Fórum témák
» Több friss téma |
Annyit kitaláltam, hogy a feszültség beállításához R1=2,6kOhm, R2=1kOhm kellene, hogy 9V legyen a kimenő fesz. Ha jól számoltam.
Nem tudom milyen pontossági követelményeket támasztasz a 9V-tal szemben. Ha csupán túlfeszültség megelőzése a cél akkor a 9V1 zener beillesztésével készen is vagy. A MOSFET típusára nem kényes, 9V Ugs-től kellően alacsony csatorna-ellenállást fogsz kapni. Korábban már tárgyaltuk ezt a kapcsolást. Arra jutottunk Q1 elhagyható. Ha a bejövő feszültség nem magasabb mint az alkalmazott MOSFET megengedett gate-source feszültsége akkor ZD2-re sem lesz szükség.
9V1-es zénerrel szerintem tökéletesen megfelel majd
Szóval, Q1 nem feltétlen kell és ha IRFZ 44 N FET-et használok, annak a gate-source feszültsége Vgs=+/-20V, így a 10V-os zéner se kell. Köszönöm szépen a segítséget!!!!
Sziasztok.
Szükség lenne egy olyan hálózati stabilizátorra, ami automatikusan kompenzálja a hálózaton történő feszültségesést. A probléma valós, egy kempingben, csúcsszezonban, a nagy nyári melegben, mindenki bekapcsolja a maga klímaberendezését, és ekkor komolyan leesik a feszültség a végpontoknál, akár 170V alá is. Ezt a problémát kellene kizárni, egy olyan automatikus AC "stabilizátorral", ami 230V +/- 10V tartományban tartaná a kimenetet, ráadásul minimum 16A, (de jobb lenne 20A) terhelhetőséggel. Komplett készülék is érdekelne esetleg, de, ha megépíthető, az sem lenne rossz. Első nekifutásra egy autotrafós megoldásra gondoltam, ahol egy elektronika kapcsolgatja a leágazásoknál a bejövő feszt. Nem kell leválasztás a hálózatról, minden szükséges erősáramú védelem meg van már.
Hello! Azért elgondolkodtál azon, hogy mit is szeretnél? 20A 230V-on 4600W. Ezzel mit csinálsz ott? Gyalulod a nimfát? Ha 170V van, és abból 230-at készítesz, akkor 27A lesz az áram, feltéve, hogy 100% a hatásfok. Valamint mekkora és mekkora súlyú egy 4,6kVA-es trafó? Ha csak 170v van a kempingben, akkor kibír az még 27A terhelést? Ha kapcsolgatni fogod, össze-vissza fog kattogni a feszültségesésétől, közben a villany ki-be kapcsolgat? Nem erős ez az egész egy cseppet? Az apróban árul valaki egy ruszkirezonanciás stabilizátort. Persze nem erőművek stabilizálásra. üdv!
Pontosan tudom, mekkora a méret. Természetesen nincs kihasználva a maximális áramfelvétel, de ekkorára kell méretezni, azért is írtam hogy 16A már megfelelő. Amit találtam gyári megoldást, az is egy kisebb szekrény nagyságú volt, de méregdrága, mivel teljes leválasztás, és 100% zavarvédelem is van benne, és annál 1Volt pontosságú a kimenete. A doksi szerint ráadásul ennél a kimenet volt figyelve, és megvalósítva a szabályzás. (másfél millió)
Volt egy egyszerűbb is, annak még elviselhető ára volt (cirka 100ezer) de már nem elérhető. A kapcsolást szilárdtest eszközzel, pl triakkal oldanám meg, az nulllátmenetnél kapcsol, a kapcsolási sebesség pedig msec környékén simán megoldható. Nem kell halál pontos fesz, csak legyen a 10% tartományban. Ez egy 4 megcsapolással rendelkező trafóval elég jól lefedhető. (230V, 215V 200V 185V) Igazából egyetlen probléma a trafó mérete. Mégis mekkorára legyen méretezve. Az állandó áramfelvétel kb. 4-6A. A biztonságos túlméretezés miatt szeretnék ekkorát. A kemping betáp elbírja, 5X35 földkábelem megy mindenhová. Nekem is van ruszki rezonáns, de csak 100W amit tud. Amire kell, hogy ne álljon le a klíma, és a hűtő. Külön külön nem megoldható a táplálás, kényszerből kell sajnos. Ez egy mobil ház, amiben van beépített klíma, hűtőgép, bojler, mikrosütő, néha használnak elektromos hősugárzót (persze nem egyszerre a klímával...)És ugye az általános világítás. Megbontani a ház elektromos részét nem engedik, csak a csatlakozási pontnál tudok operálni.
Szia,
ajánlom figyelmedbe Konkoly Tihamér vonatkozó alapművét. Nekem megvan, éppen két hete olvastam el Egészen fellelkesedtem tőle...
Ez egy mobilházra vonatkozna, a többieknek nincs ilyen gondjuk. Mint írtam, a betáp meglenne, csak ez a vonal végén van. Az, hogy nagyobb áramot vesz fel a hálózatról az nem gond. 35mm2 keresztmetszetű a betáp kábel, így a növelt terhelést a hálózat elviselné. az, hogy ezért a betáp vonalon még esik némi fesz. az így normális. Jelen esetben, terheletlenül megvan a normál hálózati fesz, teljes terhelésnél sajnos leesik 195V körülire.
Ha egy fesz. szabályzóval a kimenetet visszaállítom a közel 230V-ra, akkor számításaim szerint is max 180V-ig esik a fesz, bemeneti oldalon a megnövelt áram miatt. És ez a teljes terhelés esetére vonatkozik, üzemszerűen nincs 16A folyamatos terhelés. Csak ugye nem igazán használ a klímának és a hűtőnek a 190V.
Hello! Mókás egy feladat. Mert végül is csak azokat a készülékeket kellene stabilizálni, amik kényesek a feszültség csökkenésre. Azok meg manapság egyre kevesebben vannak. De villamos fűtést? De mindegy az a Te dolgod.
Minden estre ha nem szükséges a galvanikus elválasztás, felesleges a teljes teljesítményt áttranszformálni. Maximum a különbséget. Vagy is "ki lehet pótolni a hálózati feszt". Így ha 170V van, és 230V kell, az "csak" 60V. " 20A esetén ez 1200VA. (és ha 230V -10%-ot is figyelemebe vesszük, még kevesebb. Amúgy ilyen megoldásra "takarék transzformátort" szoktak alkalmazni. (Nagyban kuplungtrafóval szoktak operálni (amihez énem értek), én meg szerintem traszduktórral (amihez szintén nem értek eléggé.) Hogy a nullpont kapcsoló számodra előny vagy hátrány, azt majd megtudod, mert induktív fogyasztónál, az áram és a feszültség nincs fázisban.. Jó munkát! A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2013
No ez az!
mikor a megrendelő köti az ebet a karóhoz. Nem nyúlhatok bele a házban semmibe, ezért kényszer megoldás ez. Gyk. Ágyúval verébre.
Sziasztok! Van egy orosz feszültségstabilizátorom. Van két sima, és egy toroid trafó benne, megy egy papírkondi. 1980 körül készült. Szépen tartja a 220V-ot, (ha a hálózat 230, ez akkor is 220-at csinál belőle.) azonban nagyon nagy hangerővel búg. Olyan hangos, mintha menne egy daráló. Hogyan lehetne elhallgattatni úgy, hogy legalább olyan csöndes legyen mint egy jó hűtő?
Ezen kívül érdekelne a működése is, mert kíváncsi vagyok rá, hogy mi alapján, és hogyan transzformál föl, vagy le. A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2013
Próbálkozhatsz a vasmagok összeszorításával, vagy okozhat az is zajt ha a lefogatásnál van valami meg lazulva vagy eltörve, mechanika gondok ezek csak ami még talán szóba jöhet de kétlem hogy van olyan benne ha egy trafó pl 230/12 re van tekerve és 12V-ból alakít 230-at akkor az is tud búgni elég hangosan még talán a torid trafó esetében is.
Én egy dologtól félnék ennél a megoldásnál: Ha egy nagy fogyasztót kikapcsolsz, fel fog ugrani a feszültség amíg át nem kapcsolsz... Szerintem a nagy feszültség tranziens sokkal veszélyesebb mint az alacsonyabb feszültség.
Ami a nullátmenetet illeti, szilárdtest reléből van kifejezetten induktív fogyasztóhoz való, ami feszültség csúcsnál kapcsol
Hello! Én nem is csinálnék ilyen áramkört. "..szilárdtest reléből van kifejezetten induktív fogyasztóhoz való, ami feszültség csúcsnál kapcsol " Lehet nem véletlen? üdv!
Egyáltalán a stabilizálást hogyan oldja meg a készülék? Nem hinném, hogy letranszformálja 12-re, aztán vissza 220-ra. Még nem szedtem szét, de majd belenézek. Én egyébként valamilyen műgyantába való főzéssel hallgattatnám el a tekercseket. Meg lehet oldani?
Még arra gondoltam, hogy esetleg tönkrement benne a papírkondi, és emiatt búg valamelyik tekercs, ha ez lehetséges.
Proli007, én direkt nem az eredeti hozzászólásra válaszolok, hanem szándékosan a "levél lánc utolsó hozzászólásához" írok (mindíg, ha lehet). Ezzel azt akarom mondani hogy ugyan a TE hozzászólásodra válaszoltam, de a kérdező problémájára próbálok reagálni...
Ettől függetlenül Tihamér bácsi alapműve jó olvasmány (bár a képletekhez azért néha fel kellett gyűrni a rostokat, de az nem baj ).
"Szépen tartja a 220V-ot".. "esetleg tönkrement benne a papírkondi".. Csak szépen logikusan..
Akkor elektromosan jó. Búgáscsökkentésre parkettalakkot ajánlanak. Szerintem fel kell melegíteni a tekercseket, (járatni róla egy 200W-os izzót fél óráig) aztán jöhet a parkettalakk.
A csavarokat már meghúztam, de nem lett jobb. A kérdés az, hogy a parkettalakk nem akadályozná a hűtést?
Hello! Ez egy szinten mindig búgni fog. Részben mert a szalagmagok, ha nem jól illeszkednek zúgnak (egy ütés/por már végzetes lehet), részint mert van vas mely telítésben működik. Ami eleve rángatja a vasat-rezet. Nem ismerem a parketta lakk tulajdonságait. Iparban emlékeim szerint sellakkal szoktak impregnálni, de vákuumban. Néha a csavar lazítás többet ér, mit a húzás.. üdv!
A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2013
Helló. Motoromra készítenék egy USB töltőt 7805-el.
Alap kapcsolás megvan, 100µF 100nF 7805 1µF 100nF. Kérdésem az lenne, lehetséges-e hogy ha meghibásodik a stabilizátor, a kiementre 12Vot kapcsol? Drága mulatság lenne, ha a telót kisütné a meghibásodott alaktrész. A kimeentre tegyek egy biztositékot? Vagy egy zener diódát?
Hello! Inkább így old meg. (tirisztor is jó) üdv!
csapjal hozza egy meretes hutobordat is, mivel a 7805 linearis szabalyozo, azaz a ki es bemenet kozotti kulonbseget hove kell alakitsa, ami 500mA terhelesnel is elegendo lesz.
Szupresszor diódát ajánlok, akár az előbbi megoldásokkal kombinálva is, lásd: Murphy törvényét
Valami tirisztort még találok is itthon, de pontosan olyan diódám nincs. Van viszont 5V1 zenerem...
Nem is kell hozzá "pontosan olyan". Egy tirisztort begyújtó Gate feszültség, valahol az 1V körül van. Ezt az 5V1-el megfejelve, kb. 6V túlfeszültséget fog eredményezni maximum. Gondolom azt kibírja ha gond lenne. Túl közelre sem lehet vini, mert akkor meg álandóan kiveri a biztit. üdv!
Sziasztok. 2db Tl 431-en keresztül szeretnék táplálni egy műveleti erősítőt, csak a negatív ágon a bekötéssel, gondom van. Van előtte, egy LM 317-es áramstabilizátor, és ennek a bekötése egy kicsit megzavart. A nyák képének részletét rakom fel, mert így talán könnyebb látni ha gond van. Kérlek segítsetek, hogy mit hogy és hogy mit. Köszönöm!
Mi a tl431-nél az a Idiv/Iref érték? A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2013
Idézet: „A nyák képének részletét rakom fel, mert így talán könnyebb látni” Nem, nem könnyebb. A kapcsolási rajzon lehet látni, hogy mi mivel hogyan van összekötve, logikailag (optimális esetben átlátható módon). A kapcsolási rajz egyik fontos jellemzője az is, hogy az alkatrészek kivezetéseinél a funkció fel van tüntetve, így a szemlélőnek pl. nem kell fejből vágnia, hogy melyik IC fajta pont milyen lábkiosztással rendelkezik. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2013
Hello. Rendben van. Csak az a baj, hogy most nézem a tina-mat, és az egyikben csak a tl431 van, a másikban meg csak az LM317. Mindjárt összerakom express sch-ban. Valahogyan megszerzem a tinához, az lm 317-et, mert még az expresben sincsen Tl431. Hát köszönöm a segítséget.
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2013
Hali!
Találkozott már valaki olyan hibával, hogy stab IC (l78S24cv) test és out láb között zárlatos lett, de az őt terhelő áramkör rendben van? Elképzelhető, hogy a sok használat és terhelés, meleg stb. hatására tönkremegy? Hozzám került egy címkéző gép elektronikája (több mint 15 éves), két említett stab IC elszállt, de minden más jónak tűnik... Mindenesetre az elkókat is cserélem... |
Bejelentkezés
Hirdetés |