Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Lapozás: OK   109 / 162
(#) remiasa válasza lac- hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Üdv

TB6560-hoz ezeket a nyákterveket probáltad már?
(#) Szammer válasza lac- hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Szia! Csak egy ötlet, mivel szakdoli ügy. Ne vesd el a PWM, esetleg áramkontrolált PWM lehetőségét. Jobb lesz az eredmény, mint áramgenerátorral.
(#) Szammer válasza lac- hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Idézet:
„És a saját vezérlő építését gyári vezérlő IC-vel senkinek sem ajánlom (ráment egy hónapom, és semmi...”

Azért ezt én kategorikusan nem merném kijelenteni. Rengetegen építettünk gyári vezérlőkkel működőképes készülékeket. Esetleg az általad sikertelenül utánépített panelekről fotót feltennél?
(#) titi hozzászólása Okt 2, 2014 /
 
Hali!
L6208-al van valakinek tapasztalata?
(#) remiasa válasza Szammer hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Na igen lac kijelentése tényleg kicsit erős. Én mint "kezdő pákás" egy éve készítek motor vezérlőket egy kivételével mind működik még az L297 L298 páros is.
(#) remiasa válasza titi hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Üdv

Nekem van nagyon jó kis ic .kiprobáltam ez volt az első vezérlőm igaz csak fél lépést tud és érdemes nagy teli folia felületet készíteni a hűtés miatt plusz magát az ic-t egy kis hütőbodával ellátni.1,5Aper fölött.
(#) Georgee hozzászólása Okt 2, 2014 /
 
Üdv Uraim, a léptető motort ha PWM-el vezérlem akkor a közös pontra elég egy FET, vagy mind a négy fázist külön kell vezérelni PWM-el? Sajnos a jelenlegi sebesség elég lassú, ezért lenne szükségem rá. Vagy esetleg ha áramgenerátort használok az járható út?
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Üdv

egy léptető mocihoz két ilyet kell épiteni.
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Jelenleg unipolárisban használom, mert sajnos egy motorom 5 vezetékes. A másik 2 8 vezetékes, így unipoláris vezérlőt építettem hozzá.
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Az unipoláris motorokat át lehet kötni bipolárisba nem a legjobb megoldás de még igy erősebbek is lesznek.
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Gondolkoztam, hogy szétszedem, és elvágom a közös szálat, így megmarad a két tekercs, de többen mondták, hogy nem érdemes szétszedni a motort, mert ha összerakom akkor már nem lesz a régi. Jelenleg így is megfelel a célra, csak jó lenne nagyobb sebességet kihozni belőle.
(#) remiasa hozzászólása Okt 2, 2014 /
 
A 8 vezetékeseket nem kell szétszedni csak nem kell miden vezetéket bekötni a neten van leirás hogy hogy kell. egyébként mire szeretnéd használni öket ?
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
CNC, de mint irtam van egy 5 vezetékesem, és emiatt kötöttem a 8 vezetékeseket unipolárisra.
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Az 5 vezetékes mozgatná a szerszámot ahoz nem kell nagy sebesség , vagy ha nincs nagy terhelés akkor bordásszíj hajtás sokkal nagyobb lenne a sebessége akár 5-6 ezres .
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Jelen esetben az van a szerszámon, az kissebb teljesítményű motor. A nagyok is szépen dolgoznak, a marási sebesség is jó, csak a gyorsjáratra kéne nagyobb sebesség, mert abban az esetben már lassú. A jelenlegi elektronikát szeretném megtartani, csak PWM-el bővíteném, vagy még az áramgenerátor jutott az eszembe, cask nem találtam róla infót.
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Ezért írtam hogy nagy sebbesség elég csak az X,Y tengelynek a Z -nek nem kell akkora fordulat mert az nem mozog annyit .
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Így már kezd összeállni.
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Na csak dülőre jutunk az ebay-en 1400ft -ér 2db tudsz rendelni TB6560-as ic-t ez bipolárismotorhoz van a neten pedig van kacsolásirajz és nyákrajz is hozzá.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2014
(#) Georgee válasza remiasa hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Az ebay érdekes lesz, még nem próbáltam de lassan itt az ideje. Ahogy lesz rá keretem megpróbálom, addig marad a jelenlegi elektronika.
(#) remiasa válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Nem nagy ördöngőség az ebay-en vásárolni és ingyen szálitanak csak a free Shipping feliratot kell keresni. És kell még PayPal számlát nyitni erröl is van magyar nyelvü leírás elöbb ezt olvasd végig figyelmesen sok sikert.
A hozzászólás módosítva: Okt 2, 2014
(#) pucuka válasza Georgee hozzászólására (») Okt 2, 2014 /
 
Léptető motorhoz minek is a PWM, vagy az áramgenerátor? A fordulatszámot a lépések sűrűsége határozza meg.
(#) Szammer hozzászólása Okt 3, 2014 /
 
Idézet:
„Motor léptetés és tartóáram szabályozása

Ez a legbonyolultabb feladat! Tudni kell, hogy a léptetőmotorok csak szakaszos üzemre vannak tervezve! Ez azt jelenti, hogy léptetés ideje alatt igen nagy áramokat vesznek fel a kellő nyomaték eléréséhez, majd ezt az áramot a beléptetés után le kell csökkenteni egy tartósan elviselhető tartóáramra, ami a motort fix pozícióban tartja. A tartóáram feladata a gép rögzítése véletlen elmozdulás ellen (rázkódások megfogása). Ha nem vesszük vissza a léptetési áramot, a motor túlmelegszik és leég! Azt is tudni kell, hogy a motorok tekercsei rendelkeznek induktivitással is, ami a gyors léptetési frekvencia alatt az áramot jelentősen csökkenti (a látszólagos ellenállásuk a frekvenciával arányos). De amikor a motor beléptetett (megállt), ez a frekvencia 0, és csak a tekercs tiszta Ohmos ellenállása korlátozza az áramot, ami néhány tíz Ohm csak. Ezért beléptetés után az áramot gyorsan vissza kell szabályoztatni.
A motorok nyomatéka erősen függ a gerjesztési áramtól, ami befolyásolja a maximális elérhető fordulatszámot is. Ennek fokozására csak a feszültség emelése ad némi lehetőséget, ez viszont emeli a leégés veszélyét alacsonyabb frekvenciákon (a motor mehet huzamosabb ideig akár 0.5Hz-el is!). Tehát, alacsonyabb fordulatszámon a motor túlmelegedhet, azaz sima soros ellenállás sorba kapcsolgatásával a probléma nem orvosolható hatásosan. Létezik áramgenerátoros megoldás is, de felmerül a kérdés, hogy melyik frekvenciához tartozó áramhoz állítsuk az áramgenerátort? És a léptetések után milyen áramra korlátozzon? Ettől kifinomultabb módszer kell! Erre a megoldás a PWM (impulzus szélesség modulált) vezérlés. A PWM vezérelésnél nincs szükség áramkorlátozásra, nem kell semmilyen külön hardvert beépíteni áramkorlátozás céljából”
Nem én fogalmaztam, de egyetértek vele.
(#) Georgee válasza pucuka hozzászólására (») Okt 3, 2014 1 /
 
Van egy bizonyos határ ami fölött már csak nyíg a motor, ha a feszültséget megemelem akkor ismét mozgásba lendül a motor. Jelen esetben nyugalmi helyzetben 3 voltot kap a motor, ez 1.5Volttal kevesebb, mint a gyári adatlapon van, de ígyis megfogja a motort. Amikor elindulok akkor 6Voltot adok neki, nagyobb léptetési sebességnél már 12 volt, de még ez is kevés. Ezért lenne jó leküzdeni valamilyen megoldással a motor lomhaságát. Hozzáteszem, hogy nagyobb fordulaton már érezhetően kissebb a nyomaték. Olvastam CNC fórumon, hogy van aki 80 volttal hajtja a motort, amikor nagy sebességre van szüksége.
(#) hotib hozzászólása Okt 3, 2014 /
 
Előbb-utóbb mindenki eljut oda, hogy vagy megveszi a kész vezérlőt, vagy megépít egy mondjuk PIC-FET összeállításút. Amibe a szoftvert már jónéhányan kitesztelték, így működőképes. Persze lehet venni az ebayről TB IC-ket is, van rá esély, hogy hamisat küldenek.
Célszerű - pl. a korábban említett sebesség okok miatt - legalább 25-35 Voltról járatni a motorokat. Ha a vezérlő megengedi, nagyobbról; én pl. 45 Voltról hajtom őket.
Én is próbálkoztam eleinte FETekkel, Arduinóval meghajtani a motort, ami forgott is, ezzel nem volt probléma. De egy komplett vezérlő eleve tartalmazza a lecsengés, valamilyen szintű mikrolépés, tartóáram vezérlést. Általában paraméterezhetően (kapcsolósor, potméter, stb.)

Senkit nem akarok lebeszélni az építésről, sőt, de pl. a gerjedés még a kisebb buktatók közé tartozik. A TB6560 pl. nem szereti, ha nincs meg az 5V, mikor a motor fesz megjelenik. Annyira, hogy bánatában belehal...
Azt meg az építő nem szereti, ha a TB6560 felirata ellenére belül egy másik IC található. Idézek egy másik fórumról: "...ott ahol az 1-17-22 láb a hűtőfelülettel "zárlatban" van, az belül TA8435H IC..."

Még egyszer: én senkit nem beszélek le, semmiről, csak jópár dolgot figyelembe kell venni, hogy sikerélmény legyen a végén. Mert ez kárpótol mindenért. Jó - értsd: használható - vezérlőt gazdaságosan építeni nem nagyon lehet, ezért a sikerélmény nagyon fontos
(#) remiasa válasza hotib hozzászólására (») Okt 3, 2014 /
 
Üdv

Én mindig egyhelyröl redelem a TB6560-as ic-t ezek megbizhatóak, én is hallotam hogy van hamisított féltem is először rendelni. A gazdaságos építéshez csak annyit fűznék, az epítésnek nem mindig az a célja hogy kevesebbe kerüljön hanem az hogy én magam építem és az öröm hogy működik nem kell senkit elriasztani az építéstől a készen vett termék csak mostoha gyermek.
A hozzászólás módosítva: Okt 3, 2014
(#) Doncso válasza remiasa hozzászólására (») Okt 3, 2014 /
 
Idézet:
„készen vett termék csak mostoha gyermek.”

Igazad van. De néha, amikor összetettebb készüléket épit az ember, nem érdemes minden csavart magadnak késziteni . Néha jó azét a készen vett alap áramkör.
(#) remiasa válasza Doncso hozzászólására (») Okt 3, 2014 /
 
Ezzel én nem azt akartam sugalni hogy mindenki kedzje tévét,DVD-t és egyéb elektronikai ezközt othonra gyártani.
(#) Primary hozzászólása Okt 5, 2014 /
 
Sziasztok!
Zöldfülű vagyok a témakörben.
Ha van egy motor aminek az adatai a következők:
0,37 ohm
0,6 mH
4,7 A
6600-30-2-0.37
Mekkora feszültséggel kell üzemeltetnem? Simán ohm törvény?
Azért érdekes, mert akkumulátorról szeretném üzemeltetni majd, mikrokontrollerrel vezérelve.
A forgató nyomaték hogyan alakul?

A másik típus, amit találtam: Ez
Itt a 0,56 Nm a forgató nyomaték, vagy a tartó nyomaték?
A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2014
(#) lac- válasza Szammer hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Hali! Én sem szerettem volna elvetni a PWM es áramkorálátot, de ha nem megy, akkor megoldom egyszerűen, mert közeli ismerősöknek ez nemrég tökéletesen működött, mármint az aramgenerátoros megoldás... A nyákokat nem szívesen töltöm fel, mert nem vagyok rájuk büszke, több mint a fele eagle ös autoroute, és ráadásul kétoldalas is... Nem volt időm a nyák tervezéssel vacakolni, ezért gondolkodtam gyári vezérlő ic ben, mert elvártam tőle, hogy csak beépítsem és működjön, mert így körülbelül elcseszhetek annyi időd a nyáktervezéssel, amennyi idő alatt megcsinálom magamnak kompletten az egészet... Szóval lemondtam a dologról, még megpróbálom az áramgenerátoros megoldást, vagy marad az ebayes komplett vezérlő vásárlás, nincs időm kísérletezni különböző nyákok legyártásával, amiknek a nagyja valószínűleg nem működne...
(#) lac- válasza remiasa hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Szia, nem próbáltam, de nem is fogom már.... Mellesleg az a problémám ezekkel a nyákokkal, hogy a 6560 as hűtése kicsit nehezen megolhatónak tűnik, pedig nekem elég fontos lenne, de azért köszi!
Következő: »»   109 / 162
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem