Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Stroboszkóp gyújtáshoz
Ma este átépítettem a ledes panelt, és azt vettem észre hogy a ledek közül nem világít 3 darab. Lehet hogy a kiforrasztás következtében túlmelegítettem őket? Az a három mintha egy tokozott szakadás lenne úgy viselkednek. Túl nagy áramot tuti hogy nem kaptak, mert lemértem a még épen maradt ledeken és max 15mA folyt át volna rajtuk.
Túl nagy hőt nem szeretik. Egyenként próbálod őket ellenálláson keresztül? Ha igen, akkor sajnos meghaltak. Milyen feszültségről és milyen ellenállással próbáltad eddig őket?
Úgy lett volna, hogy 12volt 3 led sorba és 470 ohm
Engem az érdekelne, hogyan mentek tönkre? Milyen kapcsolásban(feszültség, ellenállás, sorba köttött LED-ek száma)?
Hali Mindenkinek!
Megépítettem watt féle LED-es gyújtásbeállító stroboszkópot. Kipróbáltam egy Simsonon (tranzisztoros gyújtás, elektromos) és tökéletesen működött (1,6mm a felső holtpont előtt.) Meg voltam magammal elégedve, örült a fejem. Utána kipróbáltam a másik összeszerelés alatt álló Simson blokkon, ahol a gyújtást kellett volna vele beállítani.(ezen babetta tirisztoros gyújtás van) Az első rúgásra nem volt jel/villanás, de rájöttem, hogy azért mert messze volt a lógó vezeték a gyertyakábeltől, rácsavartam 2-3 menetet és rárúgtam. A Ledek teljes fényerővel kivillantak és úgy maradtak. Mondom IC kaputt. Csere másikra. Első rúgás után dettó ugyanaz a helyzet. Harmadik IC-nél csak a GND-t kötöttem össze a blokk testpontjával és úgy rúgtam rá (a bemeneti pont csak lógott messze a levegőben) és ekkor is ugyanaz a helyzet. Mi okozhatta a problémámat ??? Mitől megy tönkre az IC ??? Tápegységként egy egyszerű soros áteresztő kapcsolást használtam 12Von. Üdv Kiborg
Milyen a tápegység? Rajzold le és azt is írd meg hová kötötted a tápot? Lehet, hogy a táp is túl lett terhelve, vagy valami nem okés a megoldással.
Szia!
Felesleges lerajzolnom, hisz az tuti működik. (egy Weller trafó látja el(24V AC 50VA)+graetz és puffer kondi. Két-tranzisztoros zener-es áteresztő tápegység, amiből a nagytranyó egy 2N3055-ös) Minden gond nélkül bír 2-3A-t leadni.(letesztelve) Kimeneti feszültsége 12V. A tápot a 4011 táplábaira kötöttem. (GND - 7 ; +12V - 14) Az áramkör működőképes volt, hiszen egy másik gyújtást már beállítottam vele minden probléma nélkül. (szépen szabályozható volt a monostabil utánvilágítása/a fehér jelzésem elmosódottsága)Ez meg megölte első rúgásra. Üdv Kiborg
Mindenképpen valami túlfeszültség teszi tönkre. Lehet, hogy a tápodat megzavarja valami, vagy a vezetéken jut be nagyobb impulzus mint kéne. A védő diódák jó irányba vannak beültetve a bemeneten? A 100p nem véletlenül 100n? 100nF van az IC táplábain? Ez ugyan nincs a rajzon, de alapvető egy CMOS áramkörön.
Szia!
Védődiódák jó polaritással vannak beültetve, a bemenő kondi felirata 100J (ami tudtommal 100pF). Viszont a 100nF kondi szűrésnek nem volt evidens.(nekem legalábbis eddig). Előző használatnál ugyanezt a tápegységet használtam. (minden azonos volt, csak a vizsgált gyújtás más) Gyújtás az gyújtás... ezért állok értetlenül a dolog előtt...
A tirisztoros gyújtás intenzitása sokkal nagyobb lehet, mint a tranyós, vagy megszakításos gyújtásé. Tedd be a 100n-t szerintem segíteni fog! Az áteresztő tranyó emiterén is kell 100n és pufferkondinak legalább 100µF/25V. A zenerre is kell egy 100n. Ha ez sem segít, akkor én sem értem, mert ilyenről még nem hallottam, pedig legtöbbször a jármű akkujáról megy az áramkör.
Oké, köszi az ötletet.
Jövőhéten tudom próbálni, mert már nincs nyitva semmi és a tartalék IC-k is meghóttak... Majd beszámolok az eredményekről. Üdv Kiborg
Mielőtt kiforrasztottam működtek. Miután ismét beforrasztottam hármasával sorba, aztán ezeket e hármas modulokat párhuzamosan akkor már nem világítottak.
Akkor tényleg a hőtől mentek tönkre. Legközelebb hosszabb lábakkal forrasztd és próbáld gyorsan, tisztán forrasztani.
Úgy lessz. Ja még valami ha a kapcsoló tranzisztor helyére valami más tipusú de NPN -t teszek be akkor lehet hogy nem tud kellő sebességgel nyitni? Mondjuk BD 249-et.
Akkor valószínűleg ezért volt nekem lusta és ezért volt mindig elmosódott a jelem?
Na majd szerzek egy BC639-et, és telepakolom a táp lábakat kis kondikkal, hogy ne legyen a tápon semmi zavaró impulzus.
Hali!
Ma került sor a próbákra. Tápegységet kilőttem a hibák sorából,mert lecseréltem akksira, ekkor javult a helyzet, mert legalább be tudtam állítani a gyújtást vele, de kb 30 sec után meghalt az IC, node sebaj, van mááásik És csere, majd az is elköltözött a túlvilágra. Nem térek a dolog felett napirendre. A motor és az áramkör között semmilyen galvanikus kapcsolat nincs. A diódák kimérve, működnek, az alkatrészek az előírt értékűek, minden működik, kivéve az IC-t, lábain már ott figyel a 100nF hidegítő. Vélemény ? Üdv Kiborg
Én a védő diódákra gondolok, lehet nem jó valamelyik. Ki kéne cselérni valami Shottky-ra, lehet nem elég gyorsak, bár az 1N4148 elvileg elég gyors. Az IC-re kéne még tenni 1µF körüli nem elkót is. Én azt gondolom, hogy a bemeneten keresztül megy tönkre, vagy a tápvezetékeken keresztük generálódik túl nagy áram, valami hurokban. Próbálj egy 1k-t betenni sorba a bemenetre a diódák elé és a kondi közé.
Én Simson tirisztoros gyújtással próbáltam, a babetta gyújtás (amennyiben nem újratekert gyújtótekercse van), az semmi hozzá képest, már ami az energiát illeti. Mégis csak egy 40 km/h-ra lett az a motor tervezve, az másik dolog, hogy a szerencsésebb gyújtások a tuning gépeket is kiszolgálják.
Nincs galvanikus kapcsolat? De azért a strobi jelvevő drótja rá van csavarva a gyújtókábelre, nem? Utóbbi esetben én nem is az áramkörnél keresném a hibát, hanem a gyújtótrafó és a gyertya közötti szakaszon lehet valami turpisság. Kis cserélgetés eredményre vezethet. Ha meg nem ott jön a zavar, akkor rakd fémdobozba a kapcsolást, és próba.
Szia!
A diódákat kimértem, működnek minden gond nélkül. Én is a sebesség miatt aggódom. 1µF-t megpróbálok keríteni és kipróbálom. Tápvezetéken nagy áram ? Honnan? Nincs összeföldelve a blokk és az áramkör. A bemenetét ráforrasztottam egy csipeszre és az van rácsíptetve a gyertyakábelra.(nincs rátekerve több menettel). Mezoas: fémdoboz jó ötlet, de csak végső esetben,mert utálok dobozolni. A másik gyújtáson,amin teszteltem először az áramkört, ott olyan szikra van, hogy ha leveszem a gyartyapipát és csak a gyertya mellé fordítom akkor is áthúz. (már centis nagyságrendről beszélünk) és nem áll le a motor!!! és ott semmi ilyen problémám nem volt az áramkörrel. Lehet az a baj, hogy az eredeti lendkerék zárt mágneses szempontból, míg a babetta lendkerék nyitott és emiatt a vezetőkben(akármilyen rövidek is) indukálódik valamekkora fesz/áram és ez teheti tönkre az áramkört? Ugyanis a ledek a 4x4-es panel szélére vannak téve és csak kihajlítva oldalra. A ledeket elég közel (1-2 cm) kell tenni a lendkerékhez, hogy legyen elég fénye megvilágítani a megjelölést.Emiatt az áramkör is viszonylag közel 6-7 cm-re van a forgó lendkeréktől. Éshát ugye ott a mágnesek, forognak, indukálnak, stb... ez lenne a probléma ? Lehet kivezetékezem a ledeket, hogy távolabb legyen az IC a lendkeréktől. Üdv Tibor ui: bocsi a hosszúság miatt....
Hogyan tudom még gyorsabbá tenni a monostabilt. Mi lenne ha elhagynám? Lehet hogy annyira rövid tüskeszerű impulzust kapna a tranzisztor hogy ki se tudna nyitni? Az a helyzet, hogy még mindig nagyon elmosódott a jel amit látok.
Azt nem mondtad, hogy az áramkört közel teszed a fordó részhez! A LED vezetékét árnyékolt kábellel készítsd.
Szia! Az árnyékolás rám is vonatkozik?
Én azt vettem észre, hogy néha néha kihagy a villanás. Pedig a henger nem hagy ki mert azt egyből észrevenném ha háromhengerezne az autó.
Nem árthat.
A kihagyás lehet attól, hogy kevés menetet tekersz a kábelre. Az elmosódás attól lehet, hogy gyenge a LED, ezért a megfelelő vékonyságú impulzus esetén nem látsz semmit, ha meg elkezd villogni, akkor meg túl sokáig ég.
Én egy csipeszt teszek a gyertyakábelre.
Az hogy gyenge a led azalatt mit értessz? kicsi a fényereje? Nem lehet hogy inkább lassú a led felvillanása? Én úgy tudom hogy ledet simán lehet üzemeltetni akár 50 hercen is. Hogy tudnám tovább rövidíteni a világításának az idejét? Nagyobb ellenállasú potival?
A potit 0-ra tekered, akkor az impulzus 0 lesz. A LED nem lassú, csak ha nem elég erős a fénye, akkor a szükséges impulzus szélesség hatására nem ad kellő fényerőt.
Tehát ha a potit adott esetben kicserélem egy rövidzárral akkor egy nagyon keskeny impulzust fogok kapni. Innentől kezdve csak a ledek áramával kell szórakozni hogy meglegyen a kellő fényerő?
Ezt írtam volna? A rövidzár 0 idejű impulzust ad, ebből következően nem szabad addig letekerni. A kérdésedre válaszoltam, hogy ki kell-e cserélni a potit. Nem a poti értékétől függ a legrövidebb impulzus hossza, hanem attól hová tekered! Ezzel az értékkel be kell tudni állítani a szükséges időt.
Na most tudok megint foglalkozni a témával.
Szóval ha nulla idejű impulzust állítok elő az a szó szoros értelmében nulla? Vagyis nincs a kimeneten impulzus. - És mi van ha van? Lehet hogy meghalt egy nandkapu a 4011-ben?
Ha van, akkor villan a LED, ha nincs akkor nem. Be kell állítani a megfelelő idejű impulzust, amihez viszont szükséges a LED nagy fényereje, hogy lásd is a jelet. Ha gyenge a LED, akkor már csak akkor látod a jelet, amikor már túl hosszan villan, ami elmosódottá teszi látványt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |