Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
A topikban közzétett megoldások szinte mind így működnek. Feszültséggenerátorként, majd a beállított áram elérése után áramgenerátorként.
Üdv!
Köszi a választ, de azért annyira nem értek az elektronikához, hogy egy áramkörön bellül meg tudjam külömböztetni, hogy mi mire való. De végeztem egy gyors kísérletet. Rákötöttem a 12V-os ágra 12V 100W-os égőt. Az 5V-ost nem terheltem. 11,1V lett a 12V-os ágon. (a töltő 11V-on leállna.... Aztán tettem az 5V-ra egy 12V 40W-os égőt. Ekkor a 12V-os ágon 11,65V lett. A 100W-os égőn 3,5A ment át. Kicseréltem a 100W-os égőt a 12V-os ágon 50W-ra akkor az áram 4,4A volt. Nem igazán éretem az ok okozatot, de ami még számomra (laikus) is kiderült, hogyha terhelem az 5V-os ágat akkor nagyobb a feszültség a 12V-os ágon.
Értem, a DTC-vel az a baj, hogy az inkább durva beavatkozásra lett kitalálva, nem lehet olyan finoman szabályozni vele.
Idézet: „Nekem úgy kellene, hogy alaphelyzetben fesz. generátoros módban van, és tudom változtatni a kimenő feszültséget, de ha az áram eléri a beállított áramot ami 0-4A lehet, akkor kezdje visszaszabályozni a tápot.” Pontosan ezt fogja csinálni. Tételezzük fel, hogy a GND ágba beiktatsz egy 0.1Ohm-os ellenállást, azon 4A hatására 400mV feszültség fog esni. Ezt felerősíted a kellő szintre, mondjuk 4V-ra. Ezt a jelet rávezeted a 2. hibajel erősítő + bemenetére, a - bemenetére (de lehet, hogy fordítva. kicsit most bele zavarodtam a dolgaimba) pedig egy potival készítesz egy fesz osztót a Vref és az eredeti GND közé. Innentől 0-5A tudod majd szabályozni, hogy mikortól váltson át áramgenerátoros módba. Fontos, hogy a sönt ellenállás előtti és utáni GND nem szabad, hogy kapcsolódjon egymással.
Nagy valószínűséggel az 5V-os és a 12V-os ág is vissza van csatolva a vezérlő IC-hez. Ezért van az, ha az egyiket terheled, akkor a másikon a feszültség kicsit megnő és fordítva. A 12V-ot csak abban az esetben tartaná stabilan tartani, ha csak annak az ágnak a feszültségét figyelné. Így viszont a másikon is akar kompenzálni. Tehát, mind a két ágat kell majd terhelned, hogy a megfelelő feszültség meglegyen.
Benne van a nevében is "hibajel erősítő", vagyis nem kell a sönt jelét erősíteni, de ez azt hiszem látszik bármelyik rajzon is. A söntön pedig nem kell 100-200mV-nál többet ejteni és akkor nem fog annyira izzadni.
A másik komparátor az úgy működik, hogy ha a kimenetről visszacsatolt jel, kisebb, mint a referenciafesz. akkor kicsit "meghajtja" a tápot, ha pedig több, vagy egyenlő akkor hagyja hogy csökkenjen a feszültség? Mindezt persze nagyon gyorsan így a visszacsatolt fesz. és a ref. megegyezik, tehát stabil a kim. fesz.
Tehát ha a 2. komparátorra kötöm a söntöt, akkor addig fogja növelni vagy csökkenteni a kitöltési tényezőt amíg a referencia meg nem egyezik a söntön eső feszültséggel. Jól gondolom?
OK, csak gondoltam így nem kell olyan kis feszültségekkel dolgozni. A sönt ellenállását pedig csak példaértékűnek szántam.
Az elsőt jól gondolod. A másodikat úgy kell bekötni, hogy ha a söntön eső fesz eléri a beállított szintet, avatkozzon be. Viszont amíg alatta van, addig ne.
Akkor terhelem az 5V-os oldalt. De mivel? Mert ha nagyon megterhelem (12V100W égő)akkor is esik a feszültség a 12V-on.
Valami olyan áramköri elemell lenne jó terhelni (szerintem) amivel lehet számolni. P.l ellenállás, tranzisztor, De melyik, milyen értékű, és hogy kössem be?
Gondolkodtam és szerintem nem lehet használni a 2. műv erősítőt. Ha eléri az áramkorlátot a táp akkor a 2. műv erősítő csökkenteni akarja majd a kitöltési tényezőt, de az 1. ezt nem hagyja, mert az meg a feszültség alapján szabályoz. Tehát valahogy azt kellene megpiszkálni, vagy marad a DTC. Esetleg a 3-as lábra 2 műv. erősítő, az áramszabályzónak fordítva lenne a dióda a kimenetén, ha eléri az áramot akkor kinyit és a másik műv. erősítő nem tudja növelni a feszültséget. Már teljesen belezavarodtam a dologba
Pedig működik... Bővebben: Link Nézd csak meg!
Hmm, akkor majd összedrótozok valamit és megnézem, hogy működik-e.
Hagyd már a francba ezt az 5V-os ág terhelést... Le kell kötni a szabályzást az 5V-os ágról, és csak a 12V ágon legyen. Ehhez ki kell forrasztani egy ellenállást, egy másikat meg kicserélni. Ki kell számolni, hogy mekkora kell oda a régi helyett. Ha kész, atomstabil 12V-od lesz, az 5V-os ágtól függetlenül. Mivel azt nem használod, nem gond, ha 6V körül lesz és nem lesz stabil.
Üdv Inhouse
A régi AT tápok általában csak 1 ábat figyeltek, és ez az 5V-os volt. Ezeknél szükséges a terhelés az 5V-on, hogy ne essen a fesz.
Az újabb ATX tápok már egyszerre több feszültséget is figyelnek, és ha bármelyik leesne, rászabályoznak. Ez működött a gyakorlatban is. De viszonylag egyszerűen kiderül, terheld meg a 12V-os, ha beesik, akkor kell terhelni az 5V-ot is Én ugyanezt csináltam meg amit leírtál, annyi különbséggel, hogy a szekunder oldalról mindent kiszedtem ami fölösleges volt. Csináltam saját söntös túláramvédelmet, nagyobbra cseréltem a kimeneti kondit és diódát a 12V-os ágon, és növeltem a feszültséget 16V körülire. Ezek a modellező töltők kb 18V bemenőig tökéletesen működnek, és minél nagyobb a feszültség, annál kisebb az áram és a veszteségek. Természetesen a feszültségfigyelés át lett alakítva, és ezt a 16V-ot tartotta. Elvileg az odlalon lévő AT táp átalakítás cikkből kiindulva mindent meg tudsz csinálni, persze ami fölösleges azt el kell hagyni. ui.: bocsánat, közben látom kicsit elkéstem...
A 494-esben tokon belül a hibaerősítőknek a kimenetén van 1-1 dióda, ami VAGY kapcsolatot teremt közöttük. Tehát ha az áramhatárolás lecsökkenti a kitöltést, akkor a feszültségszabályzás erre nem tud "überelni".
Jó estét!
Megcsináltam a kapott táp átalakítását, ez egy 460W-os atx. Kicsit bonyolultabbnak tűnik számomra az ic körüli rész. Ebben nem ka7500b, hanem valami más 7500-as van, gondolom ugyanaz. A trimmer és a poti a helyén. Ha a trimmer 0 helyzetben van, 0-19V-ig tudom szabályozni. Ha a trimmer a másik végén van, 21V-ig megy fel csak és a sorba kötött égő halványan világít ebben a helyzetben. Merre keressem a hibát? Alapból a trimmerrel a kisebb fesz beállításának a hiánya zavar, de az se tetszik hogy nem bírom 21-22V-nál feljebbtekerni.
A trafó szekunder tekercseit sorba kötötted?
Nem, csak az ic 1, 2, 4-es lábaihoz nyúltam és a kondikhoz.
ITT "Sendi" nagyon jól le írja, hogy mit is kel csinálnod, hogy nagyobb feszültséged legyen. A soros izzó az lehet azért világít mert lehet benn maradt egy terhelő ellenállás a szekunder oldalon (elnézést ha tévedek).
Esetleg Találtál már kapcsolási rajzot a táphoz?
Huh köszi! Ez jó szájbarágós leírás, holnap megcsinálom. Az ellenállást is megnézem, az a gnd-re megy mindegyik ág végén, ugye?
Sajnos nem találtam, Tristar atx-460W. Más azonosítót nem látok rajta amin el lehetne indulni.
Üdv.
A soros izzó mekkora? Mert én 40W-ost használtam az átalakításhoz és nekem is világított, ha a táp teljesítő képessége határát súroltam. Ez olyan 30V volt amit mertem max. az átalakított trafóval. Nekem 24V kellett és ott már nem világított, csak ha terheltem.
40W-os. Azért remélem ebben nem csak ez a 22V rejlik.
Igen gnd-re mennek azok az ellenállások és általában 3W körüliek. Ha azok még benne vannak akkor azok fűtenek is már 20 v körül. Illetve nem tudom hogy pontosan mit alakítottál a kondik körül csak a 12V-os részt hagytad meg? Ha igen akkor az egyen irányító dupla Schottky diódáját is cseréld nagyobb feszültségűre!
12V: dióda maradt, 35V-os kondi
-12V: diódák cserélve, a sorosan kötöttet kiszedtem. Ide is ekkora kondi ment. 5V: áttettem a 16V-os kondikat ide. 4-es láb GND 1-es láb: 5V-ra és GND-re menő ellenállást kiszedtem, a GND helyére egy trimmert tettem 2-es láb: csak az 100nf-os átkötést hagytam meg a 3-as lábbal, betettem egy potit aminek az egyik fele GND a másik fele a 14-es lábra megy. Átolvastam azt a leírást, de szerintem az nekem nem kell, mert nem akarok egyenlőre 40V-ot kiszedni belőle. Csak az előző tápom és a leírásban szereplő táp is 25-29V-ig bírta alapból. Itt meg már 21V-nál megáll. Na meg nem tudom a trimmerrel normálisan belőni a max feszültséget, hogy utána 0 és eközött tudjam állítani.
Cseréld az izzót 60W vagy 100W-ra, mert lehet nagyon megeszi a bemenő áramot. A 2 lábon lévő potit tekerd max-ra (2. láb 5V-on). Az 1. lábon lévő potival állítsd be max feszültséget amit szeretnél. Ha így sem megy 21V fölé akkor a potinál lévő ellenállást is cserélni kell, vagy a potit. Ha 12V-os felét akarod terhelni, akkor szedd ki az 5V-os felére menő ellenállást az 1-es lábról. Az 1. lábon lévő osztótagot, pedig számolás alapján lődd be nagyjából. Az osztó tagnak a kívánt feszültséget 5V-ra kell leosztania.
Tényleg az izzó vette el. Most a trimmerrel a max áramot 19v-27v között tudom szabályozni, ha a 2-es lábon lévő poti maxra van tekerve. Viszont ha maxra tekerek mindent (27V), akkor a mellékelt kép közepén lévő ellenállás (vagy az mögött, alatt, nem látni pontosan) elkezd füstölni. Nem tudtam pontosan beazonosítani az alkatrészt, hogy mihez van.
Véletlenül nem a kimenetet terhelő ellenállásról van szó?
Egy NTK-t hozzáérintve, -ha a mérőműszerednek nincs hőmérsékletérzékelője- mérve az ellenállás változást beazonosíthatod, nem kellene kézzel belenyúlkálni bekapcsolt állapotban. Több mint dupla feszültséget kapva az ellenállás 4-5x akkora teljesítményt disszipál.
Azon diódahíd egyik szélső lábától jön, amelyik a 3,3V-ot állítja elő. Egy kis diódán keresztül jön, utána fut bele ebbe a nagy ellenállásba, majd egy tranzisztor középső lábába. De lehet hogy az emögötti kis ellenállás melegszik, de ahhoz így nem férek hozzá.
Az a termisztor ami félre van hajtva, ott volt a tekercs és a nagy ellenállás között (vagy a tekercsen). Ha letakarítok mindent és csak a +-12 és +5V-on lévő dolgokat hagyom meg, azzal bajt okozhatok? Mert így annyira zsúfolt az egész...
Igen, ráférne egy őszi nagytakarítás, ha csak a régi 12V-os ágakat használod.
A fórumon többször elhangzottakat ismételni nem akarom, fusd át. Alkatrészek kivétele egyenként, fél lábuk a panelben hagyva a végleges állapot eléréséig, utána ha minden jó, kiforrasztani.
Na most itt tartok. De egyszerűen nem tudok teljesen szimmetrikus feszt a 12V-os ágra. A negatívon 0,2V-al több. Ez probléma lehet, ha meghajtok róla akár egy erősítőt?
A középen lévő tranzisztorpáros és kis kondihoz már nem mertem nyúlni, ott már ment mindenhova. A -12V-os ág elég vékonyka, a tekercsbe is fele akkora huzal megy. Arra gondoltam, hogy megcserélem a +5V-os ággal átkötésekkel, a nyákon meg elvágom a csíkot. Meg persze a terhelő ellenállást is átcserélem. Életképes megoldás ez? Meg ez a ciripelés folyamatos. Csak akkor hagyja abba, ha feltekerem maxra. |
Bejelentkezés
Hirdetés |