Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Szia! Csak egy ötlet, mivel szakdoli ügy. Ne vesd el a PWM, esetleg áramkontrolált PWM lehetőségét. Jobb lesz az eredmény, mint áramgenerátorral.
Idézet: „És a saját vezérlő építését gyári vezérlő IC-vel senkinek sem ajánlom (ráment egy hónapom, és semmi...” Azért ezt én kategorikusan nem merném kijelenteni. Rengetegen építettünk gyári vezérlőkkel működőképes készülékeket. Esetleg az általad sikertelenül utánépített panelekről fotót feltennél?
Üdv
Nekem van nagyon jó kis ic .kiprobáltam ez volt az első vezérlőm igaz csak fél lépést tud és érdemes nagy teli folia felületet készíteni a hűtés miatt plusz magát az ic-t egy kis hütőbodával ellátni.1,5Aper fölött.
Üdv Uraim, a léptető motort ha PWM-el vezérlem akkor a közös pontra elég egy FET, vagy mind a négy fázist külön kell vezérelni PWM-el? Sajnos a jelenlegi sebesség elég lassú, ezért lenne szükségem rá. Vagy esetleg ha áramgenerátort használok az járható út?
Üdv
egy léptető mocihoz két ilyet kell épiteni.
Jelenleg unipolárisban használom, mert sajnos egy motorom 5 vezetékes. A másik 2 8 vezetékes, így unipoláris vezérlőt építettem hozzá.
Az unipoláris motorokat át lehet kötni bipolárisba nem a legjobb megoldás de még igy erősebbek is lesznek.
Gondolkoztam, hogy szétszedem, és elvágom a közös szálat, így megmarad a két tekercs, de többen mondták, hogy nem érdemes szétszedni a motort, mert ha összerakom akkor már nem lesz a régi. Jelenleg így is megfelel a célra, csak jó lenne nagyobb sebességet kihozni belőle.
A 8 vezetékeseket nem kell szétszedni csak nem kell miden vezetéket bekötni a neten van leirás hogy hogy kell. egyébként mire szeretnéd használni öket ?
CNC, de mint irtam van egy 5 vezetékesem, és emiatt kötöttem a 8 vezetékeseket unipolárisra.
Az 5 vezetékes mozgatná a szerszámot ahoz nem kell nagy sebesség , vagy ha nincs nagy terhelés akkor bordásszíj hajtás sokkal nagyobb lenne a sebessége akár 5-6 ezres .
Jelen esetben az van a szerszámon, az kissebb teljesítményű motor. A nagyok is szépen dolgoznak, a marási sebesség is jó, csak a gyorsjáratra kéne nagyobb sebesség, mert abban az esetben már lassú. A jelenlegi elektronikát szeretném megtartani, csak PWM-el bővíteném, vagy még az áramgenerátor jutott az eszembe, cask nem találtam róla infót.
Ezért írtam hogy nagy sebbesség elég csak az X,Y tengelynek a Z -nek nem kell akkora fordulat mert az nem mozog annyit .
Na csak dülőre jutunk az ebay-en 1400ft -ér 2db tudsz rendelni TB6560-as ic-t ez bipolárismotorhoz van a neten pedig van kacsolásirajz és nyákrajz is hozzá.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2014
Az ebay érdekes lesz, még nem próbáltam de lassan itt az ideje. Ahogy lesz rá keretem megpróbálom, addig marad a jelenlegi elektronika.
Nem nagy ördöngőség az ebay-en vásárolni és ingyen szálitanak csak a free Shipping feliratot kell keresni. És kell még PayPal számlát nyitni erröl is van magyar nyelvü leírás elöbb ezt olvasd végig figyelmesen sok sikert.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2014
Léptető motorhoz minek is a PWM, vagy az áramgenerátor? A fordulatszámot a lépések sűrűsége határozza meg.
Idézet: Nem én fogalmaztam, de egyetértek vele. „Motor léptetés és tartóáram szabályozása Ez a legbonyolultabb feladat! Tudni kell, hogy a léptetőmotorok csak szakaszos üzemre vannak tervezve! Ez azt jelenti, hogy léptetés ideje alatt igen nagy áramokat vesznek fel a kellő nyomaték eléréséhez, majd ezt az áramot a beléptetés után le kell csökkenteni egy tartósan elviselhető tartóáramra, ami a motort fix pozícióban tartja. A tartóáram feladata a gép rögzítése véletlen elmozdulás ellen (rázkódások megfogása). Ha nem vesszük vissza a léptetési áramot, a motor túlmelegszik és leég! Azt is tudni kell, hogy a motorok tekercsei rendelkeznek induktivitással is, ami a gyors léptetési frekvencia alatt az áramot jelentősen csökkenti (a látszólagos ellenállásuk a frekvenciával arányos). De amikor a motor beléptetett (megállt), ez a frekvencia 0, és csak a tekercs tiszta Ohmos ellenállása korlátozza az áramot, ami néhány tíz Ohm csak. Ezért beléptetés után az áramot gyorsan vissza kell szabályoztatni. A motorok nyomatéka erősen függ a gerjesztési áramtól, ami befolyásolja a maximális elérhető fordulatszámot is. Ennek fokozására csak a feszültség emelése ad némi lehetőséget, ez viszont emeli a leégés veszélyét alacsonyabb frekvenciákon (a motor mehet huzamosabb ideig akár 0.5Hz-el is!). Tehát, alacsonyabb fordulatszámon a motor túlmelegedhet, azaz sima soros ellenállás sorba kapcsolgatásával a probléma nem orvosolható hatásosan. Létezik áramgenerátoros megoldás is, de felmerül a kérdés, hogy melyik frekvenciához tartozó áramhoz állítsuk az áramgenerátort? És a léptetések után milyen áramra korlátozzon? Ettől kifinomultabb módszer kell! Erre a megoldás a PWM (impulzus szélesség modulált) vezérlés. A PWM vezérelésnél nincs szükség áramkorlátozásra, nem kell semmilyen külön hardvert beépíteni áramkorlátozás céljából”
Van egy bizonyos határ ami fölött már csak nyíg a motor, ha a feszültséget megemelem akkor ismét mozgásba lendül a motor. Jelen esetben nyugalmi helyzetben 3 voltot kap a motor, ez 1.5Volttal kevesebb, mint a gyári adatlapon van, de ígyis megfogja a motort. Amikor elindulok akkor 6Voltot adok neki, nagyobb léptetési sebességnél már 12 volt, de még ez is kevés. Ezért lenne jó leküzdeni valamilyen megoldással a motor lomhaságát. Hozzáteszem, hogy nagyobb fordulaton már érezhetően kissebb a nyomaték. Olvastam CNC fórumon, hogy van aki 80 volttal hajtja a motort, amikor nagy sebességre van szüksége.
Előbb-utóbb mindenki eljut oda, hogy vagy megveszi a kész vezérlőt, vagy megépít egy mondjuk PIC-FET összeállításút. Amibe a szoftvert már jónéhányan kitesztelték, így működőképes. Persze lehet venni az ebayről TB IC-ket is, van rá esély, hogy hamisat küldenek.
Célszerű - pl. a korábban említett sebesség okok miatt - legalább 25-35 Voltról járatni a motorokat. Ha a vezérlő megengedi, nagyobbról; én pl. 45 Voltról hajtom őket. Én is próbálkoztam eleinte FETekkel, Arduinóval meghajtani a motort, ami forgott is, ezzel nem volt probléma. De egy komplett vezérlő eleve tartalmazza a lecsengés, valamilyen szintű mikrolépés, tartóáram vezérlést. Általában paraméterezhetően (kapcsolósor, potméter, stb.) Senkit nem akarok lebeszélni az építésről, sőt, de pl. a gerjedés még a kisebb buktatók közé tartozik. A TB6560 pl. nem szereti, ha nincs meg az 5V, mikor a motor fesz megjelenik. Annyira, hogy bánatában belehal... Azt meg az építő nem szereti, ha a TB6560 felirata ellenére belül egy másik IC található. Idézek egy másik fórumról: "...ott ahol az 1-17-22 láb a hűtőfelülettel "zárlatban" van, az belül TA8435H IC..." Még egyszer: én senkit nem beszélek le, semmiről, csak jópár dolgot figyelembe kell venni, hogy sikerélmény legyen a végén. Mert ez kárpótol mindenért. Jó - értsd: használható - vezérlőt gazdaságosan építeni nem nagyon lehet, ezért a sikerélmény nagyon fontos
Üdv
Én mindig egyhelyröl redelem a TB6560-as ic-t ezek megbizhatóak, én is hallotam hogy van hamisított féltem is először rendelni. A gazdaságos építéshez csak annyit fűznék, az epítésnek nem mindig az a célja hogy kevesebbe kerüljön hanem az hogy én magam építem és az öröm hogy működik nem kell senkit elriasztani az építéstől a készen vett termék csak mostoha gyermek. A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2014
Idézet: „készen vett termék csak mostoha gyermek.” Igazad van. De néha, amikor összetettebb készüléket épit az ember, nem érdemes minden csavart magadnak késziteni . Néha jó azét a készen vett alap áramkör.
Ezzel én nem azt akartam sugalni hogy mindenki kedzje tévét,DVD-t és egyéb elektronikai ezközt othonra gyártani.
Sziasztok!
Zöldfülű vagyok a témakörben. Ha van egy motor aminek az adatai a következők: 0,37 ohm 0,6 mH 4,7 A 6600-30-2-0.37 Mekkora feszültséggel kell üzemeltetnem? Simán ohm törvény? Azért érdekes, mert akkumulátorról szeretném üzemeltetni majd, mikrokontrollerrel vezérelve. A forgató nyomaték hogyan alakul? A másik típus, amit találtam: Ez Itt a 0,56 Nm a forgató nyomaték, vagy a tartó nyomaték? A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2014
Hali! Én sem szerettem volna elvetni a PWM es áramkorálátot, de ha nem megy, akkor megoldom egyszerűen, mert közeli ismerősöknek ez nemrég tökéletesen működött, mármint az aramgenerátoros megoldás... A nyákokat nem szívesen töltöm fel, mert nem vagyok rájuk büszke, több mint a fele eagle ös autoroute, és ráadásul kétoldalas is... Nem volt időm a nyák tervezéssel vacakolni, ezért gondolkodtam gyári vezérlő ic ben, mert elvártam tőle, hogy csak beépítsem és működjön, mert így körülbelül elcseszhetek annyi időd a nyáktervezéssel, amennyi idő alatt megcsinálom magamnak kompletten az egészet... Szóval lemondtam a dologról, még megpróbálom az áramgenerátoros megoldást, vagy marad az ebayes komplett vezérlő vásárlás, nincs időm kísérletezni különböző nyákok legyártásával, amiknek a nagyja valószínűleg nem működne...
Szia, nem próbáltam, de nem is fogom már.... Mellesleg az a problémám ezekkel a nyákokkal, hogy a 6560 as hűtése kicsit nehezen megolhatónak tűnik, pedig nekem elég fontos lenne, de azért köszi!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |