Fórum témák
» Több friss téma |
Túlfeszültség-védelem céljából általánosan alkalmazott egyszerű megoldás. Ha van lehetőség, nem árt beletenni, járműves környezetben nem lehet baj a többszörös védelem sem (szűrőkondikkal, Zener-diódával).
Már csak annyit mára, hogy milyen az a záróirány?
A zener hideg oldalát (ahol a vonal van!) kötöd a + 12V-ra, a másikat a testre. De legalább 15V-ost!
bancsi15, itt van egy stabkockás változat. Hamarosan csatolom a zeneres meg a tranyós kapcsolást is.
Szia!
Köszi, szóval ennek nem gond így, hogy a kocsiban alig lesz különbség a stabilizált fesz, és a stabilizálandó fesz között?
Hali!
Szerinted ez így menni fog a kocsiban? Mert oké, hogy ha a 11,5V AC-t egyenirányítod, puffereled, akkor meglesz a fesz.tartalék, ami a stabkockának kell, de az autóban 12V DC van. Azt meg gondolom, hogy nem fogja megbütykölni a generátort, hogy onnan vegyen le AC-t.
Ja, akkor kell rajzoljak egy olyan változatot amiben nincs egyenirányító? Használtam így stabkockát, nálam ment s nem tudom, hogy máshol miért nem menne,..
Valve!
Idézet: „Használtam így stabkockát, nálam ment s nem tudom, hogy máshol miért nem menne,..” Mire? Hol? Mi lesz a GND-vel? Ezt rajzold le egy akkumulátorral összekötve, és rájössz, hogy értelmetlen. üdv! proli007
Rá volt téve a stabkocka az alternárorra, hogy ha túlmenne a fesz akkor lestabilizálja,.. Nemtom miért értelmetlen, hisz arról volt szó, hogy megelőzzük azt, hogy nagyobb fesz jusson egy bizonyos pontra,..
Közvetlenül a generátorra tettél stabkockát? Mi célból?
Egyébként nekem az jött le, hogy nem kifejezetten a túlfeszültség-védelem volt a cél, hanem állandó 12 V biztosítása egy járműbe építendő elektronikának. Ha csak védeni kéne, arra elég volna egy Zener is, de itt táplálni is kell. A stabkockával, legalábbis a hagyományos (nem low-drop) kivitelűekkel az a baj, hogy ha nem éri el a 14 ... 14.2 V-ot a betáp, akkor nem vagy nem kielégítően működik a stabilizálás. 12 V-os rendszerű kocsikban pedig ez általában a csúcshoz közel van (14.4 V max).
Ha jól tudom az alternátor tölti az akkut egy egyenirányitón keresztül, s arra volt rátéve egy LM7805 meg egy LM7812 -es stabkocka melyekkel egy CD-Rom volt müködtetve, (+5 és 12v).
Üdv mindenkinek !
Kelene egy kis segitség van egy házimozim amibe elszált a DVD olvasófej DSL-710, házimozi típusa Universum DVD-DR 4020 sokhelyen kerestem de nem találok Ha tudna valaki olyan céget ahol valoszinüleg van kérem szoljon. Vagy milyen fejjel lehet helyetesíteni. Előre is köszönöm
Sziasztok!!
Kicseréltem az UAA180-t is és működik a műszer!! Kondolkodtam rajta, hogy mi purcanthatta ki az ic-t. Apám azt mondta(mivel ő ment a kocsival, amikor megadta magát az UAA180), hogy működött, amikor indított. Melegedett a motor, bekapcsolta a rádiót és csatornát keresett rajta, s mikor megtalálta és elvette a kezét a rádióról(mivel felette van a kijelző rész), már nem égett egy led sem. Nem lehet, hogy a rádió a bűnös?? Valami elektromos v. mágneses zavarok terén? Azért gondolok erre, mert a kocsiban a rádió felett van elhelyezve a kapcsolás, egy műanyag dobozban. Lehet, hogy le kéne árnyékolni a dobozt és akkor nem halna meg , vagy legalábbis tovább bírná az ic, mint 2,5 hónap? De ezt hogy csináljam? Mivel a doboz teteje levehető, nem tekerhetem körbe az egészet fémfóliával(v. vékony lemezzel) a későbbi esetleges javítások v. beállítások miatt. (úgy tudom az árnyékolásnak / kvázi Faraday-kalitka/ folytonosnak kell lenni. Vagy nem?) Plíz help!!!!
Sztem a rádiódnak semmi köze nincs ahhoz, hogy kiment az UAA180 -asod,.. Egy csere megoldotta a gondot, ha majd még 1x kimegy akkor kell gondolkodni a megoldáson,..
Hali!
Az UAA180-ra köthető max tápfesz. 18V. Autóban ezzel nincs is gond! Viszont a 3,16,17 -es lábakra max 6V juthat. Tehát ha a tápfesz nincs 12V-ra stabilizálva, attól még az IC gond nélkül megy. DE mivel nincs 12V-ra stabilizálva a táp, ezért a 3,16,17-es lábakra jutó max. 6V-os fesz. sem biztosítható. Tételezzük fel, hogy stab 12V-ra van kötve, és a ref fesz. fesz osztóval le van osztva a felére, vagyis 6V-ra, akkor minden ok! De, ha a fesz nem stabil 12V, viszont a fesz osztás továbbra is felére van osztva, akkor pl 14V tápfesznél a ref.fesz már 7V, ami ugye az IC halálához vezet! Egyszóval nem a rádió, vagy egyéb dolog a gond, hanem, mint már korábban volt róla szó, a stabil 12V biztosítása a lényeg! (Bocs a hosszúra sikeredett Hsz.-ért, de azthiszem, így kerek.)
Hali!!
Semmi gond, hogy hosszú lett. Tényleg így kerek. De mit tegyek? A kocsiban eredeti használati útmutató szerint 14V-os generátor van. ( nem tudom segít-e, gondoltam jó lehet vmi-re , inkább leírtam). Ha stab kockát tennék rá( lm7812) annak nem gond, hogy a stabilizált és a lestabilizálandó fesz között nincs meg az a pár(3-4) V különbség? Úgy tudom, ilyenkor nem működne rendesen. A kapcsolást pedig nem szeretném áttervezni.
Hello, a referencia meg van fogva egy 5V-os zenerrel, a bementre 9V jut egy osztón át, a tápfeszre gyanakodtunk, az nyers volt. Ha már írok eszembe jutot valami, a régebbi mobiltelók csatlakozóinak közelében vannak tranziens elnyomó diódák (supressor), esetleg fel lehetne azokat használni, ha van.
Közben visszakerestem a kapcsolást.
Látom a zénert. De mi a helyzet a 17-es lábon? Azt látom, hogy a mért pont felől, az 555 előtt is van zéner, de az 555 12V-ról megy. Kérdésem: Vajon az 555 kimenetén a fesz nem tud nagyobb lenni 6V-nál? Szerk: Ja most látom, az 555 táp kb. 10V. De a kérdésem még fennáll.
A stabkocka nem igazán nyerő megoldás.
Szerintem DC/DC konv. Idézet: „A stabkocka nem igazán nyerő megoldás. Szerintem DC/DC konv.” Igy fog többe kerülni a leves mint a hús. Szerintem tökéletesen elég egy áteresztőtranyós stabilizátor,ahogy korábban már volt róla szó. Ha nagyon tutira akar menni ez elé kell egy induktivitás (mH nagyságrendű) és egy 15V-os zener ami a maradék tüskéket eliminálja.
Esetleg, hogy ne kelljen sokat építgetned, rakj be egy 12V-os zénert a betápra (+12 és test közzé).
(De azthiszem, ezt valaki már javasolta neked!) Valamint egy 5,1V-ost az UAA 17-es lábára (és a test közzé). Próbáld ki, hogy ez nem "hamisítja"-e meg a mérést. Aztán, ha így is elszáll az IC, akkor jöhet a fesz.stabilizálás. Medve! Szerinted? Úgy látom, közben Mex is írt!
Az 555 8,5V-ról mehet, esik fesz az 555 végtranyóin, valami azon a "hurokszűrőn" (oké,nem PLL, de olyan), hogy mennyi jut az UAA-ra nem tudom, az igaz nem ártana arra a vonalra is egy 5,6V-os zener!!!
Kérlek gondold át a javaslataidat. 12V-os zenert rakni egy gk villamos hálózatába soros ellenállás nélkül ahol a feszültség akár a 14,5 V-ot is elérheti üzemszerűen,badarság.
Bocs! Igazad van! Az ellenállásról megfeledkeztem!
Valamint mivel az UAA max tápja 18V, lehet nem a táp stabilizálásán van a hangsúly, hanem a 17-es láb lehet kérdéses.
Sziasztok!!
Na most a +12V és a GND közé már tettem(az előző javaslatokra) egy 15V-os zénert záróirányban( /fordítva/ - így javasolták). Ez így mit változtat? Kellene elé ellenállás? Az UAA 17-es lábára és a GND közé pedig azt az 5.1V-os zénert párhuzamosan kössem be?(ez miért hamisítaná a mérést?)
Attól függ, "hogy bírja" Függ a feszültségtüskék energiájától...(#177381)-es hsz!
Hi Minenki
Én is fordulatszámméröt akkarok berakni autoba. Találtam itten két kapcsolási rajzot (f.mérő és a védelem), ezek müködnek, vagy még fejlesztés alat állnak? Mert olvastam hogy kell védeni meg áteresztenni meg ezt-azt cserélni meg ........... Na mindegy, feltudna valaki világosítani hogy mit meg hova forraszgasak? Mondjuk egy kapcsolási rajzal? Elöre is köszi.
Hi
A védelem nevezetű rajzba milyen tranzisztor kell? Nincs oda írva semmi csak az ábrája/jele, e kütyű kivételével megvan minden hozzá(ma megvettem). Holnap kezdem összerakni és még hiányzik az a tranyó fajtája/tipusa. Segítsetek minél hamarabb. Elöre is köfi. védelem
Kicsit már olyan, mintha üldöznélek a válaszaimmal...
Nem annyira védelem ez, hanem inkább egy egyszerű feszültség-stabilizátor. Típusát az határozza meg, mekkora terhelőáram folyik majd üzem közben abban a körben, amit a kimenetére teszel. Mivel a tranzisztor a lineáris tartományban fog dolgozni, jelentős hőteljesítményt tud produkálni már 1 A körül is, ajánlatos ezért jól túltervezni. Nekem annak idején 2N3055-össel ment, egy kb. 10x10 cm-es, 4 mm vastag alulapba középre beültetve, az 3 A-nél kicsit a kézmeleg fölött tudta tartani. |
Bejelentkezés
Hirdetés |