Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3 fázisú motor irányváltása
A kérdés a következő
Adott egy 3 fázisú villanymotor aminek a forgásirányát szeretném megváltoztatni 2 db mágneskapcsoló segítségével .Az elvem a következő lenne ..Lenne 2 db zöld indító nyomógombom és 1 db piros leállító nyomógombom.Azt tudom hogy a forgásirány megváltoztatásához fel kell cserélni bármely 2 fázist... Hogy lehet ezt a rendszert úgy bekötni hogy ne "akadjon " össze a két irányrendszer. Tehát ha elindítom a gépet (egyik zöld gomb) akkor a mágneskapcsoló behúz és elkezd forogni a motor mondjuk "A" irányba.Majd piros nyomógomb és leáll...majd másik zöld indítógomb és elindul "B" irányba.ez eddig ok.DE mi van akkor ha mondjuk "A" irányba megy a masina és véletlenül megnyomom a "B" irány indítógombját? Tehát hogy tudom azt megoldani hogy ha jár a gép "A" irányba akkor a "B" irány indítógombjára ne reagáljon csak ha kikapcsoltam a piros leállítógombbal.Azaz a két db mágneskapcsoló egyszerre semmiképp se tudjon működni.
Szia
A mágneskapcsolón vannak záró és nyitó érintkezők azokat felhasználva kell bekötni a nyomógombokat. Pl. az "A" irány nyomógomb a "B" irány mágneskapcsoló segédérintkezőjét használja és fordítva.
Probáltam valami rajzot eszközölni.
Szia! Ezt úgy híják, hogy keresztbereteszelés. Az "A" mágneskapcsolóm tekercséhez kötött vezetéket a "B" kapcsoló egyik NYITÓ!!! segédérintkezőjén keresztül kötöd, "B" tekercset, pedig az "A" egyik NYITÓján!!! keresztül. Egyébként a zöld szokott záró-, a piros a nyitóérintkező. Mellesleg lehet a nyomógombokat mechanikusan is reteszelni, de akkor 2-2 záró-nyitó érintkező kell és nincsen felhasználva a mágneskapcsolók segédérintkezői, persze ilyenkor is kell az öntartást alkalmazni. Villamosipari suliba jársz? Üdv.: Yoe
Szia! Ezzel a rajzzal egy probléma van: nem fog működni, hacsak nem nyomod folyamatosan valamelyik be gombot. Üdv.: Yoe
Üdv.
Kérdésem: fontos, hogy nyomogombbal oldd meg a feladatot? Ha nem, akkor létezik irányválto kapcsolo, 3 állásu, középen nulla. ezzel ha keresztreteszeled a mágnesapcsolokat, akkor meg van oldva a kérdés. Söt, létezik 3 fázisu irányválto kapcsolo is.
Küldtem e-mail-ben egy teljes rajzot, amin rajta van a fő-, és mellékáramkör is.
Szia! Nem értekeztem vele, egy 50kB-os könyvlapot küldtem Neki.
Ajajj! A hozzászólás módosítása elveszett, pedig írtam Neked vagy 5 sort, csak a képet küldte el.
Szia
Igen tudom, de a kérdésre válaszolva probáltam válaszolni. Idézet: „Hogy lehet ezt a rendszert úgy bekötni hogy ne "akadjon " össze a két irányrendszer.”
Persze, persze! Sajnos a kérdező még mindig nem jelentkezik, pedig kapott pár segítséget.
Helló!
Itt van a vezérlés és az erősáramhoz a kapcsolási rajz. Használd egészséggel.
Frekvenciaváltón nem gondolkodtál el? 15-25ezerért lehet venni használtan, attól függ persze mekkora teljesítményre kell. Lehet, hogy mágneskapcsolókkal is többre jön ki. Ott nyugodtan lehet nyomkodni az irányváltót, szépen a beállított karakterisztika mentén lelassítja, és indítja a másik irányba, védelem is van benne, fordulatszámot is lehet állítani, ha kell.
Köszönöm szépen a gyors választ )
köszönöm a rajzot ,annyit még hagy kérdezzek ,hogy a rajzon lévő betük számok konkrétan mit jelentenek,mert sajna nem vagyok jártas "áram" terén
Nem gondolkodtam ilyenen ,öszintén nem is tudom mi az.....bár mostmár nagyjábol értem az alapján amit leírtál...egy ilyen szerkentyű viszont nagyon bonyolult lehet...Én az egyszerü dolgokat szeretem ,minél egyszerübben van valami megoldva annál kevésbé romolhat el...
Nem nem járok villamossági suliba csak itthon barkácsolgatok...
Az első probléma az, hogy nem vagy szakember. Enélkül még véletlenül se barkácsolgass. ÉLETVESZÉLYES, az életedbe is kerülhet, az ilyet mindenképpen bízd szakemberre!! A 400 volt nem játék.
Azért leírom Neked, hogy mi, mit jelent. Baloldalon látod a főáramkört, jobboldalon a vezérlést, vagy mellékáramkört. A számok rajzban itt a sorkapocs sorszámát jelentik, a rajz alatt az áramút számát. R, S, T (manapság L1, L2, L3-nak hívják), N-nulla, F-védőföldelés (PE), az F1 olvadóbiztosítót jelent, ami a zárlatvédelem, az F2 pedig a hőkioldó, ez védi a motort a túlterhelés ellen. A K1-K2 a két mágneskapcsoló záró főérintkezői. A második ábrán az F3 a vezérlés védelme, működésben nincs különbség az F1-gyel szemben, csak értékben. Itt az F2 a főben lévő hőkioldó nyitó-segédje SK a ki gomb nyitója, SE SH az előre és hátra gomb zárója. K1,K2 a mágneskapcsolók záró-segédérintkezői. A 10-es és 9-es pontoknál ugyanezek nyitó-segédérintkezői, a téglalapok ezek tekercseit jelölik. Remélem érthető voltam.
Egyáltalán nem bonyolult, bekötöd a bemenetére az 1 vagy 3 fázist, rá a földelést, a kimenetére a motort, és ennyi. Én pl. egy omront vettem, van hozzá rendes leírás, egy LED kijelzőn, gombokkal be lehet állítani az értékeket. Vannak digitális bemenetei, tehát a gombokhoz csak 24V-ot kell vinni. Vannak olyan eladók is, akik kérésre felprogramozzák, hogy azt csinálja amit szeretnél.
A legjobb benne az, hogy más frekvenciával is tudja járatni a motort mint 50Hz, vagyis lassítani, gyorsítani lehet kedvedre. Illetve 1,5-2kW alatt vannak olyanok is amiket lehet egy fázisról táplálni, és meghajtja a 3 fázisú motort. De ha ennyire nem értesz hozzá, jobban jársz, ha megcsináltatod hozzáértővel..
Ugye tudni kellene, hogy konkrétan mit szeretne a kolléga.
Szia !
Én sima irányváltós kapcsolóval oldottam meg egy faesztergánál,azóta sem volt vele gond. És a meghibásodási lehetőség is sokkal kisebb és nem fogyaszt plusz energiát.
Csak ne felejtsd el, hogy forgógépeknél a feszkimaradás utáni automatikus visszaindulást meg kell akadályozni. Ezt egy mechanikus kapcsoló nem tudja! Ha esetleg elmegy a villany és elfelejted kikapcsolni, akkor legközelebb feltekerhet, ha visszajön a villany!
Szerintem a meghibásodás lehetőségét el kell vetni, mivel manapság 1-2-10-30- 1000 évig simán működnek ezek a készülékek, szóval sokáig, még ipari területen is. Időnként vannak azért problémák.
A másik (ez most nem Neked szól, csak előjött belőlem), hogy mélységesen utálok fórumokhoz hozzászólni, mivel több lehetőség van: a fórumozó nem kapja meg válaszát, pár hozzászólás után elkanyarodik a téma (pl. most is) más irányba, elkezd mindenki, mindenkit szidni, felülbírálni, okoskodni... stb. Üdv. Yoe
Idézet: Akkor miért teszed? Mazohista vagy? „mélységesen utálok fórumokhoz hozzászólni,”
Szia !
"pár hozzászólás után elkanyarodik a téma (pl. most is) más irányba, elkezd mindenki, mindenkit szidni, felülbírálni, okoskodni... stb. Üdv. Yoe" A hozzászólásod második feléhez azt tudnám hozzáfűzni, hogy teljesen igazad van elég gyakran elmegy a téma más irányba.
Szia, én nemrég csináltam ilyet, ki kell egészíteni egy nyomgombbal ami az öntartást megszünteti, segédérintkezők kellenek a mágneskapcsolóra 2-2 NO és NC, 2 mágneskapcsoló, a piros gombot a végállás kapcsoló helyére be lehet tenni.
Nem nagy dolog, ez nekem így jól működött. Ebben benne van a tíltás is, hogy nehogy ráindítsda másik irányt!
Hali bocsi hogy belepofátlankodok a dolgotokba, fölös olyan nyomógombot alkalmazni aminek záró, bontó érintkrzője is van, mivel szinte minden kontaktornak van legalább 1 nc, és 1 no érintkezője célszerű azt használni keresztreteszelésnek, láttam itt több rajzot is ahol így van megoldva majdnem tökéletesen. Viszont a rajzokat nézve számomra felmerült 2 probléma is.
Az egyik, gondolom megvárjátok míg leáll a motor, és csak utána indítjátok másik irányba? Vagy pedig egyenáramú motorfékezést használtok? 2 Motorvédőt alkalmaztok e? mert azok 1 rajzon sem szerepelnek, és gondolom ti is tisztában vagytok vele hogy enélkül a motorunk nincs biztonságban. Még egyszer elnézést a pofátlanságomért.
Kedes Damien666.
Remélem nem veszed kötekedésnek amit irok. De. Ha nyomogombos keresztreteszelést is alkalmazol akkor egy esetleges segédérintkezö beragadásbol adodo összekapcsolást ki lehet védeni. Tudom nem gyakori, de elöfordulhat. Véleményem szerint motorvédö egy is elég, és valoszinü hogy mindenki tisztában van a szükségességével, csak nem ez volt az alapkérdés. Mint ahogy a leállás megvárása, fékezése dolog sem. Elnézést, ha megsértettelek az irásommal.
Hali.Van egy centirozó gépem.Eltört a kapcsolója.Ez a kapcsoló űzembe helyezi a gépet,és a motor fék is ezzel a kapcsolóval működik.Nincsen meg a tipusa a kapcsolónak.Milyen számu lehet ez a kapcsoló?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |