Fórum témák
» Több friss téma |
Ahogy kaqkk mester is írta: a mélyebb részeket nem kell teljesen bemarni. Amit Topival anno beszélgettünk, annak kapcsán merült fel az ötlet, hogy (tekintve, hogy itt nem mikron vastagságú rétegről van szó, mint az elektronikában, a NYÁK gyártásnál) valamilyen módon elő kell segíteni a mély rétegek marását, az alámaródás veszélye nélkül.
Az viszont jó ötlet, hogy - ahol a teljes vastagság átmarása a cél, ott - elő is lehet fúrni. Mindenesetre próbálgatni kell, mert kinek-kinek más megoldások jönnek be. Az írásvetítő fóliára rajzolt (nyomtatott) kép úgy került a rézrétegre, hogy: - A réz felületet UV fényre érzékeny lakkal (P20, vagy Positiv 20 néven, elektronikai boltokban kapható, spray) lefújták - A fóliára kinyomtatták* a mintát, amelyet meg akartak védeni a marástól (maszk) - A fóliát a réz rétegre helyezték és leszorították - A réz réteget (rajta a fényérzékeny lakkal, és a fenti maszkkal) erős UV fénnyel megvilágították - Ahol a maszk a lakkot takarta, ott nem, mindenütt másutt az UV fény a lakk szerkezetét megbontotta - Előhívó oldattal a megbontott lakkréteget leoldották - A maszk által védett területeken nem, a többin viszont "védtelenné" vált réz felületet lemaratták A pontos technológiát - ahogy kaqkk mester is írta volt - a témában, illetve a fórum többi témájában elolvashatod. A hátránya a módszernek, hogy csak sík felületeken működik (jól), domború/homorú felületeken nem! * Az írásvetítő fóliából két fajta létezik: lézer nyomtatóhoz való, és tintasugaras nyomtatóhoz való. A kétféle fólia nem "keverhető", mert a tintasugarashoz való fólia a lézer nyomtató hőjétől megolvad, és tönkre teszi a nyomtatót, míg a tintasugaras nyomtató festékanyaga a lézereshez való fólián nem tapad meg. A tintasugaras nyomtatóba való fólia egyik oldala enyhén érdes, erről lehet megkülönböztetni őket. Léteznek más technikák is a maszk készítéshez, ezek a NYÁK készítési írásokban olvashatóak, de mindegyik az elektronikai NYÁK-ok sík felületéhez lett kitalálva, egyik sem alkalmas az íves felületekre. Ott csak a szabad kézzel rajzolás jöhet számításba. (Az én kezem sem a legbiztosabb, ezért nem nagyon rajzolok kézzel NYÁK-ot.) ![]()
Köszönöm a tanácsokat
![]() Már néhány videót megnéztem, okosodtam... ezután jön majd a próba! A vasalásossal próbálkozom majd, csak a nyomtatómat kellene előbb meggyógyítani... csúnyán nyomtat. Szuper ez a fórum, hálás köszönet még1x! Eredménnyel majd jövök és beszámolok! ![]()
Nagyon szívesen.
Arra figyelsz, ugye, hogy vasalni csak a lézerrel nyomtatottal lehet?
Háát nem tudom, lehet hogy a vasalás nem lesz egyszerű! A nyákon csak pár mikron a réz vastagsága , és néha még így is "elhúzza" a hőt . Lehet hogy a vasalást a réz előmelegítésével kéne kezdened (de ez megint csak tipp, én nem vasaltam nyákot)
Így igaz, ezt nem írtam, de javaslom, hogy előtte hőlégfúvóval ("anyós hajszárító") melegítsd fel a rézlemezt. Utána a papír ráhelyezésénél légy óvatos (meg ne égesd Magad), és precíz, mert szinte azonnal hozzátapad a festékanyag a rézhez.
Természetesen ezt Bejus-nak címeztem. ![]() Kieg.: Ha válaszolsz valakinek a hozzászólására, akkor légy szíves a "Válasz"-szal tedd (hozzászólás fejléc jobb oldala), hogy tudjuk, kinek írod! Köszi! A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2013
Hi
Maratni azaz vasalni én úgy szoktam hogy maga az előre melegített vasalót rárakom a réz lapra ami le van tisztítva csiszolva stb. Rajta hagyom ~ fél percig utána rárakom a papírt. Óvatosan, de határozattan rakd rá mert ha már egyszer rá raktad nem nagyon érdemes igazgatni. Mert kezdheted elölről ez egész procedúrát. Utána rá a vasaló a műnyomóra azt is melegíteni egy kis ideig s ezután ronggyal én még megszoktam egy kicsit "simogatni" hogy mindenhol rátapadjon a nyomtatott áramkör. Egy kis tapasztalattal rá lehet érezni. Utána hidrogén per-oxid + sósav+víz keveréke 1:1:1 és kész ![]()
Az 1-1-1 es arány egy kicsit pazarlónak tűnik számomra , én sokkal kevesbb h202-t használok , kb 10rész sav 1-3 rész peroxid és vizet csak akkor teszek hozzá ha véletlenül megszalad a reakció(felhabzik).
A hozzászólás módosítva: Jan 11, 2013
Elkészültem
![]() Mondjuk az első próbadarabokat megette a lötty ![]() ![]() De a végére... szuper lett! Köszönöm a segítséget mindenkinek!!!!!
Csak gratulálni tudok ! Gyönyörűek !
![]() A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2013
Nem tudom ez lakk filc-e... Staedtler permanent marker Lumocolor
A lakkfilcet a virágosok használják ,és olyan felüleletet ad mint a körömlakk (fényes-kemény) Ez a sta-izé ez valószínűleg alkoholos toll
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2013
Nagyon szépek az ékszereid, olyan "Rézkori-lelet" fílingje van.
Gratulálok, sok szép munkát. ![]()
Ez igen! Szépek lettek, nagyon. Szívből gratulálok.
![]() ![]() Hidd el, a lakk filccel nagyon szépen lehet dolgozni. Van belőle egészen vékony hegyű is, azzal egészen részletgazdag rajzolatok készíthetőek.
Köszi a tippet! És a sok dicséretet!!!!! Nélkületek nem jött volna létre
![]()
Még azon gondolkodom, hogy mivel lehetne lekezelni úgy, hogy ne oxidálódjon. Olvastam valahol, hogy viasszal kellene áttörölni. Ti mit szóltok ehhez a megoldáshoz? A lakkozás is eszembe jutott, de nem tudom milyennel kellene.
És nem győzöm elégszer köszönni a segítségeteket!!!! ![]()
Mi a cégnél a megtisztított réz csöveket szintelen lakkal fújjuk le , de szerintem az nem mutatna jól egy ilyen "antik" felületen . De most jutott eszembe ! Láttam üveges cégnél (szilánk) rézhez való pasztákat , direkt ilyen felületkezeléshez , óezüst bronz stb , csak le kell kenni és a megtévesztésig hasonló felületet ad (mint ami rá van írva)
Szia!
Szépek amiket varázsoltál ![]() Én nem viaszolnám, az könnyen lekopik. Inkább valami jófajta lakk... Remélem, sok ilyen szép kis cuccot csinálsz még! Legyen szép a napod!
ezmeg valami hasonló [quote] Réz ékszerek tisztítása
A réz idővel elveszíti fényét. Mosogatószerrel legkönnyebb a tisztítása. Ha sötétebb foltokat veszünk észre rézből készült ékszerünkön, távolítsuk el azokat ecet-só keverékébe mártott vattával. Ha azt szeretnénk, ha rézfülbevalónk, vagy gyűrűnk csillogó maradjon, dörzsöljük be citromhéjával. /quote] A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2013
Ha szabad beleszólnom:
Akril lakból van matt is, és fényes is. Pl Prisma márkából. A H2O2 + sósav az Eddignd 103-as filcet nekem is leszedte, de a maratásálló filctoll-at nem. A munkák nekem is tetszenek. Én makettekhez/modellekhez készítek alkatrészeket ezzel a technikával.
Az edding 140s viszont nekem remekül rajta szokott maradni vas3klorid+sósav keverékkel
![]()
Esetleg - a kollégák által leírt módszereken túlmenően - megpróbálkozhatsz a nitrohígítóban feloldott fenyőgyantával (vonós hangszerek vonóinál, a lószőr gyantázására használják, hangszer- és zeneboltban kapható) lekenni. A hígító elpárolgása után egy nagyon vékony gyantaréteg rajta marad, igaz, nem kopásálló.
Ha a kopásállóság feltétel/elvárás, akkor csak az akril lakk jöhet szóba, abból is inkább - ahogyan lucky fórumtárs is írta - a selyemfényű, esetleg a matt.
A "Vasklorid"-os topicből jövök, ahonnan ide vezényeltek
![]() Sósav és hidrogén-peroxid kombóval akarnék maratni. A másik topicban javasolt " Idézet: " módszerrel próbáltam megoldani a dolgot, de nekem egyáltalán nem így reagál a NYÁK-om az anyagra. :| Elszíneződés egyáltalán nem figyelhető meg, csak a buborékok megjelenése (de persze nem durván, csak lehet látni ahogy kicsit pezseg a cuccos.)„Én annyi sósavat öntök a nyákra ami ellepi , és addig öntök bele peroxidot amíg el nem kezd színeződni a nyák , ekkor elkezdem mozgatni az edényt és 2 perc múlva kész a nyák .” Eddig úgy gondoltam tudok maratni, mert vas-kloriddal már elég sokat csináltam ilyet és tök JÓL sikerültek, de most úgy érzem, mint aki még életében nem maratott ![]() a széleit gyönyörűen "felmarja" de olyan mintha a közepével nem is foglalkozva.... Eredetileg egy foto NYÁKról van szó, amire rávilágítottam egy NYÁK rajzom részletét. Utána értelemszerűen elő hívtam, és próbáltam úgy fényképezni, hogy látszódjon: az előhívás is sikerült, mert látható hogy hol maradt meg a fotolakk. Talán nem olvastad, pedig kellett volna: Bővebben: Link ![]() A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2013
Előfordulhat hogy "öreg-állott" a peroxid és már elvesztette a töménységét (állásában is vízre és oxiénre bomlik ) tehát hígul . Próbálj kicsit többet hozzáönteni .
Ez valami szörnyűűű idegesítő, hogy olyanok nem jönnek össze amiket régen már csináltam....
![]() Itt vannak a terveim a kezemben, alkatrészek, összes szükséges kiegészítő, vége a vizsgaidőszakomnak és persze, hogy pont ilyenkor nem jön össze az amit régóta akarok csinálni.... :@ Már a vas-klorid is nagyon felhúzott, hogy mi a franc van bele keverve amitől semmit nem mar, na de hogy már a másik módszer se menjen a kezemben ez nagyon kész.....
Akkor viszont nem a maratóval van a baj ! nem hívtad elő rendesen a rajzolatot és egy vékony réteg rajta maradt a p20 ból a nyákon ott is ahol nem kéne !
A hiba az előhívásban van. Ha hideg az előhívód, tovább tart. Mikor 20...22°C-ra melegítettem, kb. 1 perc. A hideg műhelyben (10...14°C), meg egyáltalán semmi. 10 perc után vittem ki a melegre.
Ilyenkor marad egy vékony láthatatlan hártya a lakkból a panelon és azért nem mar.
Hihetetlennek tűnik, én is gondoltam rá, de hogy mondod, már magamban sem bízom meg :|Próbálok még egy mintadarabot tovább előhívni és utána belerakni maratóba!
És próbáld meg kézmeleg oldatban előhívni !
|
Bejelentkezés
Hirdetés |