Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Én ugyan beleszólni nem akarok, de régebben én is alkohollal mostam le a paneljaimat vasalás előtt, de azok nekem sem sikerültek! Mióta víz-karcmentes súroló-esetleg 1000-es csiszolópapír-papírtörlő-szárítás-vasalás azóta minden panel sikerül.Nem állítom, hogy ez a módszer a tuti, de nálam bevált!
Az alkoholban nem lehet a hiba, ezt a módszert használom én is minden nyákom előtt, és az utóbbi időben hiba nélkül. Kevés 97%-os alkohollal áttörölni a panelt közvetlenül vasalás előtt, és ahogy elillant az alkohol lehet is rátenni a papírt és vasalni.
Jó jó, de az alkohol csak a zsírt szedi le a panelról! Az oxidációtól nem szabadítja meg.
Én nem vasaláshoz hanem fóliázáshoz folyó víz alatt 2000-es vízpapírral csiszolok. Nem karcos a felület, mert folyamatos öblítés alatt van. Fényes lesz, mint a tükör. Azt azért tudni kell, hogy minél karcosabb annál inkább nem tapad rá semmi, mert csökken az egybefüggő sík felület nagysága. Próbálj üveglapra vagy reszelőre ragasztani. Nem mindegy.
Én épp az előbb vasaltam fel 1 nyákot, és 1 kcisit újítottam. Gondolom aki vasal előbb a panel egyik felét, majd a másik felét vasalja váltogatva. Az újjítás annyi volt, hogy miután befejeztem a fél nyák vasalását, utánna kcisit erősebben megdörzsöltem zsepivel. A másik oldalnál is ugyan így. Előbb vasatam, aztán jól átdörzsöltem zsepivel. Hibátlan lett, a legvékonyabb vezetősáv is. A nyák mérete 26 x 5cm volt.
Nem mondtam hogy nem csiszolok előtte, a zsírtalanításról volt szó. Előtte én 600 as csiszolópapírral csiszolom meg szintúgy folyóvíz alatt, majd megtörlöm, és utána alkohollal letörlöm, így 100%-osan tiszta.
Idézet tőled:
"Régebben (15-20 éve) a P20 flakonon megtalálható volt a recept, előhívó is, marató is." Nos, a napokban lapozgattam egy réges-régi szakkönyvet, és meglepetésemre a lapjai között találtam rá a mellékelt leírásra. Akkoriban úgy emlékszem nem volt kapható Magyarországon a P20, a leírás nem tudom kitől származott. Tussal rajzoltam a nyákot, és csak álmodoztam a leírásban szereplő "csodaszerről". Ez lassan nem 15-20, hanem legalább 30 éve történt. Én nem P20-at használok, ezért nem tudom milyen leírást adnak most hozzá, de gondolom nem ilyen részleteset. Ezért a leírást beszkenneltem, ezúttal közreadom. Igaz, német nyelven íródott, de a használatára vonatkozó leírás nagyon részletes, és sok hasznos infót tartalmaz. Remélem valakinek segítettem vele. Üdv.
Nem egyszerűbb a vegyszerboltban nátriumhidroxidot venni?
Egy dobozzal csak 900 forintba kerül ... és egy kis falunak ezer évig elég! Vegyszerbolt - Budapest, VIII. József krt. 69.
Én a H2O2-t teljes ipari töménységében használom
- de egy-két csepp bőven elég a sósav (kb. 10%-os) maratóoldat aktiválásához. A H2O2-t egyébként jól záródó sötét (barna) üvegben illik tárolni, mert fény hatására szeret elbomlani. ... és akkor tényleg ajajj!
Valamikor én is vettem P20-at.
Nem volt olcsó mulatság, aztán voltak vele bajok - a végén már ki sem akart jönni a flakkonból, stb. Az Üllői úti Kontha elektronikai alkatrészboltban már lehet készen kapni méretre szabott és P20-szal belakkozott (fényérzékenyített) nyáklapot. Csak rá kell fotózni a tervet és utána mehet a többi mutatvány. Valóban 7%-os NaOH oldattal kell előhívni a "képet" (1 liter vizben 7 g NaOH.) (Ha jól zárható üvegben tároljuk és nem kap levegőt, akkor nem karbonátosodik el a levegő CO2-jától, így a bekevert előhívó sokáig használható)
Alkohol helyett nem lenne jobb az aceton? Jobban zsírtalanít és hamarabb szárad.
Na persze ilyenkor nem ám az asszony körömlakk-lemosójára gondolok, mert abban is van némi aceton - nyomokban a sok más * között, köztük olyan zsírosító anyagok is, amelyek azt a panelhoz nem jóvá teszik. A körömlakk-lemosóba ugyanis gyárilag mindig tesznek bele ilyeneket, hogy ne szárítsa ki a bőrt. Ezzel azonban nagyon hazavágják azt az "acetont", mint acetont. AZ TEHÁT EGYÁLTALÁN NEM JÓ!
Nem mindenki lakik Budapesten, hogy el tudjon menni a vegyszerboltba, de ha tudsz mondani Miskolcon az Azurhoz hasonló vegyszerboltot akkor ... . Egyébként a felsorolt anyagok tökéletesen használhatóak és a kisebb településeken is beszerezhetőek. Magam is SziTi-t használtam P20-hoz, most meg a dry fólia eltávolításához, a dry előhívásához meg festékboltban vásároltam mosószódát.
Bari
Vasalás előtt marasd elő a panelt. Nagyon nagy csodára képes. Tehát tisztítás után azonnal egy híg marató oldatba, majd ha egybefüggő oxidréteg kialakult, akkor öblítés, szárazra törlés és mehet nyomban a vasalás. Nálam anno ez 100% sikert hozott mindig.
Előre is bocsánatot kérek. Nem bactatni akarlak, de az elmúlt 30 év alatt senkinek sem tűnt fel az a hiba amit a gyári használati utasításban ejtettek, s azóta szinte mindenki ezt ismétli. 1 liter vízbe 7 gramm NaOH az nem 7% hanem 7 ezrelék!
Én nem kerítek ilyen nagy feneket neki. Azt a vékony rézréteget szeretném megóvni a tovább vékonyodástól.
Egyszerűen meleg vízzel leöblítem, majd csurgatok rá egy kevés ZIF súrolószert. Ezt a közönséges mosogatószivacs hátlapján lévő dörzsivel csiszatolom, míg tükörfényes lesz. Majd a szivacs puha részével, a benne lévő habbal áttörlöm. Leöblítés után papír törlővel szárazra törlöm. Ezután mehet rá a vasalás. Annyira rátapad a festék, hogy fémszivaccsal nem lehet tisztességesen ledörzsölni. Nitró hígítóval szoktam lemosni. A végére mehet az SK10 forrasztó lakk.
Mint tibistor topictárs hozzászólásában, a P20 második lap mellékletében is olvasható az ajánlott marató összetétel: 770ml víz, 30ml hidrogén peroxid. Ez ~26-szoros higítás.
Persze 200ml sósav is kerül bele, de nem vagyok vegyész, ezért nem akarom magyarázni, amihez nem értek. Alapvetően - természetesen - nyák maratáshoz használom Bár a 20 forintost is szép csillogóvá varázsolja...
Én sem használok már P20-at. És pontosan erre a német nyelvű leírásra gondoltam, lehet, volt már 25 éve is, hogy így vettem. Szerintem hasznos információ.
Kapható volt Magyarországon, legalábbis Győrben, Révfaluban, Somogyi Jancsinál volt. Ebből a garázs boltból lett a ma is ismert Somogyi Elektronika, bár a tulaj ma már más.
Vasalós módszernél ki hogy szokott 2 oldalas nyákot csinálni? Gondolok itt a 2 oldal pontos illesztésére.
Na kipróbáltam ezt a hideg zsíroldót és azt kell, hogy mondjam elég meggyőző. Pár mp alatt elő is hívta a nyákot, bár nagyobb levilágítási időnél eléggé fakó, hiányos a rajzolat. Most próbálom ki, hogy mi van ha tovább ázik benne. Lehet ha még hamarabb szedem ki az oldatból, akkor szebb lesz? Most olyan 30 mp elteltével szedtem ki a panelt. Oldatnak 10 rész meleg vizet és 1 rész hideg zsíroldót használtam, levilágításnál meg a jó öreg napocskát hívtam segítségül. Bár már lassan elkerül engem az is.
Két lehetséges megoldás van, régebben mind a kettőt használtam, de kb 1-1,5 éve már fotózok.
Az első megoldás, hogy erős fény előtt összeilleszted a két oldal rajzolatát (135g-os műnyomónál nem volt olyan egyszerű, főleg kis viákkal volt probléma), tasakot képezel belőlük és ebbe helyezed bele a megtisztított nyákot, majd a szokásos módon vasalod/laminálod. A másik megoldás kicsit macerásabb. Első körben csak az egyik oldalt vasalod, a másik oldalt telibe védeni kell én lefújtam sima színtelen akril lakkal. Az első oldal vasalása és kimaratása után készítettem pár illesztő furatot, a lakkozott oldalról lemostam a lakkot, és a furatokhoz illesztve felvasaltam a második oldalt is és a már kimaratott oldalt lakkoztam le. A papír miatt nehéz itt is a furatra illesztés. Sosem sikerült 100%-ban pontosan a 2 oldal rajzolata legtöbbször csak annyi volt a gond, hogy az egyik oldalon nem a forrszem közepén volt a furat, de volt olyan is hogy teljesen elcsúszott, így az adott oldalt újra vasalni kellett, egyrészt e miatt is tértem át a fotózásra Bari
Én most úgy próbálkoztam, hogy előre furtam pozició lyukakat, és ahhoz illesztettem, de sajnos a papír könnyen szakad, nem lesz pontos az illesztés. Próbálkozok 1 kicsit, hátha sikerülni fog, amúgy 200g-os fényes fénymásoló papírt használok, de fény felé tartva sikerülni fog illeszteni szerintem.
Na ilyen ronda lett. A 2 perces levilágítás volt a legszebb, bár azt sem nevezném olyan szépnek. A 14 és 16 perces részeket még pár perccel tovább hagytam az oldatban, hogy megnézzem mi lesz, de most már tudom, hogy egyből ki kell venni az oldatból és lemosni.
A 2 perces részt ti kimaratnátok, vagy még az is nagyon rossz? Meg ha élesben megy a nyák akkor új oldatot csináljak, vagy jó lesz ez is? Ja meg ha elteszem holnapra a már lefújt, megszárított nyákot, akkor igaz annak nem lesz semmi baja? Természetesen le van takarva.
Ha nem is elsőre, de biztos sikerülni fog.
Nekem a 135g-os fényes műnyomó papír vált be, dekorációval foglalkozó boltban vettem A1-es méretben és magam daraboltam kb A4-esre. 100W-os izzó előtt tudtam értelmesen illeszteni a két rajzolatot, az már eléggé átvilágította a papírt. Sok sikert hozzá. Bari
Szerintem hígítani kéne az előhívó oldat töménységét.
Egy kérdés vasalni szoktad , vagy laminálni ?
Vasalóval szoktam, a 'tasakos' módszerrel most szépen sikerült átvasalni
mindenféleképpen 3 vagy 4 pozicionáló furatot készíts lehetőleg egymástól távoli helyeken.
Ha ráhelyezed mindkét oldalra a papírokat , akkor a széleken lefogatod ragasztó szalaggal , első műveletek óvatosan mihelyt látod , hogy aránylag megtapadt a papír utána lehet bátrabban is . Sosem csúszik így el meglátod. A tasakos megoldás is biztos jó , de ott mindig fenn áll a veszélye annak , hogy egymáshoz képest eltudnak a papírok csúszni , mert annyit enged a papír . Vasaló , illetve lamináló meleg hatására meg pláne enged a papír annyit , hogy az pont nem lesz teljesen korrekt.
Meleg vízbe óvatosan adagolsz a töményebb oldatból és amikor beindul a folyamat megállsz, kész a megfelelő keverék. Arra ügyelj, hogy a nyáklemezre ne kerüljön a tömény lötyi. Ezt a beállított oldatot ne öntsd ki sokszor felhasználható, nem baj ha rondán néz ki, működik sokáig..
Eredetileg 1 l vízbe 7 g NaoH kell. Ki kéne találni, hogy az általad használt lúgos anyag milyen töménységű.
Igen! Ez egy jó eljárás. Annyit hozzá, hogy közben kevergetném, hogy gyorsabban elegyedjen a vízzel.
Mondhatnám lehet csinálni provizórikus, merülő fajsúlymérőt, de ha nincs etalon, mit sem ér. |
Bejelentkezés
Hirdetés |