Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Inkább tedd félre ezt a pénzt, tegyél hozzá időnként és ha az elektronikát hosszú távon gondolod, akkor egy szkópot vegyél. Azzal nagyjából mindent meg lehet mérni...
Igen ez is felmerült bennem.Csak van több problémám is.Első,hogy a mostani multim nem egy nagy szám és elég viseltes már amúgy is.Kb az az 1500 forintos kategória.A másik,hogy a szkóppal kicsit körülményesebb a mérés,igaz sokkal pontosabb is.A harmadik,hogy kéne hozzá egy műhely vagy sarok ami jelenleg nem áll rendelkezésemre.A macim jelenleg a nappaliban készülget
Ez sem rossz! nekem ilyen van! Automata méréshatárváltós nem kell annyit kapcsolgatni!
Nézd meg annyit megér! Csak egy tipp http://blacktronic.hu/index.php?page=shop.product_details&flypage=f...emid=5
Igen ezt a tipust is nézegettemEz nem mér induktivitást,amit én néztem az igen.És bő 2000 a különbség.De sokkal többet nem szeretnék rá szánni.Akkor már tényleg inkább szkóp.Egyébként a maxwell mint márka megbízható?Gondolom Te elégedett vagy vele.
Hm... el fogtok csodálkozni, de nekem egy bő 20 éves Minimultim van, ezt még a Gödi Mgtsz csinálta. Nem tud semmi különösebbet a fesz- áram- meg ellenállásmérésen kívül. Katsztrófális a külseje, a belseje viszont nagyon jó. Még sosem volt vele baj... Amikor még megvolt a cég ahol korábban dolgoztam, ott mindenki kapott egyet karácsonyra...
A nappaliban csinálod? Akkor hol és mire akarod használni?
Az MX25-304 multiméter tényleg elég jó, nekem is ez van. Alapfunkciókban kellemes a használata, frekimérésnél és PWM mérésnél is elég elfogadhatóan dolgozik. Induktivitás mérésre inkább tervezd be az LCM3-at, vagy valami hasonló cél műszert, mert a multik induktivitásmérője általában elég gyenge. Szkópon is gondolkodj erősen, azt semmi nem pótolja. Kis szerencsével nagyon olcsót is vehetsz, 100kHz-ig nem kell bivaly szkóp, a lényeg, hogy lásd rajta a jelalakot.
Abban a mondásban van valami. Egy PIC-el és egy LCD-vel nagyon jó kis LC mérőt lehet csinálni, a többire meg jó egy olcsóbb műszer is. A Maxwell pont abban a tartományban nem fog jól (vagy egyáltalán) mérni ahol szükséged lenne rá, tudom mert nekem van (MX-25304). Szkópot is lehet már pár ezerért kapni, az is nagyon sokat segít.
A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2012
Készülő inverteres gépemet (teljes hidas) próbálva a hegesztőpálca fura hangot ad. Nem fütyülés, inkább fújó hangnak mondanám és fröcsköl is. Frekvencia 40kHz. Áramerősséget 40A és 100A között szabályozva a nagyobb áram irányában csökken a hang. Fojtóra tippelek, szerintetek növelnem kéne az induktivitást?
Helló
Kertes házban lakok és viszonylag sokat lakatoskodok.Jelenleg egy 100-as hetrával.Csak a garázsban már cefet hideg van,így beszorultam.Meg így minden egy helyen van.Nézem a tv-t együtt vagyok a családdal,közben macizgatogEste meg pakolok magam után.Lefekvéskor rendnek kell lenni.Apropó.Ismeritek a mondást.Az úr azért teremtette nagynak és erősnek a férfit,hogy uralkodhasson a nő fölött.Na ez nem jött be nekiA műszerre visszatérve asszem megveszem az induktivitás mérőset.2000-el kerül többe mint amit ajánlotok és ugyanaz a márka.Hoszabb távon pedig lc mérő és szkóp.Fülembe tettétek a bogarat
"... a garázsban már cefet hideg van ... "
Ma egész nap a fűtést csináltam a laborban. Most már csak a levegőnek kellene kimenni a rendszerből. Leszakad minden alkatrészem a sok tingli-tanglitól. Akor jövőre csinász hőszigetelést, meg fűtést?
"Na ez nem jött be neki"
Pontosítsunk: a mondás nem minden esetben igaz. Sajnos nálam sem igaz....
Hát egy rendes garázs kéne.Meg mellé egy kis műhely a hóbortjaimnak.Minden évben kiszámolom mennyibe kerülne az anyag és itt megáll a projektDe még bízok benne,hogy egyszer meg tudom csinálni
Én a garázst építettem át labornak. Autó jó a kertben is...
Próbáld meg fojtó nélkül.Teljes hidas gépbe minek a fojtó.Szerintem csak ront a dolgon.
Két fajta férfi létezik,az egyik aki bevallja a másik,aki nem,hogy otthon az asszony parancsol.Az utolsó szó jogán mondhatjuk,igen édesem,értettem.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2012
Akkor csak a trafó szórási induktivitása fogja korlátozni az áram meredekségét, emiatt nagyon nagy lesz az áram hullámossága az íven. Még jobban fog fröcsögni. Inkább nagyobb induktivitású fojtó kell a kimenetre. ( Vagy valami más baja van.)
A recept szerint, ami alapján építettem (cseh rajz), 30uH-nek kellett volna lenni, ennek végül is a többszöröse lett, mert a digitális LC-mérő - ami azóta bekrepált - némileg megvezetett. Van egy mikrokontrolleres müszerem is, meg egy multi is, amiben van induktivitásmérő. Most mindkettővel ellenőriztem. A ferrit gyürü, amire tekertem a fojtót, ismeretlen tipus, most visszatekertem belőle. Most már csak 3 menet van rajta. Így is magasabb még az induktivitása, de most már úgy döntöttem kisérletileg állapítom meg a jó értéket. Kipróbáltam müteherrel és hegesztéssel is. 70 és 130 amper közt teljes a csend, 70A alatt van minimális cicergés, de egyenletesen müködik az áramszabályozás, ami előtte összevissza ugrált. Hegeszteni is elég kulturáltan lehetett vele. Még néhány változatot kipróbálok.
Ferrit gyűrűn van a fojtód? Van benne légrés? Ha nincs, akkor az a gond: telítődik a fojtód.
Ha erről a rajzról van szó (melléklet) akkor valóban kell a fojtó.Egy 51mm átmérőjű porvas toroidra van elkészítve.Szerintem,ez nem teljes hidas gép.Telít a fojtód,valami más mag kellene.
Ha ferritgyűrűre tekerted akkor tulajdonképpen most nincs fojtód, illetve csak nagyon kicsi. Tekerd meg valami nyitott E vagy U magra, vagy vágj egy jó nagy légrést a gyűrűbe.
Majdnem biztos, hogy ferritre tekerted a fojtót, különben nem lenne ekkora induktivitása. Sajnos, így be is telít, így nem jó. Esetleg, meg lehet próbálni sikítóval légrést vágni bele, de érzésem szerint ide kell egy 60 mm átmérő körüli ferritgyűrű.
Lehet légrés nélküli toroid is, ha porvasmagot ( iron powder, tehát ez nem ferrit! ) használsz. Ezeknek kicsi az Al-je, tehát nem tudsz túl nagy induktivitást csinálni ekkora áramnál. Ezekben a légrés "elosztva" van, szemcsékből áll, köztük ragasztóanyag, ez képezi a légrést. Pc tápok kimenetén használnak ilyet, csak az a baj velük, hogy azok méretre kicsik.
Nem tudom hogy jó ötlet-e, ferritrúdra tekerni fojtót? Amikor még az elektronikát kezdtem detektoros rádióval, akkor voltak elég vastagak is kb. egy cm átmérőjű ferritrudak is. Teljes hidas gépeknél a légmagos tekercs úgy egy sorban van, ahogyan így is a rúdon lenne. Hm?
Jelzem, én csak kérdeztem
Lehet, bár a ferritrudaknak nem túl nagy a permeabilitása, nem erősáramú alkalmazásra tervezték őket. Ettől függetlenül, sokkal nagyobb lesz a tekercs induktivitása, mert még a leggyengébb ferritnek is többszöröse a mágneses vezetőképessége a levegőének. Egy tekercsnél a hosszúsággal egyenesen arányos az induktivitás, az átmérővel meg négyzetesen. Tehát, egy nagyobb átmérőre kell tekcselni és beletenni több ferritrudat. Arra azért vigyázni kell, hogy a két végén elég nagy mágneses tér lesz, ami a mágnesezhető anyagokban veszteséget okoz, vagyis melegedni fognak.
Légmagosra azért csinálják, hogy még a ferrit árát is megspórolhassák...
Mindenkinek köszönöm a hozzászólást, megpróbálok megfelelő méretü porvasmagot szerezni. Lehet, hogy a sikítós módszert is kipróbálom tapasztalatszerzés végett.
Szia Gábor!
A cseh amatőr rajzában volt néhány hiba, rossz helyre kötött felhúzó ellenállás, a kapcsolási rajztól eltérő vezetékezés a NYÁK-on, stb. Nem kevés kutakodásba került megtalálni, honnan vehette a vezérlő rajzát. Végül is a CEMONT 85 rajza az ami alapján csinálta, csak ő kihasználta az SG3525 mindkét kimenetét. Így kijavítva a vezérlő panelját kezdett megfelelően müködni a készülék, leszámítva a fojtó okozta jelenséget. Tehát senkinek nem ajánlom egy az egyben megépíteni ezt a készüléket:invertor popis.PDF, bár én lefordítottam, de a tapasztaltak és a hibajavítások még nincsenek benne. Ami az általad feltett rajzot illeti, az valóban nem teljes hidas, de az orosz kolléga, aki feltehetően gyári készüléket rajzolt vissza egy hibát biztosan vétett, mert szerintem félhidas akarna lenni, csak akkor a főtrafóval soros 10µF egyikének a pozitív pólusra kell csatlakozzon, így alakítják ki félhidas megoldásoknál a H híd másik felét. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2012
Nos megérkeztek az új IGBT-k meg a 15V/3A táp. Bekötöttem a tápot 12v stabkockán keresztül és így a zénereken megvan az 5,35V. Vagy inkább adjak neki 15V-os tápot és cseréljem ki az IGBT panelen a 12V zénereket 18V-re? Még várok egy kicsit az újabb élesztéssel.
Hello
Asszem talán én értek a legkevésbé a dolgokhoz ezen a fórumon,de amennyire én tudom egy mezei stabnak ha 12 voltos legalább 16 volt kell,hogy ne melegedjen nagyon.Van olyan tipus is ami beéri kevesebbel,de nem hinném,hogy a tiéd ilyen.Ennek járj utána.Ha megnézed a maci rajzát azon 15 voltos trafó van a segédtápnak ami egyenirányítás és pufferelés után 21 volt körül van.Ezt kapja a stabkocka.Amit én építettem rezgőtápot annak is fel volt húzva a feszültsége 16.5 voltra a fórumtársak javallatára.
Megnéztem az adatlapot és a szerint 14.5V. De megmértem multival is és megvolt a 12V. Gondolkodom azon is, hogy a vezérlés 15 V-ot kapjon mint a Tubi gépénél, 18V zénerem van azt be tudom tenni az IGBT panelbe csak nem tudom, hogy 15V-os tápnál is 5.2-5.4V között kell-e lennie a zénereken. Ebbe segíthetne valaki.
Berobbantam kolléga arra gondolt szerintem,hogy már így is határon van a stabkocka bemeneti feszültsége,ha a végfok terhelése következtében a hálózati fesz ( pl a hosszú hosszabító végén) leesik,akkor is lesz -e elég tartalék a vezérlő áramkör tápfeszültségellátásához. Milyen táp ez amit szereztél? Van róla egy kép?
Milyen bemeneti feszt igényel? Üdv! István |
Bejelentkezés
Hirdetés |