Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Helló.
Nem tudnál segíteni nekem egy kicsit a nyomógombos dc-off kapcsolóban? A táphoz kéne igazítani egy kapcsolást, csak a neten elég sok van ki is próbáltam néhányat a tinában leszimulálva de nem működnek. Talán a tranyó típusaira érzékeny. Tudnál adni egy kis segítséget vagy egy kapcsolási rajzot ami szerinted jó lenne a tápoz? Feltehetek pár képet ami találtam + a proliét is próbáltam szimulálni a tinában bár biztos működik megépítve szimulálva nekem nem működött, biztos elrontottam valamit.
Szia!
Itt egy lehetséges megoldás, ha mindenképp nyomógombbal szeretnéd megoldani.
Helló.
Kösz, a cd4013-as megoldásra gondoltál? Ezt néztem én is bár eddig inkább tranzisztoros megoldásokban gondolkodtam, de ez meg lehet jobb. Csak sima 1 flip-floppot nem találtam a HE-n csak duálost.
Hello!
Amúgy nem lett volna egyszerűbb összeépíteni, mint szimulálni? De szimuláció néha sokkal több körültekintést igényel, mint gondolnánk. Megrajzoltam azt is, hogyan lehet beilleszteni a táp áramkörébe. Az áramkör táplálása megoldható, a -5V os feszültségről. És a harmadik Fet kapcsolhatja a potiról érkező feszültséget. (Hogy az kikapcsolt állapotban a feszültség negatív, az IC számára nem gond.) üdv! proli007
Nem, én a 3 tranzisztoros RT-sre gondoltam.
Ez biztos,hogy működik.Egy PC hangfalba építettem anno vagy 6 éve és mind a mai napig üzemel.
Helló.
Kösz a rajzot, bár elvileg tranyókkal is meg lehet oldani nem? Még azt nem értem hogy a 3 fet pontosan miért is kell? A zénertől kapja az egész a tápot vagy a potitól? Nézd el nekem a tudatlanságom sajnos nem egészen értem a működését az egésznek, annyit sejtek hogy a 2 fet billeg a kapcsoló függvényében. Annyit javítanék hogy a 2.7.1-es tápot csinálom nem a 2.7.2-t kicsit elvesztem ezekben a jelölésekben, igazából nem sokat változtat a dolgon.
Nem tudok ebben segíteni. Elsősorban azért, mert nem értek vele egyet. Szerintem ez minden szempontból vakvágány, értelmetlen komplikáció. Ide egy mechanikus kapcsoló kell. Annak nem kell külön elektronika, külön tápfeszültség, vizuálisan is látszik az állapota, elvileg nem romlik el, és kisebb helyet foglal.
Persze ez nem jelenti, hogy nem működhet nyomógombbal, csak annak értelmetlenségére utaltam.
Hello!
Két Fet végzi a kapcsolást, a harmadik meg kapcsolja a potiról jövő referencia feszültséget. Egyébként a -5V-ról (Vagy is a zénerről táplálkozik. Más kisebb feszültség nem lévén a tápban. Elvileg mindent lehet. De raktam fel tranyós megoldást is, ha utána nézel. De 555-el CD4066-al, CD40106-al,és CD4093-al is raktam már fel kapcsolást. Te meg olyan 4013-at keresel amiben egy D-tár van? :no: üdv! proli007
Tudom hogy plusz idő és nem túl sok értelme lenne amúgy a nyomógombos kapcsolónak de eddig nem találtam olyan mechanikus kapcsolót ami maximum 10mm mély lett volna tehát 10mm hely van befelé a dobozban a sönt miatt mert csak ott volt már hely így az árammérő söntje miatt kell egy ilyen kis lapos kapcsolót betenni. SMD-s kivitellen 5-6mm is lehet. Inkább beteszek egy nyomógombot mint hogy áttervezzem az egész belsőt.
Ok, kösz proli. Ha jól láttam akkor a képen bejelölt (piros x) helyekre kell rácsatlakozni, csak egy dolgot még nem értek a rajzodon a z2 zéner egyik fele a negatívba megy azaz a táp rendes kimeneti negatívjába. A kapcsolási rajzon én nem találom hogy hol fut bele én legalább is azt láttam hogy az ic-be megy vagy azon keresztül lenne? (ha igen akkor bocs felesleges kérdés volt.) Ja még annyi hogy az R7/2 ellenállás megy a potihoz. Idézet: „...10mm hely van befelé a dobozban a sönt miatt mert csak ott volt már hely...” Ezt nem gondolhatod komolyan! 1. Az én mérési elképzelésem szerint, ebben a tápban egyáltalán nem kell külön áramsönt, mert az Rx ellenállás erre a célra tökéletesen megfelel. 2. Számomra felfoghatatlan a "kicsi a doboz" fogalom. Vagy "alkalmas" vagy "alkalmatlan" méretű lehet egy doboz. És ha alkalmas, akkor abba kényelmesen elfér minden.
Akkor egy kicsit elnéztem a dolgokat, bár attól függetlenül, mégiscsak lehet jobb a nyomógomb mert a sok használat után a dc-off kapcsolók elég gyakran mennek tönkre, bár lehet a karos az tényleg bírja. Na mindegy, még gondolkozok rajta, de még egy kérdésem lenne azért: van az a 3db 0.68ohm-os ellenállás azaz söntök előfordulhat hogy kicsit szegényes a trafóm a kívánt kimeneti feszhez képest. Ha mondjuk 1V "híja lenne" azaz pl:30V kimeneti fesz esetén 4A terhelés mellett már nem tudja a 30V-ot csak 29-et akkor az meg lehet csinálni hogy a 3 söntellenállást áthidalni és egy másik kisebb ellenállású söntöt betenni? Mivel a 3 sönt ellenállása együtt kb.0.23ohm 5A-nél több mint 1V esik rajtuk így meglenne az 1V (persze az új söntön is esne valamennyi). A 3 söntnek van még más szerepe vagy elhagyhatók?
Ez csak érdeklődés jellegű nem mondom hogy feltétlen ezt akarom csinálni.
HA ki akarom hagyni a hő biztosítékot zárjam az áramkört vagy ne sajnos nincs jobb képem
De komolyan én most ezzel mit csináljak?
Semmit!
Valószínűleg ez egy öntartó relévezérlés akart volna lenni (a BE nyomó-gombbal párhuzamos reléérinkezőből gondolom), csak a KI gomb "nem sikerült", azt nem oda kell kötni, és főleg nem úgy, mert oda egy alapzáró-érinkezős nyomógomb kell, ami a relétekerccsel sorba van kötve. Arra lehet jó, hogy ha két nyomógomb elfér, akkor egy relével is megoldhatod. De én még mindig a karos "klikk-klakk" mellett voksolok.
Én relét soha nem tennék, de egy reléset még azért csak meg tudnék csinálni.
De a 3 sönt ellenállás kérdését még mindig fentartom neked. Akkor azoknak van valami más szerepe még vagy "csak" söntök? (Még egy olyan lehetőség is felmerült bennem hogy pl: 2A alatt az árammérés 1.999A-ig menne majd 2A felett átváltana a megszokott 19.99A-es méréshatárba bár ezt lehet jobb mechanikus úton átállítani.)
Hello!
Oké, legyen karácsony.. Remélem ezen már el tudsz igazodni.. üdv! proli007
A három ellenállás elsősorban nem az árammérés söntje, hanem a labortáp saját áramfigyelésének eszköze. Az ezen eső feszültséget hasonlítja össze a referencia leosztott részével. Igy/ettől működik az áramkorlát.
Ettől függetlenül, ugyanez a feszültség tökéletesen alkalmas az "árammérésre" is. Bővebben: Link
Azt hiszem van egy kis félreértés. Azt tételezed fel, hogy a kimenetet akarja C27 kapcsolni, de ennek a kapcsolásnak van egy direkt DC-OFF pontja, ahol szinte semekkora áram se folyik tehát ideális egy picike kis kapcsoló. (Egy normál karos kis kapcsoló is "stand by".)
Szia Alkotó!
Még egy ötlet kéne tőled/tőletek/ arra,hogy hogyan kalibráljam be az áramerősség mérő műszeremet? Nem vagyok biztos benne hogy jó,de én azt csináltam,hogy a kimenetre kötöttem egy 1Ohmos 2W-os ellenállást és ezt megküldtem 1V-tal. Ha minden igaz az I=U/R képlet itt is működik,tehát az ellenálláson ilyenkor pont 1A-nek kell folynia(+- valamennyi),és ehhez kalibráltam a műszeremet. Jó ez így,vagy érdemesebb lenne más módszert választani? Ami még érdekes,hogy a multiméterem teljesen mást mér,valószínűleg már gyengus az elem benne.
Szerintem a kalibrálást a multiméterhez képest végezd.
Az ellenállás és az ohm törvény is jó lehet, csak ebben bizonytalan pont maga az ellenállás. Nem tudni valójában mennyire 1ohm, és ez viszonylag alacsony érték, tehát már összemérhető a vezetékekkel, ami szintén bezavarhat. Az elem állapota nem befolyásolja alapvetően a mérési pontosságot. A lényeges részek stabilizálva vannak a műszerben (legalábbis gondolom), tehát amíg hajlandó mérni a multi, addig az közel jól is mér (utána meg már egyáltalán nem is hajlandó, legalábbis az enyémek).
Érdekes témát érintettél, ezzel elég sokat foglalkoztam.
Több megoldás létezik erre, az egyszerűségéhez képest a leghatékonyabb szerintem, hogyha kis értékű, 1%-os tűrésű, 0,6W-os fémréteg-ellenállásokból építesz magadnak egy söntöt ami minél több ellenállásból áll, annál jobb. Ezzel köss sorba egy fogyasztót (olyat ami a táp maximális áramához közeli értéket produkál), kapcsolj rájuk feszültséget és mérj a söntön feszt (közvetlen a sönt lábainak tövében!). A sönt eredője kiszámolható ugyebár (az 1%-os tűrés miatt elég pontosan), a feszültséget pedig relatíve pontosan tudunk mérni. Innen kiszámolható az áram és már tudunk is kalibrálni. Nyulat ezzel sem lövünk, de 3,5 digithez elég lesz. A digimultiknál legalábbis mindenképp jobb árammérő műszert kapsz. (Ki lehet a pontosságot is számolni de durván 4-5% lesz az eredő pontosság.) Lehet ennél is sokkal pontosabban de ahhoz már jobban kell ügyeskedni, speciális ellenállásokat vagy mérési összeállításokat használni...
Sönt van már magában a tápban is,amin az "áramerősség mérő" méri a feszültséget,azaz a söntön eső feszültséget. Ez esetünkben 3db 0,68Ohmos párhuzamba kapcsolt 2W-os ellenállás,aminek eredője ~0,226Ohm Feltételezem ezt is fel lehet használni,és akkor csak a kimenetre kell kapcsolni a fogyasztót amit mondtál?
Evvel a fogyasztóval viszont most megfogsz,mert hirtelen semmi sem jut eszembe,ami stabilan felvenne közel 5A-t.
Én 24V-os 60W-os izzókat szoktam használni. 4db-ot, sorban, párhuzamosan vagy vegyesen kötve, attól függően hogy mi kell.
A meglévő sönt is jó természetesen, csak gondoltam annál pontosabb mérést szeretnél és ezért kérdeztél rá a dologra. A huzalellenállások amiket használtál 5% tűrésűek és jóval nagyobb hőmérsékleti együtthatójuk van, ezek mértékét lehet csökkenteni azzal amit írtam.
Értem. Akkor holnap meglátom,hogy mim van,és összerakok egy olyan söntöt.
Nem kell ezt ennyire bonyolítani. Ez is csak fesztültséget mér.
Nem ismerem a részleteket, de az árammérőn mérhető maximum feszültséghez közli feszültséget (ez talán 200mV-os méréhatár esetén 150mV lehet) be kell állítani a labortápon. Ezt egy külső vagy (ha már be van kalibrálva, akár) a saját feszmérőjével pontosan beállítani és rátolni az árammérőt a laborátp kapcsaira. Azon ugyanazt az értéket beállítani és kész. felesleges itt söntöket, stb. forrasztgatni.
Az árammérő valóban feszültséget mér,de ezt már letárgyaltuk. Jelen esetben a labortápba beépített 3db párhuzamba állított 0,68Ohmos ellenálláson méri a feszültségesést. Ohm törvénye kimondja,hogy a feszültség egyenesen arányos az áramerősséggel. Tehát ha az ellenállásokon valamekkora áram folyik,akkor azon az ellenálláson valamekkora feszültség is esik. Ez a feszültségesés a kimenetre kapcsolt fogyasztótól függ. Ha jól sejtem,ha 5A-rel terhelem le a tápot,akkor az ellenálláson 1,13V-nak kell esnie. Na most nekünk úgy tanították,hogy a számolás mindig pontos eredményt ad,viszont a mérés az nem. Tehát az áramerősség mérőm sem fog pontos eredményt adni sajnos,akár mennyire is próbálom pontosan belőni. Viszont így már a többiek is tudják,hogy a söntök mi célt szolgálnak a labortápokban,tudtommal más célt nem.
Azért ohm törvénnyel tisztában vagyok, de azért köszi.
Az korábban nem volt kitétel, hogy magában a labortápban lévő söntellenállásokon kell beállítanod az árammérőt. Akkor vesd be a multiméteredet! Kapcsolja kimenetre egy ellenállást, a multimétert árammérőként. Így kb. olyan pontossággal be tudod állítani, mint amit a multimétered tud. Ha ez kevés, akkor mindenképpen egy ismert, nagy pontosságú ellenállás kell. Ebben az esetben viszont jó Attila86 ötlete az 1%-os ellenállásokkal. |
Bejelentkezés
Hirdetés |