Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Lineáris motor
 
Témaindító: sztibi82, idő: Jan 18, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 3
(#) bbalazs_ válasza priest888 hozzászólására (») Dec 17, 2009 /
 
Kopogtassatok es megnyittatik néktek...ad maiorem dei gloriam...
(#) SKY válasza priest888 hozzászólására (») Dec 17, 2009 /
 
Helló!
Én így csinálnám meg. Kevés tekercs kell, és kisebb energia a zárt mágneskör miatt, meg akármilyen hosszú lehet.

linmot.JPG
    
(#) Csikos hozzászólása Jan 6, 2010 /
 
Szisztook! nos,érdekes dolgok vannak itt leírva,nemelyikek megg nekem is hasznosak..en ´pp egy háromfázisú lineárismotrot kezsitek diplomamunkakent..
az erdekesseg h nem eektromagnesek alkotjak a palyajat hanem állandó mágnesek..a khivás az volt h h a pályán tartani..u laku palyat keszitettem..a tarfolemezek 2db e plehbol vannka osszeallitva ..az allando mageneseimet olyan mafgnesek alkotják melyek relye 25/27kg/cm2 nem kis piskota..ha valakit erdekel resletesebben szivesen adok tanacsot..
esetleg anyagot is tudok biztositani..80ik oldalnal tartok a munam leirasanal..
(#) warez hozzászólása Okt 31, 2010 /
 
Üdv.

Mostanság nekem is felkeltette az érdeklődésem ez a téma. Próbából én is építenék valami hasonlót. Olvastam a neten olyasmit, hogy az egyik hűtőgép gyártó cég a hűtőgép kompresszorát nem forgó motorral hajtja meg hanem lineáris motorral. De nem találtam hozzá semmi vázlatrajzot sem.
(#) appme hozzászólása Jan 29, 2012 /
 
Üdv!
Volt szerencsém mechanikai javításban részesíteni egy cső "forgórészű" lineár motor mozgó részét. Valószínű, valami illesztési hiba miatt elkopott egy részen az alu cső, így jelentősen gyengén húzott az inkriminált szakaszon.
Lustaságiból sajnos nem néztem alaposan meg a lehetséges meghajtást, azonban 1 dolog tűnt szembe:
Két db teljesítmény eszközt láttam csupán, illetve 2x 3 alkatrészlábat, ami TOP-3 tokozásra utalt.
Szerintem 2 fázisú meghajtás is jól működött ezek szerint az adot helyen.
A mozgó rész 2.5m volt és az egész külsőleg úgy nézett ki, mint egy elektromágnes...
Alu külső cső vas csövön volt a mozgatott rész.
Volt nálam pedig szkóp is, de elmulasztottam beizzítani, így nem tudom meg, mi ment a tekercsekre, sima négyszögjel, vagy PWM...
Talán, ha lesz legközelebb
(#) Robi hozzászólása Jún 14, 2012 /
 
Sziasztok!
Nem teljesen témába vág a problémám, de ezt a topikot éreztem legközelebb.
Egy olyan lineáris aktuátort kellene építenem, ami rotáló mozgást is tud végezni. A lineáris része nem nehéz, egy orsómenet segítségével, hasonlóképp: Bővebben: Link
Hogy ne rébuszokban beszéljek, konkrétabban fogalmazok: Egy autó manuális váltójára kellene a mechanika, amivel a fokozatok kapcsolását lehetne végezni.
Tudom, elsőre vadul hangzik, és felmerül a kérdés "miért akar a hülyegyerek házi tiptronicot", de maradjunk abban, hogy csak a hülye jelző illik rám, a gyerekkorból már rég kinőttem.
Ötleteket várok.
(#) kaqkk válasza Robi hozzászólására (») Jún 14, 2012 /
 
Csináld meg két motorral ! Az egyik -előre hátra -a másik oldalra mozgatja a kart !
(#) Robi válasza kaqkk hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Köszi, mindenképp két motorra gondoltam. Viszont a másik nem fér el merőlegesen, mert szűk a kardánalagút. Persze lehet csuklókkal és karokkal transzponálni, de egy rövid csukló kör ívű merőleges pályát eredményez. Mondom ezt úgy, hogy a mechanikában nem vagyok túl járatos.
Egy kizárólag kézi vezérlésű trike készül (vw bogár alapokból), és megy a matek a fék, kuplung és váltó karokkal. Mivel a lábaim lebénultak, kézzel kell kezelni mindent. Biztonsági okokból azt kellene megoldani, hogy a váltás pillanatában se kerüljön a kezem messze a fékkartól, ami ugye a kormányon van.
(#) Peter65 válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Szia!
Nem könnyű ötleteket adni, mert nem teljesen világos, mekkora helyen milyen mozgatásnak kellene elférni. Ha tudnál fényképet készíteni, vagy legalább vázlat rajzot, jobban megérthető lenne.
Az eddigiek alapján, én kettő orsó menetet tennék egymás mellé. A végüket megtoldanán 1-1 csuklósan rögzített karral (egyforma hosszúságuak legyenek). A toldalékok végeit összekötném, de ez is csuklós kötés lenne.
Ha a két orsó együtt mozog, a toldalékok közös vége az osók tengelyével párhuzamosan mozog középen. Ha valamelyik orsó lemarad, a toldalékok közös pontja a lemaradó orsó felé elmozdul, így oldalirányú mozgást is tud végezni.
A vezérléshez mindenképpen valamilyen mikroszámítógép kellene.
(#) Robi válasza Peter65 hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Szia!
Köszi a választ, bíztam benne, hogy itt értelmes emberekkel is összefuthatok. Tetszik az ötleted, és kivitelezhetőnek tűnik, csak valami erős faudi fejek kellenének hozzá. Utánaolvastam, ipari megoldásokban 1000-1200 N erőkkel terveznek a, bár szerintem erős túltervezés. Persze a "választó" irányban ez csak 50 N
Csinálok később képet a váltórúdról, és rajzolok valami móricka-ábrát.
A vezérlést AVR-rel tervezem, van benne némi jártasságom. A hall jeladós megoldás itt bonyolultabb lenne (5 db kéne)
(#) Robi hozzászólása Jún 15, 2012 /
 
Csináltam egy képet, és jelöltem a fontosabb méreteket. Ahol a zártszelvény van "varacskolva" ott az ülés háttámlája lesz, magyarul felfelé nincs hely.
Viszont a zártszelvényről ugrott be, hogy mi lenne ha a lineáris aktuátor mozgórészét 15x15-ös zártszelvényből csinálnám, ami egy 20x20-asban csúszik. Így tudnék azon keresztül forgó mozgást is átvinni.

valto.jpg
    
(#) hibbantpasi válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Szia!

Először arra gondoltam ,inkább a bogár "félautomata" váltóját javaslom neked, de aztán rájöttem, ritka már, mint a fehér holló, ezért drága is.
Összedobtam egy mórickaábrát, én hogyan oldanám meg a kapcsolótengely mozgatását.Szerintem beférne a kardánalagútba a bogarat ismerve. Anyagköltsége minimális lenne a bontós ablaktörlő motorok árából kiindulva.Persze, ez is csak egy ötlet.

üdv: hp

móricka.jpg
    
(#) hibbantpasi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Én azért a "D"-t sem hagynám ki
(#) Robi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
A váltócsere már nem nagyon jön szóba, mert a trike váza egy vw bogár hátuljából (alváznyúlvány, váltó, motor, féltengely, kerekek) készült. Ugyan létezik valamilyen félautomata váltó bogárhoz, de ritka mint a fehér holló, ergó drága. Mielőtt nekem estek, akkor miért ilyet csináltam: én ezt ajándékba kaptam, mert a balesetem előtt imádtam motorozni.
(#) Robi válasza hibbantpasi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
nincs is szebb, mint rükvercben csapatni!
(#) Robi válasza hibbantpasi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Na ezt most utólag olvastam, ezek szerint abszolút egyre jár az agyunk!
(#) hibbantpasi válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
A "nekedesés" eszembe sem jutott. A képet nézve semmire sem mennél a bogár "automatával", mert annak az alváza is más, mint a tied. Minden esetre inkább megcsinálnék 10 mozgató mechanikát hozzá, mint hogy megpróbáljak megtervezni egy vezérlést
(#) Robi válasza hibbantpasi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Én meg pont a vezérlésben vagyok jobb. Ezért szeretem ezt a fórumot, mert kis szerencsével az ember talál egy hasonló őrültet, aki kiegészíti.

Az előbbi rajzodon az M2 működését nehezen értem. Segítenél?
(#) hibbantpasi válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
A zártszelvényes megoldás is jó lehet(ne), csak túl nagy a "lötyögése" és belülről a varrat nyomát is ki kellene pucolni. Ha zártszelvényezel, inkább a 30x15/ 40x20-as párost javasolnám.
(#) hibbantpasi válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
M2 szintén ablaktörlő motor, a karja merőlegesen a kapcsolótengelyre és 2 faudifejen át tol-húz. (M1 karja párhuzamos a kapcsolótengellyel, és forditani tud, mint előválasztó)
(#) Robi válasza hibbantpasi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Ááá, értem. Csak akkor annak is a hosszanti tengely síkon kell lennie. Szerinted a faudi fejek elbírnak ekkora terhelést (én olyan 4-500 N-ra saccolom) persze gondolom minden csak pénz kérdése...
A hosszanti varrat észrevételed teljesen jogos! Lassan pontot is adnék, ha tudnék.
(#) hibbantpasi válasza Robi hozzászólására (») Jún 15, 2012 /
 
Simán birja (a Golf l-ll váltó mozgatásánál is van faudi, műanyagból ráadásul).Én mezei autósboltban vettem M8-as szárra való fém faudit, mázsában mérhető a teherbirása (kb. 400 Ft. volt darabja).
Örülök, ha valamelyik ötletem segit, nem pontra megyek
(#) Neema hozzászólása Jan 29, 2014 /
 
Sziasztok! Régi topic ez én tudom de azért engem érdekel és lenne is kérdésem hozzá mert szeretnék egy ilyen motort építeni, szóval :
mindent betudok szerezni hozzá és el is boldogulok a mechanikus részével , de a vezérlésére még nem találtam megoldást, tudna valaki segíteni?
ha nincs egy komplett kapcsolási rajz változtatható tekercsszámmal, állítható mozgási sebességgel stb.( mert én semmi ilyesmit nem találtam eddig)
akkor tudna valaki mutatni nekem egy olyan időzítőkapcsolást ami ha áram alá kerül akkor X idő múlva zár egy áramkört Y ideig és ezt csak egyszer csinálja ( tehát nem ismétli mint az 555-ös timer IC) és amíg áram alatt van addig nem csinál mást, ( ha kikapcsolom aztán újra áram alá helyezem akkor megint végrehajtja ezt az egyszerű 2 lépcsős folyamatot)
Tud valaki segíteni ebben??
(#) kaqkk válasza Neema hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
Erre az 555 megfelel , csak nem astabil , hanem monostabil kapcsolásban
(#) Neema válasza kaqkk hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
igen a késleltetést tényleg meg lehet monostabil módban csinálni , de a kimenő jel hosszúságát hogy állítom ?
(#) kaqkk válasza Neema hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
Nem ! A kimenőjel hosszúságát tudod az 555 el belőni , ha a 2. lábát gnd re húzod egy pillanatra elindul és a beállított ideig lesz jel a kimeneten . Neked éppen ez kell ...
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2014
(#) Neema válasza kaqkk hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
jaaa, ez érthető igen....
és akkor a késleltetést ( ami az én leírásomban az X idő ) azt hogy állítom?
bocs ha nagyon felhúlak az értetlenkedésemmel de nem vagyok még benne olyan profi..
(#) kaqkk válasza Neema hozzászólására (») Jan 29, 2014 / 1
 
Akkor 2db 555 öt használsz az egyik az egyik időt -a másik a másikat határozza meg, egyébként kb milyen időintervallumokról volna szó ?
A hozzászólás módosítva: Jan 29, 2014
(#) Neema válasza kaqkk hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
na így már jó lesz, köszönöm!
(#) kaqkk válasza Neema hozzászólására (») Jan 29, 2014 /
 
Szívesen (de ha kérhetem az ezután a mondataidat nagybetűvel kezdd légyszíves ) Sokkal profibbnak tűnik és az idősebbek szívesebben olvassák
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem