Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A segítségeteket kérném! Van egy régi traktor ami 6 voltos dinamós, erröl a traktorról írtam a "6voltos akku töltése 12 voltról" topikban. Az akku bevált, amit készítettem hozzá, be is indítja a járgányt. A gond, hogy a töltésszabályzójában a két reléből az egyik teljesen elégett. Tisztogattam, de az a kemény felület már nincs meg, ahol a kontakt létre jön, a normál fém meg kormolódik szenesedik és kis idő után elállítódik, nem tudom rendesen beállítani, mondjuk nem is szeretném, jobb lenne valami modernebb. Ez egy nyitó relé, ha elég nagy a feszültség, behúz a relé és kinyit és ekkor a dinamó gerjesztőtekercsére egy ellenálláson keresztül megy feszültség(ez az ellenállás sem jó már sajna). A másik relé pedíg menet közben zár, hogy rákapcsolja a generátort az akkura. ha nem megy a gép akkor elenged, hogy ne folyon az akkuból az áram visszafele. Kellene valami frankó töltésvezérlő, amit megépíthetek, mivel kisseb kapacitású az aksi, ezért könnyebben tültölti a dinamó(150 helyett 45 amperóra), viszont az sem jó, ha lemerül. Relét csak 12voltos autó relét tudok szerezni, esetleg használható az eredeti töltésvezérlő záró reléje, az még jó állapotú. Segítségeteket köszönöm.
Az a relé helyett, ami a visszafelé folyást akadályozza meg, legjobb lesz egy diódát tenni, legcélszerűbb lenne schottky, hogy ne legyen túl nagy a veszteség rajta.
A gerjesztés hogy nézett ki? Ha öngerjesztésű, akkor az előbb említett dióda anódjáról egy tranzisztoron keresztül kell rávezetni az áramot a gerjesztésre, a tranzisztor bázisát pedig egy műveleti erősítőből (pl. LM358) kialakított komparátorral vezérelni. Az LM358 egyik bemenetére kell egy zénerrel stabil feszültséget alkotni, a másik bemenetére pedig a fent említett dióda utánról egy ellenállásosztóval visszavezetni a jelet. Kell még egy poti a finombeállításhoz, és már mehet is a töltés. Holnap tudok rajzot csinálni, ha kell.
Ez jól hangzik!
igen értem mire gondolsz, én is kb. erre gondoltam. Csak kicsit félek a nagy amperektől. 15 amperrel tölti max az aksit + ami még megy a gyujtásra, azt nem mértem, viszont a gerjesztést sem mértem még, hogy mennyivel gerjeszt, de az is biztos van egy pár amper. Milyen tranzisztort és diódát javasolnál? És esetleg be lehet valahogy kötni azt a kis piros lámpát, hogy jelezze, ha nincs töltés? Vagy esetleg úgy, hogy ha túl nagy, vagy túl kicsi az akku fesz, hogy akkor jelezzen?
15 Amper? Az honnan számoltad ki?
Diódának jó lenne pl. egy MBR3045CT tipusú schottky, csak majd valami hűtőbordára kell szerelni. Gerjesztésszabályzó tranzisztornak megfelel egy asszem 2N2955 is, vagy mégjobb lenne egy P csatornás fet, de annak még utána kell néznem, hogy 6V-os rendszernél a fet megfelelne-e (12V-os rendszerben generátorhoz építettem már fettel szabályzót, ott szépen működik, de kérdés, hogy 6V-nál felgerjed-e a cucc). A lámpát elvileg be lehetne kötni a diódával párhuzamosan is, de ez így nem az igazi jelzés. Legjobb lenne a lámpának egy másik kis panelra készíteni szintén komparátorokkal egy figyelő áramkört, és azt a lámpa mögé beépíteni. Gyújtásra menő áram? Milyen traktor ez?
képek itt vannak róla:
Bővebben: Link A 15 amper az úgy jött ki, hogy az akkumlátor után egy ampermérőt kötöttem az áramkörbe. Ez egy ilyen kocsibavaló + és - irányba is mérő deprez műszer. Max 60 amperig mér. Nagyon pofás, 1 forintért vettem. A diódával biztos gondban leszek, mert szerintem itt nem fogok semmilyet kapni, de majd utánnanézek. A tranyó talán nem lesz gond. Ez egy benzin motoros traktor, érdekes. Amúgy amikor a multkor mértem az áramerősséget, nem ment rendesen a gerjesztőtekercs ezért mértem csak pár ampert, a relén zárt állapotban kb 10-20 ohmot mértem
Eez egy motorkerékpárhoz volt tervezve, ha érdekel bővebben, elküldhetem.
Megnéztem a rajzot, köszönöm!
Naggyából én is ezt építettem meg tegnap, csak anyi különbséggel, hogy a komparátor kimenetre egy fetet tettem, ami max 15 ampert bi, ha nem kapcsolóüzemben vanbekötve. Működött is, amikor a beállító potit tekrgettem hol kikapcsolt, hol be, de annyi gáz volt, hogy mikor bekapcsolt állapotban volt, alig pár amperrel töltött. Gondolom, hogy nagy a belső ellenállása vagy ilyesmi, nem tudom pontosan, mondjuk a fet adatlapján valami 0,75 ohmot láttam, kábeleknek pedíg nagyon vastag rézkábelt használtam, de mégsem az igazi. Amúgy egy pár hozzászólással ezelőtt írtam, hogy 15 amperrel tölt, most láttam, hogy rosszul láttam. A 60 amperes skálán félig tért ki a mutató, azaz 30 amperrel tölt. Szerintem egy relét fogok a komparátorral kapcsolni és arra kötöm a gerjesztőtekercset. A reléhez kérnék ötleteket, hogy hogyan lehetne 6 volttal kapcsolni 12 voltos relét? áttekerni lehet, hogy nem tudom....
Ha a relétekercselésre adod magad, figyelembe kell tartani az ampermenetet, hogy a megelelő erőkifejtés megmaradjon. Ebből kifolyóĺag : mivel megemelkedik az áram, megnő a huzal keresztmetszete (átmérője) is.
Köszönöm a tanácsod, igazad van!
Megpróbálok először valami feszültség kétszerező kapcsolást csinálni és azzal működtetni a relét, talán könnyeb mint a tekercselés, de az is lehet, hogy tekercselek. Még nem tudom, attól is függ, hogy mit tudok beszerezni.
Neked az a lényeg, hogy az akksi fel legyen töltve, vagy az, hogy 30A menjen át azon a vezetéken? Mert ez utóbbi csak az akksi tönkretételére jó (méghozzá elég rövid távon), másra nem.
Kapcsolási rajz holnap lesz az én szabályzóról alkototott elképzelésemről, most egy picit túl magas a "PH" értékem ehhez...
Természetesen, nem kell, hogy 30 amperrel töltsön, de a fettel nekem éppen csak töltött, kb 2 amperrel. Jó lenne, ha egy kicsit tudna többel is tölteni, mert ez egy kocsi aksi és azért csak harmad akkora mint ami kellene bele, ráadásul nem indul elsőre néha és nincs használva sok ideig, egyenlőre.
Ha lehet bonyolítsuk! Egy régi trabant fesszab még szerezhető. Én valami ilyesmit aplikálnék hozzá vagy méginkább az eredetit megjavítanám.
Bár elektomechanikus szerkezetek ha nincsenek szénné égve javíthatók, beállíthatók, igaz uP nincs bennük de úgy 60 évig simán működtek akár tengeralattjárókon is. Az alacsony feszültség és nagy áram az elektronikánál elég problémás, főleg hogy a dinamót sem ehhez tervezték.
Az a gond, hogy az eredetiben a relé, ami a gerjesztőtekercset kapcsolja szét van égve, mondjuk 50 évet kibírt. Az a kemény kör alaku anyag, ami a fémeken van, ahol a kontaktus keletkezik el van égve, úgyhogy a csupasz fém érintkezik. Még utánna tudtam állítani, tehát még összeérnek, de ki idő után , pár bekapcsolás után már nem vezet rendesen és ezért nem tölt. Próbáltam a beállító csavarral állítani az összenyomó erőt, akkor töltött, csak épp nem kapcsol ki amikor kellene, nagyon túltölt. Folyamatosan változik is a kontaktus ellenállása, mert a két fém sokkal jobban szenesedik.
Gondoltam arra, hogy valahogy pótolom a fém érintkezőket, csak nem tudom, hogy ha találok is megfelelő anyagot, hogy hogyan fogassam oda.
szia!
és ha azt megpróbálnád hogy 2-2 érintkezőt beónozni? vagy milyen anyakból vannak az érintkezők?? nem réz??? bocsi ha hülyeséget írtam csak ez 1 elképzelés volt üdv!
Nem is rossz ötlet!
mondjuk a forrasztóón aránylag puha fém és alacsony hőmérsékleten meg is olvad, lehet, hogy nem bírná sokáig, de lehet, hogy kipróbálom. Valami vas vagy krómozott fém az érintkrző, olyan átlagos relé, csak jó nagy. De ahol érintkezik ott pici apró lukak vannak már a fémben és az a kemény nem is tudom milyen fém eltünt rég. Valaki nem tudja, hogy mi az a kemény fém, ami minden relé érintkezőjén van? olyan kör alaku. Lehet, megpróbálom pótolni valamivel, csak nem tudom mivel.
Hát az ónozással ne is próbálkozz. Az ugyanaz a szöveg, mint a jelenlegi állapot. Az érintkezők wolfrám ötvözetből készülnek és egy olyan állapotú relét csak tapasztaltabb valaki tud rekonstruálni. Inkább fogadd meg az oldman tanácsát. Az a legegyszeűbb megoldás. Nem kell a problémát túlkomplikálni. Vagy miért csináljuk egyszerűen, ha lehet bonyolultan?
Na itt az én általam elképzelt rajzolat. Ehhez hasonlót építettem 12V-os generátorhoz, és frankón működik.
A feszültséget a potival akkor kell beállítani, amikor a motor jár, de minden fogyasztó ki van kapcsolva. Ha ekkor beállítasz 7V-ot, akkor utána a terhelés hatására valamennyit esni fog a feszültség, de csak 2-3 tizedet, ami még mindig rendben fogja tartani az akksit. Tekintve, hogy egy traktor főleg nappal üzemei, és akkor a fogyasztók ki vannak kapcsolva, az akksi mindig fel lesz töltve.
Köszönöm!
Megepitem es meglatjuk, hogy milyen.
Érintkező anyagot gyújtásmegszakítóról lehet leszedni, rögzítése szegecseléssel vagy keményforrasztásssal.
Az ilyen fesszabályzók beállítása elég babra munka de nem lehetetlen. Egyébként hányoszlopos? (Hány különálló vasmag és tekercs van rajta?) Esetleg egy foto?
Örülök, hogy kiváncsi vagy rá!
Két relé van benne, egyik a gerjesztőtekrcset kapcsolgatja(ez van tropára menve) a másik pedíg a dinamót köti a gépre járó motornál. Sajna fotóm nincs a reléről még, de majd csinálok róla. Viszont a gépről van fotó, a 6 voltos akku töltése 12 voltról című topikban.
Az egyik viszáram kapcsoló, ez különösebb gond nélkül helyettesíthető egy méretes diódával aminek kicsi a feszültségesése.
Úgy 30 évvel ezelőtt sok szabályzót készitettünk 6V-os motorkerékpárokhoz Általában 2-3 tranzisztor elég volt hozzá. (Természetesen Ge tr. ASZ 1018 visszáramdióda 3-4x GEN 5x) Meg lehetne próbálni most is új korszerű alkatrészekkel újra tervezni. Ehhez szükség lenne a dinamó fontosabb adataira. max áram, gerjesztő tekercs ellenállása, bekötés, feszültség gerj nélkül , fesz -fordulatszám és gerjesztő áram függvényében Esetleg meggondolandó az eredeti dinamót lecserélni Trabi dinamóra (6V 36A) ehhez még lehet találni szabályzót is.
Üdv. Mindenkinek!
Akadt egy kis gondom egy Zetor fesz szabályzóval. Fordított polaritást kapott. Esetleg Valakinek alkatrész jegyzéke akad-e hozzá? Mellékelem a panelt. Jól látszik, hogy az egyik ellenállás jól meghevült. Amúgy ez az alkarész egy teljesítmény alkatrész két lába között van. Gondolom tranzisztor lehet vagy valami hasonló. Ha valaki tudna segíteni előre is megköszönném.
Szia!
Én is Zetorral szívok. Ugyan ilyen volt az eredeti PAL gyártmányú szabályzója. Megkeresem és megnézem neked. Jelenleg egy Lada szabályzó van rajta, tökéletesen működik vele. A gyári kb 10 ezer Ft.
hát igen... Ezért kéne megbuherálni. Köszönöm! Milyen Lada szabályzót tettél fel?
Amúgy szívesen segítek bármiben a géppel kapcsolatban, ha módomban áll.
Sok alkatrész nincs benne, mérd őket végig.
Meg is tettem, de az egyik ellenállás össze van égve... Igaz nem szakadt. 41ohmak mértem, de jó lenne tudni, hogy eredetileg mennyi lehetett. Nem szeretném a végtranyó életét kockáztatni. Úgy tűnik az túl élte a fordított polaritást.
Egyébként tudja esetleg valaki, hogy a jobb alsó sarokban lévő 3 lábú alkatrész mi lehet? Ilyennel még soha sem találkoztam.
Kerámia alapon fémréteg ellenállás. Ellenállásosztóként kötötték be és az alsó elembe belemart horony állítja be a pontos töltőfeszültséget. Szerintem.
LADA szabályzót bontóban is vehetsz, akad bőven. A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2016
köszönöm! Már ennyivel is okosabb lettem! Akkor ez mintha egy fix beállítású poti lenne.
Sajnos öcsém megszabadult az eredeti szabályzótól, mondván hogy úgyis rossz.
Ilyen Lada szabályzóval üzemel a gép. Visszajelző lámpa viszont nincs. |
Bejelentkezés
Hirdetés |