Fórum témák
» Több friss téma |
Egy szerintem teljesen szokványos kérdésre keresek választ, már egy órája keresem a megoldást, de nem találom. A probléma a következő:
Van egy kettős vezérlésű pneumatika munkahengerem, melyre két ponton reed kapcsoló van erősítve, melyek a pneumatika mozgásakor kapcsolnak, mert a munkahengerben van egy mágnes a henger belsejében lévő rúd végén, vagyis mozog. Van egy kettős vezérlésű pneumatika szelepem 24 V-os tekercsekkel. A szelep három állapota: Fix: ha mindkét tekercsen feszültség van, akkor a szelep középállásba áll és sehol nem enged át levegőt, azaz fixálja a hozzá csatlakoztatott munkahengert. Kitolás: ha az egyik szelep van feszültség alatt, a másik pedig nincs, akkor a szelep egyik kimenetén levegő áramlik a munkahenger egyik vége felé, a másik kimenetén kipufog a munkahenger másik kamrájából a levegő. Ekkor a munkahenger mozog, mondjuk kitolódik. Visszahúzás: Pont fordítottja a az előzőnek. Amit meg szeretnék valósítani, az egy olyan rendszer, melyet egy jel vezérel (mondjuk egy arduino 0V / 5V bináris jel). Ha a jel 5V, akkor a munkahengert kitolja egészen a megfelelő reed kapcsoló jeléig. Azaz ekkor a "Kitolás" műveletet hajtja végre egészen addig, amíg a megfelelő reed kapcsoló jelet nem ad. Ekkor a "Fix" művelet aktiválódik. Ha a jel 0V, akkor a munkahengert visszahúzza egészen a megfelelő reed kapcsoló jeléig. Azaz ekkor a "Visszahúzás" műveletet hajtja végre egészen addig, amíg a megfelelő reed kapcsoló jelet nem ad. Ekkor a "Fix" művelet aktiválódik. Bár a vezérlést majd Arduino végzi, de a fent vázolt logikát egy kapcsolás kéne hogy megvalósítsa függetlenül az Arduino-tól. Valakinek van ötlete? Köszönöm
Rajzold fel az igazságtábláját!
Ha "A" bemeneted 1 (5V) ÉS "R1" reléd 0 (nyitott), akkor "O1" (kitoló kimenet reléje) kimenet aktív, azaz 1. Ha "A" bemeneted 1 és "R1" 1, akkor "O1" 0. Ha "A" 0 "R2" relé 0, akkor "O2" 1, "A" 0 "R2" 1, akkor "O2" 0. Többi állásban meg a kimenetek mind 0 értékűek. Erre kell felrajzolni a VK táblát és egyszerűsíteni, aztán kiderül milyen kapukból kellene összeraknod a kapcsolást. Valahogy így néz ki a táblázat:
Ezt kell megvalósítanod.
Nem értem!
Ha ki akarod tolatni a hengert, akkor ráengeded a nyomást a megfelelő csatlakozására, és RAJTA IS MARAD! A másik csatlakozó ilyenkor a szabadba van nyitva. A másik irány ennek a fordítottja, szintén rajta hagyva a nyomást! Erre egy 4/2 szelep teljesen jó! Az ipar is így használja! Ha biztonsági megfontolások miatt kell megtartani a pozíciót, (táplevegő elvétel után is) akkor általában vezérelt visszacsapóval fogják meg a hengert.
A két VK tábla a fenti igazságtáblából:
Így meg ránézésre látszik, hogy két darab logikai ÉS kapu kell neked, amit úgy kell bekötnöd, ahogy a táblák kiadják, azaz az egyiknek akkor igaz a kimenete, mikor A magas és R1 alacsony jelen van, a másiknak meg akkor, amikor A és R2 is alacsony jelen van. Ez egyetlen CD4081 IC-t igényel, abban van neked négy darab ÉS kapu, amiből kettőt használsz.
A munkahenger végállásai nem a fizikai korlátjánál kell hogy legyenek.
[quote]A munkahenger végállásai nem a fizikai korlátjánál kell hogy legyenek. [/quote
]Akkor azzá kell tenni! Ha egy léghengert megállítasz valahogy félúton, akkor a két kamrájában egyenlő lesz a nyomás. És mivel a légnemű anyagok összenyomhatóak, változó erőhatásra el fog mozdulni a pozíciójából! Hidraulika hengerrel meg lehet állni félúton is, de ennek szabályzásához prop. szelepet, és útadót használnak... |
Bejelentkezés
Hirdetés |