Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
A villogás a lila fénnyle gerjedéses oszcillációt feltételez. Azért villog, mert a végcső pulzál és löketekben nagy áramokat vesz fel. Ez még lehet kapcsolástechnikai/kivitelezési gond is. A "lézersugarak" már nagyobb talány. Ez jelentheti a cső végét is, de lehet, hogy a helytelen hasznlat és magas anódfeszültség miatt áthúz az elektródaszerkezet. Az anódlemeze nem izzik fel?
A csövek vadi újak talán 20-30 órát mentek. Egy gitárerősítőben volt használva, kölcsönadtam egy ismerősnek és így hozták vissza. Eleinte csak az egyik csővel volt gond, később a másikkal is. Amúgy egy SE erősítőben próbáltam a csöveket, amiben mikor vettem őket is kipróbáltam és gond nélkül ment. Az anód izzását nem figyeltem meg, nem is mertem bent hagyni a csöveket pár másodpercnél tovább.
Anód feszültség is csak 300V. Az elektroncso.hu oldalon van egy cikk amiben ezt írják "egyben gátolja a cső esetleges túlvezérlését (ilyenkor a cső "bepárásodik, elgázosodik, rácsemisszió léphet fel", és a hatalmas anódáram hatására az anód gyönyörű kékes-lilás fényben pompázik, fogjuk rá igen csak gyönyörű látvány, de a csőnek bizonyos értelemben annyi. Ilyenkor a katód túlhevül és párologni kezd róla a katódbevonat, ami rárakódik a vezérlőrácsra, így megbénítva a cső vezérlését. Segíteni esetleg azzal lehet, hogy a cső rácsára 0-tól 100V-ig szabályozható pozitív feszültséget csatlakoztatunk. A katód természetesen negatív potenciálon van, viszont az anód bekötetlen marad. A rácson a feszültséget addig növeljük, míg a cső zöldes fényt produkál. Most egészen addig növeljük a rácsfeszültséget, míg a zöldes fény meg nem szűnik. Ha sikerrel jártunk, akkor a csőnek normálisan kell dolgoznia a továbbiakban). " Azon gondolkozom, hogy vajon az én esetemben is ez lehet?
Erre nem tudok válaszolni. A villámlás lehet ám természetes dolog is új csőnél, nekem 807-es csinálta ezt (igaz, 900V-nál). De csak első indításra. Beraktuk Gábornál a NOS csöveket az AV760-asába és az egyik villámlott, miközben a hangszóró pattogott. Ez előfordult kb. 3x, utána már nem. Arra fogtuk, hogy most tisztult ki a gyártási kosz...
A lila köd előfordult néhány esetben. Az egyik (kifejezetten használtan, tesztelésre vett) 807-es kimondottan világít az erősítőben. Sötétben gyönyörű látvány, az erősítő működése közben a kivezérlésre (áramra) reagálva pulzál. A GU50 SE-ben is ha az ember gondosabban benéz az anód lyukain, látható, hogy belül lilás köd uralkodik. Én még emiatt nem írnám le a csövet. A villámlás lesz a nagyobb gond, a köd inkább tünet. Majd valaki tapasztalt megmondja, mi lehet a helyzet.
A lila fény természetes, különösen sugártetródáknál.
1. Melyik/ milyen gyártású 5881? Ha orosz, akkor az a 6P3SZ-E, vagy tovább fejlesztett változata, semmi köze az az EREDETI 5881-hez. (most írom le kb. 20-ad szor) 2. DE nagyon jó cső, hiába kicsi a megadott 250V-os max anódfesz (egy régi orosz harci repülőben), 400-al simán elmegy sokáig, keress rá a neten. 3. Ha pulzál a fény, akkor vagy gerjedés, vagy hibás cső. ((ugyanazokat a csövet kaptad vissza?)) 4. Ha a zene ütemére villog, akkor más a probléma. Idézet: „Egy gitárerősítőben volt használva” Nos, akkor érthető. 3-mas pont. Túl lett hajtva.
A lila fény a zene ütemében "villogni" is bog, a mély hangoknál elhalványodik.. És nem csak ezekkel van így, hanem az új GU50-esekkel.
Badarság, hogy túl lett hajtva, a gitárerősítőkben is rendes munkapontba állítják őket. A nem folyamatos terhelés miatt ilyen gond nem jelentkezhet. Bár 6P3Sz-nél a cső élete végéig megmarad a lila (?inkább kék) fény.. Pulzáló fénnyel még nem találkoztam, de abban igazad lehet, ha azt nézem, hogy a zene ütemében villoghat, hát igen, gerjedésnél pulzálhat...
Idézet: „ Elméletileg a segédrács feszültségeét ki lehetne nyerni az osztólánc 300V körüli részéről is, de a gyakorlatban egy trimmerrel és FETel megoldott kis stabilizátor van bekötve, amivel folytonosan lehet állítani a feszültséget 0 és 400V között.” Ez még elméletben sem működőképes. A 220k osztó 1,4 mA árama nem terhelhető a segédrács áramokkal. Nagyon elvinné az alsó kondenzátor feszültségét. Az osztó ellenállásait viszont nem árt alaposan túlméretezni, mert a szakadásuk a vele párhuzamosra kötött kondira húzza a feszültséget.
Sziasztok!
Van egy AEG AE 110-es erősítőm. Abban szeretnék segítséget kérni,hogy mit, és melyik ponton mérjek? A jelenség:az erősítő szól bekapcsolás után,de pár perc múlva elkezd torzítani,és az egyik cső izzani kezd. A kondikat már mindet kicseréltem. Bővebben: Link Jelszó:elektroncso.hu
Szia Anubis!
Ahogy a Cirokl Laci írta, az Ő munkája inspirált, és persze az a rengeteg pozitív vélemény amit a vakteszten írtak róla. Én SM85B -re tekert kimenő trafót használok, amit a CIROKL-tól vásároltam. Ezen felül már építettem csöveből egy EL84SE-t is. De nekem az egy kicsit kevés teljesítményű, bár minimális költségből kivitelezhető.
Ez pedig az EL84SE-m!
A fólia még rajta van az egyik trafótakarón (még az tezstelés közben készült a fotó)!
A tavalyi AAET-en beszéltem Lacival és nekem kifejezetten javasolta ezt a kis barátságos hangú viszonylag egyszerű végfokot. A teljesítménye pedig elégséges számomra. Bár az én végfokomban M85B kimenőtrafó lesz 15cm2 mag keresztmetszettel. Mayky kolléga keze munkáját dícséri majd aki hallgatja. Én ezért választottam ezt.
Cserélj csövet, elég valószínű annak hibája.
Az csak 13 cm2 Ugye az SM85B olyan 12.x cm2 de azon rendesen lötyög az M85B cséve. Az M maggal meg rendesen tele lehet tömni a csévét.
Tudom hogy te 13-nak mondod de a csévetest keresztmetszete 3cmX5cm=15cm2
Egyébként mindegy mert ezen nem veszünk össze. Az a fő ahogyan szólni fog, a többi nem érdekel.
2,97x4,65=13,8105 M csévék és ugye a vas nem tölti ki teljesen a csévét. De valóban ez nem igazán számít, mert egy 8 W-os erősítőnek elég lenne akár egy 7 cm2 vas is.
Igazad van, nagyon precíz vagy, itt már bizony a tizedek és századok is számítanak.
Így van bőven elég a kisebbik vas is nálam először az SM85 -ök voltak aztán lecseréltem 74 -re és az is bőven sok neki .
Eredeti TAD5881-es csövek, párban vettem őket. Van 6P3S illetve 6P3S-E csövem is, azokkal haszálom az erősítőt, nem arról a halvány kék fényről van szó. Próbáltam képek készíteni a jelenségről, de egyiken sem látszik igazán, és a kimenő trafó is felmelegedett közben szóval abbahagytam azonnal, ebből következtetek arra, hogy elég sok áramot vesz fel az anód.
Amúgy nem villog a zene ütemére, hanem amint bekapcsolom, még fel sem fűt máris elkezdi, néha megáll, és csak az anódon belül világít lilán, majd egyre erősebben világít, majd egyre gyorsabban kezd villogni, majd újrakezdi.
Sziasztok !
Nagyon szépen köszönöm a tegnapi tippeket ! Megoldódott a dolog , sajna az egyik 6n8s cserére érett .. Gábor
Én szinte biztos vagyok benne, hogy meg meg szaladnak a csövek. Amikor itt rosszul raktuk össze a 807-est, akkor produkálta ezt, a hangszóróban hallható oszcilláció mellett. Milyen jellegű a kapcsolásod? Fix előfeszültséges vagy katódellenállásos? Mérned kéne egy átfolyó áramot felmelegedés közben, akár csak úgy, hogy egy-egy cső van benne. Ha fix előfeszültséget alkalmazol, akkor esetleg eltekerheted azt a legnegatívabb állásba, hátha ott stabilizálódik. Feltételezem, ha eddig jó volt benne, akkor nem a kapcsolással lesz a gond, hanem tényleg a csövekkel történt valami. Ha nagyon KO egy cső, akkor "elrepül" és nem lehet megfogni az áramát. Ilyennel már találkoztam. A lilás fény változása szinte bizonyos, hogy az átfolyó áramerőséggel függ össze. Ha van rá leehtőséged, akkor rakjál össze egy alap kapcsolást és abban is megmérheted a csövet.
A terhelhetőségre nem is gondoltam. Az ellenállások most 2W-osak. Szerinted jobb lenne, ha ilyen porcelán 5W-osak lennének benne?
Szia mindenki.Szeretném megkérdezni,milyen alkatrész .
Köszönöm szépen.
Rendben, már nem vagyok otthon, de hétvégén rápróbálok, köszönöm a segítséget. Amúgy katód ellenállást alkalmazok, de majd megpróbálok egy rácselőfeszültséges megoldást, és méregetek. Kimenő trafó kell a rendszerbe ilyenkor, vagy meg lehet próbálni nélküle is?
Rá van írva. BEAG gyártmányú Transzformátor Bemeneti, dupla kivitelű 2, (sztereó), 08 verzió.
Kis értékű ellenállásokra rákapcsolható feszültséget egyértelműen a teljesítménye határolja (U=gyök RXP). Nagyobb értékű ellenállásoknál már igen nagy feszültséget is lehetne rákapcsolni, de azt nem feltétlenül bírja el, és nem a teljesítményt léped túl (Pl. 1M Ohm 0,5W : elviekben 707V-ot lehetne rákötni, rá mernéd egy 4-5 mm méretű ellenállásra?) A 2W-os azért már jóval méretesebb (vagy 3 db 56k 2W, mert - ugye - abból meg van elég!!! )
Ha a cső akkor is produkálja ezt a jelenséget amikor még fel sem fűtött, akkor nagy valószínűséggel gázos lett a csöved. Nekem egy 6n13s ugyan ezt csinálta, azóta csak glimmlámpának használom.
Ilyen jelenséget produkál?
Imi65!
Köszönöm segítségedet,valóban az egyik cső cseréje megoldotta a gondot!
A GU81 PP-ben én a graetzet 8 db BY2000-esből (2kV 3A) raktam össze, így a híd terhelhetősége 8kV. Ezen a 8 diódán 1-1 220k 5W-os ellenállás van párhuzamban, ami a feszültségosztó szerepét látja el, így egy dióda- ellenállás párra 875V jut, amit az a tapasztalatok szerint elvisel. De hát 3500V-nál már nem rakhat oda az ember akármit
Bár gondolkozom, hogy több tagosra bővítem az egyenirányítót biztonsági okokból. A fő egyenirányító az úgyis a graetzbe kapcsolt 4 db 5Q105 higanygőz cső, de tesztüzem miatt került bele a félvezetős egyen, és stabilak bizonyult.
Igen hasonló jelenség, fel fel villan, és még amit észrevettem, hogy nem olyan erős a fűtőszál fénye mint amilyen az eredeti fénye volt.
Ilyet még nem láttam. Egy két szikra oké, de ez biztosan nem rendeltetés szerű. A fűtőszál fényéből lehet következtetni, hogy gázos lett.
Köszi! Így képzeltem el. Egyszerűbb lenne egy db kondival így viszont sokkal olcsóbb lesz. A Te esetedben nem is lehetne kivitelezni egy darabbal.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |