Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Sziasztok!
Egy kérdésem lenne. Azt látom hogy általában minden 412-es gitárláda azonos méretű, függetlenül attól, hogy milyen hangszóró van benne. Ezek szerint itt nem méretezik a zárt dobozokat? Vagy itt nem számít? Úgy néz ki, hogy a hangszóró fizikai mérete határozza meg a méreteket. Jelenleg gitárhoz 4 db RFT L3402-es hangszórót használok 2 hátul nyitott dobozban. Jobban járok ha egy 412-es zárt ládába rakom őket? Idézet: „Úgy néz ki, hogy a hangszóró fizikai mérete határozza meg a méreteket.” Hát nem. Vagy az is lehet, hogy ugyanolyanok a hangszóróik, vagy a vermona is ennyire van hangolva....
Én arra gondoltam, hogy egy Fender, és egy Marshall 412 láda méretei megegyeznek, pedig nem ugyanazt a hangszórót használják. Celestion, Eminence.
Elsősorban kíváncsi lennék arra hogy épített e már valaki mélynyomó [hangszórót] ha igen milyen sikerrel ? hogy oldotta meg a csillapítást milyen csévetestet használt milyen másgnet ferrtit vagy esetleg neodin és az lenne a kérdésem h megoldható lenne e a mégnes helyett elektoromágnest használni
Jelenleg dolgozom 1 projekton 15 ´´ collos kosár [38 cm] készítettem hozzá 2*2 ohm -os tekercset 1mm2 es rézhuzalból.. Szólogat is elég szépen csillapítást is sikerült meg oldalni.A válaszaikat előre is köszönöm !
Sziasztok!
Hidalt tda7294-hez készítenék a közeljövőben mélysugárzót, de annyi féle gyártó van hogy elég nehezen tudok választani. Igazából csak tanácsért fordultam hozzátok vagy ha valaki épített már hidat hogy ő milyen mélysugárzó-t használ hozzá. Nézegettem az Eminence hangszóróiból rengeteg szériát de azok főleg ugye hangosításra vannak kitalálva, bár a LAB szériát sok helyen láttam hogy szobába alkalmazzák inkább előszeretettel. Monacor-nál is nézegettem, Visaton-nál sajnos nem találtam sok félét, Wharfedale márkától viszont egy hangszórót se hallottam még nem tudom hogy milyen minőséget képviselnek, és mélysugárzók terén hogy állhatnak. Természetesen szobai körülmények között lenne használva, zenék stílusa az vegyes mondjuk minden féle. Esetleg ha valaki tudna egy kis útbaigazítást adni vagy kinek milyen márka támogatja a mély hangzást a rendszerében, és meg is osztaná velem azt nagyon megköszönném. Köszi szépen előre mindenkitől!
Szia!
Hát olyan 35-40.000Ft környékén lenne ideális. Természetesen ha pár ezer forinttal több lenne de érdemes annyival többet rákölteni akkor az is szóba jöhet. A hozzászólás módosítva: Ápr 1, 2014
Sziasztok!
A Visaton "FRS 8 4 ohm" típusú hangszórónak polipropilénből vagy papírból készül a membránja?
Szia!
Ahogy láttam impregnált membránja van, szóval akkor papírból valószínű és nem pp műanyagból.
Szia,
Papír.
Impregnált papír az, és nagyon szépen szól!
Na az király. Akkor lehet rendelek is belőle egy párat. Három utas hangdoboz középsugárzójaként szeretném alkalmazni, egy Sony 637 magassugárzó és egy Sony 1-825-870-11 mélysugárzó társaságában. Keresztezési frekvenciák tekintetében kb olyan 1-1,2 kHz illetve 10-12 kHz körülre gondoltam. A váltót saját kezűleg tervezem megépíteni, Logotech-es alkatrészekből. A váltó rendjének nekem a harmadrendű koncepció tűnik a legszimpatikusabbnak, arról tudom, hogy ( 2 utas verzió esetén legalábbis ) megfelelő bekötéssel nincs fázistorzítás. Három utas konstrukcióra is igaz ez?
Felmerült bennem 2. és 4. rend is, de előbbitől vágási meredeksége és fázistulajdonságai, utóbbitól pedig bonyolultsága és nagy pontosságot igénylő kivitelezése miatt pártoltam el. Ti is jó választásnak tartjátok a harmadrendű váltót? Kb. 10 ezer Ft-ot szánnék a projektre, annál többet nem nagyon szeretnék fordítani erre.
Sajnos ez nem egyéni elképzelés alapján megy. Attól nem lesz jobb egy váltó hogy magasabb rendű váltót alkalmazol.
Törekedni kell az egyszerűségre. Lehet ,hogy elsőrendű váltás kell a mély középnek , de a magasnak másodrendű. (Ez eléggé gyakori eset.)
Azért ha az adatlapjá közelebbről megnézed, nem ebbe a háromutasba való elsősorban.
Az FRS8 legnagyobb előnye, hogy szinte az egész hangfrekis sávot szépen le tudja sugározni, legfeljebb az alsó tartományban kell megtámogatni picit egy másikkal. Amit a fotón látsz az nálam egy egyutas, "backloaded horn" , ahol a hangszóró kamrájának az exponenciális tölcsér meghosszabbítás kialakítása a doboz belső lapjai segítségével lett megoldva. Egy hasonló képet mutatok róla. Ha meghallanád mit produkál az a picike , nagyon meglepődnél! Ezzel egy 4x4-es szobába nagyon olcsón be tudod varázsolni a koncerttermet akár egy 2x20W-os erősítővel - és a keresztváltók okozta összes hiba elkerülhető. Persze ez akkor igaz csak, ha nem a mai dubcidubci döngetést , hanem a zene finom részleteit szeretnéd élvezni. A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2014
Megmondom, hogy miért részesítem előnyben a magasabb rendű váltókat ( egyébként én is abszolút az egyszerűség híve vagyok ).
Most is szolgálatot teljesít itt előttem egy hasonló összeállítás, az említett Sony mély és magassugárzókkal, de a közép most egy 3"-os szélessávú, egyébként elég jóféle PP membrános JVC hangszóró. Na és, most elsőrendű váltó van benne, és amikor építettem a váltót, azt tapasztaltam, hogy a keresztezési frekvenciák környékén ( vélhetően a nem teljesen egyező fázisok miatt ) furcsa, természetellenes, nem kellemes hangja volt a rendszernek, amit úgy sikerült hallgathatóvá varázsolnom, hogy széthúztam a töréspontokat, és valójában egy kis "lyukat" hagytam a töréspontok között, így ugyan nem lineáris az átvitel ( bár szerintem amúgy sem lett volna az ), viszont hallgatható lett, így maradt ilyen. És a meredekebb vágás mellett úgy gondolom hogy kevésbé jönnek elő az ilyen fáziskülönbségekből eredő torzítások, mert ugye nagyon meredeken vált egyik hangszóróról a másikra a rendszer. És azért akarok magasabb rendűt építeni, mert tartok tőle, hogy a középpel "összevesznek" a többiek, mint ahogy most is.
Láttam, hogy többnyire ilyen egyutas sugárzókba alkalmazzák, és több mint valószínű, hogy valóban erre találták ki. De pont azért, amit említettél is előnyeként, pont azért kell nekem is, mert ez a mély nagyon mély a magas pedig nagyon magas sugárzó. Nagyon széles frekvenciatartományt kap meg a közép. Akusztikus zenét, koncertet nem hallgatok, ha a "dubcidubci döngetés" alatt techno-t értesz, azt sem. Olyasmiket inkább, amik a Class FM-en szoktak menni. Kíváncsi lennék tényleg egy ilyen tölcséres sugárzóra, biztosan elég színvonalas produkcióra képes, de mondjuk én szeretem ha a 40 Hz-et is hallom megfelelő intenzitással
Nagyon jó neked ,hogy ilyen érzékeny hallásod van. Sajnos nekem nincs ilyen jó..
Volt egy korábbi hozzászólás amiből az derül ki ,hogy nem biztos az hogy szükség van magasabb rendű váltásra. Egy egyszerű tekercsel 4-ed rendű váltás valósul meg. Figyelembe kell venni ,hogy a hangszórók átvitele nem egy egyenes vonal.A képességeik határain van saját természetes esésük is. Bővebben: Link
Idézet: „Egy egyszerű tekercsel 4-ed rendű váltás valósul meg.” Itt valami sántít nekem. Kondi a magas elé, tekercs a mély elé, az halottnak csoki. Egyszer nem választ szét rendesen másodsorban a fázismenetet is hazavágja szép széles tartományban. Ez ugye az elsőfokú vagy 6dB / oktáv. A másodfokú az az 12dB/okt. ami már 2 kondi két tekercs egy két utas váltóban. Ez már vált és a frekvenciamenete is kielégítő. A harmadfokú, az az 18dB/okt. az még bonyolultabb, többutasnál már alkatrésztemető, talán ez az amit passzív hangváltóként még van értelme megépíteni.
Légyélszíves konkrétumokat írni ,mert ez így olyan színben jön le mintha csak kötözködnél.
- az halottnak csoki (???) - ez már vált (jó de magyarázd meg a másik mitől nem) - a frekvenciamenete is kielégítő. (mitől válik egy másodrendű váltónál kielégítővé ,és egy elsőrendűnél nem.) stb. Még mindig nem győztél meg ,mitől sokkal jobb egy magasabb rendű váltó ,mint amire szükség van.
Én nem akarok kötözködni, de magyarázkodni sem! Mindenki barátja a Gugli !
Idézet: „mitől sokkal jobb egy magasabb rendű váltó ,mint amire szükség van.” A szükség az igen subjektív. Van a minimális, a normális, és a túlzott. Egy darab kondi vagy tekercs használata esetén, még ha belekalkuláljuk a hangszóró esését is, akkor is max a váltás lesz kielégítő, a fázismenet nem.
Nem kis fába vágja a fejszéjét, aki nagyon komoly hangváltót akar építeni. Nyilvánvalóan törekedni kell a minél egyszerűbb és kevesebb alkatrészt igénylő váltó tervezésére, de sajnos a nem elég meredek esés sajnos néha igen súlyos probléma lehet, hatványozottan akkor, ha a hangszórók fázismenete egyébként sem egyezik. Szerintem olyankor jobb minél előbb túlesni a váltáson. Lehetne azt is mondani, hogy szerezzünk be olyan hangszórókat, amelyek fázismenete közel egyező vagy nagyon hasonlít egymásra, de ha már otthon vannak nagyon jó kis hangszórók, és nem küzd valaki a túl sok pénz elköltése okozta nehézségekkel, lehet hogy inkább abból építkezik amije már megvan.
6 dB/ oktáv szerintem a legtöbb esetben kevés, de ismerek olyat, akinek meg bejön. Nagyban függ a hangszóróktól is.
Egyébként ma ahogy gondolkodtam a dolgon, felmerült bennem, hogy az FRS 8 mellé nem is biztos hogy szükség van még magassugárzóra. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy így 2 utas konstrukcióra redukálódva sokat egyszerűsödik a történet. És akkor csak egy 2 utas váltó kell, első, másod, vagy harmadrendű, ha lesz lehetőségem kipróbálok minél többféle összeállítást.
Szerintetek is így is elég magasra fog menni a rendszer? A váltást valahol 1 kHz környékén gondolom majd megvalósítani ( 800-1500 Hz között valahol ), de még méréseket nem végeztem, ez csak ilyen pillanatnyi elgondolás. A dobozon belül külön csinálok neki egy kis zárt kabint, minél kisebbet, hangolni külön talán nincs értelme, ilyen magas frekvenciákon már nem nagyon befolyásolja a doboz térfogata a frekvenciaátvitelt. Egyetértetek?
Néztem az átvitelt, 10kilón van egy nagy púp aztán 12nél kezdődik egy gödör ami 6 dB mély, ez ezért már jelentős. Meg kellene hallgatni, hogy ez mennyire zavaró, illetve jó lenne azt korrigálni! Egyébkén szerintem is mehetne magas nélkül, max kicsit rá kell tekerni a treble potira.
Az előbbi hozzászólásoddal pedig egyetértek
Vagy akkor meg 12 kHz-től inkább egy magasnak átadni a staféta botot, majd meglátjuk.
De akkor meg megint bonyolódik minden.
Én még a púp előtt, valahol 8 kilónál átadnám, ha lenne magas. De mondom hallgasd meg!
Kíváncsi lennék mi az a kielégítő fázismenet. Mert annyira ragaszkodsz hozzá.
Abban biztos vagyok ,hogy akkor fogják szépen kiegészíteni egymást ,ha a váltásnál azonos meredekségű a két hangszóró esése, és hangnyomása. Ha egy első rendű váltóval érem el a kívánt átvitelt akkor azzal kell megcsinálni.Mellékelek egy képet azon jól látszik ,hogy a mély és a közép váltása elsőrendű , a közép és a magas vagy másodrendű ,vagy harmadrendű, de mindenképpen azonos. Rá is írtam ,hogy hol és mire gondolok. Ezen a képen rajta van a fázismenet is. Biztos vagyok benne ,hogy már csináltál ilyent , de konkrét mérési eredményekkel még nem dolgoztál. Jó látni ,hogy amikor változtatsz valamit a hangváltón ,akkor hogyan változik tőle az átvitel, és mindezt működés ,és mérés közben. Legtöbbször az előre elképzelt ,vagy mérések alapján tervezett váltó nem a kívánt eredményt ,hozza. Mindig van egy kis változtatni való.
Sziasztok!
Meghalt az egyik videoton dc2550A hang(dobozom)sugárzóm magas (sugárzója)hangszórója. Nem vagyok annyira jártas a témában, így nem tudom mekkora a baj, hogy a hangváltó is ment-e vele, a közepe és mélye szépen szól. Hogyan lehetne megállapítani, hogy mit kell cserélni benne? Köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2014
Ahhoz a magashoz lehet csere pillét venni a H2000-nél.
Oké. Köszönöm! Hogyan lehet amúgy szétszedni hozzá a sugárzót, mert a műanyag dísszel, amivel be van csavarozva azzal csak ki tudom venni, a másik 3 csavarral lehet leválasztani?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |