Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   370 / 507
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Nos, kb. ilyen szinten szoktam én is kijelenteni, hogy a tényleges forma matematikailag nem tervezhető. A repülögép gyártást hozom példaként, az évekig tartó szélcsatornás "reszelgetéssel". Már pedig Ők "valamit konyítanak" az aerodinamikához.
A Farm típusnak szerintem is komoly esélye lenne a magyarországi szeleknél HAWT kategóriában.
(#) gulyi88 válasza btoti hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Én úgy vagyok vele egyenlőre, hogy:
Az agynak egy egész méter átmérőt meghagyok, azon teljesítmény úgyse jön le, kis átmérőknél meg egyébként is csak a baj van (csavarni kell a lapátot).
Utána kimegyek 1,5m-es nagy felületű, sík, acéllemez lapátokkal, legalább 6 dbal.
Az agyban pedig lapátszögállítás mindenképpen lesz.
Ha egyszer lesz értelme belefogni ilyenbe. Mindennél lényegesebb az átmérő, abban van a teljsítmény, utána lehet finomkodni a profilokkal, csavarásokkal stb, de az már csak százalékokat számít..
(#) btoti válasza generátor24 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
"... működhet csak nem tudom milyen hatásfokkal.
"
Ez a kulcskérdés.
Ahhoz, hogy a legjobb hatásfokkal működjön a tengelytől távolodva csökkenteni kell a húrhosszakat (hegyesedik) és változtatni kell az állásszöget (csavarodik).
Hogy ezeket szárnyprofil keresztmetszetnél milyen mértékben? - Nos itt én is feladom.
(#) generátor24 válasza btoti hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Tehát húrhossz,és csavarodás.Ezen áll a dolog.Mivan akkor ha én nem akarok csavarni hanem trükközök a profillal .A lapát töve a széles és itt van a szögbeállítás is.namost ha ez csak egy deszka ami szögbe van végig állítva, akkor olyan mértékben kéne csökkenteni a csúcsig a húrhosszt, hogy ezáltal a csavarodás is valamilyen szinten megvalósul.Igaz hogy a szög valójában nem változna,ha az elején 5fok az a végén is 5 fok lenne,de végéhez közeledve az 5 fok a felületveszteség miatt egyre kevésbé játszik szerepet.
Csak próbálok egy olcsó és egyszerü lapátkialakítást kitalálni azért agyalok ezen.A csavaráshoz faragni kell stb.
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Az elképzelést helyeslem. Talán valamilyen ívelést célszerű bevinni a lemez lapátokba, de nem mélyedtem el benne soha. Én VAWT-kban "utazom".
Attól, hogy valami régi, pl. a Farm típus, még lehet jó! Évszázadok óta használják, és nem hobbiból! Egy kis emlék a deszka barkácsolás idejéből a lenti kép.
(#) btoti válasza generátor24 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Nem tetszik!

Vagy Farm típus lemez lapátokkal, 12-20 db lapát!
Vagy Rotor 5-8 db. szárnyprofil lapátokkal, esetleg cső "hasíték" lapátokkal.
Az egyszerűségre törekvést helyeslem, de a tudtommal 5 m-es szélkerékkel én már nem mernék "játszadozni", különösen nem görcs maradványos, szálhibás deszkával.
(#) generátor24 válasza btoti hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
semmiképp nem göcsös fából lenne borovi fenyő táblásított anyagból,1dbgöcs és fahiba sincs bent és jó sürü szálú.Ez lenne epoxival kezelve festve.Nem a kivitelezéssel lenne itt a gond.Hanem 6 deszkából vágott lapát szögbeállítva profilozva de csavarás nálkül hogy vinné.Kicsiben 2m es verzioban már megcsináltam és forog szépen könnyen indul.Mondjuk nincs terhelve csak azt néztem forog e egyáltalán.
(#) generátor24 válasza generátor24 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
de nekem nagyon bejön a farm típus és hajlok e fele csak sehol nemtalálok egy valamire való rajzos leírást hogy hogy kell nekiállni.
(#) btoti válasza generátor24 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Nem a faszerkezetek ellen vagyok. Magam is számos közúti, kamion forgalommal terhelt hidat láttam Ausztriában tiszta faszerkezetből, vagy az általam nagyon tisztelt, nemrég elhunyt Makovecz úr épületeit. No meg a generátorodra emlékezve, csak precíz munkát tudok tőled elképzelni. A rotor típusnál a szárnyprofil elvetését helytelenítem.
A Farm (American) típusokról korábban megnézett oldalak linkjeit sajnos nem találom, de elindulásnak Google képkereső:
Pl. így
Magyar leírást sajnos erről se nagyon fogsz találni.
A terheletlen forgás borzasztóan csalóka. Nem szabad rá alapozni.
(#) sziriusz válasza gulyi88 hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Egy gépésznek fogalmazhatsz úgy, hogy a relatív szélsebességhez kell állítani a lapátot, az erő és sebességvektorokhoz érteniük kell.
Itt most épp három fajta lapáttípust említettetek. A csavarodás mentes lapátot Hind segítségével a 889599-es hozzászólás környékén tárgyaltuk. Hind a csavart fa lapát méretezését, méreteit is feltette ide a fórumra, azt már lusta vagyok megkeresni, hogy mikor. Természetesen a profil elkeskenyedése is ki van számolva, és ez alapján van meghatározva a kiinduló fa mérete. Ez Hind saját táblázata nekünk. Én meg az ívelt lappal foglalkoztam, amiről Erbével leírtuk, hogy szárnyprofil. A Farm típust csak a kis gyorjárási tényező adja. Lehet rá alkalmazni a szárnyprofilra érvényes előírásokat, majd átküldöm, nézd meg, hogy mire jutottam vele.
(#) athor77 hozzászólása Okt 31, 2011 / 1
 
Egy kis emlékeztető.
Lapátok.
A képek alapján is el lehet indulni ha valaki nem tud angolul.

Szögbeállítás:
(#) Iszkakof István válasza athor77 hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Alulról ha készítenél egy képet, bizony megköszönném.
(#) athor77 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Nekem is jól jönne egy kép alulról.
Én is a neten találtam.
Csináltam egy nagyítást azon látszik hogy a lapátok egy "nagyban legyártott zongorapántszerűségen" fordulnak.
Gondolom mindegyik lapáthoz tartozik egy olyan fehér súly.
Forgás közben az egyenesíti a lapátokat, a centrifugális erőt ellensúlyozza középen a rugó ami visszahúzza alapállapotba ha a forgás lassul és ezáltal nagyobb lapátfelületet tart a szélnek.
(#) joco21 válasza generátor24 hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Szia generátor 24.
Ezek 150cm-es lapátok. Ha nagyobbat akarsz akkor a hossz függvényében át kell számolni a méreteket. Utána 6 esetleg 12-db ot kifaragni és feltenni egy 12m-es toronyra.

P8200003.JPG
    
(#) aveszka hozzászólása Nov 1, 2011 /
 
Sziasztok !A kérdésem : van egy 500 vattos dinamóm amit megcsináltam szélgenerátornak a dinamó 0-48 voltig termelés kb 10-12 amper a kérdésem az lenne tud valaki nekem egy tőltésszabályzót összerakni nekem amivel 12 voltos akksit töltsek,2 aksi 160 amper a vikkendtelkemre kellene természetesen *
(#) Iszkakof István válasza athor77 hozzászólására (») Nov 2, 2011 /
 
Tetszik ez a megoldás, de nem indul-e ez a szélkerék elég nehezen? Mi lenne, ha fordítva működne ez a fajta viharvédelem? Arra gondoltam, hogy pihenő állapotban 35 fokra állatná a lapát szögét, mert úgy a legnagyobb az indító nyomaték, és ami után elindult, már dolgozhat a centrifugális lapátszög állítás, ami egyre gyorsabb járásúra állítaná. miután már elérne a szélerőssége egy bizonyos határt, munkába állna a ferde csapos viharvédelem.
(#) hind válasza Iszkakof István hozzászólására (») Nov 2, 2011 / 1
 
Ez pontosan úgy működik, mint ahogy te szeretnéd.
(#) athor77 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Nov 2, 2011 / 1
 
Csatlakozom az előttem szólóhoz.
Ez pont olyan.
Csak a súlyt ill. a rugó erejét kell beállítani pontosan ami nem is olyan egy szerű szerintem.
(#) btoti válasza athor77 hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
... A rugó megválasztási nehézségén túl az ingadozó, +/-50%-s lökésekkel támadó szél miatt lengéscsillapítás nélkül be is lenghet, könnyen lesz belőle "seregély riasztó kereplő".
(#) btoti válasza aveszka hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Ötlet, kapcsolási rajz kellene, vagy maga a kész áramkör?
(#) Iszkakof István hozzászólása Nov 3, 2011 /
 
Atthor 77 és hind, köszönöm nektek, hogy figyelmeztettek !
Az egyik képet tanulmányoztam komolyabban, a másikon csak átsiklottam, abban a hitben, hogy az előző nagyítása. A két képet egymás mellé tettem és észre vettem a különbséget. Mellékelem a képeket. Az A. képen a szélkerék az óra járásával ellenkező irányba forog, míg a B képen az óra járásával megegyező irányba. Éreztem, hogy valami zavar, de nem jöttem rá. Ezzel a konstrukcióval az ember eldöntheti, hogy hogyan állítja be a szélkerekét az ember. Ha erősödik a szél, a szélkerék forgása lassuljon, vagy gyorsuljon, ha mindegy a forgási irány.
Még egyszer köszönöm.

Forgó.JPG
    
(#) athor77 válasza Iszkakof István hozzászólására (») Nov 3, 2011 /
 
Az általad jelölt "B" kép az alaphelyzet amikor a szélkerék áll.
A lapáttövek nagy dőlésszöge könnyebb indulást tesz lehetővé.

Az "A" kép a már forgó lapátokat hivatott bemutatni.
A lapát töve derékszöget zár be a tengellyel így sokkal több szelet tud befogni.
A lapátvégek ilyenkor elcsavarodnak és nagyobb fordulatszámot tesznek lehetővé
Ha úgy tudod beállítani a lapátokat hogy átforduljanak arra a pontra ahol már fékezik magukat akkor viharban mondjuk megvan a fordulatszám szabályzód.
Nem tudnak túlpörögni.
(#) generátor24 hozzászólása Nov 6, 2011 /
 
Szerintetek ha egy tekercselés úgy készül az állórészben hogy alatta nem használnak szigetelő prespánt az baj?Lehet úgy is csinálni hogy csak bele van "csupaszon" rakva a horonyba ezután kiöntve és kész?
(#) Iszkakof István válasza athor77 hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Írod, hogy a súlyt és a rugót beállítani nem is egyszerű. Ezzel egyetértek. A szélgenerátorokkal kapcsolatban semmi sem olyan egyszerű, azért fejlesztik az ember ismereteit olyan sokoldalúan, csak ne adja fel a kísérletezést. Azt hiszem, hogy még van valami, amit nem értek teljes egészében. Minél nagyobb a szél, annál nagyobb a fordulat és a centrifugális erő annál jobban kifelé repítené a három fehér nehezéket (egy van a képen, de tekintsük úgy mintha három lenne). A lapátok szöge egyre jobban közeledik a 90 fokhoz, amit a szél irányához mérünk. Sziriusz táblázata szerint még akkor is van forgató nyomatéka a szélkeréknek, ha a lapát síkjával egyetlen fok szöget zár be a lapát. Nem próbáltam ki élesben, csak eljátszottam a szélsőséges értékekkel. Miután elérte a lapátok szöge a 90 fokot a szélirányhoz képest, teljes felületével áll a széllel szembe. A kérdésem az lenne, hogy nem töri le könnyen a lapátokat a nagy szél így? Esetleg a zongora sarok olyan erősen tartja, hogy igen nagy szelet is kibír?
(#) erbe válasza generátor24 hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
A vaslemezek préselt éle kidörzsöli a szigetelést, akármilyen ügyesen fűzöd bele a tekercset. Nem ok nélkül használnak védőlemezt. Komolyabb motorokban, pl. olajban futó hűtőgépmotoroknál PVC vagy teflonlemezkéket, de számunkra megfelel a prespán. Elhagyni annyi, mint kidobni a rezet az ablakon. + a munkád.
(#) Barret válasza Iszkakof István hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Soha nem érheti el a lapát dőlésszöge a 90 fokot!
Mert a dőlésszzög növekedésével arányosan változik a fordulat!
A beállított maximális fordulat tartására törekszik automatikusan.
Ez a dolga,ezen a fordulatszámon tartani a fordulatot.
(ez a fordulat beállítandó beüzemelés előtt.)
(#) Iszkakof István válasza Barret hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
Többet már nem tudok hozzá tenni és nincs mit kérdezzek. Kötekedés lenne. A következő lépés a megépítés. Reméljük hogy a nem túl távoli jövőben arra is sor kerül, mert ez a lapátszög beállító tetszik a legjobban. Most a szélirányjelző van a terítéken. Nem egészen úgy lesz megépítve, mint ahogy eredetileg terveztem, de a szélirányt meg fogja mutatni, a ledes kijelzőn.
(#) athor77 válasza Barret hozzászólására (») Nov 6, 2011 /
 
És ha hozzávesszük a lapát csavarodását esetenként( nem mindenki lapátja csavarodik) akkor már korábban eléri azt a kb.75-85 fokot a lapát töve amikor a lapátvég már a csavarodásnak köszönhetően túl is lépheti azt a bizonyos 90-et.
Onnantól fogva nincs nagyobb fordulat mert ugye fellép a önfékező hatás.

Az egyik lapát a másik közvetlen turbolenciájában fut és nem bír több levegőbe kapaszkodni mint amannyit az előtte lévő lapát hagy neki és így tovább.

Ha jól beállítanánk a súlyt ill. a rugót és a lapátok merevítése is megvan akkor nem okozna fejtörést hogy kis szélben is termeljen de erős szélben se féljünk a túlpörgéstől.

A beállítást el lehetne végezni állítható fordulatszámú motorral, az esztergapad erre pont jó.
De akinek nincs az talán a traktorok hátsó tengely vége + gardán+ derékszöghajtás és máris kész a függőleges tengelyű lapátteszter.
A fordulatszám megállapításához már kellene egy mérő de azt nem nehéz csinálni.
Csak legyen olyan hosszú a gardán mint a lapátok megy egy kicsi.
(#) hind hozzászólása Nov 7, 2011 /
 
Üdv mindenkinek, az elektromos dolgokhoz nem nagyon értek, ezért abba nem szoktam belekotyogni, de az aerodinamika a szakmám ezért ha megengeditek lenne pár észrevételem.

A képen látható állító mechanizmus a gyorsjárású kerekek indítási problémáját lenne hivatott megoldani, ennek megfelelően két lényeges üzemállapota van, az álló és az üzemi, a kettő közti átmeneti állapotnak nincs különösebb jelentősége. Ha már fordulatszám tartásra is szeretnénk használni, akkor valóban nehézkesebb az elkészítése, nem lehetetlen, csak az a kérdés vajon megéri e.
.
Nem tudom pontosan mire gondoltok, amikor a dőlésszögről beszéltek, de ha jól gondolom akkor a beállítási szöget hívtátok így.
Egy jól méretezett gyorsjárású lapátnál ez a szög 2-3 fok körül van a lapát végén, (forgássík-húr között) ami üzem közben 5 fok körüli állásszöget (megfúvás-húr között) eredményez. Ha ettől a szögtől bármilyen irányban 10 foknál többel eltérünk, akkor a lapátnak az a része már nem termel, hanem fékez.
A lapáttőnél a nagy beállítási szög csak nagynak látszik, üzem közben a megfúvási szög azon is 5 fok körül van ha a lapát rendesen meg lett tervezve és ki lett faragva.
Csatolok egy kis táblázatot ami segít a lapát megtervezésében, meg egy két képet hátha valaki kedvet kap és készít végre egy olyan lapátot ami tényleg azt csinálja amit elvárnánk tőle.
(#) btoti válasza hind hozzászólására (») Nov 7, 2011 /
 
Szevasz Ferenc!
Magam ugyan rotor típus megépítését nem tervezem (függőleges tengelyűek elkötelezettje vagyok), de némi aerodinamikai, áramlástani ismeret birtokában köszönet a remek tervezési segédletért, a szakmai hozzáértésre és nem "úgy gondolomra" alapozott iránymutatásért. A tudatos rotor építők bizonyára nagy hasznát vehetik a házi méretű szélkerekeknél figyelembe veendő aerodinamikai tényezők szerinti számításoknak (ráadásul "automatizálva az excelben). Különösen hasznosnak tartom, hogy a lapátszélesség szekciónként szabadon variálható, megadható. (Gondolok itt a hazai mérsékelt szelek nagy gyakorisága miatt talán kedvezőbb széles, kevésbé keskenyedő többlapátos kialakításokra.)

A nyilvánosság előtt kérdezném, hogy hozzájárulsz-e a tervezési segéd bárminemű változtatása nélkül weblapomon (szelesember) történő, egyenlőre üres, feltöltetlen Rotor típus fejezetnél az elhelyezéséhez?
Következő: »»   370 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem