Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Pneumatika végállások reed kapcsolóval
Lapozás: OK   1 / 1
(#) unicorn hozzászólása 21:06 /
 
Egy szerintem teljesen szokványos kérdésre keresek választ, már egy órája keresem a megoldást, de nem találom. A probléma a következő:
Van egy kettős vezérlésű pneumatika munkahengerem, melyre két ponton reed kapcsoló van erősítve, melyek a pneumatika mozgásakor kapcsolnak, mert a munkahengerben van egy mágnes a henger belsejében lévő rúd végén, vagyis mozog.
Van egy kettős vezérlésű pneumatika szelepem 24 V-os tekercsekkel.
A szelep három állapota:
Fix: ha mindkét tekercsen feszültség van, akkor a szelep középállásba áll és sehol nem enged át levegőt, azaz fixálja a hozzá csatlakoztatott munkahengert.
Kitolás: ha az egyik szelep van feszültség alatt, a másik pedig nincs, akkor a szelep egyik kimenetén levegő áramlik a munkahenger egyik vége felé, a másik kimenetén kipufog a munkahenger másik kamrájából a levegő. Ekkor a munkahenger mozog, mondjuk kitolódik.
Visszahúzás: Pont fordítottja a az előzőnek.

Amit meg szeretnék valósítani, az egy olyan rendszer, melyet egy jel vezérel (mondjuk egy arduino 0V / 5V bináris jel).
Ha a jel 5V, akkor a munkahengert kitolja egészen a megfelelő reed kapcsoló jeléig. Azaz ekkor a "Kitolás" műveletet hajtja végre egészen addig, amíg a megfelelő reed kapcsoló jelet nem ad. Ekkor a "Fix" művelet aktiválódik.
Ha a jel 0V, akkor a munkahengert visszahúzza egészen a megfelelő reed kapcsoló jeléig. Azaz ekkor a "Visszahúzás" műveletet hajtja végre egészen addig, amíg a megfelelő reed kapcsoló jelet nem ad. Ekkor a "Fix" művelet aktiválódik.

Bár a vezérlést majd Arduino végzi, de a fent vázolt logikát egy kapcsolás kéne hogy megvalósítsa függetlenül az Arduino-tól.

Valakinek van ötlete?
Köszönöm
(#) bbb válasza unicorn hozzászólására (») 21:33 /
 
Rajzold fel az igazságtábláját!

Ha "A" bemeneted 1 (5V) ÉS "R1" reléd 0 (nyitott), akkor "O1" (kitoló kimenet reléje) kimenet aktív, azaz 1. Ha "A" bemeneted 1 és "R1" 1, akkor "O1" 0.
Ha "A" 0 "R2" relé 0, akkor "O2" 1, "A" 0 "R2" 1, akkor "O2" 0. Többi állásban meg a kimenetek mind 0 értékűek. Erre kell felrajzolni a VK táblát és egyszerűsíteni, aztán kiderül milyen kapukból kellene összeraknod a kapcsolást.
Valahogy így néz ki a táblázat:
  1. .---.---.---.---.---.
  2. | A | R1| R2| O1| O2|
  3. |---|---|---|---|---|
  4. | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
  5. |---|---|---|---|---|
  6. | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
  7. |---|---|---|---|---|
  8. | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
  9. |---|---|---|---|---|
  10. | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
  11. |---|---|---|---|---|
  12. | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
  13. |---|---|---|---|---|
  14. | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 |
  15. |---|---|---|---|---|
  16. | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
  17. |---|---|---|---|---|
  18. | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
  19. ˙---˙---˙---˙---˙---˙

Ezt kell megvalósítanod.
(#) dB_Thunder válasza unicorn hozzászólására (») 21:43 /
 
Nem értem!
Ha ki akarod tolatni a hengert, akkor ráengeded a nyomást a megfelelő csatlakozására, és RAJTA IS MARAD! A másik csatlakozó ilyenkor a szabadba van nyitva.
A másik irány ennek a fordítottja, szintén rajta hagyva a nyomást!
Erre egy 4/2 szelep teljesen jó! Az ipar is így használja!
Ha biztonsági megfontolások miatt kell megtartani a pozíciót, (táplevegő elvétel után is) akkor általában vezérelt visszacsapóval fogják meg a hengert.
(#) bbb válasza bbb hozzászólására (») 21:50 / 1
 
A két VK tábla a fenti igazságtáblából:
  1. O1:
  2.   R1  R1 -R1 -R1
  3. .---.---.---.---.
  4. | 0 | 0 | 1 | 1 |  A
  5. |---|---|---|---|
  6. | 0 | 0 | 0 | 0 | -A
  7. ˙---˙---˙---˙---˙
  8.  -R2  R2  R2 -R2
  9.  
  10. O2:
  11.   R1  R1 -R1 -R1
  12. .---.---.---.---.
  13. | 0 | 0 | 0 | 0 |  A
  14. |---|---|---|---|
  15. | 1 | 0 | 0 | 1 | -A
  16. ˙---˙---˙---˙---˙
  17.  -R2  R2  R2 -R2


Így meg ránézésre látszik, hogy két darab logikai ÉS kapu kell neked, amit úgy kell bekötnöd, ahogy a táblák kiadják, azaz az egyiknek akkor igaz a kimenete, mikor A magas és R1 alacsony jelen van, a másiknak meg akkor, amikor A és R2 is alacsony jelen van. Ez egyetlen CD4081 IC-t igényel, abban van neked négy darab ÉS kapu, amiből kettőt használsz.
(#) unicorn válasza dB_Thunder hozzászólására (») 22:06 /
 
A munkahenger végállásai nem a fizikai korlátjánál kell hogy legyenek.
(#) unicorn válasza bbb hozzászólására (») 22:09 /
 
Köszönöm, ez jónak tűnik. Próbálom megérteni.
(#) dB_Thunder válasza unicorn hozzászólására (») 23:45 /
 
[quote]A munkahenger végállásai nem a fizikai korlátjánál kell hogy legyenek. [/quote
]Akkor azzá kell tenni!
Ha egy léghengert megállítasz valahogy félúton, akkor a két kamrájában egyenlő lesz a nyomás. És mivel a légnemű anyagok összenyomhatóak, változó erőhatásra el fog mozdulni a pozíciójából!
Hidraulika hengerrel meg lehet állni félúton is, de ennek szabályzásához prop. szelepet, és útadót használnak...
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem