Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Eloxálás
Témaindító: masterknave, idő: Ápr 6, 2008
Bocs, sajnos csak azt tudom mondani, hogy válaszd inkább a tévézést...
Szia! Az említett könyv ugyan nincs meg, de Stefan_Sekowski_Galvanizaljunk_otthon írásával tudok szolgálni. Régen olvasgattam, de ha jól rémlik az előkészítés is benne van.
Azt pontosan nem tudom miért, valahol anno olvastam, plusz a számtek cuccoknál is szinte az összes hűtőborda eloxálva van. sőt samsung tv-k alaplajain is eloxált bordák vannak zömébe, nem hiszem hogy az esztétika miatt. Amint tudományos érvekkel alá tudom ezt támasztani,nem fogom eltitkolni.
Nem a tévézésen van a hangsúly !
* A könyv címét köszönöm,ez már érdembeli segítség! *Törölve két okból is! Nem ide tartozik és a stílusa miatt! A hozzászólás módosítva: Dec 22, 2014
Ha neked ez jött le a hozzászólásomból, akkor vedd úgy, hogy nem neked címeztem.
Szólsz két embernek? Hm... nem is rossz ötlet. Látod, már meg is találtad a megoldást... A könyv címét nem írtam le, csak a szerzőjét... de valószínű az a címe, hogy: Galvanizálás. Ha végigolvasnád ezt a topicot, biztosan megtalálnád...
Tudomásom szerint azért vannak a bordák feketére/sötétre eloxálva mert ez adja le a legnagyobb intenzitással a hőt.(hűtőszekrény rácsa hátul)
Az elmélet neve feketetest-sugárzás.
Ez igaz, csak itt nem feketére festésről volt szó, hanem ezüst színről. Az azért már nem olyan jó a sugárzás szempontjából.
A másik, hogy a feketét jobb helyeken egyszerű festéssel csinálták ( speciális festék, régi tirisztoros, diódás áramirányítók ) és nem volt semmiféle eloxálás. Mostanában eloxálják, mert szebb felületet ad. Az eloxálás során a pórusokba belemegy a festék, tehát valamennyire csökkenti az eloxálás szigetelő hatását. Egyébként sokkal egyszerűbb úgy méretezni valami melegedő dolgot, hogy ilyesmi problémákkal ne kelljen foglalkozni.
Ha a felület már tisztának látszik akkor jöhet a trisó eloxálás előtt. Tapasztalatom hogy ez után már nem szabad hagyni megszáradni egészen a festék fixálásáig(ha megszárad foltos lesz. Én minden folyamat között vízben tartom a darabokat)
Apróbb alkatrészeknél nem bonyolult dolog házilag az eloxálás. Minden szükséges vegyszer beszerezhető háztatázási boltokban! Valamint az ott kapható akkusav sem egy veszedelmes anyag(persze szembe ne kerüljön). Ha esetleg bőrre kerül hosszú percek kellene ahhoz hogy elkezdjen marni. Addig meg nyugodtan le lehet mosni. Viszont a savban semmi más anyag nem lehet az alun kívül! Savban, áram hatására még a rozsdamentes acél is eltűnik... (leírások szerint titánium lehet, azt nem bántja. De erről nincs tapasztalatom) Viszont egy akkora felülethez ami neked kellene már igen nagy áramra lenne szükség. Amit. házi körülmények között aligha tudsz előállítani. Én tenyérnyi, enyhén bordázott alkatrészeket 4-5A-el eloxálok. (a képletek, hogy x felülethez y amper nekem nem jöttek be. Annyi áramot adok neki hogy meglegyen a 12V. Úgy lesz szép és kellően vastag a felület. Persze ezeknek a kitapasztalásához rengeteg aludarabot el kelletett cseszni.) Egy képet csatoltam. Ezen néhány jól sikerült próbadarab. Van ami sokadszorra sikerült csak. És még most is van olyan hogy egy darab nem sikerül. Ilyenkor trisóban ki kell főzni(3x legalább!) aztán lehet megint eloxálni. (ami a képen van az mind vagy maradékanyag vagy selejt munkadarab volt az eloxálás előtt. ) A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2014
Idézet: „(leírások szerint titánium lehet, azt nem bántja.” Így igaz , nálunk a cégnél titánium csavarokal van sok pici alkatrész össze csavarozva és ugy meg y fürdőbe .
Meg szabad kérdezni milyen festékeket használsz?
Columbus ruhafestéket.
Arra viszont figyelni kell hogy gyakran nem olyan színű lesz az alu mint amilyen szín a festék csomagolására van írva. Valamint lehet azzal is játszani hogy kevés vízbe teszel sok festéket, így lesz olyan összetevője ami nem oldódik fel. A feloldódott színt(ami teljesen más is lehet mint ami a csomagoláson van) leöntöd és azt használod. Nekem így sikerült feketét csinálni(sötétzöldből). Ami a csomagolás szerint fekete abból nekem barna szín lett. És még egy fontos dolog! A festékeket nem szabad melegíteni! Szoba-hőmérsékletű festékbe kell tenni a darabokat és úgy hagyni őket akár órákig is ázni (persze ha nem látni pár perc után hogy kezdi beszínezni akkor felesleges áztatni, nem jó a felület) aztán desztillált vízben főzni őket pár percig. Közben fontos hogy ne érje őket sokáig levegő mert akkor foltos lesz. Tehát ha már jó a szín de még nem akarod főzni akkor tedd vízbe. Valamint úgy is lehet szép színeket összehozni hogy áztatod valamilyen festékben egy kicsit, aztán átrakod egy másikba. Pl ha kékben ázik egy kicsit, aztán pirosban akkor szép szürkés színe lesz.
Köszi viszont miután állt a festékben nem lenne érdemes a festéket melegíteni úgy hogy benne van az alu?
Na igen. Ez is egy lényeges dolog, csak kihagytam.
Lehet a festékben melegíteni. A hatás ugyanaz, annyi különbséggel hogy amíg melegszik benne addig a színárnyalat változhat. Viszont nem érdemes. Ugyanis némelyik szín hő hatására hamarabb bomlik és ha egyszer felforraltad akkor lehet hogy pár nap múlva már öntheted is ki. Persze nem minden színnek árt, van amit lehet főzni, de van olyan is (citromsárga) ami vízzel felkeverve pár hónap alatt megromlik. Darabos trutyi lesz a festék egy részéből és nem fogja be az eloxált felületet. A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2015
Sziasztok!
Bicikli építés közben felmerült a kérdés, hogy fessük-e az alu fékeket, úgy döntöttük eloxáljuk. Kis szakirodalom olvasgatás után megcsináltam házilag, gondoltam megosztom veletek a tapasztalatokat. Előre leszögezném, nagyon rossz hatásfokú, szabvánnyal köszönő viszonyban sem álló, de működő megoldással oldottam meg a dolgot az idő szűke miatt (lejár a bérlet). Idő és alkatrész híján oldottuk meg a dolgot. "Elektronika": 9V-os 1A-es egyen tápegységgel dolgoztam (az volt itthon), mivel nem ismertem az elektrolit oldat ellenállását, az egyetlen itthon lévő MOSFET-et (4A-es darab) fogtam be áramkorlátként (valamint fűtőtestként ) a hűthető tokozás miatt, melyet két 10k ohmos feszültségosztó nyitott (csak ilyen ellenállásom volt szabad). Ekkor a rövidzárlati árama 400 mA körül volt, beleszámolva a kialakuló oxidréteg ellenállását, valamint feltételeztem, hogy az elektrolit oldatként használt akkusav is rendelkezik valamiféle ellenállással, tökéletes kezdés volt. Ennél a teljesítménynél már látható volt, hogy hűtés szükségeltetik, egy kis szilikonzsír-processzor hűtőborda-kábelkötegelő megoldotta a dolgot. Katódnak egy többszörös S-be hajtogatott alumínium drótot használtam (kb. 3 mm2). Kontrollnak betettem az elektródákkal párhuzamosan egy LED-et (jobb híján 10k-s ellenállással). Kihangsúlyoznám, a MOSFET-es áramkorlát kis feszültséget engedett az eletrolit löttynek és hatalmas teljesítmény disszipált, 30% körüli hatásfoka volt. Kényszer megoldásként viszont tökéletesen működött. Folyamata: a mechanikai tisztítás után (legalábbis azt hittük, később kiderült, hogy foltokban lakk maradványok maradtak a felületen, nem is lett egyenletes) egy 3-5 perces trisó fürdőt kaptak az alkatrészek. Ettől egy enyhe feketés árnyalatot kapott, majd belemerítettem az akkusav elektrolit oldatba és rákötöttem a "+" tápfeszt. A katódon erős, míg az anódnak használt munkadarabon enyhe buborékképződés vette kezdetét, a LED égett, 60 mA folyt a elektródákon. Kicsit keveseltem az áramot a kis feszültség miatt, 3 db 10k ohmos-t kötöttem a gate feszosztóra, így a rövidzárlati árama (kíváncsiságból megmérve) 1,3A volt. Sokalltam kicsit, szegény táp 1A-ra van méretezve, nem akartam megsütni, próbapanelen raktam össze, kis keresztmetszetű kábelekkel bekötve, de a tapasztalatokból kiindulva gondoltam fog ez még csökkenni. Az elektródákat bekötve kezdetben 300 mA-s áram folyt, kicsi volt a munkadarab, de 3-4 V-ot engedett a FET, szóval gondoltam próba szerencse. 40 perc után a trisó okozta feketeség teljesen eltűnt, a felület elmattult és kifehéredett. Ekkor már 100 mA-nél kisebb áram folyt, a FET is elkezdett hűlni. Amíg a másik 2 munkadarabot megcsináltam szódabikarbónás vízbetettem, hogy a frissen kialakult pólusokat megóvjam. A másik két munkadarab eloxálása után ételfestékből kevertem ki színt egy kis vízbe, majd ebbe főztem 20 percet, hagytam kihűlni benne és reggelre készen lettek a feketére eloxált fékek. Képeket rakok majd, várom a kritikákat. A hozzászólás módosítva: Ápr 4, 2015
Folyamat közben: Bővebben: Link
Katód: Bővebben: Link Eredmény: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2015
Üdv. Ha van valaki aki vállal feketére eloxálást fizetség ellenében vagy tud olyan céget Pest Hatvan vonzáskörzetben akik nem ipari mennyiséggel is foglalkoznak, kérem tegye szóvá nekem privát üzenetben. Köszönöm
Ha nem nagy gond tedd fel újra a linkeket mert egyik sem jó ...
Sziasztok!
A matt fekete eloxált aluminiumot izzadt kézzel megfogtam és foltos maradt. Nem tudtam letakarítani csak alkoholos ablaktisztítóval és úgy meg oldotta az eloxot? mert elszineződött a tisztításra használt vatta. Tud kioldódni az eloxhoz használt festék új korában? Egy barátomtól kaptam az alkatrészt.
Eloxálásnak van egy folyamata: pólusok nyitása, színezés , pólusok zárása, talán ez utóbbi elmaradt.
Köszönöm válaszod. Még egy talán fontos információ. Gyöngyszórva lett kísérleti célból a felület. Így nagyon szép csillogó a darab viszont olyan ragadós is mintha nem száradt volna meg a festék teljesen. De ha sokat fogdosom akkor ez valamelyest enyhül. Na mindegy tulajdonképpen szép
Milyen festéket használtál a fekete felület eléréséhez?
Eloxálás után mennyi ideig forraltad vízben? Én főzés után mindig áttörlöm őket jó alaposan. Egy kis festék még jön le róla minden esetben, de ez a darab színén nem látszik meg, és ez után már szívós a felület.
Passz mert nem en csinaltam
Akkor valoszinu itt is errol van szo. Ahogy torolgetem ez sem fakul es talan kevesbe ragad. Ugye nalam a gyongyszort felulet kicsit beleszol az eredmenybe. Legalabb is amit eddig lattam.
Üdv mindenkinek!
Valaki esetleg nem tud valami trükköt amivel le lehetne szedni az aluról a régi elox réteget, a kézi csiszolás nem jó, mert üreges dologról van szó.
NaOH (Nátrium-hidroxid) oldat tökéletesen leoldja. (Viszonylag tömény oldat.) Az előírt védőfelszerelés nagyon ajánlott. Aztán vizes öblítés és kész. Én is így oldom le az eloxot, ha nem kell.
Köszi hogy telefonba is elmondat a menetét.
Látom eléggé le van ülve ez a topik. Olyan adatbázis létezik, amiben az eloxálható aluötvözeteket felsorolják? Más szóval az érdekelne, melyek eloxálhatók és színezhetők, melyek nem vagy csak kis mértékben..
Sziasztok!
Van bárki, akinek otthon sikerült jó eredményeket elérnie és vállal megbízást? Tehát elkészítek egy erősítőt és annak az elemeit mindössze eloxálni kellene. Legutóbb Pestre vittem ilyen mennyiséget, 7000ft-ot fizettem. Hasonló áron, Hatvanhoz közelebb létezik ilyen lehetőség? |
Bejelentkezés
Hirdetés |