Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Autó-generátor nem tölt rendesen
Ez mennyire nagy meló?
Nagyobb meló, mint az öníndító motor szétszerelése darabokra? Azért kérdezem, mert én a múltkor azt csináltam és az simán ment. Nehéz kimérni az alkatrészeket amúgy? Igaz ez elektronika. Meg azt se tudom hogy miért Pislognak a fogyasztóim! De ez a pislogás úgy néz ki amúgy hogy ha erősebb gázt adok akkor erősebben pislog egy kicsit persze csak minimálisan. Amúgy a feszültségszabályzót is ki lehet mérni valahogy hogy jó -e? A kocsiban 140000 km van ,és ahogy nézegettem ez még a gyári generátor benne. (hacsak már az előző tulaj nem cserélte benne?)
Hasonló meló, mint egy önindítójavítás.
Az alkatrészeket ki kell mérni egy multiméterrel vagy próbalámpával zárlatra ill. szakadásra. Ehhez persze szétszedni, az állórészt is lecsavarozni a diódahídról. A 9 diódát, állórész- és forgórésztekercset kimérni. A szabályzó méregetése már ennél bonyolultabb, de ha minden mást rendben találsz, kizárásos alapon az marad, nagyot nem tudsz hibázni így sem. Esetleg a szabályzó kihagyásával és áthidalásával is lehet tesztelni a generátort szétszerelés nélkül.
Az utolsó mondatod azt hogy értsem? Hogy kell áthidalni, és úgy nem fog semmi károsodni? Inkább a digitális multiméteres kimérésre szavaznék, mint a lámpásra! Ezt a diódasort kompletten kell cserélni avagy lehet belőle 1 is de gondolom ha már szétszerelem akkor jó lenne mindet cserélni nem? A diódákat egyenként kell kimérnem? Milyen értéket mutasson a DMM a méréskor? Ja és azt nem tudod, hogy a szénkeféből mennyi van benne hány darab?
Áthidalni úgy, hogy a szabályzót levenni, és a DF és D+ kivezetéseket összekötni. Így töltenie kell, a lámpának kialudnia, viszont nagyon nem kell pörgetni, mert felmehet 18volt fölé is a feszültség.
Kefe 2 van benne. A diódákat ebben még akár egyenként is lehet cserélni. A multiméter diódavizsgáló állásban egyik irányban szakadást, másikban 400-500 közötti értéket szokott mutatni, ha jó. Esetleg még az állórész egyik kivezetése is leszakadhatott.
A forgórész tekercsének ellenállása 0,6 ohm, amiből a mérőzsinóré 0,4/5; 0,1 ohm véleményem szerint kevés a tekercselés ellenállásának. Szemmel látható égés nyom nincsen. Hú valóban az állórész tekercseket nem forrasztottam le...
Örülök hogy említed az univerzális szabályozót, már nézegettem őket, viszont nem tudom hogy hány amperes kéne, mert ha a régi villamos számításaimat előveszem, P= U*I és akkor 25A kéne.... de maximum az 5A-es amit találtam. Pontosabban ha jól gondolom hogy a fesszabályzón halad át a töltő áram is. Elnézést a sok kérdésért Erősáramú kérdésekben állok rendelkezésedre Üdv.: Z.
Nos tehát akkor a diódákat kimérem Dmm-el nyitó és záró irányba is ugye, egyik felé szakadást a másik irányba 4-500 Ohm közötti értéket kell mérnem ugye? Nagyon filózok rajta hogy a feszültségszabályzó lehet a gond de ez csak az én tippem, mert töltés az van 15,5 ugye és lehet hogy ezért is pislog a világításom a fogyasztónál is! De ez csak az én tippem.
Tehát a DF és a D+ vezetékre ráteszem a dmm-et? És itt kb mennyit fogok mérni ha nincs rajta a fesz szabályzó?Nem fog így károsodni az akksi?
A töltőáram nem azon megy át, csak a gerjesztőáram. Rendes autógenerátoroknál ez cirka 2-3 A, tehát ennél se valószínű több.
Az ellenállásmérés itt nem sokat ér. Mérd meg a forgórész áramfelvételét, adj akkufeszt a csúszógyürükre, nem lehet ennél több. Ha sokkal több, akkor én inkább a tekercs kivezetéseinél keresném a zárlatot, menetzárlat nem nagyon jellemző ezekre. Idézet: „Tehát a DF és a D+ vezetékre ráteszem a dmm-et? És itt kb mennyit fogok mérni ha nincs rajta a fesz szabályzó?Nem fog így károsodni az akksi? ” Nem! Összekötöd őket egy darab vezetékkel. Beindítod, és nézed, elalszik-e a töltésjelző. Ill. rámérhetsz közben az akkufeszültségre, ami fersze a fordulat emelésével jó magasra fog szökni, de egy fél perces mérés alatt semminek nem lesz baja. Ha így is vibrálni fog a lámpa, akkor nem a szabályzó rossz.
Okés majd megnézem ha szabin leszek. Te nagyon vágod ezt a témát autószerelő vagy netalán, mi a szakmád ha megkérdezhetem(persze csak ha elárulható)? Amúgy ha szétszedem darabokra akkor valami tömítést találok a generátoron ami mondjuk víz ellen védi vagy semmilyen ilyesmi tömítés nem lesz rajta?
És a szétszereléshez semmilyen spéci szerszám nem kell gondolom?
Nincs semmi tömítés, sőt,elől-hátul nyitott a hűtés miatt.
A szabályzóhoz+kefetartóhoz 8-as kulcs (csőkulcs vagy hosszított kiskrova a legjobb), a szétszedéshez egy erős csavarhúzó, a beléhez 7-es csőkulcs. Szóval semmi különleges. (autóvill.szerelő)
Akkor így már értem a dolgot hogy miért vagy ennyire penge a témában! Majd megpróbálom orvosolni a hibát,de ez még nem most lesz majd ha szabin leszek akkor. A tekercsrészeket szakadásvizsgáló állásban mérjem ki?
Köszi neked a segítséget. Sokat segítettél! Most lépek Helló!
szerintem nincs univerzális szabályzó , pont a negativ vagy a pozitiv gerlyesztés miatt , csak vagy pozitiv univerzális vagy negativ univerzális , Szerintem is bármilyen 12-14 voltos szabályzo megfelelö ha hüteni tudja , de a gerlyesztés milyenségének stimmelni kell ,
a diodákkal szokott a legtöbb baj lenni , vagy ha van benne külön a szabályzó tápellátására 3 dióda szoval minden számit Feri
2 lábra is sántít a dolog.
Tökmindegy, hogy egy generátor eredetileg + vagy - szabályzású, egy szabályzócserével olyanná alakítod, amilyenné szeretnéd. Persze a kefével egybeépített szabályzónál nehéz ezt megfordítani, de különálló alkatrészeknél mindegy, hogy a gerjesztőáram jut a forgórészhez a szabályzón keresztül, vagy a test felől korlátozunk. A másik, ha van egy "univerzális" szabályzónk (D+, DF, és 31, vagy ennek megfelelő, más szabvány szerinti kivezetésekkel), azt ugyanúgy beköthetjük a + ágba, ahogy a forgórész és a test közé. Ha pluszt szabályzunk, akkor D+ra megy a gerjesztőáram, DF megy a kefére, ha test felől szabályzunk, akkor meg D+ megy a kefére, DF a testre.
Kedves Ákos!
Köszönöm a választ, ha akkufeszt adok a csúszógyűrűre 20A-nál vettem le a műszert, mert nem mér többet... A csúszógyűrű és a tekercskivezetéseknél hibát nem látok. Üdv. Z.
Az elég rendes zárlat..
Próbáld meg leválasztani a tekercsvégeket a csúszógyűrűről, és közvetlenül a tekercsen próbáld ugyanezt.
Én láttam már valami Iskra generátoron (Bosch K1 klón) hibás szabályzó miatt leégett forgórésztekercset. Mivel ismert volt, hogy hibás valami, ezért egy félig döglött (indításképtelen) akkura dolgozott egy traktorban, hogy a rendes akkut ne nyírja ki, így viszont valószínűleg nagyon felment a feszültség és leégette a forgórészt a hibás szabályzó miatt folyamatosan bekapcsolt gerjesztőáram.
Köszönöm a segítséget, a hiba megvan! Valóban fesszabályzó nem szabályozhatott, így mindent átengedett amit a gen. termelt. Elővettem a jó öreg 1000V meggert és megvizsgáltam a forgórész szigetelését, és sajnos tekercszárlat van... igaz szemmel nem látszik, de a műszer nem téved. Szerintetek a forgórész tekercseltethető? Mivel egy eléggé ritka motorról van szó igen kevés alkatrészt lehet találni hozzá bontókban, a szalon pedig csak a fesszabályzót akarja 110e Ft-ért adni.
Kellemes Vasárnap délutánt minden kedves fórumozónak! üdv. Z
Nem mondom, hogy kizárt, csak nagyon ritka lehet.
A forgórésznek tartósan bírnia kellene a direkt gerjesztést normál feszültség mellett, talán ha tartósan az egekbe szökik a feszültség, ahogy írtad, és mellette még az akku se kéri a magáét, előfordulhat.
Én azért rámérnék lekötött csúszógyűrűkkel.
Szerintem tekercselhető, a szétszedése lehet kicsit macerás. Meg ara kell vigyázni, hogy a tekercs meg se tudjon mozdulni a helyén. Idézet: „Valóban fesszabályzó nem szabályozhatott, így mindent átengedett amit a gen. termelt” A szabályzó nem áll útjába annak, amit a generátor termel (a dinamónál ott igen). Ő a gerjesztőáram szabályzásával állítgatja a töltési feszültséget.
Akkor helyesbítek:
Nem tudom mi történhetett, tény hogy a forgórész tekercszárlatos.
A hiba Erdélyben jött elő egy motoros túrán, hogy lemerült az akku, nem volt már túl jó így rögtön arra gondoltunk hogy az a rossz és kicseréltük újra. Aztán hazafele kezdődtek a gondok amikor is megállt (lemerült akku-ra), aztán gond nélkül jött, néha a fő biztit vágta ki, mire hazaértünk töltés csak magas fordulaton volt akkor is csak 12V.
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem hogy van egy Bosch K1 generátorom, amivel nincs is semmi baj. De, van ugye a B+vezeték amin megy a fesz. az akkuba, és van egy másik vékonyka sarus D+/61 vezeték, ő jön a segéd dióda hídról, megy a fesz. szabályzóra, és megy az 5w12v os izzon keresztül a gyújtás 15-re. Ha az az izzó nincs akkor nincs töltés sem. Viszont nekem a töltésre szükségem lenne, de az izzóra nem, helyette egy LED-et szeretnék visszajelzőnek, mert az izzóban a különleges igénybevétel miatt a sok rázkódástól kiég vagy el szakad a szál. nem tudja valaki mi lehet az a szükséges fesz./ áram viszony amit ott kellene adni neki ahhoz hogy töltsön rendesen? Köszi!
Az izzó teljesítményéből kiszámolhatod. kb. 0,4A
Oké, hülyén kérdeztem milyen kapcsolást kéne csinálnom hogy a led-es visszajelzés és a töltés is működjön?
Hogy lehet megoldani ezt?
Ohm törvénye R=U/I
12/0.4=30ohm 5w-os ellenállást rakj az izzó helyére és köss vele párhuzamosan egy ledet előtét ellenállással. A led árama legyen 20 mA az előtét ellenállást ez alapján számold ki magad 12 voltra
Van olyan szabályzó is, ami pont a leddel viszajelző autókba készült (pl. egyes VW-k), és van benne egy plusz ellenállás. Egy ilyen ellenállást kéne neked beépítened, de a generátor tulajdonképpen enélkül is képes üzemelni, csak egy kis fordulat kell, hogy felgerjedjen (1 gázfröccs)
Sok régi Volkswagennél megfigyelhető a jelenség, valószínűleg ezekbe már nem a belevaló szabályzót szerelték.
bocsi hogy ideokoskodok , de az égönek fontos funkcioja van a segéddiodás fesszabályozo táplálása esetén , álló helyzetben ezen az égőn és a szabályzon és a gerlyesztö tekercsen át a testbe fojo kis áram elömágnesezi a ger tekercset egy picit , igy tud beindulni a tápellátás . ha nincs égö ezért nem akar tölteni , tehát ezt a kis áramot bizositani kell a gerj. tekercsnek induláskór, , a fenti megoldást frappánsnak tartom Feri
|
Bejelentkezés
Hirdetés |