Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Muzeális készülékek-alkatrészek restaurálása
Témaindító: Kutyuli, idő: Márc 29, 2008
Témakörök:
Köszönöm szépen. Listát írok akkor a kondenzátorokról és beszerzem az újakat. Az elkókat is le kell cserélni? Egyébként a csere kondi sem hozta már a gyári értékeit, szóval igazad van.
Úgy gondolom, hogy maradok a gyári kinézet mellett, tehát kibelezem a papírhengereket, beépítem az újat és lezárom szurokkal. Szerencsére van egy komplett donorom, így előre megtudom csinálni és csak csereberélni kell. De én már ennek is nagyon örülök, hogy megszólalt végre Idézet: „A gerjedés kb 5 perc után kezdődik” Hm, ez lehet a melegedés miatt. Pl: haldokló elkó, begázosodó cső - mérni kéne az anódáramokat, gázosodó csőnél jelentősen növekszik. Ez a jelenség ép elkókkal is okozhat gerjedést, mivel a növekvő áramfelvétellel romlik a tápfesz szűrtsége. Az izzópislogás is azt jelentheti, hogy az áramfelvétel akkora, hogy a szűrést teljesen lerontja.
Update: Találtam egy érintkezési hibát az egyik UCH21 cső alatt, így megszűnt a pislákolás és zúgás.
A hullámsáv sistergése hosszú antennával egész jó, hangerő is szabályozható rajta. Egy adót tudtam halványan befogni, de ahogy a forgó kondi nyit kifelé és eléri a felét, nem hallani se adót se a sáv hangját. Pedig nagy erőkkel nekiálltam kiegyengetni a kondi szélét. Megint haladtam kicsit vele. Mértem feszültségeket úgy néztem megvannak neki. Idézet: „Pedig nagy erőkkel nekiálltam kiegyengetni a kondi szélét.” A forgó behasogatott szélső lemezét? Ha nem érte mechanikai behatás, akkor kár volt, ha egyébként nem volt zárlatos. Az a bevagdosott lemez megfelelően hajtogatva szolgálta a modulátorkör és az oszcillátorkör pontosabb együttfutását. Szegény beállítás, béke poraira.
Szegényt ahogy néztem érte külső behatás, gondolom a belehajított 220-as kábel elrendezgette nyitott állapotban, így kicsit kulturáltabb lett.
Összeírtam a listát plusz a donorról leforrasztottam minden kondenzátort. Nem lesz egy könnyű menet mindet kicserélni...
Viszont próbáltam volna összerakni a rendelésemet és szomorúan látom, hogy ilyen méretű alkatrészek még hírből sincsenek. Ezeket találtam a rajzon:
A kiforrasztáskor láttam, hogy a feszültségük sem azonos, 150-500V-ig. Milyen feszültségűt vegyek? Itt az ígért videó: https://youtu.be/ICD94IbL-YU (a háttérben a gázkonvektor kezdett el kattogni a rádióval egyidőben) és csatoltam néhány képet.
Hello!
Tegnap pont ugyan ezen pislogtam amit írtál! Alkatrész beszerzés, ráadásul nekem 750/2250 voltos kondi is van benne egy pár.. Ahogy írtad, még elképzelés sincs honnan szerezzek. :S (Amit épp szerelsz, pont ilyet szereztem Én is, csak még nem néztem meg.) A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2015
Ha nem behangoló vagy frekvenciamenet-szabályzó (hangkorrekció) kondenzátorról van szó, akkor a legközelelbbi szabványos érték mehet a rádióba.
A feszültségtűrés legyen az eredeti fölött, ha nincs pont olyan. Kisebb ne. Ha olyan kapacitású nincs, ami neked kell és fontos az érték, akkor kettőből, háromból összeadható, csak a feszültségtűrés legyen megfelelő. Ha akkora feszültségű nincs méretben, ami belefér a papírkondi csövébe, akkor soros-párhuzamos kapcsolással lehet növelni kisebbekből. Használjatok tárcsakondit. De Puskás-börzén lehet böngészni régi csőkondikat, ha olyan volt benne. A régi csillámkondikat lehet többnyire kukázni már, kerámiakondi mehet a helyére. Vannak többezer Voltos tárcsakondenzátorok, azokból kirakhatók a nagyobb feszültségűek is. Csak arra kell figyelni, hogy azonos potenciálú oldalaik kerüljenek egymás mellé, ha párhuzamosan kapcsolod őket, de az elrendezés miatt sort képeznek.
Y5V típusú tárcsakondiból láttam 10nF/3000V-ost is, pl. a Lomexben. Nem elég?
Sőt, ha ügyes vagy, akkor SMD kondikból is felépítheted a szükséges kapacitású és fesztűrésű darabot - ha nem 250V fölött kell bírnia. Vékony nyákcsíkon, kétoldalasra (csak ne taknyold össze folyasztószerrel, mert az okozhat szivárgást), vagy akár "oszlopépítéssel". Lehetsz kreatív
Okés, körülnézek, habár itt vidéken lényegesen kisebb a választék.
Az internet korában nem ördögtől való a rendelés...
Pl. a HEStore tart nagyobb feszültségű kondikat bővebben, sőt, tessék, SMD-ben, így legózhatsz: Bővebben: Link Adatlapokon rajta van a méret. Innentől dolgoztasd a schublert. Tervezd meg az egyes kondik helyettesítését, mi fér bele a papírhengerekbe. Aztán az összeírt listát megrendeled, építesz, beszerelsz és örülsz De van a HQ-nál is bőven kondi: Bővebben: Link. Van keresőszűrő, így célzottan kotorhatsz. Figyelj az elérhetőségek színkódjára, mert csak a zöldek rendelhetők azonnal. A hozzászólás módosítva: Dec 30, 2015
Köszi!
Amiket tudtam ma gyors beszerzem itt. Szerencsésen ki tudtam cserélni azt ami nagyon gatya állapotban volt. De közben "építem" a kondi vizsgálót. A trafó, amit bontottam a kapott rádiókból EZ80 csővel. Ha jól néztem ad nekem 300 volt egyenáramot.
Szerintetek az mitől lehet, hogy összedobtam a kondi tesztelő áromkört.
Ez80 csőről vettem le egyenáramot. Ellenállást tettem rá (1mOhm) plusz a glimm-et (a fénycső gyújtó áramkörhöz való glimm, kondi kivéve belőle). Tölti szépen az elkókat/kondikat, de a glimm nem alszik el. Kipróbáltam egy rakat kondival, köztük az újakat is amiket vettem, de nem alszik el a glimm, pedig a kapcsolás szerint az jelezné a töltött állapotot. Biztos nagyon triviális lesz a hiba oka, de valahogy én nem látom. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
Nagyon nézd meg, hogy milyen fesztűrésű kondira mekkora feszt raksz... Egy 160 V-os kondi nem fogja szeretni a 300 V-ot. És simán egy soros ellenállással nem tudod csökkenteni!
Mellékelek egy megoldást feszültségcsökkentésre. A legalsó kapcsolás lenne jó neked, persze csak az egyik szekunder tekercsfélről használd. Triódának kötött végpentódát használhatsz (pl. EL84, EBL21, EL4, a segédrács a vezérlőráccsal összekötve). A szűrőkondik, fojtó nem kell, csak egy soros ellenállás a mérendő kondival sorba, aszerint, ahogy régebben írtam. Ha kétutasan szeretnéd, akkor a c ábrát a d-vel (a soros ellenállás a katódon, ami áramgenerátoros jelleget ad) és az e-vel kombinálva összehozható. A potméter célszerűen huzal lehet és legalább 100 kohmos, de inkább több. A c kapcsolás, ahogy ott van, neked azért nem jó, mert az terhelésfüggő feszültséget ad, így üresjárásban csúcsfeszültséget ad! Emiatt kell a párhuzamosan kapcsolt potméter. Remélem, eligazodsz. Skicceld fel, miként építenéd meg és had lássuk, megértetted-e....
Én nekem is meg van ez építve:Kondenzátor vizsgáló
Csak én Si diódát használtam egyenirányítónak. Gond nélkül teszteltem vele a kicsi 50V-os kerámia tárcsakondenzátorokat is. Nem tudom, hogy nálad ez okozza e a gondot, de a fénycsőgyújtóban lévő glimmlámpa elég speciális, az egyik elektróda duálfémből (bimetálból) van. Én hagyományos 230V-ra köthető glimmlámpát használtam, amit régen használtak visszajelzésre az erősáramú technikában. Ebbe be van építve az előtét ellenállás is. Persze az áramkörben lévő 0,5Mohm-os is kell az áramkörbe! Ilyet. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
Hello!
EBL csövem van a háznál, nézek hozzá foglalatot, a trafót is megnézem hogy mit lehet levenni róla. Ma ugye bulizunk így nem, de utána lerajzolom hogy raknám össze. Mindenkinek Boldog ÚJ Évet!! A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
A glimm-re gyanakodtam Én is, hogy azért nem alszik ki.
Jön az ÚJ Év, nekifutok megint!
Sikeres javítgatással, restaurálással teli boldog új évet kívánok
Persze mindenki másnak is
"a fénycső gyújtó áramkörhöz való glimm, kondi kivéve belőle" Az nem glimm lámpa inkább bimetál! Azért sem jó, mert ha nagyobb terhelés éri melegszik, és összezár. Igaz csak pillanatokra, de az nem jó! 220Vos glimmet használok, illetve egy műszert. Ha a lámpa szerint jó akkor tesztelem a műszerrel is. Egyébként figyelembe kell venni hogy a glimm lámpán is esik a feszültség!
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2015
Elkók, kondik, ellenállások vizsgálatához ilyen fajta glimmlámpát kell használni, 220V egyen, illetve váltó táplálással. Ma már nehezen beszerezhető, de azért nemrég láttam a neten pár száz ft-ért.
Nekem ilyen van, ugye jó ez is?
Boldog új évet kívánok mindenkinek a fórumon!
Segítséget szeretnék kérni. Videoton RA 2102 Velence de Luxe készüléket kaptak a szüleim 1971 körül és szeretném, ha jól működne. Sérülésmentes és be lehet kapcsolni. Külföldi adókat fog. A Kossuth Rádiónak van középhullámú adása 540 Khz-n, egyedül azt szeretnénk fogni. A készülék hátlapján van egy antenna aljzat, ami olyan, mint egy hálózati aljzat, két lyuk van egymás alatt. Mellékelem a képet. Ez úgynevezett "szimmetrikus antenna" aljzat? Hol lehetne antennát venni hozzá? A "Q" aljzat bemenet vagy kimenet? Köszönöm a lehetséges hozzászólásokat előre is.
Köss rá egy vezetéket és vezesd ki hátul az egyik lyukon. Ennyi!
Egyébként az egy banán dugó.
Nem szimmetrikus, hanem egyszerűen két banánaljazat. A felsőbe kell az antennát csatlakoztatni, lehetőleg hosszú huzal antenna az udvaron kifeszítve. Az alsóba földelést kell csatlakoztatni (nem a hálózati védőföld!). A Q csatlakozó az lemezjátszó bemenet.
Sziasztok! Nem annyira múzeális, de mégis... Vettem egy Unitra Hifi tornyot a napokban. Biztosan sokan találkoztatok vele régebben. Volt nekem is majd eladtam, de nagyon hiányzott, így most vettem egyet. Az erősítővel és a tunerrel még csak elboldogulok, de a három motoros deckhez mechanikai szakártelemből kicsit több kellene. Szüleimnek szeretném ajándékba, nyilván felújítás után. Van valaki, aki tudna segíteni? Akár barter, vagy más is szóba jöhet. Van két másik deckem is. Akár felajánlhatom az egyiket cserealapnak is. Minden jó megoldás érdekel.
Még egy kérdés. Szerintetek mennyire lenne perverz dolog egy ilyen deckbe beépíteni egy CD playert + MP3 ? Arra gondoltam - fillérekért lehet ilyen decket venni - és nagyon jól mutatna együtt a 4 rész. A feliratokat CNC-vel vasalással átalakítanám. A mechanika a gondom itt is. Kínai olcsóbb CD mechanikára gondoltam, de meglévő másik CD playerem is beáldozható.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
Üdv. Mechanikaliag nem bonyolúlt, nekem is van ilyenem. Ha jól emlékszem két szíj van benne, egyik egy laposszíj, ez a lendkereket hajtja a főmotorról. A másik szíj furfangosabb, mert azon túl,hogy a számlálót hajtja a felcsévélő (bal)orsócsonkról, még egy kis kerékre szerelt mánest is forgat ami egy reed relés jeladót képvisel így. Ez az automatikus szalagvég kapcsolója, ha nem forog a baloldali felcsévélő orsócsonk(mert pl. végére ért a szalag), nem forog a mágnes sem így nem ad a reed relé impulzusokat, és kikapcsol a mechanika. Tehát ennek szíjnak mindenképpen jónak kell benne lennie. A fiókot egy második motor húzza fogaslécen, egyik végállás mikrokapcsolótól a másikig. A harmadik motor a gyors előre és hátrapörgetés motorja, sajnos dörzshajtással valósul meg a kapcsolat a két orsócsonk között előre-hátra üzemmódban. Ezek az idlerek szét szoktak repedni, sajnos beszerezni most már nehézkes, más magnómechanikákban kell keresgélni hasonló idler gumit hozzá. Összeségében nem rossz magnó ez, jól javítható fém mechanika. A kombinált fej, ha még a gyári lengyel van benne, érdemes kicsrélni egy jobb minőségűre. Az enyémben a gyári volt, nem volt elkopva, a dőlésszög is jól volt beállítva, mégis tompán szólt. Most egy Canon van benne, ezt sikerült szerezni, ez most nagyon szépen tisztán szól.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
Az alsó banándugót hová dugjam?
Beltéri antennára szeretném kötni a felsőt. Nincs átfúrva a födém a konyhában, ahol a készülék van, ezért csak beltéri antenna jöhet szóba. Aktív antenna legyen vagy elég egy passzív? Csupaszítsam le a beltéri antenna koax csatlakozóját és csak a belső rézszálat dugjam be?
Az alsó banándugót kösd pl. a radiátor csövéhez, mert azt földelni kell. Az érintésvédelmi földeléshez a konnektorban ne kösd. Passzív antenna kell, minél hosszabb, annál jobb.
Nem tudom mit értesz a beltéri antenna alatt, egy darab drótot köss a felső csatlakozóba. Ha nem veszi a Kossuthot, akkor köss oda hosszabbat. A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |