Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Ezt egy "legeslegelső",gyakorló projektnek szánom. Adott egy ébresztőóra(még nincs meg),amit két darab dudával brutál hangossá alakítanak.Bővebben: LinkNa szóva itt kéne nekem a segítség.Először is kell hozzá egy 12 voltos AC táp,ezt megoldom,vagy veszek egy riasztó akkut.A videóban két duda szerepel,de én csak egyet használnék(majd a közeli OPEL bontóból megveszem),mivel egyrészt nem akarok megsüketülni,se szívrohamban meghalni,másrészt egy duda azért elég hangos így is.A gondok a relénél kezdődnek.Egy kezdő kérdés(végülis az vagyok ):minek oda relé,és mire van,ha kell milyet vegyek+mennyibe kerül??Ha nem fontos,nem építeném be,már csak a költségek miatt is,meg nem akarok a bekötögetéssel bajlódni.De mindenképpen szaggatott hangú jelzést alkarok,mint ami a videón szerepel.Ha kell a relé,akkor valaki bekötési rajzot tudna adni?Az ébresztőből kijövő két drót az a régi hangszóró +;-kimenete,vagy mi? A tápot hova kössem? Valaki egy komplett bekötési rajzot tudna csinálni nekem?? Ha valamit nem értetek írjátok meg,légyszi! Ha hülyén fogalmaztam bocsi,és köszi a válaszokat!
Valahol olvastam erről itt a fórumon, keresgélj, talán az érdekes kütyük topicban.
Nem találom..Hanyadik oldal környékén van??
Énse, lehet hogy rosszul emlékeztem. Dudához DC 12V kell, és valami kell amivel kibekapcsolja az ébresztő a dudát (valami relé)
Majd jönnek okosabbak mint én elmondják hogy pobtosan milyen és hogyan. Attól is függ hogy az órád milyen jelet ad ki.
Köbzoli lavinát indított Itt volt a válasz részben a régi ugyanilyen topikban. Azért kell relé mert a duda áramát nem bírja el a rádiós óra. Az átalakítandó órában kell megkeresni azt a pontot, ahol a rádiót bekapcsolja (tápfeszt ad a rádiónak ? hány volt) az talán elég erős, hogy egy kis relét működtessen. A duda adataiból, áramfelvételéből és az óra által kiadott kapcsoló feszültségből meghatározható, hogy milyen relé kell.Bővebben: Link
Szia!
Ez nem rádiós(AM-FM),hanem csak egyszerű "csipogós" óra.A hangszóróhoz megy két szürke vezeték.A videóban 0:20-nál a két pont ahova két drótot forrasztott,ott van a hangszóró két szürke vezetéke.A relé-re a 12 V DC-t,az órából kijövő két vezetéket,és a dudákat forrasztja rá.
Az órában meg kell találni azt a pontot, ahol a kapcsolófeszültség megjelenik. A csipogós órában akkor találod meg könnyen ha saját oszcillátorral rendelkező csipogó van benne. Tehát a lábain csak egy kapcsoló jel van, amivel egy relét vagy egy kapcsoló tranzisztort működtethetsz. Legalább a szaggatást nem neked kell megoldanod, mert a csipogóra érkező kapcsolójel már szaggatott. Ha te akarod megszaggatni, akkor egy index relét is hozz a bontóból a duda mellé. Ha csak hangfrekvenciás kimenet van az órán a hangszóróhoz, akkor azt nehezebb átalakítani kapcsolójellé. A duda biztos, hogy több ampert is felvesz, amikor szól ahhoz mérten kell a relét megválasztani, itt a HEstore-ban is van jópár fajta. A lényeg az, hogy a relé tekercsének áramfelvétele ne legyen túl nagy (vannak olyanok is, amik igen kis áramra már kapcsolnak).
A kapcsolófeszültség mit takar(sejtem,csak nem biztos hogy jót)és hogyan lehet megmérni?A hangfrekvenciás kimenetből kapcsolójelet hogyan lehet csinálni??És hogyan lehet megtudni hogy milyen a jel?Szóval "kisáramra" kapcsoló relét keressek?
Üdv!
Még egy kérdés:Most akkor a járműkürthöz AC,vagy DC tápot nézzek?
DC tápot, de előbb a dudát kell megnézni aksiról, hogy mennyi az áramfelvétele mert a tápegységet ahhoz tudod kiválasztani. A videón nem igazi autóduda van csak valami dizájnos kürtöcske... (bocs, megnéztem tényleg van ilyen kürt is )
A kapcsolójelet úgy tudod megmérni mint a videón, multiméterrel rámérsz a csipogó lábára. Ha kiveszed a csipogót ugyanazzal a feszültséggel megtáplálva szólni kell neki, ha nem szól, akkor nincs benne oscillátor) . Ha csak hangszóró kimenet van, vagy egy egyszerű lapos kerámia a hangkeltője van csak az órának akkor inkább keress egy másik órát, nem éri meg kínlódni az átalakítással.
És a relé tekercsére kell egy dióda is , hogy nehogy a kikapcsoláskor visszafelé tönkretegye az órát, nem árthat egy kapcsoló tranzisztor sem Bővebben: Link
Ok!Köszönöm,ez nagyon nagy segítség volt!
Szia!
A család(nagyjából) beleegyezett,egy feltétellel:amikor itthon vannak be nem merjem kapcsolni,mert akkor tényleg repülök vele... Még egy kérdés:A szükségesnél kicsit hangosabb a kürt,ellenálással(kikísérletezem az értéket) lejjebb tudnám vinni a hangerőt?
No meg pár W-ossal, mert a negyed W-os szétég.
Bocsi,csak ez a cím jutott eszembe..
Szia, csinidani! Megkérdezhetem, hogy mennyi idős vagy, és van-e elektromos végzettséged, vagy tapasztalatod? Üdv.: Yoe
Szia!
13 éves vagyok,jelenleg ezt a projektet szánom az első igazi(kisebbek már voltak)projektemnek.Elektromos végzettségem nincs,de mindenképpen elektrotechnikai középiskolába szeretnék kerülni.Tapasztalatom az már úgy ahogy van,főleg a feltöltött kondikkal,vizes kézzel villanypásztorfogásban,stb. Komoly elektronikai tapasztalatom nincs,de azért 2 év alatt már gyűjtöttem egy keveset. Üdv!
Javaslom, hogy előbb egy izzó elemre kapcsolásával foglalkozz . Aztán jöhet a váltakozóáram és az egyenáram közti különbség felfedezése, majd a többi .... (nem részletezem) . Sőt, iratkozz be egy rádiótechnikai szakkörbe vagy rádióamatőr klubba. Amíg nincsenek meg az alapok......hmmm..., addig.... . Amúgy sok sikert.
Ha csak a kürtös ébresztés fontos ,akkor vegyél egy mechanikus ébresztős órát ,ezzel minden gond nélkül meg tudod csinálni az áramkörödet.
1 A 12V táp óra érintő jelfogó tekercs az egyik áramköröd.(a jelfogó tekercse =izzólámpa, Tápegység =elem, óra kapcsolója =kapcsoló 2 A 12V táp jelfogó érintő,duda a másik áramköröd (12 V táp= elem,Jelfogó érintő =kapcsoló ,duda =lámpa) Ha ez így működik ,akkor esetleg jöhet a digitális órás verzió,bár ehhez már nem árt ismerni a tranzisztort ,mint kapcsolót. A kürt halkításról az a véleményem, hogy szinte csak 2 hangerő létezik ,a nulla ,és a mechanikusan beállított max. (kisebb áramról nem igazán szeret elindulni ,ha elindult, akkor viszont szól rendesen) |
Bejelentkezés
Hirdetés |