Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
A HFA-at kiszedtem, a kimeneti diódákat mértem szakadásra de nem szedtem ki őket, a trafót nem bántottam. A snubbereket a kimeneten ellenőrizzem ami a diódáknál van? Máris megyek és bontom a trafót darabokra, lehetséges, hogy menetzárlatos lett. Amit mondtok máris nézem
Már megbocsáss,de én egy olyan áramkörrel amelyik veri a biztit,-így nem kísérleteznék. Először meg kellene keresni az okot, amiért ilyen magas az üresjárási áram. Én inkább egy soros 200W-os halogént tennék be a bizti helyett, a szabályzókört pedig a főáramkörtől függetlenül táplálnám.
Valami gond lehet a főáramkörben, hiszen az áramfelvétel nem lehetne több mint 0,1-0,15A üresjárásban, különösen úgy nem, hogy még a ventilátor sem megy. Valószínűleg túl nagy a kitöltési tényező, vagy hibás valamelyik oldalon a snubber. A trafóhiba a legutolsó amire gondolnék.
jati,az IGBT-nél lévő snubbert is ellenőrizd minden alkatrészre kiterjedően!!
Én is ezen gondolkozom, kellene csinálnom egy ilyesmi tápot, gondoltam, a vezérlése jó lenne hegedűnek is. Azért a főtrafója nem lesz egyszerű, de megéri, szerintem is. A snubber sokkal melegebb lesz, de hát a fő dolog az egyszerűsége lenne!
Szerinted,szerintetek,mi lenne,ha kikötné a főtrafót és a helyébe tenne 2 darab sorba kötött 230V/100-150W izzót.Talán eldönthető lenne,hogy a trafó és kimeneti részben vagy az IGBT-s fokozatban keresendő a hiba.Vélemény?
A főtrafóba egyáltalán nem kell légrés. Ha csak kicsit teszel bele, akkor egy kicsit nőni fog az üresjárási árama, ha nagyot teszel, akkor nagyobb lesz, de semmi köze nincs a működéshez, nem kell bele.
Jó ötlet, de meg kellene mérni, hogy hidegen mennyi az ellenállása az izzóknak. Ha ez nagyon kicsi, akkor nehogy kilukassza az IGBT-ket a túláram. Egyébként, kb. fél fénnyel kellene égnie. ( Már ha a feszültséggel arányos a lámpa fényereje. De lehet azt is csinálni, hogy 2..5 lámpát sorbakötni, aztán amikor már áram alatt van, akkor óvatosan rövidrezárogatni úgy, hogy a végén csak egy maradjon. ( Ugye, közben melegszik, tehát nő az ellenállásuk )
Idézet: „A képlet úgy van, hogy f=1.72/R/C” Nem,a képlet 1.72/(RxC)
Ha a többiek is áldásukat adják a lámpákra akkor holnap megnézem. Nem nagyon szeretném a trafót addig bántani amíg nem muszáj mert először is elég volt össze rakni, de sebaj, szétszedni mindent könnyebb a snubbereket a helyükön le lehet ellenőrizni, vagy muszáj kiszedni? A HFA-k jók azokat kiszedve multival már ellenőriztem.
A Maciban legalább 20 %-kal kisebb az indukció, valószínű, nem telít a vas annyira keményen, tehát nem is vesz fel annyi áramot. De kipróbálhatnál valamit. Kösd ki a ventilátort és egyszerűen kapcsold be, nézd meg, üresjárásban mennyire melegszik a trafó. Vagyis ne hegessz vele, csak üresen menjen. Mondjuk egy órát.
Ha nem is teljesen,de legalább egyik lábukat ajánlatos lenne kiforrasztani a snubber alkatrészeinek,hogy holtbiztosan lehessen ellenőrizni,mérni.
Szia Gábor!
Az izzós helyettesítéssel csak a kapcsolófokozat működőképessége ellenőrizhető, hiszen teljesen más terhelést jelent az IGBT-k számára mint a trafó. Nincs felmágnesezési, lemágnesezési áram nincs önindukciós tényező, nincs gerjesztési határ stb. Igazából egy ohmos terhelés lenne az IGBT-k számára. Katt említette a 16 menetes primerre vonatkoztatott túlgerjesztést, mint lehetőséget. Ez a legegyszerübben úgy ellenőrizhető,ha a kitöltést visszavesszük pl. 30%-ra. Ha az áramfelvétel ekkor jelentősen esik, akkor bizony a frekit meg kell emelni, a max. kitöltést pedig kissé csökkenteni.
Értelek, de ez ugyanaz... csak azért írtam így, mert így nagyon könnyű bepötyögni a számológépbe.
Ugye, arról van szó, hogy 1,72-t el kell osztani egy számmal. Ez a szám az R és a C szorzata. Legyen R = C = 10. Ekkor: 1,72/10/10 = 0,0172, vagy ahogy te írod: 1,72/X , ahol X = 10 x 10, vagyis 100. Tehát: 1,72/100 = 0,0172 Abban igazad van, hogyha nem így pótyögik be a gépbe, akkor nem jó a képletem...de odaírtam, hogy a leírt sorrendben kell elvégezni a műveleteket. A hozzászólás módosítva: Nov 17, 2012
Valahol a fórum eleje körül írtunk róla,hogy Tubi barátom végzett ilyen kísérletet s ha jól emlékszem,olyan 40-50°C körül volt a trafó hőfoka üres járásban.Én is próbáltam anno,de nem volt vészes a melegedés kb. 20perc után.
Értelek én s tudom,de más is ......
Az még nem is olyan sok, de azért én megmérném mégegyszer és legalább 1 órát járatnám. A lényege az, hogy a Maciban is eléggé túl van gerjesztve a vas. Vagyis nagy benne az indukció, vagy kicsi a menetszám, mindegy, hogy fogalmazok. De azt is mondhatjuk, hogy túl alacsony a frekvencia ( egészen pontosan, túl hosszú a bekapcsolási idő, ezalatt túl nagy az indukcióváltozás ) Tehát, lehet úgy csökkenteni az indukción, hogy növeljük a frekit, csak ez nem biztos, hogy jó, mert a nagyobb frekiken erősen nőnek a vasnak a veszteségei és esetleg még jobban fog melegedni. De ez erősen vastípus függő, mindenképpen ki kell próbálni. Pl: a régebbi vasmagok, N22, N27 jobbak ilyen szempontból, mint pl az N87. Vagyis alacsony frekin nagyobb indukciót bírnak, szóval ez nem általánosítható. Egyébként, ha olyan 50 fokos venti nélkül, akkor az egész jó, mert a többi meleget a huzalnak kell adnia. Vagyis egy trafó akkor van jól méretezve, ha a réz- és vasvesztesége kb. egyforma. Vagyis az 50 fokhoz hozzájön mondjuk még 50, akkor lesz 100 fok, amit a venti szépen lefúj. De azért ez csak egy vasra és alacsonyabb frekikre igaz. A Maci 30 kHz körül megy, ugyanez a dolog már nem menne mondjuk fele primer menetszámmal, dupla frekin. Nagyon meleg lenne a vasmag.
Na és a kitöltést, hogy tudom visszavenni?
Nekem akkoriban a tudatlanságom miatt nem jött össze,lehet megint megpróbálom,van 2Db W.Egyébként Ge lee kolléga teljes hida remek konstrukció,mind a hegesztő,mind a tápegysége.Mind kettőt meg építettem,a táp még kimeneti rövidzár mellett is el indul.Hozzá két 800W D osztályú végfok,nem győzöm tekercselni a hangszóróimat.
Na mivel szólok.a pickes heg projekt áll,a program hibája miatt.Vagy is a programozó szerintem valami cselt rakott a programba,amit a hozzáértő észre venne,de én nem értek a C nyelvhez,inkább semelyik nyelvhez.Ha valaki itt a fórumon bele tudna nézni,nagyon jó lenne,a problémákat magánba elmondanám.Csak azért mert ez nem ide tartozik.
Jó ötlet... lassan csak összehozzuk azt a masinát...
A kitöltést a maximális áramot beállító potival lehet visszavenni. Gondolom ez a Maciban is így van. (Muszály lesz egy Maci rajzot a gép mellett tartani ,mert a végén még hülyeségeket írok.)
Nem biztos, hogy megvalósítható, mert ugye az órajel után nézi a komparátor, hogy a bemenetén a fesz elérte e az 1 V-ot. Ha ez a fesz mondjuk fél V, akkor sose fog kikapcsolni, vagyis mindig 50 % körüli kitöltéssel megy. Ezt valahogy időzíteni kellene, tehát egy fűrész kellene erre a bemenetre, ezt meg nem olyan egyszerű megcsinálni.
Ki lehetne próbálni egy olyat is, hogy lekötöm a trafót a fôpanelrõl, és egy kis ideig úgy járatom, ha valami a fõpanelen nem stimmel akkor a bizti kiold. Tudom, hogy így nincs neki semmi terhelé de egy probát megér. Ha így jó akkor jön a két izós teszt, ha így is jó akkor a trafó megy a helyére, a kimenetét leszedem a diódákról és ráakasztom a multit valtóáramra kapcsolva és mérem a feszt. ha így kiold a biszti akkor bontunk. Amúgy mi lenne az ideális menet az én trafómhoz?
Persze, próbáld ki.
27...30 menet.
Az egy picit húzós lenne. Így is elég volt összerakni
Kisebb keresztmetszetű drót kell.
Egyszer régen számolgattam, biztos hogy rosszul van méretezve (ruszkiknál ez gyakran előfordul). Az hogy ennek ellenére jó néhány példány működik belőle, az inkább a szerencsének és nem a méretezésnek köszönhető.
Gábor nemrég számolgatta hogy hány elkészült példány létezik. Azt viszont nem számolta, hogy hány db rossz IGBT született közben. A hidamból csak 5 után épített példányról tudok, viszont ott a rossz IGBT-k száma 0db.
Igen arra gondolok. De egyrészt ugye nem esünk neki és építünk meg rögtön gondolkodás nélkül egy neten talált rajzot (írtam is hogy némi módosítás után). Másrészt hogy mondjuk Tubi-nak nem jött össze az semmit nem jelent, neki a híd sem jött össze, nekem meg remekül működik. És az az 1db IGBT-s is jól fog működni.
Pedig azt a tápot egy picit elszúrtam, mert utólag jöttem rá hogy a felhasznált optó elég lassú. Azért működik mégis jól, mert az áram a kikapcsolás végére éri el a csúcsértékét. Rezonáns módban pedig már nem, oda gyorsabb optó (pl. 6N137) kell. Ehhez persze picit módosítani kell rajta mert ez már nem sima optó, 5V-os táp is kell neki amit elvileg adhat a 494 referenciája is, ha elbírja.
Attól függetlenül remekül működik,még a labortápomba is raktam egy 2x50V sat.És ahogy írtad,még egy fetet sem punnyasztottam meg.Még egyszer köszönöm a rajzot,én és a többiek nevében.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |