Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos kerékpár, robogó házilag
Lapozás: OK   121 / 229
(#) etm válasza Kata071 hozzászólására (») Feb 24, 2014 /
 
Szia! Ha hátrafelé indul,és forog normálisan,vagyis nem morog,vagy nem rázkódik,akkor fel kell cserélni a fázis sorrendet a motornál.Ha szénkefés a motorja,akkor meg kell cserélni a + és - vezetéket ,ami a motorba megy(fordítva lett összedugva a vezérlőnél)Ha 3 fázisú akkor a fázis cserével cserélni kekk a HALL jeladó vezetékeinek sorrendjét is. Üdv!
A hozzászólás módosítva: Feb 24, 2014
(#) Pola0520 hozzászólása Feb 25, 2014 /
 
Sziasztok! Segítségeteket szeretném kérni. Hoztak hozzám egy elektromos biciklit. Egy öreg bácsi volt, ki szedte a hátsó kereket mert elvitte küllőztetni de nem tudta hogy hogyan kell széthúzni a csatikat úgyhogy szétvágta inkább a vezetéket. De miután összerakta (mindent jól kötött) nem akar forogni a kerék... Vagy is egyszerűen nem ad áramot a keréknek a vezérlés. Minden más működik csak a kerék nem kap áramot... A biciklinek nem tudom mi a tipusa valami jakimotó akármi. De 36V-os és 250W-os. A vezérlője pedig ilyen:
Bővebben: Link

Abban szeretném segítségeteket kérni hogy mire mérjek rá, vagy hol keressem a hibát?

A Link gombot használd!
-moderátor-
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2014
(#) etm válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 25, 2014 /
 
Hello! Először azt kell megnézni,hogy a vezérlő egyáltalán kap-e feszültséget? Ha igen,akkor lemérni,hogy a HALL jeladók megkapják-e megközelítőleg az 5 Voltot? Ha ez is meg van,akkor lassan forgatni kézzel a kereket,és kimérni hogy kapcsolnak-e a HALL-ok? Ha igen,akkor kimérni,hogy az adott HALL jeladóhoz tartozó fázison megjelenik-e a feszültség a motor felé? Van amelyiknél biztosíték is van a vezérlőnél,és csak azt kell cserélni és minden ok. utána!Van olyan moci is amelyiknél csak a gyújtáskulcs 2-ik állásában viszi a motort is.De gondolom ezt a gazdája már tudja,hamár használta. Hát nagyjából ennyi! Üdv!
(#) Pola0520 hozzászólása Feb 25, 2014 /
 
Már este van majd holnap megpróbálom amiket mondtál. De az tuti hogy 5V megy hátra felé mert arra emlékszem hogy mértem. És akkor hol mérjek mikor forgatom a kereket? A HALL- vezetékén mérjek vagy hol? Neharagudj de nem igen vagyok jártas ebben a témában. Egyébként biztosíték csak az aksiban van a vezérlőben nincs. a gyújtásapcsolót pedig minden állásban próbáltam már. De a 2.ik álláson van egy P-betű.
(#) etm válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 26, 2014 /
 
Hello! A biztosíték nem a vezérlőben van,hanem azon kívül,de nem mindegyik típusnál van így. A HALL-okhoz megy 5 szál. Abból a piros +táp=5V. A fekete -táp. Kék,sárga,zöld visszafelé a jel. Ha a piros-fekete közt +5V van, megméred a fekete-sárga közt a feszt,és közben lassan forgatod a kereket,és kell hogy a feszültség megjelenjen,majd megszünjön,attól függően hogy abban a pozícióban ki,vagy be kapcsol a HALL jeladó.Ezt megnézed a kék majd a zöld vezetéken is. Ha ezek jók,akkor lehet menni tovább.
(#) dinokacska hozzászólása Feb 27, 2014 /
 
Bártfai Ferenc hozzászólásából kiderült, hogy van remény feléleszteni a lassú Polymobil 030-ast nekem is ez a bajom ,nagyon lassú a gép ,a kontakt hibákat hogyan lehet megszüntetni?
Ötleteket adjatok
(#) Pola0520 válasza etm hozzászólására (») Feb 27, 2014 /
 
Elösszöris köszönöm a segítséged, másodszor pedig, hátra megy az 5V, de a jeladók nem küldenek vissza semmit sem, ha csak a 0.03V nem az.
(#) nyemi válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 27, 2014 /
 
Akkor mind a három Hall tönkre ment. Én evvel azért még tennék egy próbát a szétszedés előtt .
(#) etm válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 27, 2014 /
 
