Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Stroboszkóp gyújtáshoz
 
Témaindító: szunyog2, idő: Márc 26, 2006
Lapozás: OK   9 / 20
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Ma este átépítettem a ledes panelt, és azt vettem észre hogy a ledek közül nem világít 3 darab. Lehet hogy a kiforrasztás következtében túlmelegítettem őket? Az a három mintha egy tokozott szakadás lenne úgy viselkednek. Túl nagy áramot tuti hogy nem kaptak, mert lemértem a még épen maradt ledeken és max 15mA folyt át volna rajtuk.
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 19, 2011 /
 
Túl nagy hőt nem szeretik. Egyenként próbálod őket ellenálláson keresztül? Ha igen, akkor sajnos meghaltak. Milyen feszültségről és milyen ellenállással próbáltad eddig őket?
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Úgy lett volna, hogy 12volt 3 led sorba és 470 ohm
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 20, 2011 /
 
Engem az érdekelne, hogyan mentek tönkre? Milyen kapcsolásban(feszültség, ellenállás, sorba köttött LED-ek száma)?
(#) kiborg hozzászólása Máj 21, 2011 /
 
Hali Mindenkinek!

Megépítettem watt féle LED-es gyújtásbeállító stroboszkópot. Kipróbáltam egy Simsonon (tranzisztoros gyújtás, elektromos) és tökéletesen működött (1,6mm a felső holtpont előtt.)
Meg voltam magammal elégedve, örült a fejem.
Utána kipróbáltam a másik összeszerelés alatt álló Simson blokkon, ahol a gyújtást kellett volna vele beállítani.(ezen babetta tirisztoros gyújtás van) Az első rúgásra nem volt jel/villanás, de rájöttem, hogy azért mert messze volt a lógó vezeték a gyertyakábeltől, rácsavartam 2-3 menetet és rárúgtam. A Ledek teljes fényerővel kivillantak és úgy maradtak. Mondom IC kaputt. Csere másikra. Első rúgás után dettó ugyanaz a helyzet. Harmadik IC-nél csak a GND-t kötöttem össze a blokk testpontjával és úgy rúgtam rá (a bemeneti pont csak lógott messze a levegőben) és ekkor is ugyanaz a helyzet.
Mi okozhatta a problémámat ??? Mitől megy tönkre az IC ???
Tápegységként egy egyszerű soros áteresztő kapcsolást használtam 12Von.

Üdv Kiborg
(#) watt válasza kiborg hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Milyen a tápegység? Rajzold le és azt is írd meg hová kötötted a tápot? Lehet, hogy a táp is túl lett terhelve, vagy valami nem okés a megoldással.
(#) kiborg válasza watt hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Szia!

Felesleges lerajzolnom, hisz az tuti működik. (egy Weller trafó látja el(24V AC 50VA)+graetz és puffer kondi. Két-tranzisztoros zener-es áteresztő tápegység, amiből a nagytranyó egy 2N3055-ös) Minden gond nélkül bír 2-3A-t leadni.(letesztelve) Kimeneti feszültsége 12V.
A tápot a 4011 táplábaira kötöttem. (GND - 7 ; +12V - 14)

Az áramkör működőképes volt, hiszen egy másik gyújtást már beállítottam vele minden probléma nélkül. (szépen szabályozható volt a monostabil utánvilágítása/a fehér jelzésem elmosódottsága)Ez meg megölte első rúgásra.

Üdv Kiborg
(#) watt válasza kiborg hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Mindenképpen valami túlfeszültség teszi tönkre. Lehet, hogy a tápodat megzavarja valami, vagy a vezetéken jut be nagyobb impulzus mint kéne. A védő diódák jó irányba vannak beültetve a bemeneten? A 100p nem véletlenül 100n? 100nF van az IC táplábain? Ez ugyan nincs a rajzon, de alapvető egy CMOS áramkörön.
(#) kiborg válasza watt hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Szia!
Védődiódák jó polaritással vannak beültetve, a bemenő kondi felirata 100J (ami tudtommal 100pF). Viszont a 100nF kondi szűrésnek nem volt evidens.(nekem legalábbis eddig).
Előző használatnál ugyanezt a tápegységet használtam. (minden azonos volt, csak a vizsgált gyújtás más)
Gyújtás az gyújtás... ezért állok értetlenül a dolog előtt...
(#) watt válasza kiborg hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
A tirisztoros gyújtás intenzitása sokkal nagyobb lehet, mint a tranyós, vagy megszakításos gyújtásé. Tedd be a 100n-t szerintem segíteni fog! Az áteresztő tranyó emiterén is kell 100n és pufferkondinak legalább 100µF/25V. A zenerre is kell egy 100n. Ha ez sem segít, akkor én sem értem, mert ilyenről még nem hallottam, pedig legtöbbször a jármű akkujáról megy az áramkör.
(#) kiborg válasza watt hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Oké, köszi az ötletet.
Jövőhéten tudom próbálni, mert már nincs nyitva semmi és a tartalék IC-k is meghóttak...
Majd beszámolok az eredményekről.

Üdv Kiborg
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Mielőtt kiforrasztottam működtek. Miután ismét beforrasztottam hármasával sorba, aztán ezeket e hármas modulokat párhuzamosan akkor már nem világítottak.
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 21, 2011 /
 
Akkor tényleg a hőtől mentek tönkre. Legközelebb hosszabb lábakkal forrasztd és próbáld gyorsan, tisztán forrasztani.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 22, 2011 /
 
Úgy lessz. Ja még valami ha a kapcsoló tranzisztor helyére valami más tipusú de NPN -t teszek be akkor lehet hogy nem tud kellő sebességgel nyitni? Mondjuk BD 249-et.
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
A BD249 nem jó oda, mert kicsi az áramerősítése(durung). BC639 jó a BC301 helyett, vagy kösd a BC-vel a BD-t darlingtonba.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 23, 2011 /
 
Akkor valószínűleg ezért volt nekem lusta és ezért volt mindig elmosódott a jelem?
Na majd szerzek egy BC639-et, és telepakolom a táp lábakat kis kondikkal, hogy ne legyen a tápon semmi zavaró impulzus.
(#) kiborg válasza watt hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Hali!

Ma került sor a próbákra.
Tápegységet kilőttem a hibák sorából,mert lecseréltem akksira, ekkor javult a helyzet, mert legalább be tudtam állítani a gyújtást vele, de kb 30 sec után meghalt az IC, node sebaj, van mááásik És csere, majd az is elköltözött a túlvilágra. Nem térek a dolog felett napirendre. A motor és az áramkör között semmilyen galvanikus kapcsolat nincs.
A diódák kimérve, működnek, az alkatrészek az előírt értékűek, minden működik, kivéve az IC-t, lábain már ott figyel a 100nF hidegítő. Vélemény ?

Üdv Kiborg
(#) watt válasza kiborg hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Én a védő diódákra gondolok, lehet nem jó valamelyik. Ki kéne cselérni valami Shottky-ra, lehet nem elég gyorsak, bár az 1N4148 elvileg elég gyors. Az IC-re kéne még tenni 1µF körüli nem elkót is. Én azt gondolom, hogy a bemeneten keresztül megy tönkre, vagy a tápvezetékeken keresztük generálódik túl nagy áram, valami hurokban. Próbálj egy 1k-t betenni sorba a bemenetre a diódák elé és a kondi közé.
(#) Mezoas válasza kiborg hozzászólására (») Máj 29, 2011 /
 
Én Simson tirisztoros gyújtással próbáltam, a babetta gyújtás (amennyiben nem újratekert gyújtótekercse van), az semmi hozzá képest, már ami az energiát illeti. Mégis csak egy 40 km/h-ra lett az a motor tervezve, az másik dolog, hogy a szerencsésebb gyújtások a tuning gépeket is kiszolgálják.
Nincs galvanikus kapcsolat? De azért a strobi jelvevő drótja rá van csavarva a gyújtókábelre, nem? Utóbbi esetben én nem is az áramkörnél keresném a hibát, hanem a gyújtótrafó és a gyertya közötti szakaszon lehet valami turpisság. Kis cserélgetés eredményre vezethet. Ha meg nem ott jön a zavar, akkor rakd fémdobozba a kapcsolást, és próba.
(#) kiborg válasza watt hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Szia!

A diódákat kimértem, működnek minden gond nélkül. Én is a sebesség miatt aggódom. 1µF-t megpróbálok keríteni és kipróbálom.
Tápvezetéken nagy áram ? Honnan? Nincs összeföldelve a blokk és az áramkör. A bemenetét ráforrasztottam egy csipeszre és az van rácsíptetve a gyertyakábelra.(nincs rátekerve több menettel).
Mezoas: fémdoboz jó ötlet, de csak végső esetben,mert utálok dobozolni.
A másik gyújtáson,amin teszteltem először az áramkört, ott olyan szikra van, hogy ha leveszem a gyartyapipát és csak a gyertya mellé fordítom akkor is áthúz. (már centis nagyságrendről beszélünk) és nem áll le a motor!!! és ott semmi ilyen problémám nem volt az áramkörrel.
Lehet az a baj, hogy az eredeti lendkerék zárt mágneses szempontból, míg a babetta lendkerék nyitott és emiatt a vezetőkben(akármilyen rövidek is) indukálódik valamekkora fesz/áram és ez teheti tönkre az áramkört? Ugyanis a ledek a 4x4-es panel szélére vannak téve és csak kihajlítva oldalra. A ledeket elég közel (1-2 cm) kell tenni a lendkerékhez, hogy legyen elég fénye megvilágítani a megjelölést.Emiatt az áramkör is viszonylag közel 6-7 cm-re van a forgó lendkeréktől. Éshát ugye ott a mágnesek, forognak, indukálnak, stb... ez lenne a probléma ?
Lehet kivezetékezem a ledeket, hogy távolabb legyen az IC a lendkeréktől.

Üdv Tibor

ui: bocsi a hosszúság miatt....
(#) tdi75 válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Hogyan tudom még gyorsabbá tenni a monostabilt. Mi lenne ha elhagynám? Lehet hogy annyira rövid tüskeszerű impulzust kapna a tranzisztor hogy ki se tudna nyitni? Az a helyzet, hogy még mindig nagyon elmosódott a jel amit látok.
(#) watt válasza kiborg hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Azt nem mondtad, hogy az áramkört közel teszed a fordó részhez! A LED vezetékét árnyékolt kábellel készítsd.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Szia! Az árnyékolás rám is vonatkozik?

Én azt vettem észre, hogy néha néha kihagy a villanás. Pedig a henger nem hagy ki mert azt egyből észrevenném ha háromhengerezne az autó.
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Nem árthat.
A kihagyás lehet attól, hogy kevés menetet tekersz a kábelre. Az elmosódás attól lehet, hogy gyenge a LED, ezért a megfelelő vékonyságú impulzus esetén nem látsz semmit, ha meg elkezd villogni, akkor meg túl sokáig ég.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
Én egy csipeszt teszek a gyertyakábelre.

Az hogy gyenge a led azalatt mit értessz? kicsi a fényereje? Nem lehet hogy inkább lassú a led felvillanása? Én úgy tudom hogy ledet simán lehet üzemeltetni akár 50 hercen is. Hogy tudnám tovább rövidíteni a világításának az idejét? Nagyobb ellenállasú potival?
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Máj 31, 2011 /
 
A potit 0-ra tekered, akkor az impulzus 0 lesz. A LED nem lassú, csak ha nem elég erős a fénye, akkor a szükséges impulzus szélesség hatására nem ad kellő fényerőt.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Jún 1, 2011 /
 
Tehát ha a potit adott esetben kicserélem egy rövidzárral akkor egy nagyon keskeny impulzust fogok kapni. Innentől kezdve csak a ledek áramával kell szórakozni hogy meglegyen a kellő fényerő?
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 1, 2011 /
 
Ezt írtam volna? A rövidzár 0 idejű impulzust ad, ebből következően nem szabad addig letekerni. A kérdésedre válaszoltam, hogy ki kell-e cserélni a potit. Nem a poti értékétől függ a legrövidebb impulzus hossza, hanem attól hová tekered! Ezzel az értékkel be kell tudni állítani a szükséges időt.
(#) tdi75 válasza watt hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Na most tudok megint foglalkozni a témával.
Szóval ha nulla idejű impulzust állítok elő az a szó szoros értelmében nulla? Vagyis nincs a kimeneten impulzus.

- És mi van ha van? Lehet hogy meghalt egy nandkapu a 4011-ben?
(#) watt válasza tdi75 hozzászólására (») Jún 7, 2011 /
 
Ha van, akkor villan a LED, ha nincs akkor nem. Be kell állítani a megfelelő idejű impulzust, amihez viszont szükséges a LED nagy fényereje, hogy lásd is a jelet. Ha gyenge a LED, akkor már csak akkor látod a jelet, amikor már túl hosszan villan, ami elmosódottá teszi látványt.
Következő: »»   9 / 20
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem