Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Melegszik a DC motor mitől lehet ?
Lapozás: OK   1 / 3
(#) Kurcy hozzászólása Feb 27, 2020 /
 
Sziasztok !

Egy futószalagot építünk és abba a problémába estünk hogy, van egy vtac tápegységünk 24v 5 A teljesítményű, van egy pwm hozzá csatlakoztatva ami 24v 10 A teljesítményű, és van egy Dc motorunk ami 24v 5 A teljesítményű !

Minden szépen sorba kötve működik a dolog. De üresjáratban is melegszik a motor ez mitől lehet ?
Mellékeltem egy képet is...

Légyszi LEGYETEK SZÍVESEK, valami ötletet adjatok mi lehet a baj vagy hogyan tudom kideríteni a baj forrását !
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
Moderátor által szerkesztve
(#) Massawa válasza Kurcy hozzászólására (») Feb 27, 2020 /
 
Az ilyen motorok általában 40-60 fok melegek, ha forognak.
Persze lehet hibás is.
Probáld ki PWM nélkül, fix 24 V- és mérd le mennyi a fogyasztása. Kb 1 A kell lennie terhelés nélkül.
Ha több ki kell nyitni a mechanizmust és megnézni hátha szorul valami. Ha kiveszed a fogaskereket és még mindig nagy az áramfelvétel akkor menetzárlatos.
Azt sem irtad, hogy milyen frekvenciáju a PWM.
(#) Kurcy válasza Massawa hozzászólására (») Feb 27, 2020 /
 
A pwm adata :

Tápfeszültség: 12...60 V DC
Maximális kimeneti áram: 20 A
Folyamatos kimeneti áram: 15 A
PWM frekvencia: 13 kHz

Az nem lehet sok áramot kap a motor 15 A ?
(#) Massawa válasza Kurcy hozzászólására (») Feb 27, 2020 /
 
Felejtsd el a 13 kHz-t. Ilyen motorhoz neked <1 kHz alatti PWM kell.
(#) Kurcy válasza Massawa hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Szia ! Mutatnál egy ilyen típust ?
(#) Massawa válasza Kurcy hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Én magam szoktam épiteni, de sok van a piacon is, amik frekvenciája változtathato. Pl a Velleman K8004-s.
Lehet, hogy a tiedét is lehet modifikálni ( kondi csere stb).
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
(#) Peter65 válasza Kurcy hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Szia!
Önmagában a 13kHz-es pwm frekvencia nem okoz többletveszteséget a motorban, sőt elvileg jobb mint az 1KHz-es, csak a tápegységben lévő kapcsoló elemeket veszi jobban igénybe. A frekvenciaváltós hajtásoknál is be lehet még ennél magasabb vivőt is állítani, és ott is a motornak az a kedvezőbb, csak ugye a frekvenciaváltó veszteségei növekszenek. Az is igaz, hogy a motor működése szempontjából elegendő lenne az 1kHz-es vivő, de attól még nem lesz kevésbé meleg.
Ahhoz, hogy érdemi véleményt lehessen mondani, a motor adatlapja kellene. Lehetséges, hogy egy alapvetően szakaszos üzemre tervezett motort szeretnél folyamatos üzemre használni, ami érthetően túlmelegedéssel jár.
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Na ezt gondold végig még egyszer. Azt a magas frekit bele sem tudod nagyon nyomni a motorba a nagy induktivitás miatt. ( illetve ami belejut az csak meddö teljesitmény lesz.)

A motor egy mezei ablaktorlö moto.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
(#) Kékróka válasza Massawa hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Idézet:
„mezei ablaktörlő”

Az üzemhányad, valós paraméter, ráadásul terhelésfüggő is, de fogadjuk el hogy ez a motor 100%-os.
Próbáltad már mezei 24-ről, esetleg szabályozható tápegységről? Mert ha attól is melegszik nem kell tovább keresgélni a frekiket.
(#) Massawa válasza Kékróka hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
A motor adatait már kérdeztem - semmi válasz.
(#) Kékróka válasza Massawa hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Én kipróbálnám sima Dc-ről, minkét irányban, és megnézném úgy mennyire melegszik
(#) Peter65 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Nem is a magas frekit akajuk a motorba "nyomni", hanem a középértékét. A magas freki és a motor induktivitása segíti, hogy ez történjen, minél kisebb áramhullámossággal. Éppen ezért nem is melegíti számottevő mértékben.
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Ez egy filozofiai kérdés, mert a magas frekivel ugyanoda jutsz mint a sima egyenárammal (most eltekintünk a vezérlés veszteségein).
Baj azonban a motorok esetében, hogy ott vannak fix veszteségek (csapágy, kefék, mágneses stb.). A PWM pontosan eredetileg ezeket a vesztéségeket volt hivatott leküzdeni, amit meg is tesz, ha alacsony a frekvencia, mert akkor minden bekapcsolás pillanatában a motorra a teljes feszültség jut azaz, leküzdi az átmeneti veszteségeket, majd pedig igy marad a PWM közepes értékének megfelelöen.
Ez a jelenség teljesen elveszik 1 kHz felett, azaz az ilyen PWM kizárolag a meghajto elektronikának jo a motor hatásfoka rosszabb lesz, mint egy alacsony frekvenciás hajtásnál, azaz a motor melegszik és rosszabb teljesitmény ad le.
( Az alacsony frekvenciás hajtásnál a forditottja jelentkezik, mert alacsony frekivel könnyen tul lehet terhelni a keféket meg a tekercseket, hiszen minden bekapcsolt félperiodusban a motor a maximális áramot veheti fel anélkül, hogy sokat mozdulna, azaz hütés nélkül. Volt olyan megoldásom, hogy egy kb 6000 rpm motor lassabban forgott mint 1 ford per perc, persze a teljes pillanatnyi áramfelvételnél - nem a középértéknél - ami szintén melegedéssel járt, de maximális nyomatékkal. Ezt sem birná sokáig.....).
(#) Massawa válasza Kékróka hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Erre kértem én is az elsö hsz.-ben.
(#) Peter65 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Már ne haragudj, de ez szerintem szamárság. Tudnál mutatni egyetlen irodalmat, ami ezzel összhangban van?
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 28, 2020 /
 
Egész könyvre valo van, igaz többnyire már 30-40 éves. Keress csak nyugodtan rá. Nem az elektronikát kell tanulmányoznod, hanem fizikát meg a motorok müködését megérteni.
Mit gondolsz miért van rengeteg "univerzális" PWM modulban frekvencia beállitási lehetöség is?
A frekvencia ráadásul motor függö. Vannak motorok, amit alacsony frekivel simán leégetsz ( pl a vasmentes DC motorok) és forditva a vasmagos mágneses motorok a nagyobb frekvencián meg csak felveszik a meddö teljesitményt, de le nem adnak belöle sokat, igy csak melegednek. Ráadásul ugyanolyan rosszul müködnek, mint sima egyenáramon. Márpedig a cél többnyire a rossz indulási jellemzök kiküszöbölése sima egyenáramu hajtásnál. Akár meg is mérheted.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
(#) vargham válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Konkrét cikk, leírás? Tudnál linkelni?
(#) Massawa válasza vargham hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Sajnos miután a téma nagyon öreg és közismert ( minden a DC motorokkal foglalkozo tankönyvben benne van). Nem volt szükségem ilyesmi tanulmányozásara az utobbi évtizedekben, igy nem is kerestem a web-en. A régi könyveim meg a folyoiratok a könyvtáramban vannak.
Az akkori irodalomban ezeket a kérdéseket nagyon részletesen tárgyalják. Eszembe sem jutott, hogy 30-40 évvel késöbb ujat tudok mondani. Nyugodtan keress rá az alacsony feszültségü motorok leirásaira és vezérlésére, biztos, hogy találsz idevágo irodalmat.(kb 1970 ota foglalkozom ilyen motorok vezérlésével - hobbi, de egy idöben professzionális szinten. Jelenleg az a cég ahova bedolgoztam, immár programozhatoan <200 Hz,200-1000Hz, 10-30 kHz PWM frekvenciakkal szállitja a termékeit, hogy az adott motorhoz és feladathoz lehessen igazitani.
Ha jol emlékszem a pesti egyetemen a Halmai fivérek foglalkoztak a kérdéssel a 70-s években.
(#) rolandgw válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Segítek: Háry János 2.0-ás verzió.
(#) Massawa válasza rolandgw hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Az a baj, hogy nem tegnap pottyantam le a fárol, de pl olvasd a Chubb munkáit a 60-s évek végéröl. Vagy esetleg segit a modern DCC elektronika a modellvasuton ahol a dekoderek többsége legalább 3 különbözö frekvenciát tud. És senki sem unalombol bonyolitja a cuccait hogy 50 Hz-töl sok kHz-ig nyulo PWM sávot tudjon kiadni..
De elég felrajzolni a villanymotor elektromos helyettesitését és abbol a közepesen képzett ember is felismeri a problémát.
A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
(#) Peter65 válasza vargham hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Próbáltam kitalálni, vajon milyen félreértés lehet ennek a gondolatnak a hátterében. Itt találtam hasonló gondolatokat, ami arról szólna, hogy kis motorok esetében tudatosan megengednek nagyon nagy áramhullámosságot (a kialakuló áramot szaggatják?), hogy a relatíve nagyobb súrlódási és egyéb veszteségeket könnyebben leküzdhesse a motor. De ettől nem lesz jobb a motor hatásfoka, vagy kisebbek a veszteségei, sőt a nagy áramhullámosság miatt a motorban jelentős többletveszteség keletkezik.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Hogy legyen valamilyen alap amiböl kiindulhatnak a hitetlen Tamások: igy néz kis egy motor elektromos helyettesitése ( leegyszerüsitve).
Az L a motor összesitett imduktivitása , az R a tekercsek ellenállása+a kefe+kommutátor.
S mindez forgo állapotban még rendszeresen meg is szakitja az áramkört. Pl egy 3 polusu motor 6000 ford/perc-s motor kb 33 Hz-l szakitja meg az áramkört azaz generál visszirányu energiát és okoz interferenciát a rossz frekvenciáju PWM-l. Ehhez jön a motor mechanikai rezonanciája. A 1 kHz feletti frekvencia nagy része már elveszik az induktivitáson.
Ráadásul az R ellenállás nem lineáris, azaz kb 2 V-ig nagyságrenddel nagyobb mint mozgás közben. Ezért indul sok motor csak 2-3 volt felett egy ugrással ( egy 5-10 V-s motornál ez már komoly vezérlési tartomány veszteség). A nagyobb frekvencia meg leosztodik az induktivitáson, igy az hasonloan a sima DC-hez nem is tudja inditani 2 V alatt a motort. Az alacsony frekis hajtás viszont veszteség nélkül jut át a tekercsen és jut a kefére - azaz a vezérlési tartomány megsokszorozodik.
A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020

IMG_4455.PNG
    
(#) Peter65 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Azt értem, hogy így a nagy mechanikai veszteségű motort könnyebb az alacsony fordulatszámú tartományban működésre bírni. Viszont ez közel sem veszteség nélkül jut át. Ha elfogadjuk, hogy a felrajzolt helyettesítő képben az R ellenállás jeleníti meg a veszteségeket, akkor a legkisebb veszteségű állapot adott nyomaték mellett a hozzá tartozó legkisebb effektív értékű áram. Ez pedig a DC áram, azaz pwm-es táplálás esetén a legkisebb áramhullámosságú áram.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Itt van egy régi áramköröm, ami kb 1:50 vezérlési tartományt garantál abszolut sima indulással ( ez volt legnagyobb feladat) és a motor az indulás után ne legyen PWM-l tulterhelve.
Azaz az elektronika egy lineárisan növekvö DC feszültséghez kb 3-5 voltig impulzusokat kever, hogy leküzdje a kefe és kommutátor veszteséget de az indulás után már teljesen simán és csökkentett zavarszinttel forogjon. (40 éves megoldás). Ezzel az áramkörrel a motor 0,5 V-nál indul ( az eredeti 2,7 V helyett) és 14 V-ig abszolut lineárisan követi a feszültségváltozást. Az áramkörben AC és DC visszacsatolás is van hogy a pillanatnyi motoráram ingadozást is csillapitsa meg a terhelés okozta változást is komepnzálja.
A trimmerekkel az impulzusok frekijét lehet beállitani valamint az a tartományt ameddig a jelbe keveredjenek. ( meg sok egyébb paramétert ami a kiirásban volt).
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Igen csak azt a PWM jelet elöször át kell nyomni az induktivitáson, ami viszont a nagyobb frekinek ellenáll azaz át sem jut. Köss egy kis ellenállást sorba a vasmagos motorral és azon mérd mit látsz a 13 kHz-s PWMböl.
A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
(#) Peter65 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Szerintem ezt már megbeszéltük; az árammal arányos 13kHz-es riplis jelet kis amplitúdóval. Miért melegítené ez jobban a motort, mint egy alacsonyabb frekis jel?
(#) Karesz 50 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Nem akarok beleszólni, de szerintem Te most nem tudod kivel vitatkozol. Peter65-nek ez a szakterülete és tisztában van az alapokkal és még sok minden mással is. Inkább kérdezz tőle, mint kötekedj vele!
(#) Massawa válasza Karesz 50 hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Részben az enyém ez volt 40 évig... és a mai napig a hobbim.
S ha valoban ez a szakterülete, akkor sok mindenröl lemaradt.
A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
(#) Massawa válasza Peter65 hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Nézd egy legujabb univerzális termék adatlapjábol kivett részlet:
Gondolod, hogy csak ugy hasbol vették az adatokat? Sok tizezer mérés után jutottak ezekre az értékekre az adott berendezésekben elöfordulo vas és vasmentes motorok hajtására kb. 16 V-ig.
Megsugom az egyik gond az volt, hogy a motorok tulmelegedtek és tönkretették a berendezést amibe be vannak épitve. ( elolvasztották a müanyagot.). Ugyanaz a motor PWM nélkül évekig müködik gond nélkül. A meghajto elektronika sok ezer darabszámban használatos szerte a világban.
Ezzel befejezném.

IMG_4457.PNG
    
(#) Karesz 50 válasza Massawa hozzászólására (») Feb 29, 2020 /
 
Idézet:
„Igen csak azt a PWM jelet elöször át kell nyomni az induktivitáson, ami viszont a nagyobb frekinek ellenáll azaz át sem jut.”


Ha ez volt a szakterületed, akkor miért írsz le ekkora marhaságot? Persze ha csak hobbi, akkor megengedheted magadnak. PWM jellel bármekkora DC szintet elő lehet állítani az adott tápfeszültség és a modulációs mélység függvényében 0-100% között, ezt még én is tudom. A vivőfrekvenciát nem kell átnyomni semmilyen induktivitáson.
Következő: »»   1 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem