Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyszerü (változtatható) impulzusadó készítése
Témaindító: jungcipe, idő: Feb 2, 2010
Témakörök:
Üdv mindenkinek!
Segitséget szeretnék kérni egy időzitő kapcsolás megtalálásához! Feladatom az, hogy egy tárgyat óránként egyszer 360 fokkal körbe kell forgatni. Mivel többféle fordulatszámú motor áll rendelkezésre, így változtatható idejű bekapcsolás szükséges. 1sec-től kb 60 sec-ig. És ez periodikusan ismétlődjön. Köszönöm a segitséget! cipe
Szia!
Talán a legegyszerűbb, egy kis PIC-el léptetőmotort hajtani. Egy precíz léptetőmotorral ami mondjuk 1fok/lépésre képes, könnyen megoldható a dolog. üdv: Dávid
Én léptetőmotorral és PIC el csinálnám.A léptetőmotor és a PIC közés pedig egy ULN2003 -as teljesítményfokozatot kötnék. De szerintem meg lehetne oldani 555 és 4017-el.
Köszi a gyors reagálást, de sajna sem a PIC-hez nem értek, sem léptetőmotorjaim nincsenek, viszont sok szinkronmotorom van,külömböző áttételű hajtóművekkel!
cipe
A programot megírom neked ha akarod. Léptetőmotort könnyen be tudsz szerezni. Keress egy 5-6 vezetékes Unipoláris motort.
Sajna szerintem ez kissé bonyolult PIC nélkül,Kell egy 60 s periódusidejű fűrészjel meg hozzá egy komparátor aminek a kapcsolási szintjét tudod állítani. Ezzel elő lehet állítani egy 60s-es PWM jelet amire szükséged van (???) .Ha szinkron motorod van esetleg annak a frekijét szabályozva pontosabban/egyszerűbben megoldhatod a feladatot ,de ez a motorból adódóan nem sok játékra ad lehetőséget.
Ha nem probléma a bonyolult állítás , akkor két időzítő óra ami egymást indítgatja .Ezeket beállítod úgy hogy az összegük 60 s legyen ,és az egyik kimenetére rákötöd a motort. (természetesen ezt két 555 tel te is megépítheted - mindkettő monostabil módban egymást indítgatva folyamatosan.)
Üdv!
Egy ötlet: A tengely egy pontjára teszel egy bütyköt ami egy kapcsolón át kikapcsolja a motor. Ha a bütyök nincs a kapcsoló előtt akkor a motor forog. Ehhez már csak egy időzítő kell ami óránként söntöli a kapcsolót pár mp ig, ezalatt a tengely és vele a bütyök elfordul, az időzítő kikapcsol, a motor még forog tovább míg a tengelyen lévő bütyök el nem éri a kapcsolót. Ezt lehet ötvözni a PIC es időzítővel. Ennél a kombónál meg van oldva a tetszőleges motor és az időzítő is.
Igen, ez a megoldás nekem is eszembe jutott, csak az óránkénti 1-2 mp vezérlőjel előállítása jelentett gondot. Miltacom van kilóra.
Végy egy CD4541-es IC-t, ezzel meg tudod oldani a hosszú időt (1 órára állítod be úgy, hogy a legkisebb osztást használva méred az időt, majd átrakod a legnagyobb osztásra).
Utána egy differenciáló taggal (vagy monostabillal) elő tudsz állítani egy olyan széles impulzust, ami kimozdítja a Thowra által javasolt megoldású motorodat.
Köszi a linket, tök érdekes! Most már tudom miről van szó!
Még abban tudnál segíteni, hol találok a cd4541-hez ilyen kapcsolást?
Jónapot minden Kedves fórumozónak!
Szükségem lenne egy impulzus generátorra, melyet egy motor gyujtásával lehet szabályozni, vagy esetleg egy bizonyos feszültség változtatásával(Ezalatt azt értem, hogy fordulatszám alapján lehet változtatni a feszültséget, s ezzel lehetne vezérelni az impulzus generátort). Tehát, ha nagyobb a fesz. akkor pl.: 20Hz.. ha csökken akkor mondjuk 2Hz.. 12V ról kellene üzemelnie és egy mágnes szelepet kellene vezérelnie. Én sajnos nemtudom, hogy hogyan keressek rá, ezért kérem a segítségeteket. Köszönöm előlre is! Üdvw!
Senki semmit? Fontos lenne, egyáltalán lehet feszültség alapján vezérelni egy impulzusgenerátort vagy multivibrátort?
Pontositanod kellene. Konkrét alkalmazás esetén több lenne az esélyed. Például az impulzusgenerátornak mekkora legyen a kitöltési tényezője? Milyen nagyságú lenne a vezérlőfeszültség?
Pl XR 2206 ez igazából egy áramvezérelt függvénygenerátor.A kimenete szimmetrikus négyszög háromszög meg szinusz .Már csak a bemeneti jelet kell átkonvertálnod árammá.
Az NE 555 is tud bizonyos határok között ilyen üzemmódot.Az 5 lábra kötött feszültséggel bizonyos határok között lehet állítani a kimenő frekit.(talán a táp 2/3 án van eredetileg és ennek a környékén befolyásolható a freki)
Én szeretek feladatban gondolkodni: miből mit, miért, hogyan, mivel és mennyiért.
Ha ez egyértelmű, akkor lehet a feladathoz célravezető módszert, megfelelő eszközt választani. Ha eszközhöz választjuk a feladatot, játszhatunk egy jót, de nem biztos, hogy csak ez a cél.
Szia!
Ezt neked találtam: Frekvencia-feszültség konverter Vagy fordítva: Feszültség-frekvencia konverter
Motorra kellene a kapcsolás. Ezzel szeretném vezérelni az injektort, mert gyárilag karburátoros. Tehát ha nől a fordulatszám, akkor sűrűbben nyitja az injektort. Nemkell, hogy olyan pontos legyen, mint valami új agyonvezérelt autó. Sima 12V ról megy az egész.
A Fesz. - Freq tetszik. Ha jólértem akkor 1HZ től 100HZ ig képes kiadni frekvenciát feszültség alapján?! Akkor csak egy LM331 IC kell és a hozzátartozó pár alaktrész és ennyi?
Értem. ki is számoltam, hogy hányszor kell nyitni maxon és minimumon. Alapjárat kb 1000RPM ugyebár 4ütem, minden negyedikre szív, ekkor kell befecskendezni. alapjáraton ez 4HZ max fordulat 8500RPM, ekkor pedig ha jólemlékszem 34HZ-re lenne szükség.
Gondolom jobbat szeretnél készíteni a karburátornál. Az injektor csak egy lehetőség, annak megfelelő vezérléséről is kell gondoskodni. Ehhez a motor gyári karakterisztikáit érdemes lenne tanulmányozni. Nem biztos hogy egyszerű arányosság van a fordulatszám és az optimális injektor vezérlés között.
Hát igen, de van rajta turbófeltöltő is, kb 0,2bár al tölt rajta és muszály hozzá a több üzemanyag. Egyébként a régebbi VW GTI-knél egyfolytában megy a befecskezdezés, csak a nyomás változik. Nekemis van hozzá nyomás szabályzó alapjáraton 3bár mert vákummal van vezérelve a szelep, tehát ha zár a pillangószelep, akkor vákumot kap és lessz kissebb az üzemagyag nyomás, ezáltal kevesebb benzint fecskendez a szívótorokba, ha nyit a pillangószelep csökken a vákum megnövekszik a benzin nyomás 4.5bárra, több benzin megy bele. Nemfontos hogy pontos legyen. Alapjáraton úgyis megfog fulladni a benzinbe, csak annyi a lényeg, hogy nagy fordulaton jólegyen. Ha még ígysem jó, akkor esetleg egy potméter mehet a pilangószelepre és ha jobban nyit, akkor az elektronika sürübb impulzosokat ad és ennyi.
És ha a gyujtás impulzust formázva, frekvenciában leosztva használnád fel az injektor vezérléséhez?
Ez még lehet, hogy jobb is lenne, de kellene hozzá valami kapcsolásirajz. Én sajnos annyira nemértek az elektronikához, hogy minek mi a neve, ezt sem egyedül fogom megcsinálni, hanem villanyszerelést tanulok és az oktatóm aztmondta segít benne.
Nem értek a motorokhoz, nem építettem még ilyet, így rajzot sem tudok Neked adni.
A rajz akkor lehet konkrét, ha pontosan ismertek a ki- és bemeneti feltételek, a kockázatok. Fontos lenne felmérni az átalakítás következményeit a motor működésére. Ezekhez behatóan kell ismerni a motorod elektromos és mechanikus felépítését, a kivitelezéshez pedig komolyabb műszaki felkészültség szükséges. Ha ezzel közlekedni akarsz, nem rakhatsz be bármit a járgányodba. Ha a frekvenciaosztás használható lenne, nagyjából a következő dolgokra lenne szükség: 1. Tisztázni, hogyan lehet a motor gyujtás ütemével egyező négyszögjelet előállítani. Ez alapvetően a motor gyújtásrendszerétől, annak kialakításától függ. 2. Meghatározni mennyivel kell elosztani a gyujtás frekvenciáját ahhoz, hogy az injektor optimálisan működjön. 3. Meghatározni azt a kitöltési tényezőt, amivel az injektor stabilan működik.
A motornak tejesen mindegy, mert már ígyis halott, ezt inkább tapasztalat szerzés, illetve móka kedvéért szeretném csak csinálni, közlekedésre nemigen akarom használni maximum krosszpályán. Az injektornak sima 12V szükséges, mert nem injektor végülis, hanem hidegindítóként funkcionált gyárilag, tehát csak egy sima mágnes szelep egy porlasztóval a végén. A rendes injektorok feszültségtől függően nyitnak 3V-tól 6V-ig, legalábbis akitől kaptam ezt mondta. Egyébként lehet hallani a sima injektort is hogy kattan mikor nyit és alapjáraton kb 3mpenként nyit egyszer, mert annyit fecskendez be, hogy a motor robban még 1-2 szer a maradék benzingőzből. Nemkell nekem hogy levegő mennyiséget mérjen, meg turbónyomást meg károsanyagkibocsátást vagy nemtudomén mit csak, hogy fordulatszámhozképest nyissa a szelepet és egy potméterrel betudjam állítani kb. nyitást, hogy mennyi legyen. Ennyi lenne az egész. Amit küldött 'kadarist' nevű felhasználó az nagyon jólenne, az LM2917 IC a gyujtásnak a jelét kapná, vagy csinálok egy jeladót a lendkerékről és így szabályozná a kimenő feszültséget, az LM331 IC pedig ebből a feszültségből adna négyszögjelet egy tranyónak, vagy triáknak, vagy akárminek négyszögjelet, ami aztán kapcsolgatná a befecskendezőt.
Üdv.
A tapasztalatszerzés mindig izgalmas, de próbáld felmérni a kockázatokat.
Ha a gyujtással arányos négyszögjel megvan, legcélszerűbb azt közvetlenül felhasználni. Keresel egy CMOS frekvenciasztót pl. CD4040 -et, vagy hasonlót. Ennek a kimenetei a bemenő jelet frekvenciában leosztva adják. Ezt egy monostabil multivibrátorral - ami lehet akár NE555 is - megfelelő szélességűre alakítva egy FET -re küldöd és kész.
Az ötlet nagyon tetszik és egyszerű is meg nemis dárágk az IC-k. Csak azt nemértem, hogyan késleltessem a multivibrátort, hogy ne akkor adjon ki négyszögjelet, mikor gyújt a gyerta, hanem akkor, mikor pont nyit a szívó szelep. Azabaj, hogy ha nemszívja be egyből a motor, akkor lecsapódik a szívótorok falán a benzin és porlasztott gőz helyett csak "belecsöpög" bár nembiztos. Kikell próbálni ha jó jó, ha meg nem akkor még lehet vele szenvedni. Esetleg egy rajzot tudnál nekem adni a CD4040-hez? Az NE555 meg gondolom csak egy sima monostabil kapcsolás, mint ami van például a segédprogramban is itt a HE-án, ha nemjóltudom javíts kérlek.
Üdv. |
Bejelentkezés
Hirdetés |