Fórum témák
» Több friss téma |
Kösz!
(Ennyire talán nem kell a kezem fogni. No meg honnan tudjam, hogy melyikben van szélmérő?) Igazából a szélsebesség - fordulatszám egyenes arányosságát, ennek korlátait igyekeztem kideríteni. Kis mértékben sikerült.
Szereztem ma egy teherautó akksit.12V os és 170Ah s.
Ma elég szépen fújt a szél, és kísérletezgettem kicsit.Üresen terhelés nélkül szépen forgott és mértem egyenirányítva 180V feszültséget is de átlagban 120V körül volt és, ehez jött olyan 5 amper áram. Ezután rákötöttem az akksit és hát fura dolgok lettek. Egyszerüen akárhogy fujt a szél 13v fölé nem ment a feszültség.Érezni lehetett hogy 13v ig könnyedén felpörög a rotor de utána sehogy nemmegy feljebb, 13 v tól iszonyatosan fékezi.Gyakorlatilag ugy viselkedik mintha fesszabályzó lenne rajta. Felmerült bennem hogy talán szar az akku.Vagy csak pusztán nagy a generátornak.Vagy én már nemtudom.Ha valaki megtudná magyarázni nekem ezt a jelenséget akkor azt megköszönöm. (ha 24v os lenne az akku akkor addig engedné felpörögni?)
Mivel az akkumulátor a töltési feszültség elérése után,nagyon kicsi feszültség emelkedésre jóval nagyobb áram felvétellel reagál ,ezért nagyon erösen befékezi a generátort,de ajánlom az ujabb kisérletedhez egy ampermérö beiktatását is a voltmérö mellé,és akkor ,,,látni,,, fogod,hogy alakul a generátor-akkumulátor eggyüttesed.És ne feledd,egy teherautó aksi azért elég tekintélyes áramfelvételre képes.
Szia!
ez igy normális , ha nagy az akku Ah-ja nem engedi a feszültséget megemelkedni. Az a 180-120V csak üresjáratban igaz . Az egyenirányitód nem ment tönkre? Kb. 100V-t egy régi LADA generátor is tud --De csak üresben.... Igen a 24V-s akku kb 26-28V-nál fogná meg a 48V-s meg 52-55V környékén....
Tehát ha jól értelmezem a válaszokat, akkor ez az akku nagy a generátoromnak.Mert ha a nagy Ah miatt nemengedi felpörögni oda ahol üresben mértem 5-6 ampert henem a 12V hoz tartozo fordulaton tartja akkor az 5-6 amperomból nemlesz semmi vagy ez így nemigaz?
Idézet: „nem engedi felpörögni oda ahol üresben mértem 5-6 ampert henem a 12V hoz tartozo fordulaton tartja...” Ez így nem teljesen igaz. A veszteségek, szórás, feszültségesés következtében a fordulatod jóval magasabb, akár 3-5-szöröse is lehet annak, mint ahol kis terheléssel mérve 12 V-ot kapnál (14-et...). Gyanítom, leírásod szerint az akku töltőárama akár 20-25 A is lehetett, ami hosszú távon sok is ennek az akkunak. Ha ilyen nagy teljesítményű a generátorod és a szélkereked, ehhez legalább 4 db ilyen akku kellene megfelelő töltésvezérlővel és elfűtési lehetőséggel. Mert ugye minden akku megtelik egyszer.
Bocsi a tudatlanságom miatt de ezt most nem értem...
Amikor terhelés nélkül mérek akkor kb 300as fordulaton olyan 160V egyenfeszültséget mérek és ehez a fordulathoz 5 ampert. Namost rákötöm az akkut ami 12V és 170Ah s. ezután a generátor már nem pörög fel 300as fordulatra hanem kb 100as fordulatra csak mert nemtud jobban. de itt csak 13 v ot mérek a diodák után.
Az akku minden áramot felvesz, amíg fel nem töltődik. A feszültség is csak akkor fog emelkedni, ha eléri azt a töltöttségi szintet. Viszont ha feltöltődött, onnan a robbanásig könnyen megfut a feszültség.
A szélsebesség mérőt felszeretném rakni a tetőre, a biciklí kilométer óráját pedig szemmagasságba szeretném rakni, ehez meg kell hosszabbítanom a vezetéket, vékony hangszoró vezetékkel szeretném a táv kb 7 méter lenne, ez lehetséges vagy nem lehet ilyen távolságból mérni így?
Szia westhorses
Nekem is egy ilyen dilemmám volt, de segített valaki. Azt mondta, többek között,ha még jól emlékszem, hogy a kerékpár sebesség mérőket többféle szenzorral készítik. Az egyik fajtának az érzékelője tekercs, a másiknak Hall szenzor. A Hall szenzor a szerencsésebb ilyesmire. Én ebben a tekintetben szerencsés voltam. Onnan tudtam meg hogy milyen érzékelő van a sebességmérőmhöz, hogy megmértem ellenállás mérővel. Közel tartottam hozzá a mágnesét, szinte tökéletesen vezetett. Nem tudom pontosan, hogy mennyire, de 1 ohmtól kevesebb volt az ellenállása. Amikor elvettem a mágnesét, az ellenállása végtelen volt. Elvágtam az összekötő kábelt a közepénél, és betoldottam egy 40 méteres, ha jól tudom Internet kábelt. Nyolc vékony szál van benne, és a hálózati portba dugják a rá szerelt csatlakozót. Ilyen hosszú kábellel is tökéletesen működött és ma is működik. Tanácsom az lenne, hogy mérd meg az érzékelőt. Ha úgy viselkedik, mint ahogy leírtam, nyert ügyed van. Ne sajnáld elvágni a kábelt a közepén, vagy akárhol, de ne nagyon közel a végeihez és kösd be az összes kábeled, amiből használni akarsz. nem kell ketté vágd, elég csak ha sorba kötöd az érintkezővel, az egyik vezetékre és jöhet a próba. Amennyiben tekercses a szenzorod, úgy nem tudok mondani semmit, de próbálkozni akkor is lehet, de a sebességmérő kábelét könyörtelenül el kell vágni. Én érzem ilyen távolból is, hogy megoldod ezt a kis gondot és írd meg, hogy tudjuk mi is, mire jutottál.
Idézet: „...egyik fajtának az érzékelője tekercs, a másiknak Hall szenzor.” Inkább az a valószinü, hogy reed-relé van benne. (olvass utána ha netán nem tudod mi az). A hall szenzornak tápfeszre is szüksége lenne a működéshez, ami az elem gyorsabb lemerülését okozza - ezért sem valószínű, hogy az volna benne. A reed-relé hátránya, hogy mechanikuis alkatrész, így az élattartama véges, illetve véges számú kapcsolást bír ki (néhány*10millió), ami folyamatos üzemben (nem bringán) belátható idő alatt is elérhető.
Akár Hall, akár Reed érzékelő van a bicikli km óránál nagyon kis áramok (10mA nagyságrendű) folynak, ráadásul impulzusok (fordulatszám mérés történik, amit "átszámol kerületi sebességbe). Ekkora (7m) távolságra bátran betehetsz 0,22-0,40mm-s vezetéket (telefon, riasztó, szám.gép UTP, stb. ...). Ügyelj az érazonosságra elvágás utáni összekötésnél (lehetőleg forrasztott)!
Üdv István!
Örülök annak, hogy van aki a munka megkezdése előtt igyekszik a szélkereket és a generátort összeilleszteni a saját működési elvárása szerint, ami nálad az adott és bemért induló nyomatékú generátornál az „elindulás kis szélsebességnél” dolgot takarja. Remélem beválnak a táblázat adatai, és mindketten elégedettek leszünk a munkánkkal.
Többen megírták már, hogy ez természetes, normális jelenség. (Ha kizártad az akku cellazárlatát, a diódák hibáját)
A 170Aó-s akku alapos lemerüléskor (üres kapocsfesz ~12V körül) képes 40-50A töltőáramot felvenni. Akár rövid időre többet is a túlmelegedés határáig, ami felett akár fel is robbanhat. Így a visszafékezést nyilván a komoly töltőáram felvétel okozza, amiből az is adódik, hogy a generátor belső ellenállása miatt leesik a kapocsfeszültség. Ha 13V kapocsfeszt. mérsz az akkut rákötve, akkor valószínű egyszerűen tölti az aksit és ez a fesz. órák múlva lassan ballag majd felfele (ha a diódák is bírják ezt a töltőáramot - meg kellene mérned, hogy mekkora a töltőáram). Amikor 14,4V-t eléri könyörtelenül le kell kapcsolni az akkut, különben túltöltődik, tönkremegy. Ezt a leválasztást és a töltőáram korlátozást kell automatizálnod töltés (feszültség) szabályzóval. Enélkül kockázatos magára hagyni! Átmeneti megoldásnak néhány 12V/100W-s sorbakötött ízzó is szóbajöhet, de időnként, félnaponként, erősebb szélben gyakrabban rá kell mérni, nehogy túllépje a 14,4V-t, illetve a diódák max. áramát
Elfogadom a helyreigazítást, már csak azért is, mert nem szedtem széjjel hasonló szenzort. A másik ok, hogy ilyen határozottan mered kijelenteni. Azért némi kétely van bennem. A reed relének van pár tized ohm belső ellenállása? Mert az én sebességmérőmnek van. Pontosan még nem tudom mennyi, de mag fogom mérni.
Én is sok kerékpár kilóméterórával találkoztam,mind Reed relés volt!
Az a pár tized óhm meg mérési pontatlanság. Ha pontosan a reed relé lábaira mérsz rá,(vezeték nélkül) akkor esetleg kijöhet 0 ohm,de még úgy is van pici ellenállás... Én is hosszabbítottam kábelt,gond nélkül üzemel úgy is.
Elmondom hogy mérj teljesítményt: Terheld le egy nagyobb fogyasztóval,pl egy fűtőszál.
Ezt egy sorbakötött ampermérővel tedd meg! Ezután megméred üzem közben a fűtőszál két végén a feszültséget,és összeszorzod az ampermérő által mutatott árammal! pl 15V 6A ez összeszorozva 90W! Ez a végzett munka. Terhelés nélkül nem mérünk teljesítményt...
Köszönöm a segítségedet, rámértem és azt tapasztaltam amit te is közel tettem a mágnest, nagyon kicsi volt az ellenállás, elvettem a mágnes közeléből akkor pedig végtelen ellenállása volt, vagyis szakadás....
Kicsit csúszik a mérő elkészítése, mert kanalakkal készítettem el, de szerintem nem pörög olyan jól, megpróbálom félbevágott ping-pong labdával is. Talán azzal jobban fog forogni, de lehet hogy a kanalas verzió is jó, de kb 20-30 km/h val mentem és elég lassacskán forgott, legalábbis szerintem. Minden esetre megpróbálom még a ping-pong labdás verziót és ha jobban fog forogni akkor az lesz, de lehet hogy jó lenne növelnem a lapát számait, most 3-om van, amúgy az egész szerkezet átmérője majdnem 50 cm, ez nem hosszú? Tudok bőségesen változtatni minden féle paraméteren. A csapágyazás tökéletes, szóval azzal nincs baj!
Naggyon gyanús nekem a dolog.
Azt írod, 300 fordulat, 160 V, 5 A de terhelés nélkül. Ezek szerint üresben 160 V, rövidrezárva ( 0 feszültségen !!!) 5 A. Mint más is írja, terhelés nélkül semmit nem lehet mérni, generátort végképp nem. Azt csodálom, hogy az 5 A-es mérés rövidzárja miért nem állítja meg a kereked? Amint a későbbi adat, akku töltőfeszültség (12+x V ) 100 fordulatra fogja vissza a szélgenerátort, ami arányosan kb 1/3 áram. 5/3=1,666... . 14*1,666 =~23 W. Ennyit tud termelni, leadni a generátorod. Ezen az se segítene, ha a harmadik szabadon lógó madzagot is bele tudnád vonni a termelésbe. Illetve mégis, mert a hatásfokod hajszálnyit javulna, 5-8 W növekedést elérhetnél. Ha egy feszültségcsökkentő inverteres töltésvezérlővel töltenél, ami legalább kétszeres fordulatig fel tudná engedni a kereket, a feszültségnövekedés-áramcsökkenés-TSR javulás okozta hatékonyságnövekedéssel kb háromszoros teljesítményt kapnál.
Sziasztok!
Új fiú vagyok a "szakmában". Nem néztem végig az összes kérdést/választ, de nem találtam az olvasottak között nem találtam a tekercsek méretezésre semmit. (Lehet, hogy az alapokig el kellett volna olvasnom?) Szóval kérdésem: Milyen menetszámú tekercseket használtok, s milyen vastag dróttal? Első elképzelés szerint egy 3x3 tekercses generátort készítenénk, amelyben 12 mágnes kergetné az ampert. Cél, hogy 24V-os akkut töltsön kellő biztonsággal, s persze minél nagyobb teljesítménnyel. Köszi előre is!
Mivel napi aktualitású számomra is a szélmérő készítés, ha nem haragszol, belekotyognék.
Szélmérőnek a 3 lapát a legjobb (max. 4). Pingponglabdányi lapát átmérőhöz az 50cm nagy, nyugodtan csökkentsd le 20-25cm-re. Még jobb lenne, ha kerítenél 6-8cm átmérőjű lapátnakvalót a 20-25cm-hez, hogy minél kevésbé zavarjon a lapát tartórúd, központi csapágyház szélterelő és örvénykeltő hatása.
Még van mit olvasgatnod!
Egyelőre még azt sem tudjuk, milyen generátort készítenél?
Akkor megfogadom tanácsodat és lecsökkkentem a kerületet, meglátjuk mi lesz belőle, kösz a tanácsot
Nos a kérdés jó.
Egy függőleges tengelyű kerék lenne. A mágnesek egy féktárcsán lesznek, s egy oldalról. Hát nem tudok mást mondani róla hirtelen. Minden még "találgatás" kategóriában van. Ja! A mágnesek kör keresztmetszetűek. Ez már adott, megtörtént a beruházás.
És mekkora teljesítményt szeretnél kivenni belölle, és mekkora akupakkot akarsz tölteni?
Kezdeti méréseim szerint 500-600W már elég jónak mondható. De ha lehet, akkor mehetünk feljebb is.
Elméletileg 150-200 cm-es átmérő lenne a max. lapátméret. Szerintem azt biztonsággal fel tudom fogatni a háztetőre. Egyébként a kör, vagy a téglalap keresztmetszetű mágnes a jobb?
Függőleges tengelyű 150-200 cm lapátátmérőnél 5-50 W teljesítménnyel kalkulálj.
Idézet: „a kör, vagy a téglalap keresztmetszetű mágnes a jobb?” Az erősebb mágnes a jobb.
Egy tekercsről ennyi, vagy a 9 darabról?
Menetszámról és drót vastagságról tudsz mondani valamit?
Kedves westhorses
Melékelek egy képet, amin a jelenlegi széltechnikám található. Nem látszik tisztán, de a magyarázatommal megérted, mi is van ott fenn. Az én anemométerem három pillepalack nyakból van, 19 cm hosszú nyeleken, de nem forog eléggé. Nem alakítom át, mert már kalibrálva van gépkocsival és sziriusz segítségével (online, mert még személyesen nem találkoztam vele) beállítottam, hogy a m/s szélsebességet egyenesen le lehet olvasni. Inkább még egyet készítek, de arra már négy palack nyakat tennék, vagy inkább hosszában félbevágott négy félpillepalackot. Természetesen, ha lesz anyagom, 15 cm átmérőjű lemezkúpokat fogok készíteni. Nézd meg a képet, legalul található az anemométer, középen a generátor és legfelül egy pillepalack forgó, hosszára félbevágott palackokból. Ez a négy félpalackból álló forgó annyira érzékeny, hogy forog akkor is, amikor a fák levelei nem mozognak és az anemométer is pihen. Az is igaz, hogy van olyan szélcsend, hogy egyik sem mozdul. Az anemométerem azért nem tekintem tökéletesnek, mert lassúbb szélben már áll, de a pillepalack forgó a tetején még forog. Még egy érdekesség. A szélmérőm, legalább 30 cm - rel alacsonyabban van, mint a generátor szélkereke, de ha a szél abból az irányból fúj, hogy a szélmérő a szélkerék hátoldalánál van, annyira meghamisítja a szélsebesség adatait, hogy nem is hinnéd. Volt már olyan eset is, hogy megállt de a szélkerék szépen forgott. Pingpong labdák helyett tegyél csak bátran pillepalack nyakakat, de négyet, nem fogod megbánni, ha még nem akarsz fémlemez kúpokat készíteni, vagy óriás merítőkanalakat szerezni. Nekem a jelet a szenzortól 40 méter UTP kábel hozza le. Lehar tanácsára a kábelt betoldottam még kalibrálás előtt. Szofitok neked, hogy minnél hamarabb sikerüljön. Nem is gondolod, milyen nagyszerű a szobádból tudni a szélsebességet. Már félig kész van a szélirányjelzőm is. Ugyanazon az UTP kábelen fog lejönni a Hall szenzoroktól (amit cd meghajtókból guberáltam) a jel, nyolc ledhez.
A szélgenerátorról ennyi.
Idézet: „Menetszámról és drót vastagságról tudsz mondani valamit?” Mekkora átmérőn helyezkednek el a mágnesek, mekkora légrést tervezel, milyen erősségűek a mágnesek, méreteik, várható fordulatszám, elvárt feszültség és teljesítmény... Mondhatnám: "-5 menet 1.es drótból. -De nem termel semmit! -A két kért adata megvan." |
Bejelentkezés
Hirdetés |