Fórum témák
» Több friss téma |
Szia! Tulajdonképp az én tankomon nincs semmi plusz vezérelni való, csak a két motor. Nem lehet hogy két szabályzó és az a V-tail mixer elég nekem? A szabályzók tudnak polatitást váltani? Mert ha lenne olyan szabályzó, ami oda-vissza fogadná a jelet és küldené ki a motorra a tápot, akkor szerintem meg van oldva.
Azt hiszem van mit tisztázni a fogalmakon. Alapvetően két fajta motorvezérlő van. Kefés motorokhoz és kefe nélküli, úgynevezett brushless-hez. Mindkettőből létezik h-hidas, vagyis előre és hátra menetet is tud. A videón amit néztél a szervókkal mutatták be a mozgást. Van egy amolyan semleges pont a távirányítókon a kétirányú vezérléshez. Ezt rugókkal oldják meg, amelyek visszahúzzák oda a kart bármely kitérés elengedése után. Gondolom ezt tudod és tapasztaltad is. A szabályzókban lévő elektronika értelmezi ezt a pontot, mégpedig úgy hogy semmit nem csinál. Amint változtatsz az irányító karokon, az elektronika "előre vagy hátra" kezdi forgatni a motort. A polaritást a h-híddal oldja meg, hol az egy "féllel", hol a másikkal. A programozható 8 lábú állatkát azért melítettem, mert azzal házilag is meg lehet építeni ezt a mixert. Én kb 8-10 darabot már csináltam, mielött megépítettem az okos távirányítómat. Nagyon szívesen segítek amiben tudok
Szia! Köszönöm előre is!
Tehát, ha szabályozót veszek, akkor egy H-hidast kell vennem. Vagyis kettőt, mert két motorom van. Ha valami kapcsolás félét tudnál nekem mutatni, hogy fog kinézni ez az egész, az jó lenne. Ha kézzel rajzolod meg és lefényképezed, nekem az is jó. Nem vagyok annyira satu a dologhoz, ha kell, áramkört is tudok készíteni, de tervezni nem. Csináltam már néhány érdekes dolgot én is, csak ezt a vezérlést azért nem tudom, mert az elvi felépítésébe is először ásom magam. A legelső alapvető kérdésem az volna, hogy ezekkel a motorokkal érdemes-e gondolkodnom? Fog-e nekem 0-100%.ig szabályozható lenni? Rettentő erős állandó mágnese van, ezért még kézzel megforgatva is határozottan ragaszkodik a pólusokhoz a forgórész, mikor megforgatom. Ha igen, akkor állok elébe, de azt is kellene tudnom, hogy milyen szabályzót vegyek és ilyenek. Felvetődik még Brushless motorokra cserélése is ezeknek a motoroknak, de sajnos azokat sem ismerem. Mekkora fordulatszámúakat lehet választani, feszültségre milyenek vannak, stb. Ha túl nagy fordulatú lenne a Brushless motor, akkor össze tudom hozni esetleg a képeken szereplő hajtóművekkel, azoknak az eredeti motorjai helyett. Azokban a motorokban 3db bolygómű van egymás mellett. viszonylag kis teljesítményű, de nagy fordulatú motor is elég lenne a hajtásához, hogy piszok erős legyen a hajtás. És még helyet is lehetne spórolni velük, mert ha motort cserélnék rajtuk, akkor megoldanám, hogy mellette legyen és ne a végén. Esztergálni tudok és egyebeket meg tudok oldani. A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2014
http://www.bhabbott.net.nz/bridge.html
Igen, mindenképpen h-hidas kell. Autó és hajó szabályzók között keress, oda szoktak használni kétirányút. Az oldalon egy PIC alapú elektronika van. Ez a legtakarékosabb megoldás, és a legkorszrűbb is. Akku túlmerülés elleni védelem, Akusztikus visszajelzés a működöképesség visszajelzésére, két előre programozott semleges pont érzékelés. Ez azért hasznos, mert a "doboz" és a "piszoly" távirányítókhoz is tökéletesen lehet használni. Vegyük sorra a kérdéseket. 0-100% ig szabályoz, mind a gyári és az utánépített. Az csak jót jelent ha nagyon erős a mágnes a motorokban, és igen, érdemes foglalkozni velük. Picit összefogom a következőt, remélem érthető lesz: a modell motorok nagyon nagy általánosságban 6v tól 14v ig megtalálhatóak. Bármilyen más egyéb motorhoz képest nagy teljesítményűek. leginkább az akkis szerszámgépek találhatóak hasonlók. Szintén nagy objektívvel kb 10-15ezres üresjárati fordulattal bírnak, persze nagyon széles a választék föleg a BL motorok között. Ezeken a motorokon KV val jelölik a fordulatszámot. Voltonkénti fordulat. Megadják a max feszültséget, ezt szorzod a kv értékkel és megkapod a fordulatszámot. A max áramot is feltüntetik, így megvan a maximális teljesítmény is. A magasabb fordulatú motoroknak kisebb a hatásfoka ezért nagyobb a teljesítmény veszteség. Pepita a lassú fordulatnál. Én azt javasolnám, hogy googlézd körbe, inrunner, outrunner, látni fogod a különbségeket. Biztosra veszem, hogy az inrunneren fog megcsillani a szemed, mert felépítésében jobban hasonlít a kefésre, de szerintem horror az áruk.
Köszi a nagyon sok magasszintű információt. Azért magas szintű, mert azonnal érthető amit leírtál. Természetesen van mit emészteni rajtuk, mert újak az infók.
Egyenlőre az utolsót néztem meg. és megerősítést kérek. Tehát az in és outrunner motorok mindkét változat Brushless, de az in-nél kívül vana tekercs belüla forgórész, az out-nál pedig belül vannak a tekercsek és kívül a forgórész. Jól értelmezem? Egyébként mi a jelentősége? A többit majd sorban, mert szerintem lesz még kérdésem ha nem probléma.
Kérdezz bátran a jelentőségük leegyszerűsítve a fordulatszám. Az inrunnerek gyorsabban pörögnek. 2000Kv felett találsz a leggyakrabban. Tehát az outrunnerek lassabbak, de nagyobb a nyomatékuk. Persze vannak komoly, 3000kv felettiek is. Pl az impelleremben 3800-as van. Hát süvít is mint az állat .
Nézegettem a kétirányú szabályzókat. Ilyen jó lenne? Kétirányú vezérlő 320 Amperes. Nem mondom hogy vészes az ára, de ha azt az áramkört meg tudnám csinálni és még működne is, akkor lehet megcsinálnám. A baj az, hogy csináltam pár áramkört már, de egy helyről még sosem tudtam rendelni az alkartrészeket és mindig külön postát kell fizetni, ami növeli a költséget. Aztán megnézem az Ebay-en és kiderül, hogy olcsóbb onnan.
Ja? És igen, tetszik az Inrunner Brushless motor, de végülis az out is. Így első ránézésre a mechanikai alkalmazhatóság miatt választanám ezt, vagy azt.
Akkor viszont nekem az out runner kéne nem?
Egy ilyen elég lenne vajon? Persze ha mégis a motorcserén törném a fejem. outrunner motor
Igen, ezek jók. Nem mondom...azért van rendesen különbség a "magyar" árakhoz képest. Nagyjából itt anyagárban van. Ezért tényleg nem érdemes erölködni az építéssel. Alsóhangon mondom, de dühítő, hogy csájnából olcsóbban megkapod a mindent, mint itthon. Tisztelet a kivételnek, de vannak olyan helyek ahol a csomagolást szétkapják, és az amúgy gyári tartozékokat külön árusítják. Lényeg a lényeg.... ez nem atomfizika, úgyhogy szerintem simán megoldod Ha tényleg saját kezűt akarsz, akkor PM küldök sprint tervet. A motor szerintem elég lenne. 190W...asszem. 14400 rpm három cellás polymerrel.
A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2014
Szerintem ha jó, akkor nem forrasztgatok. Meg rendelgetem aztán szépen felépítgetem az egészet. Ja? De ezek a szabályozók kefés mocihoz valók ugye?
Mára szerintem elbúcsúzom, mert sajnos 4:15-kor kelek. Megyek dolgozni. Lehet hogy érdemes lenne inkább le sem feküdni, hogy ne kelljen felkelnem. A napokban kicsit eltűnök, de nem végleg. Csak elutazok, szóval azért írom, hogy nem hálátlan fráterként eltűnök. Addig is köszönök minden segítséget!
Igen, ha jo szabályzot veszel az tud elöre hátra menni. ( autoba, hajoba valo - valamivel drágább mint az egyirányu).
Ne keverjük ide a brushless szabályzokat, és erre vigyáz mert nemrégen egy jo barátomra is ilyent soztak egy szaküzletben - pedig még a motort is magával vitte!) Nálad az a baj, két szabályzora van szükséged és azokat külön-külön kell vezérelni. A több csatornás rendszereken többnnyire meg lehet oldani, higy a 2 szervokimenet egy kevert jelet kapjon a gáz szabályzobol ill. a kormánybol. Neked gyakorlatilag 2 botkormány kell, ezekkel tudsz elöre hátra itt jobbra balra menni. Most ez hogyan van? A 2 szervodnak elvben ugyanezt kell tennie. Ha botkormányos a távvezérlö, akkor egyszerü a dolog az egyik az egyik motort a másik a másikat fogja kezelni, de mindkét szabályzonak rugosnak kell lennie - azaz vissza kell mennie a középállásba. Ha kormány meg gázszabályzod van akkor bonyolult lesz.
Ne vacakolj ilyen motorokkal - ezek mint nagyteljesitményü cuccok igen nagy az áramigényük és nagyon gyorsak. Neked sima kefés motorok a jok - vagy az ami már van vagy attol jobb ( kisebb áramigényüek). Egy ilyen lánctalpas jármü se nem gyors se nem versenyjármü, de viszont sokáig szeretnéd élvezni a mozgást. Az én hajoim 4-6 orát mennek minden gond nélkül egy töltésre. ( BLDC motorosak meg 10-30 perc alatt kimulnak).
Szia! Akkor a brushless motorok elvetve. Ha sokat esznek, akkor màris tàrgytalan, maradnak az eredeti motorok.
Nekem pillanatnyilag egy Fly Sky GT3B pisztoly tàvom van, ami a nitrós truggy- hoz van. Ott is két szervót irànyít. Van itthon esetleg egy régebbi 40MmHZ- es tàvom, amihez kellene wgy vevö. Azt esetleg be lehetne izzìtani rà. Csak nem tudom, hogy milyen. Jobbra-ballra kar van rajta, vagy elöre-hàtra? És rugòs-e? Meg kell néznem.
Részben igazad van, de kérlek ne vedd kioktatásnak. A bl motorok tényleg nagy teljesítményűek, mert a modell motorok úgy vannak tervezve tekercselve. De jobb a hatásfokuk így ugyanannyi beletuszkolt Wattos teljesítményből 10-20%kal nagyobb mehanikus teljesítményt adnak le. A kefés motoroknál a plusz veszteség a bronz siklócsapágy, és a szénkefe meg a kommutátor súrlódása. A BL-ekbe szinte mindig golyós csapágyat raknak. Itt csak igazából "timing" szól bele a hatásfokba két ugyanolyan motornál. Rosszul időzített impulzusokkal lehet fűteni őket, ráadásul a szabályzó is melegedik rendesen. Mégegyszer elnézést kérek, ha kioktató kiselőadásnak vetted.
Nem vitatkozni akarok, magam is sok BLDC motort használok ott, ahol erre szükség van ( octocopter, versenyhajo stb) de ott, ahol éppenhogycsak mozogni kell - lánctalpas ( vagy egy nagy teherhajo), ott teljesen elveszik a BLDC motor elönye, olyat meg nem kapsz ami kellene ( 2-300mA áramigényüt). A BLDC valoban jobb hatásfoku, de ezt csak ott tudod kihasználni, ahol mással nem veszitesz a hatásfokon. Ha nekem 60000 ford/percböl kell egy lánctalpast meghajtani, akkor az áttétel közel 1/1000 lesz, aminek rosszabb a hatásfoka, mint egy jo kefés kb 6000 ford/perc motornak és 1/100 áttételnek.
De ott a 2 szervo más mást csinál. Az egyik elöre meg hátra a másik meg a kormányt. De hogy van a lánctalpasban, ott hogyan vezérli a 2 szervo a 2 motort?
A z a baj az autós szabályzókkal hogy előre menetből nem kapcsolnak hátramenetbe egyből.
Építettem már pár ilyen szabályzót ami tudta a V mixet meg működött mindkét irányba: Bővebben: rc fűnyíró
Igen ez sajnos igy van, ezért kell a keverö vagy más megoldás.
Itt van egy link ilyen jármüvekre, ezek akár 4 csatornát is használnak - igaz ebben hangok is vannak.
tankzone
Tényleg elég a mixer és a szabályzók. Az autós szabályzókban amit említettél az a hátra menet elötti fék funkció. Úgy gondolom az nem túl nagy baj, hiszen lefékezi a motorokat és nem egyből fordítja a polaritást. Kíméli a szénkeféket és a kommutátorokat, főleg a feteket a H-hídban. Ez max annyit jelent, hogy nem satufékkel áll meg hanem lassan. Elég régóta lehet a szabályzókat "programozni" a távirányító segítségével, szerintem ki is lehet kapcsolni a féket. Egy picit keresgetni kell és biztos, hogy talál az ember leírást, dokumentációt.
Nos, igazad van, 60000 forulatú motornak elég nagy a vesztesége. Már bőven alatta van egy átlagos kefés hatásfokának. Az áramfelvétel amúgyis a terheléstől függ majd. Vagy a lefogott tengelyhez tartozó áramot értetted a 200-300mA alatt ? Szerintem akkor sem veszett gondolat a BL motor. 1000KV alattiaknak lesz bőven nyomaték és mégsem harapnak akkora áramot fel. Itt említeném meg az áttekercselést...persze nem szeretném ha megköveznétek érte. Pár ilyen motort már újraélesztettem és készítettem is. Voltak 500-600Kv-sak is, amelyeknek párszáz mA volt az üresjáratuk.
Csak az a baj, hogy igy nem a legjobb lánctalpas vezetésre. Ott pontosan az átemenet illetve a nagyon kis differencia a két motor között a leglényegesebb feladat, amit meg kell oldani. Ha az egyik motor a nulla körül leáll akkor a lánctalpas elfordul. Ezért kellenek a különleges megoldások, pl. Hidba kötni a 2 motort, és csak az egyensulyt szabályozni. Valoban a legjobb lenne ehhez egy komplett áramkört tervezni 2 motorra két szervo bemenettel (sebesség valamint a kormányjel), és automatikus nullázással (ami fontos, hiszen csak igy fog egyenesen menni).
Sziasztok! Lemaradtam, mert nem voltam gép közelben. de tanulságos a párbeszédetek.
Massawa: A tankon érdekesen van kötve a két huzalpoti. Ugye tudjuk, hogy mindkettőhöz egy szervó tartozik, ami mozgatja jobbra és ballra az alap közép állásból fokozat mentesen. Az egyik poti egyik iránya mindkét motort elindítja előre, a másik irány a hátra.Eddig szerintem ez egyszerű. A másik poti jobb és bal oldali fele egyik az egyik motorra van valahogy kötve, a másik a másikra. Amennyiben ezt a potit kimozdítom egyik irányba, akkor valamelyik motort tovább lassítja, függetlenül attól, hogy épp mekkora gázt adok a az első potin keresztül. Nagyon jól szabályozható így a tank íven fordulása, vagy sarkon fordítása. Teljesen fokozatmentes. Összefoglalva, lehet mondani, hogy a kormányzásra szánt poti sorba van kapcsolva a gáz potijával. De a két szervó nem a motorokat vezérli külön-külön. A hozzászólás módosítva: Okt 24, 2014
Ha már eljutottunk a fék funkcióig, akkor beszéljük már át, hogy ez az elektromos autókon hogy is van? Gázt adok megyelőre, visszaengedem, mit csinál? Szabadon fut? Előre tolom a gázkart, fékez? De akkor mikor tolat az autó?
Csak azért, mert kérdés, hogy kell-e ezzel a részével foglalkoznunk?
A komplett áramkör tervezése miből állna? Nehéz megcsinálni?
Igy aránylag egyszerü.
A gázszervo egy tolopotit, meg egy dpdt kapcsolot mozgat. A poti középállásban a legnagyobb értéket vesz fel ( kb. 100 Ohm). Ha firdul a szervo az ellenállás csökken. A szervo az egyik irányba egy kapcsolot is müködtet, ami az irányt határozza meg. Ennek a potinak a csuszkájárol az áram a másik poti csuszkájára megy amit a másik stervo mozgat. A 2. Poti végeire megy a két motor egyik egyik polusa. Ha középen van a szervo akkor mind a 2 motor egyforma áramot kap. Ha elmozdul a stervo az egyik motorra több áram jut. Itt egy Moricka rajz. A jobb oldali a mechanikus kivitel. A zöld a felsö tolopoti ( sebesség). A szervo mindegy melyik irányba fordul a potit ugyugy mozgatja, csak az egyik irányba kapcsol egy kapcsolot ami váltja a polaritást. A másik poti egyszerübb, az csak a motorok egyensulyát szabályozza. Nos ezt kell megoldanod elektronikus modon. A hozzászólás módosítva: Okt 25, 2014
Az elektromos autoban csak egy motor van, ezért elég egy egyszerü szabályzo. A kormány meg mechanikus.
Az ilyen szabályzokba beépitenek egy kb. 1-2 mp-s késleltetöt, hogy ne tudj hirtelen irányt váltani. Ez ugy müködik, hogy nulla állásban egy pillanatra meg kell állni az adoval, és csak ezután huzni a kart tovább ellenkezö irányba. Igy védik a sok 10-100A-s motorokat.
A gyári kefés szabályzó nem tudom pontosan, de a blemnél szabadonfut, ravasz előre akkor fék és a következő ravasz előre utána fog indulni a tolatás. Amit építettem szabályzó abban csak polaritásfordítás van és ennyi. Az a fék.
Gyakorlatilag egy autoszabályzo neked elintézi a felsö potit az én rajzomon meg az irányváltást. A szabályzo kimenete egy H hid átloja, azaz itt változik az impulzus szélesseg ( sebesség) és a polaritás ( irány). A két motort elvben akár sorba is kötheted erre a kimenetre, majd 2 fettel ( felváltva) az egyiket söntölheted egy másik csatorna ( kormány) jele szerint.
Persze jobb lenne ezt egy procival megoldani. ( láthattad a linkeken), biztos van még olcsobb megoldás is, de ahogy utánna olvasgattam, csak egy két márka rugja itt a port. Lehet, hogy jobban jársz egy olcso távirányititt kotrogéppel ( olcsobbak mint az ajánlott elektronika) és abban ez általában meg van oldva.
Hát igen, ilyesmin már énis gondolkodtam. Nekem vannak itthon kész tápegységeim, amik 1 Amperesek, de van2-3 Amperes változata is, ami 1-2-3 dollárba kerül. Mindegyiken van egytrimmer poti, amivel a kimenetet lehet szabályozni finoman. Ezeketa trimmereket kiválthatnánk, és szervó által mozgatható potmétereket köthetnék a helyükre. 4 db ilyen táppal meg is tudnám oldani, csak egy bökkenő van. Nem PWM tápokról van szó, hanem sima feszültség szabályozós potikról. Ez nem oldaná meg a motor kései indulását szerintem.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |