Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Ez egy autotranszformátor akar lenni.Folyamatosan üzemben lesz,de terhelés egy két órára lesz naponta.
Mennyire kockázatos igy hagyni?Most ugy látom hogy nem melegedik tovább,és rajta tudom tartani a kezem.Szerintem olyan 60-70 fokos.
Nagyon kevés a primer menet! Ráadásul lehet; rövidzár-menetként viselkedik az alu szerelvény. A nem egyszínű oldal, a szigetelés miatt van, illik egy irányban rakni őket a vaszárlat elkerülése okán.
A helyedben megtoldanám még legalább 100 menettel a primert, de ha csak 1-2 órát megy naponta, akkor így is jó lesz.
Nem értek hozzá, de üresjárásban a veszteségek miatt melegszik a trafó.
Alapvetően szerintem igazad van és jól látod a kérdést. Vegyük kettőbe a problémát: - Nagyon sokszor túl van gerjesztve a vas (kevés "rezet" kell rá tekerni). Ha van rá lehetőséged, akkor kezd el mondjuk "nulláról" növelni a primer feszültséget. Az elmélet szerint egyenes arényban kell nőnie az üresjárati áramfelvételnek. Majd egy ponton túl, elkezd majd rohamosan emelkedni. Ez azért következik be, mert elkezd a vas telítésbe menni). Olcsó/szakaszos üzemben itt szoktak spórolni (lehet játszani hogy milyen vasat meddig lehet gerjeszteni, 0.8...1.2 Tesla és társai, ezen komoly "hitviták" vannak). - Nagyon jól mondtad, lehet más is veszteség oka, például rövidrezárt menet (akár a járomban is). Ekkor a veszteség nagyjából egyenesen arányos a primer feszültséggel... Én mit tennék a helyedben? Fognám a szép nagy toroidomat (mert nekem van ám olyanom is és felvenném az üresjárati primer feszültség/áram karakterisztikát mondjuk 5 Voltonként. Ebből kiderül, hogy hol van a "könyök", ahol "meglódul az üresjárati áramfelvétel". - Ha ez a névleges üzemi tartományba esik (értsd 230 és környéke), akkor túl van gerjesztve a vas. - Jóval felette van, de nagy a veszteség, akkor egyéb "szervi baja" van a trafónak. Tipikusan menetzárlat, de apám például járt úgy, hogy ajándékozott egy vasmagot az egyik tanulójának, amelyet ő túlzottan "ócska rozsdás vacak"-nak nyilvánított és darabonként szép fényesre smirglizett minden egyes lemezt a vasmagban. Na aztán, bár szép fényes volt mint a Salamon sokszor idézett része, de ugyanakkor fűtött is mint a fene
1T-val lehet ezeket a vasakat gerjeszteni, ahhoz kissé alul gerjeszt ez a menetszám.(de még 0.9T-hez is)
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Ha van hely akkor miért baj, főleg ha az a probléma hogy magas üresjáratban az áramfelvétel.
A lemezeket akkor megpróbálom összeforgatni helyesen,és leveszem az alu lemezeket.Megmérem és aztán ha nemjavul a helyzet akkor tekerek még egy kicsit.
Nem baj (ez a menetszám kb. 0.8T-s nagyon régi lemezhez), de általában az a probléma, hogy minél többet szeretnének kivenni a vasból. És ha tényleg nem 24 órás üzem, akkor el lehet menni 40C° külső hőmérsékletig. Teljes terhelésnél!
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
A helyzet addig nem fog javulni, míg nem raksz rá min. 485 menetet.
Meg olvasd el azt is amit írtam (Zoli bátyó áttette ide, lásd alább).
Ha valami menetzárlat lenne a gond,akkor a melegedés a tekercsből indulna gondolom.Vagy?
Maga a tekercs épp hogy csak langyos,a vas meg már süt.
Már itt többen is írtuk, kevés a primer menetszám!
Idézet: „Ez egy autotranszformátor akar lenni.” Le vagy fel? Ha szerencséd van akkor a bekötéssel is lehet trükközni...
Lehet hogy a vaslemezeken nincs szigetelőréteg.
Egyszer szétszedtem egy gyári leválasztótrafót, és ott is a lemezeken csak hébe-hóba volt.
Ezt az autotrafó dolgot nem értettem. Nem világos a dolog.Tudom, nem nekem írtad.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Köszönöm a válaszokat de ezt a trafót egyenlőre félreteszem, mégegyszer köszi mindent!
Minden jót! A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Fel.A hálózati feszültséget mindig az annak megfelelő tekercsre kapcsolom.Ebben az esetben sorba kapcsolom az összes tekercset,mivel megvan a 220.Ugyhogy sajnos a tekercsekkel kötözgetésével már nem igazán tudok variálni.
A folyamatos üzemre tervezett trafók alul vannak gerjesztve! Egy 9cm2-es vas jól megtekerve a dupláját is tudja a 40VA-nak (legfeljebb kissé melegszik, de csak szakaszos üzemre illik így).
Nem kérdőjeleztem meg senki válaszát,mikor azt mondtátok hogy kell még rá kb 100 menet.
Csak szeretnék tanulni,és kibeszélni minden lehetséges problémát ami ilyesmit előidézhet. Azért is mert könnyen lehet hogy nem csak a menetszám a baj. De mindjárt kiderül,hamarosan újra próbálom és mérem. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Mi(hez) lesz ez? Mert már nem értem mit akarsz csinálni.Ha nem muszáj, nem használunk autotrafót, mert nem hálózat független. Ha netán néhány lemez nem jó irányban van betéve, nem okoz még vaszárlatot.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Ez egy búvárszivattyúhoz lesz feszültségszabályozó.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Nagyon instabil a hálózati feszültség.Ingadozik,van hogy leesik 180ra.
Most épp ott tartok hogy leszedtem az alu zárólemezeket,csavarok sem fogják össze a vasmagot.Közvetlenül ez elött egy kb 1R5 ellenálláson mértem a trafó áramát.Az ellenálláson 0.42 voltot mértem,most az alu lemezek nélkül pedig 0.3at. Megpróbálom a lemezeket összeforgatni és megint irok a fejleményekről. A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
És ki fog figyelni, meg kapcsolgatni (milyen automatika)? Neked egy feszültség-stabilizátor kell, mint régen a TV-khez. Van ilyen téma is. Ott többet megtudhatsz. Mekkora teljesítményű a szivattyúd? Orosz típusú? Ez estben vedd fel 'janikukac' sporttárssal a kapcsolatot, hátha nem barmolta még szét a stabilizátorát.
A hozzászólás módosítva: Dec 28, 2012
Egy pedrollo szivattyúról van szó,1KW-os.A kapcsolgatást meg a többit már megoldottam.Pic AD bemenet stb.
Ime két kép a művemről.
Ebbe már be van épitve egy szárazon futás ellni védelem is,valamint egy motorvédő kapcsoló.
Ez így profi, akkor csak a trafót kell jól méretezni.
A doboz tetejére csináltam egy aluminium fedelet.Nem marad a szabad ég alatt
Ez az hogy mindent relativ jól megoldottam,erre a trafót elviszem tekercseltetni,és ezt kaptam.De mostmár nincs idöm további 2hetet várni az áttekercselésre,úgyhogy ezt ma üzembe fogom helyezni. Ha tudtam volna hogy igy járok akkor magam tekerem az egészet.Persze előtte kikérem a véleményeteket,hogyan is kell. Még 60 menetet rátudtam tenni,több nem fér sajnos.Mindjárt próba |
Bejelentkezés
Hirdetés |