Fórum témák
» Több friss téma |
Szevasz!
Sok év alatt sokféle megfordult a kezemben, át kellett alakítani, termosztátot beépíteni, hűtés fűtés funkciót belerakni. Tulajdonképpen mindegyikben ugyanaz a cella, de a hűtőbordák már nem egyformák, az összeépítés és a hőátadó pasztázás is más. Ezek elvileg 16C-al hűtenek a környezet alá, de volt sok, ami a 13-at is nyögve érte el, volt amelyik lazán, gyorsan hozta a 19-et. Beépítésre került hőmérő is, egyértelmű volt a dolog. Volt közöttük nevetlen is. Amelyik egyértelműen mindig jó volt, az a Mobicool és a Campingaz. Üdv: StMiklos Ui: vigyázzatok, a kínaiak sokszor lazán felcserélik a színeket, a pirosra rakják a testet. Ezzel találkoztam dugó bekötésnél és pótaljzatnál is (ezt raktam a tápegységemre, ott is fordítva volt)
Sikerült megépítenem a hűtőtáskát. Egy elvileg 136W-os peltiert raktam bele. Sajnos ez a gyakorlatban csak 90W körül van. Próbáltam nagyon gondosan megoldani a hőszigetelést, a hideg és meleg oldal elválasztását. A komolyabb feladat a hűtőbordák rögzítése volt a peltierre.
Hővezető ragasztót nem sikerült szereznem.A két hűtőbordát, (közötte a cellával ) műanyag kapcsokkal és csavarokkal húztam össze, és ez tartja az egészet egyben. A hideg meleg oldalt nikecell választja el egymástól, a kis réseket purhabbal töltöttem ki. A hűtőteljesítményt kicsit keveslem, kb 15-18 fokkal van a környezeti hőmérséklet alatt. Lehet hogy túlméreteztem a ládát ? 40L körül van. vagy kicsi a hűtőborda? Mindkét oldalon átlagos proci hűtőborda van. A ventilátor már nem átlagos. Belül egy, kívül 2 db nagyteljesítményű (15000 rpm) szerver ventilátor van.
A 40 L túl nagy ezekhez, a "gyáriak" alig 20 literesek és azok sem viszik túlzásba a hűtést.
A másik érdekes dolog az hogy rá van kötve az autó akkumulátorára, szépen folyamatosan csökken a hőmérséklet. Gondoltam egyet hogy beindítom az autót hátha a nagyobb szufla hatására gyorsabban fog hűlni (12v -> 14,4v) 12,9 fok volt beindítás előtt, aztán pár perc alatt visszaemelkedett 13,8-ra. Ez hogy lehet? Túl nagy neki ez a feszültség? Elvileg a max feszültségnek ennél a peltiernél 15 V van megadva. ....nem értem
Gondolom, a ventik is onnan mennek.
Igy a belso venti is gyorsabban vonta el a 'hideget' a bordarol, erosebben kavarta a BELSO levegot, a hofelvetel meg fugg erosen az aramlo kozeg sebessegetol. Szoval siman a bent kavargo hideg miatt megnott a falon at valo hofelvetel szerintem. Probald a belso ventit egy feszstabrol (mondjuk 7809, de kivul legyen a termoszon!) meghajtani. Szerintem javulni fog a helyzet.
Sajnos nem vagyok nagyon jártas ezekben a dolgokban Csak a nagyon alap dolgokkal vagyok tisztában. Ezért bocs ha hülye kérdéseket teszek fel, de ez a 7809-es fesszabályzó ez nem 9V-ra stabilizálja?
Szevasz!
Én úgy gondolom nemn teljesít az rosszul, ha megnézed egy Peltier cella jelleggörbéjét, akkor látod, hogy növekvő hőmérséklet különbség esetén milyen "szépen" csökken a hűtőteljesítmény. Ez igaz egyébként a kompresszoros hűtőkre is. Meg abba is gondolj bele, betáplálsz 130W-ot.. Ezt is el kell vonni.. Nem tűnik az rossznak. Én is belső ventillátor légszállításának csökkentését javaslom, ha mást nem takard a légutat, igaz ettől még a motorteljesítmény (meleg!) benne marad. Fesz csökkentés jobb ebből a szempontból. (köss vele sorba egy izzót próbaképpen.) A fejlesztés mindig kísérletezéssel jár. Üdv: StMiklos Milyen meleg a külső borda, nem kicsi?
Utánajártam még egy kicsit ennek a dolognak, és sok helyen azt olvastam hogy max feszültségen vagy közel ahhoz nem érdemes járatni a peltiert mert a meleg oldal hőmérséklete megugrik és nem bír lehűlni és gyengébb lesz a hűtőteljesítmény. Hogyan tudnám leszabályozni a feszültséget 11 vagy max 12 voltra a legegyszerűbben ? (áramfelvétel 6,7 A)
köszi a segítséget
A legegyszerubben egy ellenallassal. Kis erteku, 1 Ohm vagy lejjebb. De 10W-os legalabb legyen.
A 130W a mukodesehez kell, a belso elvont ho ehhez hozzaadodik pluszban. En a helyedben egyszeruen jobban hutenem. Nagyobb borda, nagyobb venti. Amit te olvastal az a hokulonbsegre vonatkozik. Minel nagyobb a ket oldal kozotti homersekletkulonbseg, annal rosszabb a hatasfoka.
Sajnos nem tudtam keríteni nagyobb bordát és ventit.
Ok, bordát még lehet hogy tudtam volna, de anyagilag behatároltam ezt az egész dolgot , és egy nagy borda elég drága lenne (több ezer ft). Ventillátorból viszont tényleg nem találtam erősebbet, mert a manapság kapható ventilátoroknál inkább a csendességre mennek, nem a brutális légszállításra . Két darab 4cm-es szerver venti van kívül 15000-es fordulaton pörögnek. Szóba jöhet olyan megoldás hogy egy egyszerű potméterrel szabályozzam? Mármint az egészet, nem csak a ventit.
Vagy ha párhuzamosan bekötök 2 ilyet?
Feszültségszabályzó IC, 12V/3A
Szia!
Felejtsd el! Inkább oldd meg PWM szabályzóval. A soros ellenállás/stab IC mind hővé alakítja a fölös teljesítményt, míg a PWM a szükségtelen energiát, egyszerűen nem fogyasztja el! Egy trimer potméterrel simán be tudnád állítani a szükséges effektív feszültséget/teljesítményt (mondhatni, veszteség mentesen)! Üdv Tibi.
Szerintem a ventik tul picik. A belso ventinek nem kell akkoranak lennie, de a kulso minel nagyobb. A 8 centisek szerintem fajlagosan tobbet szallitanak.
Egy ilyen pwm szabályzót nehéz megcsinálni?
Szia!
Nem nehéz. Akár 555 IC-vel is csinálhatsz. Keresővel biztosan találsz rajzot itt az oldalon is.
Helló végignéztem a topic-ot van két kapcsolás.
Peltier elemhez: Bővebben: Link és a motorhoz Bővebben: Link
Sziasztok!
Azt hiszem, hogy ezt, itt kellett volna megkérdeznem.
Egy hordozható hűtőtáska az esetek 99%-ban nem kompresszoros hűtésű!
Általában ezek a "táskák" szivargyújtóra csatlakoztathatóak, az ha tudja a 230V-ot az csak külön előny.
Sziasztok !
Elő lehet állítani több Peltier cella egymásra rakásával -210 °C -ot? :miaz: Mekkora a legalacsonyabb hőmérséklet amit elő lehet állítani ezekkel a cellákkal ?
Ezt már felvetettem korábban is azt hiszem, de nem lehet. Egyébként pedig ha lehetne is elméletben, gyakorlatban akkor sem lehetne kivitelezni, mert -210 fokon már olyan kicsi lenne a hűtőteljesítmény, hogy csak vákuumban érhetné el, pláne a rossz hatásfokú peltiernél. Amivel lehet, az egy 2 lépcsős kompresszoros kaszkád hűtés, igaz oda is kellenek a kilowattok, hogy pár 10W-os hűtőteljesítményt kapj -210 fokon.
Itt lehet nézelődni: Bővebben: Link Itt egy 4 lépcsős: Bővebben: Link
CMOS érzékelőt szeretnék hűteni peltier elemmel. -4 oC -ot állítólag simán el lehet vele érni. Szeretnék egy hőfokszabályozót, a lehető legegyszerűbbet hozzá, olyat, ami kis helyen is elfér és az érzékelője kellően lapos. Kerestem információt itt a fórumon, egyenlőre sikertelenül (még nem néztem át mindent). Amennyiben valamelyikőtök tud hivatkozást vagy kapcsolási rajzot, kérem adja meg.
Köszönettel: Gábor
-4 fok nem gond, egy 130W-os peltierrel elérhető, ha a meleg oldalán vörösréz hőcserélő van vízhűtéssel, bár erős léghűtés is talán elég. Legegyszerűbb lenne talán PWM-el hajtani a peltiert, és akkor a kitöltési tényezőt szabályozná.
Hűha , így szétboncolni azt a jó kis fényképezőt :wow1:
Hát ez csak szimplán hazavágta a fényképezőt.
-4 fokon pára csapódik ki, és fagy is meg a dolgokon, így ezt ki kell védeni. De nem ám ahogy a linken van, mert az gányolás, nem munka. Az érzékelőt kell elszigetelni, és a többi részt fűteni kell.
Egy kis autós hűtőt szeretnék építeni. Az ötlet a következő: Egy 30 literes jól szigetelt dobozt lehet-e 5-6 fokon tartani 90 wattos Peltier -elemmel? Közvetlenül rá lehet-e kötni a szivargyújtóra? Mekkora hűtőborda kell a hideg és a meleg oldalra?
Elméletben lehet gyakorlatban nem.
Szivargyújtóra rá lehet kötni. A meleg oldalra jó nagy borda kell a hidegre valamivel kisebb.
Köszönöm a gyors választ! Gyakorlatban miért nem lehet?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |