Fórum témák
» Több friss téma |
Ne felejtkezz el a 120db LED által termelt 8 watt körüli hőmennyiségről sem.
Hello! Nem rossz az elképzelés, de szerintem a gratez kéne bele, mert már én is próbáltam hasonlót és eléggé vibrált. Én az elejére 2 ellenállást tettem, hogy az első fogja az esetleges bekapcsolási áramtranzienst. Elkóból tényleg elég lett nekem is a kisebb. Jobb is lett mert így kikapcsolás után legalább nem világít egy óráig. A kapcsolásodban csak azt nem értem, hogy miért kell a 2 tranyo. A problémámat közben amúgy már megoldottam. Tekertem magamnak egy trafót. Így lett a legkisebb helyigényű számomra, mivel az egész egy gömbben van.
Köszönöm az ötleteket.
Hello! Mindennek oka van. Azért van egyutas egyenirányítás, hogy csökkentse a disszipációt. A vibrálást az tranyós áramgenerátor "tünteti el". Így lehet hullámos az egyenfesz, vagy is kisebb szűrés kell. Amúgy a trafó, számomra mindig szimpatikusabb megoldás, amit már itt számtalanszor le is írtam.. üdv!
Sziasztok! Osztottam, szoroztam, mégsem jó valami. Tud valaki esetleg tanácsot adni? Régebben csináltam már kontroll ledek meghajtását direktben 240V-ról. Most rátaláltam a hestore-ban egy melegfehér 15000mcd-ás ledre. 10db-ból szuper kis világításom lett a CNC-re. Gondoltam - merjünk nagyok lenni. Az eredmény a mellékelt rajzon. Sajnos valami azonban közbeszól, amivel nem kalkuláltam, gyanítom az, hogy a fehér ledek más megoldásokat kívánnának. A gondom, hogy tökéletesen világított a kapcsolás - .... 3 percig, aztán egysre elkezdett csökkenni a fényerő. Arra gondoltam, lehet, hogy mégiscsak kellett volna áramgenerátor.. . Vélemény?
Nehezen tudom olvasni a rajzot, jól számoltam, hogy 40 db fehér ledet kötöttél egy 47 ohm ellenálláson keresztül 320V körüli feszültségre?
Szerintem 9-12K, 5W kellett volna. A hozzászólás módosítva: Ápr 23, 2013
Szia! Valóban 40 darab van sorban. Ugyanabban a beállításban van, mint a DC 10db-os testvére, ami azóta is világít. Ezért mellékeltem a jelleggörbéjét. Gyanús, hogy valami a LED-ekkel sem stimmel, mert már beültetés előtt mérve is volt selejt közöttük.. Igaz célszerű lett volna áramgenerátort használni, de azért voltam ilyen bátor, mert a másik működik, igaz DC-ről.
A DC 10db-os kap fejenként 8 Volt körüli feszültséget? 47 Ohm ellenállással? Milyen munkapontot választottál? Biztos, hogy jó rajzot tettél fel?
Nem tudom, hogy felétek mennyire stabil a hálózati feszültség, kis ráhagyással nálunk elég egy ellenállás. A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2013
Szia! Ha jól sejtem, akkor annyi ledet kötöttél sorba, hogy pont meglegyen a 230V. Ebben az esetben, ha megfelelő a hűtésük, akkor nem feltétel az áramgenerátor, de minden esetre javasolt. Én is próbáltam áramgenerátor nélkül, de a folyamatos melegedés miatt egyre nagyobb lett az áramfelvétel. Amennyiben az egész sorba kötött rész csak 120V-ot vesz fel, úgy nem csoda, hogy nem bírták sokáig. Akkor vagy előtét kondi kell, ami ebben az esetben jó nagy lesz, vagy trafó. Én a trafót javaslom, mert kicsi és keveset is disszipál, utána meg mehetnek a ledek 4esével sorba kötve. Persze az áramgenerátor itt is feltétel. Remélem hasznos volt.
A mellékelt képen 20mA áram szerepel, tehát 3, vagy 5 mm LEDről van szó. Ezeknél hűtés nem nagyon jöhet szóba, legfeljebb a rövid láb, és nagy rézfelület - eléggé életszerűtlen. Szóval áramgenerátort nem érdemes beépíteni, de egy jól megválasztott darabszám, és megfelelő áramkorlátozó ellenállás, vagy mint írtad, kondenzátor elég lehet. A 230V esetén nagy feszültségemelkedés nem jöhet szóba, legfeljebb feszültségtüskék, amit kondenzátorral lehet (kell) elnyeletni.
Szia! A DC változat 30V-ról jár (CNC táp) 10db LED
Hűtés alatt én sem azt értettem, hogy egy nagy aluminium lemezre építse őket. Inkább, hogy megfelelő távolság legyen a ledek között, hogy ne egymást melegítsék. Én csak a saját munkámból tudok kiindulni, ahol a ledek közti távolság 2 mm volt és itt ahogy melegedett úgy lett nagyobb az áramfelvétel is aminek következtében néhány led kialudt, a többi viszont egyre erősebben világított. Mivel hiába írják azt hogy min 2,8V a nyitási feszültség ez nem minden esetben igaz. A lényeg, hogy legyen jól méretezve az áram és a feszültség és ne legyenek közvetlen egymás mellett a ledek. Szerintem.
SZia! A helyzet az, hogy valóban elkezdett melegedni jelentősen a 80 db led. Csak a folyamatot nem értem, ezért tettem fel a rajzot. A melegedéstől szeretnének egyre nagyobb áramhoz jutni a LED-ek? Akkor mindenképpen kellene valamilyen más megoldás. Igazán azért akadtam meg, mert a 10 db DC-ről szépen világít. Ez kicsit vibrált, így kapott még egy 100nF-ot, így egy egyutas egyenirányításon 200nF van - és még mindig vibrál. De a nagyobb baj, hogy elkezdtek halványodni, ami azt jelenti, valami nincs rendjén. Ez a pack erre lett szánva - csak az okokat akartam megérteni, hogy el tudjam legközelebb kerülni a LED halálát. A 15000mCd elég vonzó volt.... Kellett volna egy ilyen 80-ledes világítás. De ha sok a vesződtség vele - akkor már jobban megéri a gyári R7S LED fényforrás - sajnos...
0,35 inch azaz közel 9mm távolságra (raszteren) vannak elhelyezve a ledek - nem volt annyi idejük, hogy egymást melegítsék.
Én most pont ilyen fényforrásokkal dolgozok mint te, de én kínából rendelem őket mert ott darabja csak 2Ft, igaz minimum 1000-et kell venni+posta, de megéri.
A legegyszerűbb megoldások, ha 230-ról akarod üzemeltetni a ledeket: előtétkondenzátor+egyenirányítás+elko vagy trafó+egyen+elkó A vibrálás valószínűleg azért volt, mert az egyenirányítás csak egyutas volt. Nekem gratez-el nem volt ilyen még elkó nélkül sem. Skori webéapján megtalálod a kondis megoldást.
A Te kapcsolásod esetében a 47 ohm -os ellenállás az édes kevés volt. Úgy egy LED-re legalább 6V feszültség jutott, míg ezeknek az abszolult maximuma 5V az is csak 10ms-ig. Azt hiszem ez lehetett nálad a probléma.
Szia! Tudok a kínai forrásról én is 1Ft körül tudnám venni - éppen ezért kezdtem bele. De kerülni akartam a kondis előtétet, mert öregszik. Más megoldást kerestem. Ésszerűnek tűnt a megoldás és az ellenállásból így kicsi is elegendő - a kis rajta eső feszültség miatt nem is jelentősen melegedett. Kétutas egyenirányításnál nyilván kisebb a vibráció, de magasabb a kapocsfeszültség, illetve a vibrálást az egyutasnál kevésbé érezni, mivel éppen ellenkező polaritású hullámon vannak a LED-ek. Láttam a Skori féle megoldást, de mást kerestem - hátha. A "miért nem jó"-t akartam megérteni. De sokkal közelebb nem jutottam a megoldáshoz. Tudom - járt utat...
Nem feltétlen a járt út kell, mert már én is trafóval csinálom őket. Az sokkal gazdaságosabb, meg nem is megy tönkre olyan hamar, sőt nem is megy tönkre. Csak a trafónál vagy Te tekered meg magadnak olyanra amilyenre akarod, vagy 12V és akkor mehet 4 egy sorba és ezeket sokszorozhatod míg a trafó bírja.
Szia! A segítségeddel azt hiszem rájöttem hol rontottam el. 240V -al számoltam, ami effektív érték. Ezzel talán nem is lett volna baj, ha nincs rátéve a kondi, mert régóta megy így LED-em. Csak a vibrálást csökkentendő belekerült a kondenzátor - ami egyben megemelte a feszültséget is, amit a LED-ek már nem bírtak el. 240V-nál egy ágra 120V-al kalkuláltam Ebból 0,5V a dióda, 1V-al számolva az ellenállást, a LED-ekre 2,9V jutna 20mA mellett. Azonban Csúcsértéken ez már 170V. Így 4,212 volt juthat a LED-ekre egyenként. Azaz nem 40db hanem 45 LED kellett volna - ha jól gondolom. Az teljesen jogos, ha már csúcsértékre méretezem, akkor már mehet graetzel is az összesen 90db LED. Szól valami ezen a logika ellen?
Szia! A 12V-os megoldásokat azért nem szeretem, mert a nagy áram miatt nagyobb teljesítményű kiegészítők kellenek + trafó. Ha már váltóról járatom, mindegy mennyi - csak jól kell méretezni - itt elrontottam a dolgot. Hiába no az ember berozsdásodik egy idő után. mostanában annyit foglalkoztam digitális technikával, hogy az agyam analóg része eltunyult... Apropó 12V.. Létezik egy LNK304PN nevű áramkör, ami 12V DC Max 60mA-t képes direktben előállítani a hálózati feszültségből. Kicsi és van olyan jó mint egy trafó. Még a többi 5-6 kiegészítő alkatrésszel sem túl nagy.
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2013
Hát én is magamnak tekerem a trafót, de abból is van kínai forrás, ahol csinálnak mikro méretet és akár olyat is ami 230AC 120AC-re konvertál, ami ugye 40 LED sorba. Én ilyennel csinálom és pillanatnyilag úgy néz ki, hogy nagyon beválik.
Nem mondom, hogy ellene vagyok a trafónak, mert a "gyári" kínai occó LED lámpákban is van és nálam 80db működik jól. Ha van megvalósított, utánépíthető verziód - érdekelne. Főként az olcsó melegfehér 15000mCD-s LED-ek miatt. Nagyon szép fényük van. Persze elgondolkodtam azon is, hogy fogok 4db 3x3W-os LED izzót szétszerelem és mechanikusan átalakítom, mivel darabja csak 750 Ft. Így is 3000Ft-ból tudnék 36W-ot csinálni, ami szintén nem rossz, ráadásul a meglévő elektronikát fel tudom használni.
Ha már a méretezésnél tartunk. A hálózati feszültség egyenirányítására 1N4007 kellene.
Mindenképpen a hálózat csúcsfeszültségét kell figyelembe venni, a LED 20mA állandó áram mellett 25mA csúcsáramot visel el károsodás nélkül. Ez körülbelül 324V. Az egyenirányító diódákon eső feszültséget el lehet hanyagolni. 100 LED felhasználásával van 320V LED nyitófeszültséged, és 324V tápod. Erre kell az ellenállást méretezni, azaz 4V, legfeljebb 20mA = 220..270 ohm. Hogy ne villogjon, egy energiatakarékos fénycsőből ki tudsz termelni 400V pár μF 105o elkót a szűrésre. A bekapcsolási áramlökést érdemes korlátozni, ez az előtétellenállás két részre osztásával is megteheted. Javaslom, hogy 0.6W vagy nagyobb teljesítményű ellenállást használj, elvégre hálózati feszültségről van szó! ( Én szívem szerint inkább 18mA áramot számolnék, a fény csökkenése nem számottevő)
Mint írtam én is magamnak tekerem és meg kell hagyni, hogy nagyon sok meló van vele. Kell legalább 2000 menet 0,1-es drótból ezért én sem rohanok vele. Sajnos a kínai trafó ahhoz már drága, hogy 1000-et vegyek belőle.
Csináltam egy olyan próbaverziót ahol 100 LED van sorba kötve és az van egyenirányítás után a hálózatra kapcsolva. Lassan 3 napja világít gond nélkül. Az érdekes az, hogy próbaképp forrasztó pisztollyal kiégettem egyet és úgy is működik a többi. Annyi történt, hogy nem világít, de az áram folyik tovább rajta és a többi leden megnőtt e fesz egy kicsit (kb 0,03V-al).
Én is ezt mondanám a legegyszerűbb verziónak. Bár én nem osztom szét a hálózati ellenállást. Nálam az energiatakarékosság volt a fő szempont ezért csak 1 47 ohm -os ellenállás lett beépítve az áramlökések ellen.
Szia! Köszönöm a korrekciót. Az egyenirányító diódám BA 159 1000V/1A-t tud (HEstore), azaz többet, mint a 4007-es. Újraszámoltam .. Én a csúcsfeszültséget 240V-ból gyök2 vel kalkuláltam, ami így 340V-ra így jött ki. Ennek a fele a 170V. Mivel 240V-ra kell méretezni új áramkörök kialakításánál. Ha megnézed a LED jelleggörbéjét, az optimális fény elérése érdekében 3,74V 20-20mA jó kell legyen, mert az esik a görbe közepe tájára.. Ebben az esetben 45+45 LED adódik, a soros ellenállást és a diódát is figyelembe véve. Ez KB 50Ohm -ot jelent egy ágra. Ha újból nekiállok ennyi diódát beforrasztgatni (még meggondolom), akkor inkább a graetz-et fogom választani és egy láncba fűzöm a ledeket. Akkor két darab sorbakötött 47 vagy 51Ohm-nak - mivel ez van szabvány sorban jónak kellene lennie, abból van 1W-osom - már beszereztem. Az biztos, hogy ebben az esetben már inkább az olcsó - kínai ledeket áldozom be. Egyébként nem csak 1000db-os, hanem 200db-os rendelés is van - ami jóval rentábilisabb - főleg ingyenes szállítással...
Szia! Mekkora pufferkondi van a graetzen? Ugyanezek a ledjeid vannak? Mekkora áramkorlátod van és ugyanígy csak egy ellenállás?
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2013
Ha diódákon maradó feszültségtől eltekintünnk, akár egyutas, akár graetz egyenirányítást használunk, a kapott feszültség csúcsértéke ugyanannyi lesz, 324V. Nem feleannyi, a 170V félreértés. Ábra itt.
Jogos. Nos a következő rajzot sikerült szülnöm közben:
A 90 LED egész közel jár az optimális megoldáshoz. Én eltekintenék a maximális meghajtástól, 18 mA-hez számolnám az ellenállást. Az gondot jelent, hogy nem tudom a nyitófeszültséget, , ezért egy 1..1,5K ellenállással kipróbálnám, megnézném az áramot és a fényerőt. Az ellenállás bekötését pedig egy csavaros sorkapoccsal oldanám meg. Így könnyen cserélhető!
A hozzászólás módosítva: Ápr 24, 2013
A karakterisztika szerint 3V 5mA környékén nyit ki egyáltalán. Nyilván akkor is van már fénye. Én tesztelgettem előzőleg, a 18mA valóban optimális, mert afölött jelentősen nem nőtt a fényerő, de lecsökkenhet az élettartam. 35mA-t el kell viseljen hosszabb távon is, de valóban nagyon oda kell figyelni arra, hogy a feszültség ne lóduljon meg, mert akkor egyszer használatos lesz csak. A katalógus szerint akár 100mA-t is el kell viselnie rövid ideig. Természetesen az üzemi feszültségértékeken belül. Nem is a LED beállításokkal volt a gondom, hanem ezzel a fránya feszültség csúcsértékkel. Kicsit félreteszem a projektet, mert kifogyott a büdzsé. Utána ismét felfújom a pofámat és rendelek Kínából ledeket megint. A CNC 10-12 perc alatt legyártotta a panelt, újabb 10 perc a furkálás. Ez a könnyebb része de mire az ember beállítgatja azt a sok ledet, meg beforrasztgatja... Nem baj - egyszer kész lesz!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |