érzékeny, egy határon belül célszerű alacsonyan tartani. Az 1 kR-ot mindenképpen nagyobbra kell cserélni, minimum duplázni javaslom az értékét. Ekkora feszültséghez maximum 2 A kimeneti áramot javaslok beállítani. A Ghost linkjén lévő (utólag valaki által ráírt) 40 V 6,4 A finoman szólva is butaság, még barokkos túlzásnak is túlzás. A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2017
A negatív ágra:
Ha az R18 -on (2.2k) 13V esik, a rajta folyó áram 6mA, de ebből ((9.9 - 6.8) + 5)/2.2 = 3.68 mA az R1 -en folyik keresztül, ehhez jön még a műveleti erősítő negatív táp árama (1.2mA), a többi ág fogyasztása elhanyagolható. Tovább romlik a helyzet, ha a műveleti erősítő negatív tápárama nagyobb, mint az LM324 -e. Pl: MC34074, LT1014. Idézet: „A javasolt zéner áram 10-15 mA ...” A ZD2 árama 6 - 3,68 - 1.2 = 1.11 mA. R18 értékét csökkenteni kell, hogy több áram maradjon a ZD2 -nek. Ez tovább növeli a rá eső disszipációt. Itt is alkalmazható a két ellenállásból történő megoldás.
Mérd meg légyszíves a C3-on mérhető feszültséget is, és írd meg nekünk mennyit mérsz.
Most dolgozom, de úgy emlékszem 18 V-ot mértem, ezért van R18-on 13 V körül.
A hozzászólás módosítva: Dec 29, 2017
Tisztelt Szaktársak!
Segítséget szeretnék kérni az alábbi tápegységgel kapcsolatban: https://www.hobbielektronika.hu/cikkek/stabilizalt_labortapegyseg_0...a.html Áteresztő tranzisztorokból, a már korábban említett hamisítványokkal lett élesztve (az áramkorlát kipróbálásakor tönkre is mentek) Jó-e a hamisított 2N3055 helyett Pl. TIP3055, TIP35C ? Meghajtó oldalról illetve emitter ellenállás értékben kívánnak-e módosítást a fent említett típusok? Illetve milyen kiváltó alternatívát javasoltok ennek a kapcsolásnk az áteresztő részéhez? Válaszokat előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kovács Tibor
Hasonlítsd össze az adatlapjaikat; láthatóan eléggé egyformák (lényeges eltérés nincs köztük). Az nem baj, ha többet tud.
Tegyél bele próbaképpen egy fetet, ha azzal is működik normálisan akkor én azt tenném bele (TO247 tok, típus szinte tökmindegy). Ami a TO3 tokosban igazán jó az az MJ15003, de azt az ára miatt nem gondolom hogy meg fogod venni (1000Ft környéke). Maradt még 4db eredeti MEV-es (garantáltan nem hamis) 3055-öm JLH-ból bontva, ha érdekel keress meg privátban.
A nincs olyan hogy hamis beszólásokat kéretik mellőzni.
Szia!
Megpróbáltam 1 db FET-tel,(IRFP 150) jól működött, 1A átfolyó áramnál 4-5 perc múlva nagyon melegedett a hűtőborda. 2 db-nál össze-vissza működött, nem zárt le, illetve a beállított áramkorlát környékén lévő terhelésnél halkan cicergett a bordán a két FET.
Valószínűleg azért tapasztalod, mert R16 önmagában nem képes kisütni a megnövekedett gate-kapacitást elég gyorsan, és valószínűleg az emitterkövető se zár le teljesen.
Csak egy vélemény a kérdéseddel kapcsolatban. Ilyenkor nem ártana, ha nem a cikkre hivatkoznál, hanem előtte át-és összerajzolnád az egészet értékekkel és nem pozíciószámokkal, valamint nem X... és egyéb kisebb rajzokkal és azt a teljes rajzot csatolnád be.
Nehéz ugrándozni a cikk oldalai között, azonosítani, mi mekkora és hogyan, aztán visszanézni. Tekintettel az áramkorlátod működésére is. Ha pedig tényleg maradsz a fetnél, az eredeti 1k bőven elég oda.. Csak példának a részlet.. A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2018
Ne haragudj, elnézésedet kérem. Jogos. Csak gyorsan belinkeltem a cikket, elfelejtettem, hogy csak pozíciószámozva van a rajz.
Konkrétan még nincs eldöntve, hogy fet vagy bip. tranzisztor, minkettő megoldás érdekel. Ki mit javasol?
Fetekkel biztos 1-2 volttal kevesebb lesz a kimenő feszed, mert nagyobb Ugs kell, mint tranyónál Ube, ugyanahhoz az áramhoz.
Az áramhatárolás témát pedig majd részletezd, hogy csináltad, mitől sült meg a 3055, stb.. Nem mindegy a hűtés sem, betartottad-e a kb. hőfokot, amire meg van adva a max Pd, stb..
Sziasztok!
Hát az elmult 2 napba pár száz oldalt átolvastam... Ez lesz az első "saját építésű" tápom! Ezt néztem ki magamnak! Nem tünik túl bonyolultnak, szerintem kis gyakorlattal is meg lehet építeni! Van vele kapcsolatba amire figyelni kell? ( tudom jol legyen megépítve) Vagy esetleg van "Jobb/praktikusabb" társa itt a topickba? |
Bejelentkezés
Hirdetés |