Hello! Ha a voltmérő fekete kábelét a HALL -okhoz menő feketére tetted,a volt mérő pisos vezetékét pedig pl.a HALL-okhoz menő sárgára,vagy kékre,vagy zöldre,és nincs semmi feszültség ha forgatod kézzel a kereket (ez kb 4.5 Volt kellene hogy legyen),akkor tényleg elszálltak a HALL-ok! Ez pedig akkor lehetséges,ha amikor elvágták a vezetéket nem vették le a kontaktot(nem áramtalanították).Máskülönben még olyannal nem találkoztam ahol mindegyik HALL elszált volna egyszerre..Nincs más hátra,mint szétszerelni a kereket,és kicserélni a HALL-okat.Üdv!
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2014
(#) etm válasza dinokacska hozzászólására (») Feb 27, 2014 /
 
Hello! Kontakt hibák miatt nem igazán szokott lelassulni. Üdv esetleg 100-ból 1.
(#) Pola0520 válasza etm hozzászólására (») Feb 27, 2014 /
 
Értem, hát holnap teszek még egy próbát. De egyébként ugye az volt a történet hogy az illető szétvágta a kábeleket és eléggé gánya módon rakta össze tehát semmi zsugorcső semmi, fogta összepörörte a kábeleket és 1 gumóba össze szigetelőszallagozta mikor szétszedtem kapásbol láttam 2 kábelt ami összeért, kitudja hány ért még össze... A vezérlő károsodhatott ezáltal? Illetve ilyen HALL vezérlőt hol tudok beszerezni, és milyet?
(#) Pola0520 válasza etm hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
De egyébként ha vissza vezetem a 4,5Voltot aminek az érzékelőből kellene jönnie akkor átlehet verni a vezérlőt és így kipróbálhatom hogy a HALL-okon kivül működik-e a motor és a vezérlés igaz? Vagy rosszul gondolom?
(#) Biro F. válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Üdv.
Igen rosszul gondolod, ahogy etm írta ellenőrizd le a hallokat. Utána a vezérlőt, ezt úgy ellenőrizd, hogy minden vezetéket lecsatlakoztatsz róla csak az áram vezetékeit hagyod rajta, vagyis a pluszt és a minuszt. Adsz rá áramot, megméred a hallokra menő vezetékeknél a piros-fekete között van e 5 volt, utána test-kék, test-zöld, test-sárga között kell mérjél 5...6voltot. A motor tekercseire menő vezetékekeknél nem szabad áramot mérjél, ha a tápfeszültséget méred valamelyik vezetéken akkor a fet zárlatos. A gázkar vezetékeinél is 5 voltot kell mérjél.
(#) etm válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Hello! Hát a vezérlőt nem fogod átverni,mert a 3 drb HALL elemet mire egy kört leír a kerék,az idő alatt kb 100 szor kapcsolgatja a jelet . mindig az a HALL kapcsol be,amelyik a kerék helyzetének megfelelő. A HALL jeladó alapján (vagyis a kerék helyzetétől függően),tudja a vezérlő kapcsolni a motornak a pont abban az időpontban megfelelő fázist,amitől indul a motor. Pl.1 cm-t moccan a kerék,akkor kapcsol a másik HALL,és ez alapján a vezérlő kapcsolja a motornak a következő fázist(motorhoz vezető kék,sárga,zöld vastagabb vezetékek a 3 fázis)Míg a HALL nincs rendben,addig egy fázist sem fog kapcsolni a vezérlő,így a motor sem indul. A vezérlőnek nem lett baja az általad leírtak alapján,csak a HALL-kat kell cserélni a kerékagyban(motorban).Üdv! Tibor
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) Pola0520 hozzászólása Feb 28, 2014 /
 
Ja értem. Hát csak egy ötlet volt. De egyébként le ellenőriztem még egyszer mindent. Hátra megvan az 5V de visszafele semmi, akárhogy forgattam a keretet (Mérni úgy mértem hogy a multi fekete pálcáját a fekete vezetékhez a piros pálcát pedig a sárga,zöld, majd a kékhez de semmi.) És a gázkar is rendben oda megvan az 5V vissza pedig 4körüli érték volt max gázon. De akkor meg is rendelem a cuccokat ezek jók lesznek nekem ugye?

Bővebben: Link
(#) etm válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Szerintem igen!
(#) rolie válasza Pola0520 hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Szia! Mérésnél arra figyelj, hogy ezek a hall jeladók open collectoros kimenetűek, tehát felhúzóellenállás kell hozzá. Ha a vezérlőre rádugva mérted, ott ezek megvannak, de ha csak tápot adsz rá, akkor a mérés erejéig köss egy 1kOhm körüli ellenállást a hall kimenete és a pozitív tápja közé. Ha van a közeledben elektronikai bolt, kérdezz rá van-e SS41-es hall jeladójuk. Esetleg egyéb elektrós webshop, Lomexben pl. 250 Ft/db körül megkapod darabját.

Szerk.: Ha egyik sem működik, akkor még lehet hogy másik helyen megszakadt az érzékelők táp vagy testvezetéke.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) nyemi hozzászólása Feb 28, 2014 /
 
Bocs fiúk de nem egyszerűbb azt a három ledes áramkört összerakni. Aztán ha mindhárom led villog a kerékforgatás közben akkor rendben vannak a Hall-ok.
Ha meg valamelyik sötét vagy folyamatosan világít (vagy csak a fényerő változik) az meg rossz érzékelőt mutatja.
Ezért készült ez a rém egyszerű kapcsolás.
ÁÁÁÁÁ....
Higgyétek el nem mindig jó az ha mérünk, mert becsaphat.
Ajánlom magamat.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) etm hozzászólása Feb 28, 2014 /
 
Hello! Nem akarok okoskodni,de már sokat cseréltem ,és engem még sosem csapott be a műszer. Ha a műszer nem mutat,akkor a LED sem fog fényezni
(#) nyemi válasza etm hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Én meg egy párat már készítettem az áramkörből a kerékpár szerelőknek régi vezérlőből kitermelt csatlakozóval felszerelve. Azért hogy ne keljen ott minimultival "szarakodni" , csak megtekeri a kereket látja az ember hogy jók e a Hall-ok sőt a fázis szög eldöntésében is segít, ha esetleg új vezérlőt kell rendelni .
De tőlem még egy fél oldalt tele írhatok, hogy lehúzott vagy összeszerelt állapotban , felhúzó ellenállással vagy anélkül mérjen.
Szerintem túlbonyolítjátok dolgokat, de lelketek rajta.
(#) Pola0520 válasza etm hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Közben beleraktok próbaképp egyik ismerősöm kerekét (ugyanaz a tipus) Megy is vele csak az a gond lassú. Rámértem a gázkarra csak 3.5Voltot ad vissza. Ez miért lehet?
(#) rolie válasza nyemi hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Én is készítettem már ledes tesztelőt, dolgoztam kerékpár szervizben, de Pola0520-nak valószínűleg nem kell sem napi, sem heti szinten egy ilyen kütyü. Jó eséllyel rossz vezérlő, vagy levágott csatlakozó sem áll rendelkezésére, tehát jóformán felesleges pluszmunka neki építeni egyet. Alkalomszerűen elegendő rádugott vezérlővel mérni, már ha tudja az ember, hogy mit-miért-hogyan. Ha nem tudja, akkor itt a fórum, és kérdez.
(#) nyemi válasza rolie hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Ha valakinek ez a Led-es áramkör nehézséget okoz az jobb, hogy ha kukoricát kapál és nem elektromos kerékpárt javít. Nem kell mindenkinek mindenhez érteni.
Amúgy meg ennek áramkörnek az előnye a méréssel szemben, hogy a kereket külön vizsgálja a vezérlőtől. Ez által esetleges hamis mérést, amit például a vezérlő belső tápegységének hibája okoz , elkerülhető.
Már kb. 20 hozzászólás született az ügyben már kereket cserélt, már mért , de még mindig nem tudja hogy a kerék jó vagy rossz.
Én megkíméltem volna ettől.
Befejeztem.
Tietek a terep.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) rolie válasza nyemi hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Nem arról szólt a hozzászólásom, hogy mennyire (nem) nehéz összerakni a ledes tesztelőt, hanem hogy mennyi értelme van. Ha nem fér hozzá megfelelő (levágott) aljzathoz, máris mindegy hogy mennyire lenne praktikus, mert nem tudja egyszerűen csatlakoztatni. Nem kell mindig magunkból kiindulni, hogy tucatjával férünk hozzá hibás vezérlőkhöz, most is van nálam pár darab, hogy érdemes-e javítani. Hozzáteszem ez sem egy világot megváltó eszköz, volt már vele hamis mérésem. A ledek szépen villogtak, viszont a motor akadozva járt. A hiba az volt, hogy a hall kimenetével sorosan kötött (még a motorban) 51 Ohmos ellenállás megnyúlt. Annyi áram folyt, hogy világítson a led, de a vezérlőt nem tudta határozottan meghajtani.

Pola0520: 14:08-kor írtad, hogy 4 V körüli feszültség érkezett vissza a gázkartól. Azóta ugye másik motorral próbálod, amiben működnek a hall érzékelők. Ezeknek általában külön 6V-os tápjuk van, de előfordulhat, hogy a gázkarral közös 5V-ot kapják. Lehet, hogy ez károsodott és nem bírja árammal őket. Lehet gázkar vezeték kontakthiba/törés, de találkoztam már olyan karral is, amiben elgyengült a mágnes. Próba erejéig a gázkart helyettesítheted egy 10k potival is, balra föld (fekete), középen fesz. vissza (zöld), jobbra táp (piros). A régi keréknél továbbra is lehet, hogy csak kábelhiba van, a motort úgyis szét kell szedni. Leveszitek a kábelbevetés oldali deknit, alatta lesznek a kábelvégek és a hallok. Érdemes végigmérni a vezetékeket, nincsenek-e megszakadva. Ha ezek jók, jöhet a hall elemek cseréje.
(#) nyemi válasza rolie hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Idézet:
„Hozzáteszem ez sem egy világot megváltó eszköz, volt már vele hamis mérésem. A ledek szépen villogtak, viszont a motor akadozva járt. A hiba az volt, hogy a hall kimenetével sorosan kötött (még a motorban) 51 Ωos ellenállás megnyúlt. Annyi áram folyt, hogy világítson a led, de a vezérlőt nem tudta határozottan meghajtani.”

Ugye ezt te se hiszed el. A Led-en átfojt 4mA nem volt elég a vezérlőnek. Miért mennyire nyúlt meg 51Ω ellenállás 5kΩ-ra ( bár akkor meg a led nem jelzett volna, vagy legalábbis sokkal gyengébb fényerőt produkált volna a másik kettőtől, ezt látni kellet volna). Lehet hogy itt meg etethetsz evvel valakit, de engem nem.
Amúgy is milyen agymotor volt, mert én a kimenettel soros ellenállással még nem találkoztam.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) rolie válasza nyemi hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Ha elhiszem, ha nem, megtörtént. Hall elem csere megtörtént, vezetékek jók, mégis döcögve járt. Másik kerékkel jó. Ledes tesztelő szépen villog. Másra nem tudtam gondolni, megmértem az ellenállásokat. Emlékeim szerint a középső eltért. Nem emlékszem mennyi volt pontosan, nem volt túl sok, néhány száz Ohm. Ellenállás csere után jó lett. Találtam egy képet, én fényképeztem (nem voltam benne biztos, hogy megvan még, de megtaláltam). Kicsit életlen, de látszik a soros ellenállás (meg hogy nem jól emlékeztem, és 47 Ohmos volt). A motor típusára nem emlékszem, de talán a fotó elég bizonyíték, hogy elhidd. Én is csak ezzel az egy ilyennel találkoztam. A ledes kütyümben 1k soros ellenállás van a ledekkel, és nem láttam rajta hogy most 4 vagy 3 mA folyik-e épp át rajta. Nem szedtem szét, de gondolom valamilyen rossz küszöbbel ellátott komparátort hajthatott meg a vezérlőben.
A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
(#) nyemi válasza rolie hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Tanulságos eset.
Bár mint írod a Hall csere is volt előtte, szóval a hiba behatárolható volt a LED-es áramkörrel,
csak a javításnál maradt akkor el az ellenállások vizsgálata.
Mondjuk tuti hogy én is kihagytam volna.
Mindig tanul az ember.

Köszönöm
(#) rolie válasza nyemi hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Igen, csak az egyik Hall volt rossz (nem tudom már melyik), de kínomban kicseréltem mindet, mire rájöttem, hogy az ellenállásokat is ki kellene mérni. Szemét kis alkatrész ez, ritkán megy tönkre, főleg ilyen kisáramú helyeken. A hiba okára sem emlékszem, de pl. egy Hall kimenet és táp közti zárlat esetén fellépő ~120mA áram megfőzhette az ellenállást és kivégezhette a szenzort. Utólag könnyű okosnak lenni!
(#) rolie válasza rolie hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Másik szivatós hiba az volt, hogy a motor alapvetően megy, de időnként megakad, esetleg teljesen megáll. Kontkhiba sehol, megy a fejtörés. Ugye a kínai spórolós technika miatt a fékkar egyetlen beépített kapcsolója testeli a féklámpát és a vezérlőben a fék érzékelőt, ami tilt ugye, hogy ne hajtson fék ellenében. Hiba: féklámpás (két áramkörös) hátsó izzóban a világítás szakadt wolframszála rálógott a fékére és letestelte. Emiatt tiltott a vezérlő Izzócsere után tökéletesen működik. Valószínűtlen hiba de előfordul.
(#) Pola0520 válasza rolie hozzászólására (») Feb 28, 2014 /
 
Igen oda meg is van a 4,5V de vissza csak 3,5 jön. De kipróbáltam potméterrel és azzal teljesen jól ment. Utána próbálkoztam hogy a gázkar érzékelője elé raktam egy erős mágnest de 3,5Voltnál nem enged átn többet valamiér... Ez miért lehet?
Következő: »»   121 / 229
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem