Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok !
Egy futószalagot építünk és abba a problémába estünk hogy, van egy vtac tápegységünk 24v 5 A teljesítményű, van egy pwm hozzá csatlakoztatva ami 24v 10 A teljesítményű, és van egy Dc motorunk ami 24v 5 A teljesítményű ! Minden szépen sorba kötve működik a dolog. De üresjáratban is melegszik a motor ez mitől lehet ? Mellékeltem egy képet is... Légyszi LEGYETEK SZÍVESEK, valami ötletet adjatok mi lehet a baj vagy hogyan tudom kideríteni a baj forrását ! A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
Moderátor által szerkesztve
Az ilyen motorok általában 40-60 fok melegek, ha forognak.
Persze lehet hibás is. Probáld ki PWM nélkül, fix 24 V- és mérd le mennyi a fogyasztása. Kb 1 A kell lennie terhelés nélkül. Ha több ki kell nyitni a mechanizmust és megnézni hátha szorul valami. Ha kiveszed a fogaskereket és még mindig nagy az áramfelvétel akkor menetzárlatos. Azt sem irtad, hogy milyen frekvenciáju a PWM.
A pwm adata :
Tápfeszültség: 12...60 V DC Maximális kimeneti áram: 20 A Folyamatos kimeneti áram: 15 A PWM frekvencia: 13 kHz Az nem lehet sok áramot kap a motor 15 A ?
Felejtsd el a 13 kHz-t. Ilyen motorhoz neked <1 kHz alatti PWM kell.
Én magam szoktam épiteni, de sok van a piacon is, amik frekvenciája változtathato. Pl a Velleman K8004-s.
Lehet, hogy a tiedét is lehet modifikálni ( kondi csere stb). A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
Szia!
Önmagában a 13kHz-es pwm frekvencia nem okoz többletveszteséget a motorban, sőt elvileg jobb mint az 1KHz-es, csak a tápegységben lévő kapcsoló elemeket veszi jobban igénybe. A frekvenciaváltós hajtásoknál is be lehet még ennél magasabb vivőt is állítani, és ott is a motornak az a kedvezőbb, csak ugye a frekvenciaváltó veszteségei növekszenek. Az is igaz, hogy a motor működése szempontjából elegendő lenne az 1kHz-es vivő, de attól még nem lesz kevésbé meleg. Ahhoz, hogy érdemi véleményt lehessen mondani, a motor adatlapja kellene. Lehetséges, hogy egy alapvetően szakaszos üzemre tervezett motort szeretnél folyamatos üzemre használni, ami érthetően túlmelegedéssel jár.
Na ezt gondold végig még egyszer. Azt a magas frekit bele sem tudod nagyon nyomni a motorba a nagy induktivitás miatt. ( illetve ami belejut az csak meddö teljesitmény lesz.)
A motor egy mezei ablaktorlö moto. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
Idézet: „mezei ablaktörlő” Az üzemhányad, valós paraméter, ráadásul terhelésfüggő is, de fogadjuk el hogy ez a motor 100%-os. Próbáltad már mezei 24-ről, esetleg szabályozható tápegységről? Mert ha attól is melegszik nem kell tovább keresgélni a frekiket.
A motor adatait már kérdeztem - semmi válasz.
Én kipróbálnám sima Dc-ről, minkét irányban, és megnézném úgy mennyire melegszik
Nem is a magas frekit akajuk a motorba "nyomni", hanem a középértékét. A magas freki és a motor induktivitása segíti, hogy ez történjen, minél kisebb áramhullámossággal. Éppen ezért nem is melegíti számottevő mértékben.
Ez egy filozofiai kérdés, mert a magas frekivel ugyanoda jutsz mint a sima egyenárammal (most eltekintünk a vezérlés veszteségein).
Baj azonban a motorok esetében, hogy ott vannak fix veszteségek (csapágy, kefék, mágneses stb.). A PWM pontosan eredetileg ezeket a vesztéségeket volt hivatott leküzdeni, amit meg is tesz, ha alacsony a frekvencia, mert akkor minden bekapcsolás pillanatában a motorra a teljes feszültség jut azaz, leküzdi az átmeneti veszteségeket, majd pedig igy marad a PWM közepes értékének megfelelöen. Ez a jelenség teljesen elveszik 1 kHz felett, azaz az ilyen PWM kizárolag a meghajto elektronikának jo a motor hatásfoka rosszabb lesz, mint egy alacsony frekvenciás hajtásnál, azaz a motor melegszik és rosszabb teljesitmény ad le. ( Az alacsony frekvenciás hajtásnál a forditottja jelentkezik, mert alacsony frekivel könnyen tul lehet terhelni a keféket meg a tekercseket, hiszen minden bekapcsolt félperiodusban a motor a maximális áramot veheti fel anélkül, hogy sokat mozdulna, azaz hütés nélkül. Volt olyan megoldásom, hogy egy kb 6000 rpm motor lassabban forgott mint 1 ford per perc, persze a teljes pillanatnyi áramfelvételnél - nem a középértéknél - ami szintén melegedéssel járt, de maximális nyomatékkal. Ezt sem birná sokáig.....).
Már ne haragudj, de ez szerintem szamárság. Tudnál mutatni egyetlen irodalmat, ami ezzel összhangban van?
Egész könyvre valo van, igaz többnyire már 30-40 éves. Keress csak nyugodtan rá. Nem az elektronikát kell tanulmányoznod, hanem fizikát meg a motorok müködését megérteni.
Mit gondolsz miért van rengeteg "univerzális" PWM modulban frekvencia beállitási lehetöség is? A frekvencia ráadásul motor függö. Vannak motorok, amit alacsony frekivel simán leégetsz ( pl a vasmentes DC motorok) és forditva a vasmagos mágneses motorok a nagyobb frekvencián meg csak felveszik a meddö teljesitményt, de le nem adnak belöle sokat, igy csak melegednek. Ráadásul ugyanolyan rosszul müködnek, mint sima egyenáramon. Márpedig a cél többnyire a rossz indulási jellemzök kiküszöbölése sima egyenáramu hajtásnál. Akár meg is mérheted. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2020
Konkrét cikk, leírás? Tudnál linkelni?
Sajnos miután a téma nagyon öreg és közismert ( minden a DC motorokkal foglalkozo tankönyvben benne van). Nem volt szükségem ilyesmi tanulmányozásara az utobbi évtizedekben, igy nem is kerestem a web-en. A régi könyveim meg a folyoiratok a könyvtáramban vannak.
Az akkori irodalomban ezeket a kérdéseket nagyon részletesen tárgyalják. Eszembe sem jutott, hogy 30-40 évvel késöbb ujat tudok mondani. Nyugodtan keress rá az alacsony feszültségü motorok leirásaira és vezérlésére, biztos, hogy találsz idevágo irodalmat.(kb 1970 ota foglalkozom ilyen motorok vezérlésével - hobbi, de egy idöben professzionális szinten. Jelenleg az a cég ahova bedolgoztam, immár programozhatoan <200 Hz,200-1000Hz, 10-30 kHz PWM frekvenciakkal szállitja a termékeit, hogy az adott motorhoz és feladathoz lehessen igazitani. Ha jol emlékszem a pesti egyetemen a Halmai fivérek foglalkoztak a kérdéssel a 70-s években.
Az a baj, hogy nem tegnap pottyantam le a fárol, de pl olvasd a Chubb munkáit a 60-s évek végéröl. Vagy esetleg segit a modern DCC elektronika a modellvasuton ahol a dekoderek többsége legalább 3 különbözö frekvenciát tud. És senki sem unalombol bonyolitja a cuccait hogy 50 Hz-töl sok kHz-ig nyulo PWM sávot tudjon kiadni..
De elég felrajzolni a villanymotor elektromos helyettesitését és abbol a közepesen képzett ember is felismeri a problémát. A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
Próbáltam kitalálni, vajon milyen félreértés lehet ennek a gondolatnak a hátterében. Itt találtam hasonló gondolatokat, ami arról szólna, hogy kis motorok esetében tudatosan megengednek nagyon nagy áramhullámosságot (a kialakuló áramot szaggatják?), hogy a relatíve nagyobb súrlódási és egyéb veszteségeket könnyebben leküzdhesse a motor. De ettől nem lesz jobb a motor hatásfoka, vagy kisebbek a veszteségei, sőt a nagy áramhullámosság miatt a motorban jelentős többletveszteség keletkezik.
Hogy legyen valamilyen alap amiböl kiindulhatnak a hitetlen Tamások: igy néz kis egy motor elektromos helyettesitése ( leegyszerüsitve).
Az L a motor összesitett imduktivitása , az R a tekercsek ellenállása+a kefe+kommutátor. S mindez forgo állapotban még rendszeresen meg is szakitja az áramkört. Pl egy 3 polusu motor 6000 ford/perc-s motor kb 33 Hz-l szakitja meg az áramkört azaz generál visszirányu energiát és okoz interferenciát a rossz frekvenciáju PWM-l. Ehhez jön a motor mechanikai rezonanciája. A 1 kHz feletti frekvencia nagy része már elveszik az induktivitáson. Ráadásul az R ellenállás nem lineáris, azaz kb 2 V-ig nagyságrenddel nagyobb mint mozgás közben. Ezért indul sok motor csak 2-3 volt felett egy ugrással ( egy 5-10 V-s motornál ez már komoly vezérlési tartomány veszteség). A nagyobb frekvencia meg leosztodik az induktivitáson, igy az hasonloan a sima DC-hez nem is tudja inditani 2 V alatt a motort. Az alacsony frekis hajtás viszont veszteség nélkül jut át a tekercsen és jut a kefére - azaz a vezérlési tartomány megsokszorozodik. A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
Azt értem, hogy így a nagy mechanikai veszteségű motort könnyebb az alacsony fordulatszámú tartományban működésre bírni. Viszont ez közel sem veszteség nélkül jut át. Ha elfogadjuk, hogy a felrajzolt helyettesítő képben az R ellenállás jeleníti meg a veszteségeket, akkor a legkisebb veszteségű állapot adott nyomaték mellett a hozzá tartozó legkisebb effektív értékű áram. Ez pedig a DC áram, azaz pwm-es táplálás esetén a legkisebb áramhullámosságú áram.
Itt van egy régi áramköröm, ami kb 1:50 vezérlési tartományt garantál abszolut sima indulással ( ez volt legnagyobb feladat) és a motor az indulás után ne legyen PWM-l tulterhelve.
Azaz az elektronika egy lineárisan növekvö DC feszültséghez kb 3-5 voltig impulzusokat kever, hogy leküzdje a kefe és kommutátor veszteséget de az indulás után már teljesen simán és csökkentett zavarszinttel forogjon. (40 éves megoldás). Ezzel az áramkörrel a motor 0,5 V-nál indul ( az eredeti 2,7 V helyett) és 14 V-ig abszolut lineárisan követi a feszültségváltozást. Az áramkörben AC és DC visszacsatolás is van hogy a pillanatnyi motoráram ingadozást is csillapitsa meg a terhelés okozta változást is komepnzálja. A trimmerekkel az impulzusok frekijét lehet beállitani valamint az a tartományt ameddig a jelbe keveredjenek. ( meg sok egyébb paramétert ami a kiirásban volt).
Igen csak azt a PWM jelet elöször át kell nyomni az induktivitáson, ami viszont a nagyobb frekinek ellenáll azaz át sem jut. Köss egy kis ellenállást sorba a vasmagos motorral és azon mérd mit látsz a 13 kHz-s PWMböl.
A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
Szerintem ezt már megbeszéltük; az árammal arányos 13kHz-es riplis jelet kis amplitúdóval. Miért melegítené ez jobban a motort, mint egy alacsonyabb frekis jel?
Nem akarok beleszólni, de szerintem Te most nem tudod kivel vitatkozol. Peter65-nek ez a szakterülete és tisztában van az alapokkal és még sok minden mással is. Inkább kérdezz tőle, mint kötekedj vele!
Részben az enyém ez volt 40 évig... és a mai napig a hobbim.
S ha valoban ez a szakterülete, akkor sok mindenröl lemaradt. A hozzászólás módosítva: Feb 29, 2020
Nézd egy legujabb univerzális termék adatlapjábol kivett részlet:
Gondolod, hogy csak ugy hasbol vették az adatokat? Sok tizezer mérés után jutottak ezekre az értékekre az adott berendezésekben elöfordulo vas és vasmentes motorok hajtására kb. 16 V-ig. Megsugom az egyik gond az volt, hogy a motorok tulmelegedtek és tönkretették a berendezést amibe be vannak épitve. ( elolvasztották a müanyagot.). Ugyanaz a motor PWM nélkül évekig müködik gond nélkül. A meghajto elektronika sok ezer darabszámban használatos szerte a világban. Ezzel befejezném. Idézet: „Igen csak azt a PWM jelet elöször át kell nyomni az induktivitáson, ami viszont a nagyobb frekinek ellenáll azaz át sem jut.” Ha ez volt a szakterületed, akkor miért írsz le ekkora marhaságot? Persze ha csak hobbi, akkor megengedheted magadnak. PWM jellel bármekkora DC szintet elő lehet állítani az adott tápfeszültség és a modulációs mélység függvényében 0-100% között, ezt még én is tudom. A vivőfrekvenciát nem kell átnyomni semmilyen induktivitáson. |
Bejelentkezés
Hirdetés |