Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   8 / 345
(#) zoz11 válasza mzoltan hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Azt csak halkan jegyzem meg neked hogy az én 1,5 talicskás betonkeverömön ösz visz 350W-os motor van. és megy tökéletessen, nyáron akár egésznap is elmegy gond nélkül.
(#) szamóca válasza waterbear hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Szia waterbear!
Frank Tibor (#103402) csatolmánya alapján, ha az adattábláról leolvasod a motortipust, majd azt beazonosítod ott a megoldás hogy milyen értékű a kondi.
(#) waterbear hozzászólása Szept 15, 2007 /
 
Szamóca, Zoz11!

Köszönöm a segítséget!

Elvileg a 90L-4ND/1450/ 750W / típus áll a legközelebb hozzá, így kondi is 80-100µF lehet. Valamikor ez is relés volt, de azt drágállottam és egy nyomógombbal helyettesítem. Ez megmagyarázza azt, hogy a 14µF-os kondival miért mondta a boltos, hogy gyenge lesz.... de akkor mi a fenének adott 330µF-ost? Lehet sok volt raktáron neki :gun: Ettől már szét akart esni....
A képen van az általam elkövetett régi bekötés, amivel működött, ezek szerint csak a kondit kell a megadott értékre cserélnem. Hiába na, 4 éve bezártam a tv szervizem.... már már kételkedik az ember magában is, még szakmailag is, ha már kihagyott vagy 4 évet...

És Mzolinak is válaszolok: Nagyjából 1:15 - 1:20 áttétellel hajtja a keverőt, így azt gondolon, a másfél talicskának meg kellene keveredni benne.... annyit tudnak kisebb áttátellel az OBI-s keverők is olyan mosogépmotor forma motorokkal (0,56KW) Az állandó üzem is járható lehet egyébként az általad ajánlott értékkel, ha bírja, még az is lehet, hogy ez lesz a megoldás, de most nincs időm kísérletezni, vasárnap betonoznom kell :wow3:

Még egyszer köszönöm a segítségeteket, kellemes hétvégét!


Hibás a rajz! :eek2: A rövidzárat a bal oldalon ne vegyétek figyelembe
(#) zoz11 válasza waterbear hozzászólására (») Szept 15, 2007 /
 
Azért azt a 330µF-os inditó kondit lefényképezhetnéd, én még ekkorával nem találkoztam pedig már egy-két éve csinálom ezeket a dolgokat. ennek a motornak simán el kell vinnie 2talicskás betonkeverőt!!! jó áttétellel.


UI:A betonozáshoz meg jó munkát!
(#) Gab_Bee hozzászólása Szept 17, 2007 /
 
Sziasztok!
Nem éppen 380V motor bekötése, hanem inkább egy hőkioldó teszteléséről lenne szó!
SZóval van egy 3 fázisú 3.7kWattos körfürész motor!
Annak a mágneskapcsolója elé van bekötve egy gyári hőkioldó(sz.tem az áramerősségfelvételt figyeli, és ha túl nagy akkor kapcsol le... de ez csak saját véleményem... ), csak azt nem tudom hogy működik-e még, mert eléggé használtnak tűnik már...(5éves.. igaz sz.tem ez nem befolyásolja )
Szóval a kérdésem az lenne hogy hogyan lehet megnézni hogy működik-e a hőkioldó?

Segítségeteket előre is köszönöm!
Üdv: Gab_Bee
(#) patexati válasza Gab_Bee hozzászólására (») Szept 17, 2007 /
 
Jegyezd meg hol áll és vedd le teljesen minimumra utánna ha terheled a gépet akkor le kell oldani neki mert ha nem akkor vagy nem jól méretezték vagy meghalt!Kel neki lehet,hogy fél óra is attól függ milyen gép és mennyire van terhelve!
(#) Gab_Bee válasza patexati hozzászólására (») Szept 17, 2007 /
 
Háát az áttételezés a duplája.. 1:2 ha jól tom.. mert 2900 at forog a motor a fűrészlap és a gyalu(milve egy tengelyen van ) 6000-et!
Terhelés.. jó 5let.. de mivel? még az akác fát is úgy viszi mint kés a vajat!
(#) potyo válasza Gab_Bee hozzászólására (») Szept 17, 2007 /
 
ezek a hőkioldók fázisonként szokták figyelni az áramerősséget, és ha valamelyik túlmegy, akkor lekapcsolja az egészet. Terheld meg az egyik fázisát mondjuk két vasalóval, az kb. 4kW. Esetleg a vasalókat fektesd valami nagyobb fémlapra, ami elvonja róluk a hőt, hogy ne kapcsoljon le a szabályzójuk (gyalúgépen szokott ilyesmi lenni...)
(#) Gab_Bee válasza potyo hozzászólására (») Szept 17, 2007 /
 
Vasaló csak egy van... De rápróbálok...
(#) M.Jojo hozzászólása Szept 18, 2007 /
 
Jó napot segitséget szeretnék kérni mert nem vagyok egy elektronikai zseni. vettem egy kompresszor amin egy 220/380 as motor van.jelenleg 220 ról működik de én szeretném átkötni 380 voltra . 6 darab csatlakozó van rajta 2 sorban elhelyezve:
felsösorban : z , x, y ,
alsoban : U , v, w jelölésekkel
jelenleg a felső három össze van kötve és az alsó 3 ra mennek a vezetékek.
Ha valaki tudja hogyan kell bekötni 380 volt ra kérem segitsen! előre is köszönöm.
(#) spkkill hozzászólása Szept 18, 2007 /
 
Hello!Szerintem nem lesz az olyan egyszerű.Előszőr is a kompresszoron van 1 nyomáskapcsoló.Annak hány érintkezőpárja van?A motoron kell legyen egy kis táblának vagy ilyesminek annak a képét is elküldhetnéd.Alul mind a három csatlakozóra van vezeték kötve? Én úgy tudom hogy 3 fázisú motort csak speckó kapcsolással lehet 1fázisról üzemeltetni de ilyenkor nagy áramot vesz fel.........Rá van írva hogy 220/380?
(#) czinka válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 18, 2007 /
 
Szia! A háromfázisú motornak valóban 6 kivezetése kell hogy legyen. Ha csillag kapcsolásban akarjuk üzemeltettni akkor valóban mindhárom tekercs egyik végpontját egy közös csomópontban össze kell kötni , mig a másik három végpontra a három fázist kell kötni. Ha forgásirányt akarsz váltani elég bármely két fázist felcserélni és máris a másik irányba fog forogni a motor. De mindezek előt szerintem is a kapocs tábláját kellene megnézni és azon szerepelnie kellene hogy 230-380 Y/háromszög feliratnak ha valóban háromfázisú motorrol van szó!
(#) spkkill válasza czinka hozzászólására (») Szept 18, 2007 /
 
Jól beszélsz.De azt írja hogy a 3 alsó csatlakozásra van kötve a három vezeték. Egy kép nem ártana róla szerintem.
(#) oldman válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 18, 2007 /
 
A motor tekercseinek jelölése:
kezdet - vég
x - u
y - v
z - w
Bekötés: delta kapcsolásban függőleges 3 rövidzár, üzemi feszültség 3x 230V régebben 220V
u v w
| | |
z x y

Csillag kapcsolásban vizszintes rövidzár üzemi feszültség 3x400V régebben 380V
u v w
z-x-y

Ha a motorod 220/380V-os a nálunk használt
230/400V hálózatban csillagba van kötve. Igy jó!!

Megállapodás szerint a táplálás u v w pontokra kötendő de Y kapcsolás egyenértékü z x y táp és u v w összekötve, deltában értelemszerűen mindegy.
Deltában egyszerűen túlterheled és leég! Ha a motor 660/380 V-os akkor kell deltába kötni.
Ez ritka jószág, itt hsználható a Y-delta indítás is.

Természetesen feltételezem hogy magyarországon 3 fázisú hálózatról üzemelteted!
(#) Moderátor hozzászólása Szept 18, 2007
 
Idézet:
„380/220 motor bekötése”
téma ide áthelyezve!
(#) waterbear válasza zoz11 hozzászólására (») Szept 18, 2007 /
 
Szia Zozi!

Vissza vittem a boltosnak a kondit és sűrű elnézést kért, emlékezett rám, mert gy csomó mindent vittem Tőle. Ő sem értette, mert a boltban ugyanilyan tokozásban (fekete bakelit tok, védőkupak a kivezetésnél, csavarozható felfogató kengyel) csak 100uf-os van. Ez valahogy belekeveredett, adott helyette egy 100uf-ost és ezzel vígan megy a betonkeverőm Hozzá kell tenni, hogy melegedett kicsit, de állandó üzembre bekötöttem a 14uf-os kondit és azt hiszem ez lesz a végső megoldás, mert így nagyobb lett kicsivel a fordulatszám is, meg nem is melegszik, csak langyos a motor.
Betonozás megvolt, most takargatom, mert itt napi szinten esik az eső, hogy a fene essen bele
(#) M.Jojo válasza oldman hozzászólására (») Szept 18, 2007 /
 
holnap feltöltök egy képet róla délután
addig is köszi a törödést
(#) M.Jojo válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Igy néz ki a dolog. olyan válszt szeretnék kapni hogy az egyes pontokra mit kell kötni ha a jelenlegi 220v helyett 380v ról szeretném üzemeltetni. A motoron sajnos nincs táblácska

SP_A0374.jpg
    
(#) PCB válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 20, 2007 / 1
 
Szia !

3 fázist kell oda kötnöd.

Üdv!
(#) patexati válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Ez a motor most csillagba van kötve és így a jó!A három fázist oda kell kötni hol most is megy rá a három szál vezeték (u,v,w) mindegy milyen sorrendben!Mielött bekapcsolod a forgásirányról győződj meg úgy,hogy leveszed a kompresszorról nehogy valami összetörjön a helytelen forgásirány miatt Ne feletkezz meg a védőföldelésről sem (zöldsárga vezeték) melyet a motor kölső burkolatára kell kötni olyan helyre hol megfelelő a kontaktus!Találsz szerintem csavart hová megfelelően tudod csatlakoztatni!EZ ELENGETHETETLEN DOLOG!VÉDŐFÖLDELÉS NÉLKÜL NEM SZABAD BEÜZEMELNI MERT ÉLETVESZÉLYES!!
(#) M.Jojo válasza patexati hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
Köszi a segitséget mindenkinek !!!
Akkor eszerint:

az alsó 3 ra kötöm a 3 fázist,
a gép szerkezetére a földelést
a fölső 3 at meg hagyom így összekötve.

És a 0-át hova kell kötni?
(#) oldman válasza M.Jojo hozzászólására (») Szept 20, 2007 /
 
A nullát a háromfázisú rendszerben nem kell bekötni sehova.
a csillagpont (a három összekötött) elvileg 0 potenciálon van ha a terhelés szimmetrikus. Erről egy voltmérővel meggyőződhetsz. A 0 vezető és a csillagpont között elvileg 0V fesz. van. A gyakorlatban mivel a terhelés és a hálózat sohasem teljesen szimmetrikus néhány volt eltérés lehet.

Ui. A mellékelt fotón a harmadik drót tényleg a védővezető? (föld) Ha igen a Mc mastert aki így kötötte le lehet tolni.
(#) mzoltan válasza Korben hozzászólására (») Szept 27, 2007 /
 
hy.Egy kérdésem lenne ennek a freqváltó programozásával.Hogyan tudom beállítani az alsó(min freqit) Hány kohmos potmétert használjak külsö szabályzáshoz(a 4 kohmos kicsit érzékenynek bizonyult)Köszi a segítséget előre is.
(#) Feri válasza mzoltan hozzászólására (») Szept 27, 2007 /
 
Először is add meg a típust
(#) waterbear válasza oldman hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
Hihi, én is azt néztem a fotón, hogy ha az a védőföld..... érdekesen viselkedhet a "fi" relé... vagy már világgá is ment Esetleg rázhatnak a vízcsövek ha vasból vannak....

Kissé morcos vagyok a mocimra, mind a 750Wattjával együtt kevés a betonkeverő meghajtásához.... megáll időnként a lelkem... Már bűvészkedtem mindenfélét, + üzemi kondi 14uf, de elszállt...
Kaptam egy ajánlatot, kb 15 darab ezresért áttekerik három fázisúra és akkor kb 1,2Kw-os lesz.
15 ezerért elgondolkodtató, mert van itthon hozzá anyagom, csak a tudást kéne összeszedni és a télen ráérnék ezt megcsinálni...
Tud valaki ebben tanácsot adni vagy segíteni némi szakirodalommal?
(#) szamóca válasza waterbear hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
Szia waterbear!
Nem egészen értelek, mihez kell a segítség?
Az áttekercseléshez, vagy a háromfázisú beüzemeléshez? Ird meg, és segítek.
Ja még csak annyit, egy régi tekercselő haverom melóhelyén volt egy saroknyi motorkondenzátor.
Ugyanis ők a "szakműhelybe" úgy állapították meg a motorhoz tartozó kondi értékét, hogy ráakasztottak egy ampermérőt a fázisra és elkezdték cserélgetni, a kondikat +2mikro, -2mikro, stb.
Ahol a legkissebb volt az áramfelvétel azt az értéket favorizálták.
Ha a boltos MÁR jó ismerősöd, kérj tőle kondikat, és csúszósaruval, (hogy vissza tud adni rongálás nélkül) te is megpróbálhatod a fenti módszert.
(#) oldman válasza waterbear hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
A 750 W-os motornak el kell vinnie egy betonkeverőt, ilyennel sokat készítettek annak idején vidéken.
Valószínűleg az áttétel kicsi, vagy mixerkocsi méretű a keverőd, esetleg az eredeti motor fordulatszáma kevesebb volt.
Motor tekercselés témában a Villamos forgógépek tekercselése (Műszaki kk. Ipari szakkönyvtár sorozat) vagy a Kis villamos motorok áttekercselése (Műszaki kk) c. könyveket tudom ajánlani.
Én személy szerint nem ajánlanám jó szívvel az egyébként működő motor áttekercselését. Főleg,- ha hiányoznak az anyagok, (Nem csak a drót kell! szigetelő anyag(ok) horonyléc, warnisch cső, impregnáló lakk, bandázs szalag stb.) műszerek (Min. szigetelésvizsgáló!) Szerszámok (Tekercs sablon, tekercselő gép, vezeték igazitó stb.) Külön gond a tekercselés eltávolítása és átméretezése.
Ha nincs más megoldás inkább add el, és vegyél egy háromfázisú új motort. (A 3f motorok általában jóval olcsóbbak mint az 1f azonos teljesítményt és kivitelt feltételezve.)
A betonkeverő önmagában is elég veszélyes, ezt nem tetézném egy nem teljesen biztonságos motorral.
(#) waterbear válasza szamóca hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
Szia Szamóca!

Az áttekercseléshez, méretezéshez, számításhoz kellene a segítség.
Igazából valami interneten elérhető szakmai könyv lenne az igazi.
A 100uf-os kondi jó, de csak indításhoz kell ennél a fajta motornál, a segédfázis tekercs kis ellenállása miatt nem rakható rá üzemi kondi, mert terhelés alatt tönkre teszi a kondikat.

Szia Oldman!
Sajna az én kedvenc motorom ezt nem tudja, hogy a többi tesó vígan viszi a keverőket...
Messze van még ez a keverő a mixerkocsi mérettől, nagyjából két talicskányi a tartalma, ha tele van.

Amit kiderítettem a motorról, az az, hogy anno ez egy "bajai" típusú szivattyú motorja volt, a szivattyú tönkrement, maradt a motor.
Sikerült ebből összehasonlításképpen még egy ugyanilyen üzemképes példányhoz hozzájutnom, meg még egyhez, ami be van állva, csapágyas.
OZM90L-es típusú mind a három.
Így a beállt motort szeretném áttekercselni, sajnálnám szétszedni a mostanit, mert szépen fel lett újítva.

Azt hiszem, az áttétellel nem nagyon van baj, a motoron lévő ékszíjtátcsa kb 8cm átmérőjű, a fogaskerket egy az egyben hajtó tárcsa átmérője meg kb 40-50cm-es, a fogaskerék meg a puttony kerületén lévő fogaskoszorút hajtja meg.
A puttony tengelye anno műanyaggal volt csapágyazva, ezt kicseréltem bronzra és tettem még bele zsírzógombot is, na meg zsírt is bőven, így azt gondolom, nem itt lehet a hiba.
Viszont érdekesek a mérési eredményeim...
Az összehasonlításképpen kapott üzemképes motor és a beállt motor ellenállás értékei azonosak, segédfázis tekercs 3ohm, üzemi tekercs 13ohm, míg az én motoromnál ezek: 3.5ohm, és nem tudom mitől függ, de van hogy 13,5 ohm vagy 17,5 ohm az üzemi tekercs. 3 különböző műszerrel is megmértem már.
A fordulatszámmal is lehet gond, mert az öszehasonlításképpen kapott motor fordulatszáma szemmel láthatóan nagyobb. A gyári 1450f/p, de zt meg kellene mérnem valamivel...
A ház felé nem tudok mérni semmit, így arra gondoltam, menetzárlat lehet valahol...
Kalickás rendszerűek, még talán a koruknál fogva is lehet hiba a kalickában?
Ha lesz időm a hétvégén, a beállt motorból átcserélgetem az álló, utána meg a forgórészt, hátha lesz valami javulás.

Szigetelő anyag is akad, na meg hát ami nincs, azt meg tudom vásárolni itt Szegeden.
Pár évvel ezelőtt még tv szervizem volt, így akad egy két dolog, mert itt ott tekercseltünk trafókat is.

Nyilván nem a "csapjuk össze" módszerrel akarom megtekerni, én használom a keverőt és nem szeretem a meglepetéseket. De egy motor tekercseléséhez egy sablont készíteni nem nagy ügy, főleg ha akad a garázsban egy esztergagép is. Amúgy meg van egy kézi, eddig csak trafókhoz használt tekercselőgépem, kis átalakítással alkalmassá tehető erre a célra az is.

Valóban egyszerű megoldás az "ezt eladni és venni egy újat, 3 fázisút" csak az új motorok úgy 30 db ezres körül indulnak + áfa, viszont ha 30 órát rászánok a télen, az nyilván olcsóbban jön ki.
Mert az alaphelyzet még mindig az, hogy kölcsönadtam évekkel ezelőtt a keverőt egy három fázisú motorral, és ezzel az egyfázisú motorral jött vissza, hát nem akarok új motort venni rá.
Utolsó megoldásként az lehet, hogy a kedves barátom megkérem, hogy záros határidőn belül prezentáljon egy háromfázisú motort...

De még akkor is van egy beállt motorom, amit át lehetne tekercselni 3 fázisra....
(#) zoz11 válasza waterbear hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
Ezeket az IMI motorokat nagyon egyszerű áttekercselni, meg kell mérni a vasmagjának a méretét és kikeresni az IMI-s katalógusból a vele megegyező méretű 3f motort és annak alapján betekerni. Ezeknél még meg lehet csinálni de már az ujjbab motoroknál nem mert nem egyformák a forgójuk. Ahhoz hogy meg tudjad csinálni ahhoz meg ilyesmi sablont kell csinálnod Bővebben: Link
(#) szamóca válasza waterbear hozzászólására (») Szept 28, 2007 /
 
Szeretem ha egy ember minden akadályt leküzdve végrehajtja amit tervezett!
Az áttekercselés számításához kapcsolatba lépek a haverommal.( mégis csak az ő szakterülete)
Hülyeséget nem akarok mondani. Ha addig valaki esetleg tudja a menetszámot, huzalátmérőt, stb, akkor megint csak jól jársz.
Következő: »»   8 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem