Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Sorosan kapcsolt akkumulátorok töltése párhuzamosan
Témaindító: Bártfai Ferenc, idő: Jan 20, 2014
Témakörök:
Lehet, hogy ezért kapok egy fenékbe billentést, de nemigazán találtam hasonló dologgal foglalkozó témát ahová meg írtam ott közölték hogy ez a téma nem oda való. Adott egy traktor amibe van 2db 12V 100Ahs Akku sorba kötve. Az egyik akkut tölti a generátor és arról működnek a fogyasztók is. A másik akkunak csak az indításnál van szerepe, de azt is töltené a kérdéses áramkör, ami szerintem egy DC-DC konverter de nem biztos. Ezt az elektronikát szeretném után építeni, vagy kiváltani valamivel. Csatolok 2 képet egyik a gyári "töltésvezérlő" a másik egy általam rajzolt bekötési séma. Minden segítséget köszönök.
Erre találták ki a párhuzamkapcsolót ! Az ifák mind így csinálták , volt 2db 150Ah-s akksi ami alapon párhuzamosan indításkor sorban dolgoztak , és a töltés 12v on történt...
Igen, de nem akarom módosítani a gyári koncepciót, ha nem muszáj.
Akkor tipus szám alapján keress rá az ebay-en és építsd be az eredeti alkatrészt.
Az a probléma vele, hogy évente, félévente kimered. Valamiféle kapcsolás is jó lenne hozzá, mert az eredetit valami atombiztos anyaggal öntötték be, hogy véletlenül se lehessen megbontani / javítani. Vagy valami kiváltó megoldás is érdekel amit ennek a helyére a kábelezés módosítása nélkül be tudok tenni.
Soros párhuzamos kapcsoló nem egy bonyolult dolog. Szerintem hamar meglenne a kábelezése.
Akkor fel teszek egy másik kérdést... Mi lehet abba a fekete dobozba, hogyan működhet? Egy biztos, hogy addíg amíg nem jár a motor (nem fejleszt a generátor) ez az elektronika se csinál semmit.
Ennyire sikerült lepucolni.
Egyszerű "boost konverter", "step-up konverter", magyarul feszültségnövelő kapcsolás. Van mellé egy feszültség érzékelő, ami csupán bizonyos szint (töltött akkumulátor) mellett engedélyezi az inverter működését. Itt tucatszám szaladgálnak olyan szakemberek, akiknek kisujjában van az ilyen inverterek tervezése, építése. Ha ők azt állítják, hogy a párhuzamkapcsoló a nyerő, ... ?
Amit még kifelejtettem.: A párhuzamkapcsolónak nincsen (értékelhető) vesztesége. A hozzászólás módosítva: Jan 21, 2014
Ha valaki segítene ebbe a konverterbe azt meg köszönném! Elhiszem, hogy a legjobb és legegyszerűbb megoldás a párhuzam kapcsoló. De nem módosíthatok semmit a gépen, csak ennek a helyére tehetek be valamit ami működik. Nem sajátom a gép, én csak szenvedő alanya vagyok a tulaj zsarnokságának.. aki egyébként jó barátom csak kicsit "érdekes" ember.
Akkor vegye meg az eredetit és cserélgesse havonta.
Én voltam a barom.... Én ígértem meg, hogy majd utána járok, hogy neme lehet strapabíróbbat csinálni. Természetesen ő ezt készpénznek vette, hogy én csinálok neki erősebbet..
Lehet strapabíróbbat csinálni. Mennyibe kerül az eredeti és mennyibe kerül egy párhuzamkapcsoló?
Ha jól tudom egy párhuzam kapcsoló 7000Ft egy ilyen elektronika pedig 14000 körül mozog.
Sokat nem érdemes vele kínlódni esetleg ha újat veszel érdemes egy izzót vagy egy pár ohm-os ellenállást beiktatni az akkura menő 28 voltos körbe mert ezeknek rendszerint a túlterhelés a haláluk. Érdemes megnézni hogy a 20 amperes biztosíték ami ebben az elektronikában van nincs-e kicserélve nagyobbra.
Egyenlőre még nem adtam fel a dolgot. viszont az már biztos, hogy az egyik 12v-os akkuból tölti a másikat Mégpedig úgy, hogy galvanikusan le vannak választva egymástól az akkuk. Olyan mintha egy 12v/12v-os trafó lenne benne.
Lehet olyat is csinálni, pl. autóstápból (494+2db FET). De az akku töltésére elég egy ilyen boost konverter is, legfeljebb izmosabbat kell venni belőle. Vagy építeni egy 555-el meg egy fettel.
Ez a boost konverter érdekelne amihez 555-kell. Esetleg nincs egy kapcsolásod?
Üdvözlet! Én is ezzel a problémával küzdök. Azonban nekem az Ifa párhuzam kapcsolóval van megoldva. Csakhogy ez sem igazi. Működése szerint csak az indítózás idejére van sorba kapcsolva (a generátor ekkor is kapcsolódik egyik akkuhoz, de valószínűleg ezen a fordulaton nem produkál semmit), ha nincs használatban akkor az áramtalanító mindkét akkut leválasztja. Üzem közben pedig párhuzamosan van kapcsolva, és a közös pontra kapcsolódik a generátor, és onnan megy a fogyasztókra.
Csakhogy valószínűleg itt van a probléma. Több helyen is olvastam, itt is egy másik témában, hogy a párhuzamosan kötött akkuk nem feltétlenül jó megoldás. Két évente tönkre megy az egyik. Ha két újat teszek bele, akkor is előbb utóbb az egyik tönkre megy. Most azzal próbálkozok, hogy találtam egy akkuváltó elektronikát (a conrádon, de máshol is találkoztam vele), ami elvileg hol egyiket hol másikat tölti. Viszont az csak max 20 A-t bír. Ami a töltőáramnak elég is lenne, de a fogyasztóknak már nem elég. Ha valakinek van ötlete azt szívesen venném. Köszönöm.
Hello!
Nekem ugyan sem IFA-m sem párhuzamos aksim, de ez a logikai okfejtés, számomra sántít. Bocs, ha ötletem nincs, csak véleményem.. - Egy aksin belül is a cellákban "párhuzamosan vannak kapcsolva" a felületek. Két egyforma kapacitású, típusú, korú aksi, olyan mint egy nagyobb kapacitású. - Természetesen a teljes egyformaságot nehéz biztosítani, így egyik hamarabb adja fel a szolgálatot. Mind kettőt nem cserélik, akkor ezek után már váltott lovakkal fognak tönkremenni. - Véleményem szerint a sorosan kapcsolt aksikból történő indítás sokkal kártékonyabb lehet, mint a párhuzamos töltés. Mert minél több cella van sorba kötve, annál nagyobb a meghibásodási esély. Ráadásul indításkor hatalmas áram van, ami igen csökkenti a kapocsfeszültséget, és egy kisebb kapacitású cellát átpolarizálhat. Onnan már napjai meg vannak számlálva az aksinak. A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2014
Hello!
De az indítómotor 24v-os, ezért sorba kell kötni. Az eleve 24V-os rendszerekben pedig folyamatosan sorba vannak kötve. Ahogyan én értelmezem a problémát, hogy párhuzamos kapcsolás esetén az erősebb akku tölti a gyengébbet, vagyis egymást ide-oda...... Azért kösz, hogy gondolkodtál rajta.
Természetesen értem, hogy 24-es az indítómotor, és kel a soros kapcsolás.
Két aksi között, csak akkor folyhat kiegyenlítő áram, ha feszültségük más. De ezek eleve párhuzamosan vannak kötve, tehát feszültségüknek azonosnak kell lenni. Ha két aksinak állapota más, akkor belső ellenállásuk is más. (A rosszabbé nagyobb.) De ez egyben azt is eredményezi, hogy a kisebb belső-ellenállású aksiból nagyobb áram folyik ki. Töltéskor is ugyan ez a helyzet, csak fordítva. Tehát az áramok belső-ellenállásuktól függően szinte automatikusan eloszlanak. Töltéskor a kisebb belső ellenállású aksi nem engedi a feszültséget nőni, míg fel nem töltődött arra a szintre, ahol a másik tart. A nagyobb belső-ellenállású addig kisebb árammal töltődik. Vagy is a jobb aksi nagyobb árammal töltődik, mint a gyengébb. Amikor pedig a feszültségszabályzó megállítja a feszültség növekedését, mind kettőnél lecsökken a töltőáram akár közel nullára is. De ekkor mind kettő azonos feszültségen van már. Gond akkor kezdődhet, ha élettartam, vagy elhasználódás miatt a gyengébb aksi töltési végfeszültsége csökken. Ez miatt a töltőáram nőhet, és a gyengébb is nagyobb töltőáramot kap. Ezért célszerű mindig azonos kapacitásállapotú és fajtájú aksit párhuzamosan kapcsolni. De gondolj bele, mi van, mikor bikáznak. Egy jól feltöltött és akár egy nagyobb kapacitású aksit kapcsolnak egy lemerültre és még sincs jelentős kiegyenlítő áram a kettő között. Mert a feszültség különbségük minimális, és a lemerült aksit kis töltőáram is egyből felemeli a 12V-ra, ahol még töltőáram egyébként is alig folyna egy aksiba..
Sziasztok. Egy komoly problémába ütköztem amire nem tudok megoldást találni.
Adott egy autószállító kamion, amin 2 db. csörlős motor van a jármű felhúzásához, és a rámpa mozgatásához. A gond csak az, hogy a kamion összes eszköze 24V os (2db. 12V-os aksi), míg a motorok 12V-osak és max 560A-t húznak. A legjobb megoldás szerintem az lenne, ha a motorok be lennének kötve az egyik aksira és szerelnék be egy töltéskiegyenlítőt, merthogy nincs az az inverter ami kibírna 560 ampert. Töltéskiegyenlítőt nem tudok szerezni, mert amit találtam 1A-os és csak február végére érne ide. Szóval kéne egyet építeni. ÖTLET? A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2015
Az a gond, hogy járó motornál (töltés közben) kell a nagyáramú 12V? Mert ha nem, akkor komoly mágneskapcsolókból kell kialakítani egy soros/párhuzamos átváltót. Menet közben soros, 24V. Csörlő használatkor párhuzamos, 12V, összeadódott teljesítménnyel a 2 akku, egyformán használódik.
Hát lehet jó lenne, mert attól tartok, hogy töltés nélkül munka közben lemerítené az aksikat.
Szép nagy jószág. Egyébként ez utólagos barkács? Hogyan oldják meg ezt gyárilag?
A soros akkuból egyet használni, az biztosan nem a jó megoldás.
Szia, olvasva az itteni eszmefuttatást, elég érdekes, hogy így van kialakítva a dolog. Inhouse fórumtárs jól írja: nem szerencsés csak az egyik akkut terhelni ezzel... Soros akkuknál kínos dolog, de egyformáknak kell lenniük, nem szabad felborítani az egyensúlyukat.
Mivel több 12V -os motor van, de gondolom szerencsétlen módon nem egyszerre, működnek... Mert akkor lehetne sorosan kötni őket. Mellette igen szerencsétlennek tartom ezt a meglévő elrendezést, mert a kamion üzemi akkuját ilyen munkára használni... túlterhelést okoz ha ezek az akkuk nem munka akkuk, túlterhelheti a generátort is... Ezért szerintem jó megoldás kettő lehet, ami hosszútávon is megoldás: 24 V-os csörlőket alkalmazni... Vagy külön munkaakkumulátort, 12 Voltosat a meglévő csörlőknek, amit egy 24/12 Volt töltőinverterrel tölteni, mikor jár a kamion motorja. (így állóhelyzetben, üzemen kívül a töltésük nem meríti le a fő akkukat.) Érdekes, hogy gyárilag ez nincs kiforrottan megoldva, mert egy alkalom után is megtérül még a drágábbik megoldás is, mert egy generátor, vagy akkuk, esetleges késedelmes indulás - megérkezés, fennakadás, többe kerülhet. Mellesleg, nem lenne pénzkidobás egy ballanszer a fő akkukra, ha amúgy is van aszimmetrikus terhelés az egyiken, mert előszeretettel kötnek az egyik akkura pld. CB-rádiót direkt. Ami idővel egy új akkuba kerülhet, ami megint elveti a hibalehetőséget, mert akkor egy öreg kínzott akkuval kerül sorosan egy friss, ez megint nem szerencsés helyzet.
Ez külön barkács. Lehet, hogy kap majd egy harmadik aksit is a járgány. Jobb megoldást egyenlőre nem tudok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |