Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Áramgenerátor
 
Témaindító: DuMatyi, idő: Aug 28, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   10 / 24
(#) Collector válasza telectro hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Nem véletlenül kérdezte meg erbe sem azt, hogy milyen célra kell. Én egy 50A-eset építettem, semmi különös nincs benne, egy sima áramgenerátor, és egy nagyobb fet. Meg persze izmos figyelőellenállás. Vagy lehet kapcsolóüzeműt építeni, attól függ, mi a cél.
(#) telectro válasza Collector hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Sima és nem kell kapcsolóüzemű.

Vegyek egy sima áramgenerátort, tegyek bele egy 0.18 ohmos figyelő ellenállást 20-30 W-nyit, meg egy nagyáramú fetet és kész ? És ebből kapcsoljak többet párhuzamosan ?
(#) Collector válasza telectro hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Hát 120A-en 0,18ohm az 2592W hőt termelne. Ide inkább 1-2mohm kéne, mert még ezek is több tíz W-ot fognak disszipálni. FET-eket nem a legjobb közvetlen párhuzamosan kötni, de ha elég be van kötve, esetleg válogatottak is, akkor elbírják az áramok közti differenciát. Ebbe az áramgenerátorba ajánlom az IRFP2907-et, a tokozás 90A-t elbír, 4,5mohm az Rds-e. Ha egyformák a fetek, akkor 2 darab is elég lesz. Viszont 120A esetén elég tetemes feszültség fog esni mind a feteken, mind a figyelőellenálláson, 4,5mohm esetén 0,54V, illetve 2mohmos ellenálláson is 0,24V, ez együtt már 0,78V. Több fet esetén persze ez csökkenni fog, de mindenképpen kell méréseket végezni kisebb áramon, hogy mekkora az egyes fetek drain árama.
Egyébként összeraktam egy 35A-es áramgenerátort is régebben, a szupepe féle generátorral, egy combosabb FET-tel, meg egy nagy figyelőellenállás bankkal.
(#) Collector válasza Collector hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Lemaradt a teljes kép. Ez már 90%-ban kész volt.
(#) telectro válasza Collector hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Ok, köszi.
ÉS mivel hajtsam meg ? Egy PC táp 3.3V-ja elbírhatja ?, vagy egy nagy toroidra tekerjek néhány menetet, 6-8-10-es rézrúdból ?
(#) Collector válasza telectro hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Trafónál csak 1 gond lesz, 120A-es diódából 4 kell, és ezen kívül szükség van egy brutális kondira is. Mondjuk pár Farados, ami bírja is ezeket az áramokat. Tehát itt is, több kisebb, csavaros ELKÓ-t érdemes bekötni. PC táp ennyiből előnyösebb, oda esetleg csak egy dióda kell, és akármennyit be lehet kötni párhuzamosan, nem kell kondi sem.
(#) telectro válasza Collector hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
És diódák párhuzamosan kötve nem játszik ? csak mert 30A-esből van egy rakatom.
Sőt ha 3-4-5 db áramgenerátort tennék párhuzamosan akkor mindegyikhez elég a 30 A-es dióda. Ez jónak tűnik ?
(#) Collector válasza telectro hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Igen, az is jó, ha minden tápegységre külön van egy komplett áramgenerátor, és ezek vannak párhuzamosítva. 1 potiról vagy ellenállás lépcsőről vezérelve.
(#) telectro válasza Collector hozzászólására (») Jún 5, 2011 /
 
Köszönöm szépen az eszmecserét
Elindulok ezen a több áramgenerátor párhuzamosan kötve úton, remélem beválik.
(#) erbe válasza telectro hozzászólására (») Jún 6, 2011 /
 
Collektor csak a minimális feszültségesésnél fellépő veszteségeket számolgatta. Ha 3,3 V-ról 1 V-ra áramgenerátorozol, 120 A-en a veszteség 276 W, +a tápegységek veszteségei. Miközben hasznosítasz 120 W-ot. PWM-nél kisebbek a veszteségek, de attól még a bemenő oldalon kell a 120 A. Ugyanezt megoldaná egy Step-down (feszültségcsökkentő) kapcsolóüzemű tápegység egyetlen PC táp 5 vagy 12 V-jából, nem 20%, hanem legalább 80% összhatásfokkal.
Hogy mire használnád, azért lenne jó tudni, hátha tudunk jobbat, célszerűbbet. Amihez nem 1 V, 120 A kell.
A valóságban is tömegesen üzemelnek ilyen "tápegységek", igaz, feszültséggenerátoros jelleggel. A PC alaplapokon a processzorok környékén láthatsz közepes méretű FET-eket, néhány ferritmagos tekercset és halom kondit. Ezek állítják elő a CPU belső magfeszültségét, 1,35-1,7 V-ot, akár 150 W teljesítménnyel (~100 A). Sok alaplapon komoly kis söntöt is lehet találni, 0,05-0,02 Ohm értékekkel. Mondjuk, ezekkel biztos nem a 100 A-t mérik. Esetleg a bemenő oldalon lehetnek.
(#) gyulank hozzászólása Jún 10, 2011 /
 
Sziasztok!

Mivel viharban megesik, hogy elmegy az áram, szeretnék csinálni egy olyan eszközt, ami ilyen esetben is bevilágítja a szobát. Csináltam egy 4 LED-es billentyűzetvilágítást, ami bevilágítja az egész szobát, pedig sima víztiszta fehér LED-ek. És olvastam Skori kapcsolásait, pl. a 100 LED-es lámpákra azt írja, elég szép fényük van, és a 15W-os energiatakarékos, és 40W-os normál izzó sem ad nagyon sok fényt, ezért el tudom képzelni, hogy megközelítené a fényereje azokét. Ennélfogva azzal szeretnék világítani akkor is, ha van áram. Szeretném, ha minél jobb hatásfokú lenne. Van egy rossz telefonom, abból az akku LG 3,7V Li-ion LGTL-GKIP-1000 a vonalkód alatt (P)SBPL00763 és 2 karakternyi valami, aztán LLL DC050217 van írva. Azért írom ezt, mert semmi más adat nincs rajta. De ebből a szempontból gondolom nem sokat számít, mert csak az függ tőle, hogy meddig világítanának róla a LED-ek. Van 4db 1,2V-os napelem solar lámpában. Szeretném, ha ezek is részt vennének a töltésben, de hálózatról is töltődjön, és működjön, ha kell! Szóval egy jó hatásfokú, hálózatról, és napelemről működő, szünetmentes tápot akarok csinálni telefon akkuval. Erről egyenlőre 25 LED-ed (ennyit tudok venni)szeretnék 20mA-el használni. (Azt hiszem ez a legjobb, ha fontos a fényerő, de az élettartamát sem akarom nagyon csökkenteni.) Majd később 100-at.

Annyira sokat biztos nem bírna az akku, ezért pár LED-et külön vezérelnék attól függően, hogy épp az a fontosabb, hogy nincs áram, és sokáig legyen kevesebb fény, vagy rövidebb ideig több fény áramszünet esetén. Ezt csak sejtem, hogy kevesebbet fogyaszt, mintha az összesről veszem lejjebb az áramot. Pl. ha 100 LED párhuzamosan van kötve, akkor gondolom 100-szor annyi áram kell ahhoz, hogy mind halványan világítson, mint ahhoz, hogy egy világítson gyengén. Persze 100 gyengén világító világosabb, mint egy gyengén világító, de nem vagyok benne biztos, hogy 1 erősen világító nem lenne világosabb, mint 100 gyengén világító. És ahhoz nem kell 100-szor annyi áram. Ebből gondolom, hogy jobb, ha párat külön is tudok vezérelni.

Ha jól értem, a jó hatásfokú áramgenerátorokat kapcsoló üzemű DC-DC konverternek hívják. Akkor nekem egy ilyesmi kéne. Kerestem én, csak nem találtam 3,7V-ról működőt, ami le tud adni 500-2000mA-t.

Bocs a sok szövegért, csak szerintem a segítséget könnyíti, ha tudjátok, hogy mihez kellene.
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Elég zavaros amit írsz. 3,7 V az 1 LED. 500 mA az nagyjából 2 db LED, 2 A az 6-7 db LED. Erre a feszültségre DC-DC konvertert nem érdemes építeni, legfeljebb FET-es PWM-es szabályzót. Még legfeljebb feszültség növelőt, hogy sorba köthesd a 7 db LED-et.
Ha nem nagyáramú, nagyfényerejű, ~130 lumen/W LED-eket használsz (ami jó drága), hanem olyanokat, amiből ekkora teljesítményre 100 db kell, akkor már jobban jársz 12 V-os kompakt fénycsővel. Az is tud 60-70 lm/W-ot.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Igen, sima egyszerű LED-nek 3,7V jó. Ezért gondoltam, hogy párhuzamosan kötöm őket, nem sorosan. De ha 1 LED 20mA-el jó fényt ad, akkor 2 LED-nek miért kéne 500mA? 500/20=25 Ha 500mA-t kap, és 25 LED-et kötök párhuzamosan, akkor 1 LED-en 20mA megy keresztül.
Én úgy tudom, hogy 10mA is elég 1 LED-nek nem kell 200mA. Legalábbis nekem még elég volt mindig 20mA.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Gondolom, nagy fényerejű LED-ekre gondoltál, azért írtál 10x annyit... Nem, én sima olcsó kb. 60Ft-os LED-ekről beszélek. Azért kell sok... Sajnos nem tudok róluk semmit szinte, hogy pl. milyen fényük van.Azért gondoltam DC-DC átalakítóra, mert azt akarom, hogy mikor akkumlátorról megy csak, akkor minél kevesebbet fogyasszon, hogy tovább tartson. De amúgy hálózatról sem akarom, hogy feleslegesen fogyasszon, ha nem muszáj. Áramgenerátor meg azért, mert a 3,7V valamivel biztos csökken is, ha valami elektronikán keresztül megy, és akkor is, mikor merül az akku, de nem akarom, hogy ezek befolyásolják a fényerőt... És nekem az a lényeg, hogy melyik a hatékonyabb, és melyik megoldás mennyibe kerül... Szóval, ha azért járok jobban a kompakt fénycsővel, mert egyben van, és nem kell 25-100 LED-et beforrasztanom, akkor az nekem nem fontos. 1db 3x3cm-es NYÁK-on bőven el is férne 25 LED. Ez nem probléma... De szerinted a kompakt fénycső azonos teljesítménnyel több fényt ad, mint a LED?
(#) proli007 válasza gyulank hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Hello!
Bocs, hogy közbeszólok. De Erbe szerintem arra szeretett volna rávilágítani, hogy ha az aksid 3,7V feszültségű, és egy fehér Led nyitófeszültsége 3,2V, akkor ott csak 0,5V a különbség. Vagy is ha sima disszipatív szabályzót használsz, akkor kb. 16% lesz a veszteség. Vagy is ha DC/DC konvertert építesz, annak hatásfokának mindenképpen 84% felettinek kell lenni, hogy rentábilis legyen a dolog. Kis feszültségre és jó hatásfokra már kimunkált kapcsolás kell, ahol pld. egy dióda sem lehet a konverterben, hanem Fet-es vezérelt egyenirányítót kell alkalmazni helyette. Ha feszültség növelő kapcsolást alkalmazol és soros Led-eket, akkor kicsit jobb a helyzet.

De ha 90% feletti hatásfokot szeretnél elérni, akkor már valami célintegrált áramkört kell választani pld. a MAXIM kínálatából. (De nem ismerem Őket)

Led-ek nagyszámú párhuzamos kapcsolása egyébként sem célszerű, mert vagy árammegosztó ellenállás kell (és már az is veszteséget okoz) vagy szép sorban fognak kiégni. De ha a Led-ek számát kapcsolgatni fogod, az is "rongálni fogja" a hatásfokot, mert a konvertert is egy tartományban lehet általában igazából hatásfokra méretezni.

Egy szóval, elég kétes, hogy pár százalék hatásfok növelése érdekében, célszerű-e bonyolítani a dolgot. Ahhoz valami nyomósabb indok kellene, legalább is számomra, hogy nekiálljak..
üdv! proli007
(#) gyulank válasza proli007 hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Természetesen nem ugyanarra az áramra kapcsolgatnám őket, hanem annak a pár külön lévő LED-nek is meg lenne a neki való áram. Szóval ezektől el is lehet tekinteni, ha úgy nézzük, mert nem befolyásolná egyik a másikat. Csak egy NYÁK-ra tenném, hogy egyformán világítson a kevés is, ne csak pl. egy oldalra...
És akkor te milyen kapcsolást ajánlasz? Mert ha sorosan kötném be a 25 LED-et, az 3,2*25=80V 100db-hoz pedig 320V kéne gondolom stabil 20mA-el ahhoz, hogy egyenletesen világítson, és jól. Nekem mindegy, hogy sorosan, vagy párhuzamosan kötöm-e össze. Úgy gondoltam, hogy egyszerűbb, és jobb megoldás. De ha sorosan jobb, és elő lehet állítani jobb hatásfokkal annyi feszültséget, és áramot az akkuból, ami kell, akkor nekem úgy is jó.
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Jún 10, 2011 /
 
Azért számoltam a nagyáramú LED-ekkel, mert a 20 mA-esek csak jelzőfénynek jók, a hatásfokuk messze elmarad nemcsak az időnként itt a jobb felső sarokban megjelenő teljesítmény LED-ektől, de messze alatta van a kompakt fénycsövekének is.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Jún 11, 2011 /
 
Az ilyen "Nagyfényerejű" LED-eké is?
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Jún 11, 2011 /
 
Inkább a "Power LED"-ek között keresgélj! Ha egy LED adatlapjára nem írják rá, hogy hány lumen, akkor az nem világítási célra készült, valószínüleg messze alatta marad azok fénykibocsátásának.
De ha neked megfelel az, hogy ugyanakkora teljesítményben 1 db 850 Ft-os LED helyett veszel 18 db-ot 1500-ért és mégsincs akkora fényerőd, a te dolgod.
Power LED-ek
Ha megnézed az oldalt, itt is 40-50 lm/W körül vannak a jobb LED-ek, bár a szakirodalom a csúcsot 130 lm/W-ra teszi. A jobb kompakt fénycsövek a kereskedelemben töredék áron tudják a 70 lm/W-ot.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Jún 11, 2011 /
 
Természetesen az nem jó nekem. Főleg, hogy az ellenkezőjét szeretném elérni…
Csak az lehetetlen, hogy valami egyszerű, olcsó, könnyen beszerezhető, jó hatásfokú, és jó minőségű is legyen. :szomoru1: Ennél fogva, ha olcsóbb, és jó, akkor akár kínlódok is vele, hogy hatékony legyen. Gondolok itt arra, hogy nehezebb sok LED-nek jó NYÁK-ot csinálni, és fúrni, beforrasztani, főleg sorosan, mint egy valamit. De ha úgy hatékonyabb, akkor inkább kínlódok vele, minthogy gyengébb fényű, rossz színű, vagy rossz hatásfokú legyen.
Igazából én legalább olyan erejű szórt fényt szeretnék, mint amit egy 100W-os izzó ad, és aminek nem sárgás, és nem is kékes a fénye, és ami nem világít a szemembe.
Ez mondjuk azt hiszem, hogy 1380lm-t jelent, és nem jönne ki 5 ilyen LED-ből sem, maximális teljesítmény mellett. Pedig 35eFt-ba kerülne. Plusz ugye a szórás miatt úgy gondoltam, hogy a plafon közepén felfelé világítanának, és lenne előttük kicsit domború tükröző felület, hogy szétszórja a plafonon, és még szem magasság felett a falakon a fényt. Szóval ez is jelentene valamennyi veszteséget.
Mondjuk a linkelt LED egyszer Napfény fehér, egyszer Hideg fehérként van írva, és az 1W sem tudom, hogy jön ki 350-700mA és 12,6-13,7V-ból. De mindegy is, mert 7eFt egy 20W-nak megfelelő fényhez képest túl sok nekem. Ennél a LED-nél, ha max. értékekkel számolok, akkor 28,5lm/W jön ki, normál értékek mellett pedig 36,7lm/W.
Na mindegy is… lényeg, hogy eddig mindenhol olyanokat olvastam, hogy alapvetőleg a technika nagyobb hatásfokú. A hagyományos izzótól a kompakt fénycső, a kompakt fénycsőtől a LED.
Az oké, hogy ezeken belül is van sokféle, de nem gondoltam, hogy annyira kitolódik, hogy némelyik lednek kisebb a hatásfoka, mint a kompakt fénycsőé. Főleg ennyiért.
Szóval részben emiatt gondoltam a LED-ekre, másrészt azért, mert legutóbb olyan ledeket vettem, amiknek nem kékes a színe, és a fényük sem olyan kicsi, és mert gondoltam, ha már olyanok, mint pl. Skori, akit nem ismerek, de az írásai alapján szerintem törekszik a hatékonyságra, és energiatakarékosságra, és sokkal többet tud ilyen téren, mint én. Gondolom, hogy ti is, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy ezért is gondoltam, hogy ha olyan rossz hatásfoka lenne, akkor nem csinálna 100 LED-es kapcsolásokat. Amúgy valamilyen összefüggésnek kell lenni a cd, és lm között. Szerintem, ha az egyik csökken, a másiknak is csökkennie kell… Remélem, hogy találok valami átváltási módszert, mert most már nem egyértelmű, hogy milyen fényforrás éri meg… De ha mondjuk össze tudom hasonlítani, hogy a 7eFt-os LED mennyit fogyaszt, és mennyi fényt ad, 7eFt értékben megvehető olcsóbb LED-ek össz fogyasztásával, és fényerejével, akkor tudom meg igazán, hogy melyik éri meg jobban, és mennyivel. De találtam egy jó oldalt,
és ha megnézem ezt a LED-et, akkor ha 1800mcd-val, számolok, akkor az 2,65lm. 3,3V*0,02A=0,066W 1/0,066=15,2 vagyis 15 LED fogyaszt 1W-ot 15*2,65lm=39,75lm/W. 3,2V-al számolva 42,4lm/W. Elvileg 3500mcd-át is le tud adni, de gondolom, azt nagyobb áramon, és feszültségen. Ha mondjuk 0,1A*5V=0,5W 5,15lm*2=10,3lm/W ami nem hangzik jól.
Ha helyettesíteném a Power LED-et normál üzemében akkor 162lm kell. 162/2,65=61,13, vagyis legyen 61 db. LED. Ha egy db. 102,3Ft, akkor 61*102,3=6240Ft. Ami a 6900-hoz képest tényleg nem sok különbség, de olcsóbb, és jobb a hatásfoka. Max. fényerő 273lm. 273lm/2,65lm=103. 103*102,3=10537Ft. Vagy 273lm/5,15lm=53 53*102,3=5422Ft. Amit nem tudok, hogy a 3500mcd az milyen áram, és feszültség mellett jön létre, ezért nem biztos, hogy 10,3lm/W olyankor sem. Persze kérdéses az is, hogy valós adatokat adtak-e meg... De ha igen, akkor annyira nem rossz. Bár a 70lm/W-hoz képest rossz mind a 2.

Tudsz linket adni ilyen hatásfokú cuccokról? Mert én LED-et sem találtam ilyet, és most inkább mindent összehasonlítanék, az árakat is, mielőtt kiválasztom, hogy melyik éri meg jobban... És utána kell ahhoz méretezni a dolgokat... Elnézést a sok szövegért!
(#) proli007 válasza gyulank hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Hello!
Én legfeljebb 10dB Led-et kötnék sorba, egy-egy áramkiegyenlítő előtét ellenállással, és ezekből készítenék létra hálózatot. Így a feszültséget stabilizálnám a konverterrel.
De át kellene gondolni a 3,7V-os táplálást is. Mert egy Led nyitófeszültsége kb. 3,2V, árama 20mA. Ez 64mW-ot jelent. 100db, Led esetén, így 6,4W teljesítmény igény van. Aksinál ez 1,7A áramigényt jelent, de csökkenő feszültség, hatásfok.. miatt, kb. 2A-ra lehet számítani. Kérdés, meddig bírja szuflával az aksi.. Kérlek, hogy a konverter felől, a kapcsolóüzemű tudorokat faggasd..

Én azért szkeptikus vagyok a Led-es világítással kapcsolatban. Legfőképpen ami a színhőmérsékletet és a spektrumot illeti. Nehezen hiszem el, hogy mikor fog ez úgy "világítani" mint egy hagyományos 100W-os izzó..
Van horgászathoz Led-es és hagyományos zseblámpám. A Led majd kisüti a szemem, de látni szinte semmit nem lehet mellette (kivétel a fluoreszkáló kapásjelzőt). Mert a természetben alig van olyan tárgy, ami visszaverné a Led-ek által kibocsájtott spektrumból valamit. Hiába "fehér" még is úgy érzem, mint ha egy monokromatikus fény lenne.
Az izzós lámpának, viszont kellemes fénye van, és látni is lehet mellette.
De arra is felhívnám a szíves figyelmedet, hogy emlékeim szerint a közvetett világítás a teljes fénynek mindössze 30%-át veri vissza. Tehát még hagyományos izzókkal is általában nehezen valósítható meg közvetett világítással, egy megközelítően "jó világítás" is.
A fénycső világításról is hasonló véleményem és tapasztalatom van. Ebben éltem le a fél életemet, és bánja i szemem a hatását. De a fényük is "hangulatrontó" hatással van az emberre. Számomra idegen. De kíváncsi leszek, hogy egy neves szállodában, mikor látok majd energia takarékos világítást.

üdv! proli007
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Jún 13, 2011 /
 
Valahol rossz a számításod. Az mcd-t nem lehet egyenesben átszámítani lumenbe. Sugárzási szög, felület 1 m távolságban...
Ha figyelnél, láthatnád, hogy a LED-ek 99 %-nak (vagy többnek) gyengébb a hatásfoka a kompakt fénycsövekénél. Most ne a "gazdaságos" kompakt csöveket számítsuk, mert én is találkoztam már olyannal, ráírják "A" energiaosztályú, de tud 282 lument (X W), másik (neves, drágább) ugyanolyan teljesítményű 680 lument, az alapul vett izzólámpa meg 710-et. ???
Egy dolog biztos. Legfeljebb 3000 Ft-ért kapsz akkora fényű kompakt csövet, amit LED-ekből össze akarsz hozni ~10000.-ből. A végén meg rájössz, hogy a cső kb. feleannyit fogyaszt. A fénycső szemrontó hatását meg az 50 Hz-es villózás okozza.
Abban is biztos lehet, hogy a kommersz jelzőfény LED-ek hatásfoka alatta marad a világítástechnikai célúaknak. Akárhányat kapcsolsz össze.
Ha érdekel a téma, keresd az Index fórumain (pl. Alternatív energia) dajtás fedőnevű társunkat!
(#) Lecsókaa hozzászólása Jún 28, 2011 /
 
Tiszteletem!

Olyan kérdésem lenne, hogy a következőt hogyan lehetne megoldani legolcsóbban?

Van napelemem ( 0.5V-osak, és 3A leírás szerint, de szerintem jó lesz az 200-300mA-nak is. )
Ezekből van 4 db. Ha összekötöm őket sorba, akkor lesz 2V 3A ( elvileg. Gyakorlatilag csak 300mA )
Szeretnék egy NiMH akkutöltőt, de ahhoz kell a stabil áramerősség, ami pedig változik a fény hatására. Ehhez szeretnék egy áramgenerátort. Tudna valaki ajánlani egy megfelelő kapcsolást?

Előre is köszönöm!
(#) mlas hozzászólása Júl 7, 2011 /
 
Szasztok.

Nekem egy olyan áramgenerátorra lenne szükségem, ami egy akkut állandó árammal (pl. 400mA) terhel.
Láttam ilyet valahol, egy TO-3-as tranyóból állt az egész, meg pár ellenállás (ahogy láttam) és a tr a hűtőbordáján disszipálta el az áramot.
Egy akksi kapacitását kellene mérni, de fontos, hogy konstans legyen végig a kisütő áram.

Hogy csináljam meg?
(#) Collector válasza mlas hozzászólására (») Júl 7, 2011 /
 
Az áramot nem disszipálja semmi. Egy szimpla áramgenerátorra van szükséged, LM317 adatlapján találod precision current limiter néven, de fix ellenállást kell bekötni.
(#) mate_x hozzászólása Júl 14, 2011 /
 
Helló!

Amit most leírok azt csak én gondolom így, csak azt szeretném meg tudni, hogy biztos jól gondolom-e?
Azt vettem észre, hogy az áramgenerátoroknak alapvetően 2 típusa létezik:

1. Olyan áramgenerátor, amire fix fogyasztó van kötve(pl.: LED) és a bementi feszültsége változhat(pl.: merül az elem), de az áramot állandó szinten tartja.

2.A másik változat pedig olyan, hogy fix a bemenő feszültsége, de változik a kimenetet terhelő fogyasztó(pl.: akku, aminek a töltődése folyamán egyre csökken a belső ellenállása), de a változó ellenállás ellenére is állandó értéken marad az áram.

Remélem így van, ahogy gondolom, csak megzavart, hogy egyszer akkuhoz, másszor pedig LED-hez használnak áramgenerátort, de sehol sincs leírva, hogy áramgenerátorból 2 típus létezik.
A választ előre is köszönm.

Üdv, mate_x
(#) pucuka válasza mate_x hozzászólására (») Júl 14, 2011 / 1
 
Áram generátor, csak egyféle van. Matematikailag egy olyan elem, amire bármekkora terhelést kötsz rá, mindíg ugyanaz az áram folyik. Fizikailag természetesen ez csak bizonyos határok között igaz, a megvalósítás korlátai miatt. A LED, és az akkumlátor is egy meghatározott árammal terhelve tönkremegy, persze eltérő okok miatt, de ez nem az áramgenerátor tulajdonsága, hanem a terhelésé.
(#) Sir-Nyeteg válasza mate_x hozzászólására (») Júl 14, 2011 / 1
 
Első esetben a led melegedése is okozhat leden eső feszültség változást.
Második esetben is lehetséges feszültségingadozás a bemenő oldalon, pl napelem.
Így a két típus meghatározása ugrik, azaz nem létezik ilyen szétválasztás.
És persze lehetséges a kettő kombinációja is. Így az áramgenerátor célja a fix kimeneti áram szolgáltatása. "Mindentől függetlenül".
(#) mate_x válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Júl 14, 2011 /
 
Köszi a választ, én most csak elméleti esetre gondoltam, de már értem a lényeget.

Neked is köszi pucuka.

Üdv, mate_x
(#) mzozo95 hozzászólása Nov 28, 2011 /
 
Sziasztok!

Én egy olyan áramgenerátort szeretnék építeni, mely a rajta átfolyó feszt nem módosítja(5-8,5V közötti feszhez kellene) és 0-10A ig szabályozható egy potméterrel. (az lm338-al a gond, hogy hatalmas teljesítményű potit kellene utána tenni, hogy jól működjön)

Tudna valaki segíteni?

Zoltán
Következő: »»   10 / 24
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem