Fórum témák
» Több friss téma |
Egy évvel ezelőtti hozzászólásra írtál.
Üdv!
A pwm modulációról van valakinek -esetleg magyar nyelvű-, cikke? Tudom a google a barátom, de én olyanra gondolok ami, valami könyvből van scannelve, vagy folyóiratból (esetleg másvalami, ha tudományos és jól összeszedett). A legtöbb cikk leírja, hogy komparáljuk a háromszög és szinusz jelet és voálá... Hálás köszönet!
Szép napot mindenkinek!
Szakdolgozatomhoz kellene egy ilyen illesztő eszköz tanulányozása. Az érdekelne, hogy valaki csinált e már ilyen elektronikát házilag ami meg tudja kerülni a CAN-t és hibaüzenet nélkül lehet csatlakoztatni a rendszerhez. Esetleg komolyabb vezérlő kapcsolási rajza is érdekelne. Nem legyártani szeretném csak tanulmányozni. Próbálkoztam már jópár helyen de nem találtam túl sok használható dolgot. Bármilyen tippet, segítséget szívesen fogadok. Üdv, Ádám
Üdv!
Végzős villamosmérnök hallgató vagyok automatizálás szakirányon, és ehhez szeretnék téma ajánlásokat kapni! Előre is köszönöm a segítségeteket! A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2014
Sziasztok!
Fizikából készítek érettségi szakdolgozatot digitális hőmérőből. Valaki tudna ajánlani irodalmat, amelyet fel tudok majd használni? Főleg az integrált áramkörök (LM35 és ICL7107) feladatának az elmagyarázása érdekelne, de magát az áramkört általánosságban is szeretném ismertetni kicsit bővebben. Ja, és fontos lenne a 4 digitális kijelző meghajtásának egy szép magyarázata is. Minden tippet meghallgatok, az online elérhető könyvek előnyt élveznek. Üdv!
Nyilván egy 20 oldalas komolyan dokumentált szakdolgozatban nem hivatkozhatok egy fórumra...
Arra nem, de az adatlapokra, és a felhasználási útmutatókra (ANxx) igen. Ilyeneket pedig keresővel találhatsz. A többi, saját megoldásod, ami a lényeg. Csatolhatsz hozzá még méréstechnikai irodalmat is.
A felhasználási útmutatók alatt mire gondolsz?
Különben érést szeretnék majd végezni mindenféleképp.
Például:
Bővebben: Link
Helyetted nem írjuk meg. Valamint egy szakdolgozat nem csak összefoglaló, hanem eredeti gondolatokat is tartalmaz... Ha elküldöd a piszkozatot, elolvasom és kommentezem.
Köszönöm Pucuka!
Gafly: erre nem is gondoltam, nem tudom ezt miből feltételezed!!!??? Idézet: „Valaki tudna ajánlani irodalmat, amelyet fel tudok majd használni?” Idézet: „az online elérhető könyvek előnyt élveznek”
Nem gondolta, hogy gondolod; a lényeget emelte ki, küldd a piszkozatot(vázlatot) neki.
Még messze nincs kész, ezért kéne az irodalom... Különben van mentorom, azzal nincs gond, inkább a hiányos irodalommal.
A fórumot olvasásra ajánlottam, hogy kibogarászd belőle a 20 oldalas komomolyan dokumentált szakdolgozatodhoz az információkat. Egyébként beleirhatod az AD átalakítás müködését, a szucceszív aproximáció végrehajtási mechanizmusát, az órajel előállítását, stb. Erről szólnak az adatlapok...
Sziasztok!
Azért kerestem meg a közösségeteket, mert segítségre van szükségem a szakdolgozatom elkészítéséhez. Gépészmérnök hallgató vagyok és ki kell dolgoznom egy pótkocsi villamos segédhajtását agymotorokkal. Én úgy szeretném - nem tudom jó ötlet-e -, hogy a pótkocsin van generátor, akkumulátor (puffer céllal, mert a generátor a traktor teljesítményleadó tengelyéről lesz meghajtva, de mivel ez egy univerzális rendszer lesz, így a régebbi traktorokhoz is jó lesz, amik teljesítményleadó tengelyének fordulatszáma nem független a pillanatnyi motor fordulatszámtól, tehát nem biztos, hogy az üzemelés minden pillanatában biztosítani tudja a generátornak - persze áttételen keresztül - a megfelelő és állandó ford. számot. Ezt úgy szeretném, hogy lenne hozzá töltési lehetőségi kívülről, csatlakozóval, töltés vezérlővel, ha kell akku figyelő rendszerrel.), vezérlés és egy tengelyen két darab agymotor. És gondolom inverter is kell, de ha bármiben tévedek, elnézést. Az lenne a kérdésem, hogy ez így jó-e, illetve milyen eszközök kellenek hozzá. Nem a villamos tervezés a dolgom, hanem a gépészeti, de azért azt szeretném leírni, hogy milyen feszültségű, áramerősségű, stb. eszközöket kellene beszerezni, vagy megterveztetni/gyártani a pótkocsihoz. Szeretném, ha linkeket is megadnátok generátorról, akku csomagról, motorról, inverterről ,amik összeilleszthetők villamos szempontból. Én egy ilyen motort néztem ki: Bővebben: Link A segítséget előre is nagyon köszönöm! A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2015
Szia,
lehet, hogy figyelmetlen voltam, de az agymotorok fordulatszámát hogyan szinkronizálod az aktuális menetsebességhez?
Szia!
Ronin 75 kérdéséhez kapcsolódóan még egy-két megoldandó kérdés- feladat.A pótkocsi kanyarodásakor hogy oldod meg a kerekek fordulatszám különbségét (differenciálmű)? Nem egyenletes tehereloszlásból(egyoldalas rakodás...), és a kerekek különböző felületeken történő tapadásának biztosításához szükséges nyomaték szabályozása hajtáskor, illetve fékezéskor ( ASR , ABS?)?Apropó, fékezés egyenletessége a vontató járműhöz viszonyítva? A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2015
Ez lemaradt...
Tehát a cél egy önjárásra IS képes pótkocsi,vagy csak a vontató jármű vonóerejének kiegészítése?
Azért ne beszéljetek félre mindenféle ASR/ABS meg hasonlo marhasággal. A kolléga egy traktor ill. annak potkocsijárol beszél és annak a segédhajtásárol. Ide felesleges ilyen dolgokat bekeverni.
Persze le kellene irni, hogy mikor is kell a segédhajtás - gondolom csak az indulásra. A kanyarral sem kell tulzottan foglalkozni, az elv már igen régen ismert: a két motort hidba kell kötni, igy automatikusan kiegyenlitödik a különbség. Vissza feladathoz. Tisztázni kellene mikor is kell a segédhajtás. Ha csak induláskor, akkor a teljesitményleadotengely amugy is a maximumon foroghat ( föleg a régi traktoron) igy alapbol adott, hogy a generátor elvben elég energiát tudna leadni ( márha azokon a régi traktorokon van elég tartalék, ha nincs, akkor igy sem fogja tudni megmozditani a potkocsit). A motorokhoz mindenképpen kell egy vagy 2 vezérlö elektronika ( nem inverter), ami elvben csak rásegit a mozgásra ( annyi energia sohasem lesz, hogy a potkocsi a segédmotorokkal maga is mozdulni tudjon ( ahhoz tisztességesen meg kellene rakni akkukkal - ami nagyon nem gazdaságos). Nem tudom milyenek azok a motorok de valoszinü, hogy aszinkron vagy BLDC motorokrol van szo. Szoval inkább azt kell majd tisztázni, hogy mikor segitsenek rá az agymotorok, mikor kapcsoljanak le ( pl. amikor a traktor már kinnt van az országuton felesleges a potkocsit hajtani - energiaveszteség). Esetleg fékezéskor lehetne némi energiát visszanyerni ( ma még elég drága mulatság ilyen környezetben). Mindenképpen a fékezéskor le kell állni a hajtásnak ( egyszerüen megoldhato). A külsö töltés is hanyagolhato, legfeljebb arra lenne jo, hogy hosszu állás után lenne némi kezdö energia, hogy a traktornak ne kelljen tul sok energiát leadnia az induláshoz, de a fentiekböl kiderül, hogy annyi energia aligha lesz, hogy a kocsi magátol megmozduljon. Érdemes lenne tanulmányozni a modern hibrid autok hajtását, ahol valami hasonlo történik. ( igaz azok többségén a mechanikus eröátvitel a motorbol meg van szüntetve, de azért találni olyant is ahol mind a kettö megvan, a villanymotor csak rásegit). A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2015
Sziasztok!
Igen, csak a traktor vonóerejének kiegészítése a szükséges, egy meghatározott kerékcsúszás elérésétől kapcsolna be a hajtás. Éjszaka írtam a kérdést, elfelejtettem ezt a fontos infót.
Ha félreérthető vagyok akkor elnézést kérek.
Azért is tettem zárójelbe kérdőjellel, mert amit leírtam valóban arra hajaz, nem?Amúgy igazad van, és egyetértek Veled.Csak ugye Ronin 75 kolléga feltett egy kérdést a koncepciót illetően,ami részemről felvetett még pár megoldásra váró kérdést, mert ugye az ördög a részletekben bújik meg...
Kösz a többes számot, gondolom nehéz olvasni és válogatni ki mit mondott. De Te kb. hasonló marhaságokat beszélsz, féküzemi energia visszanyerés stb. No mindegy, majd megoldod.
A traktor meghajtott kerekein lenne fordulatszám érzékelő, ami a legtöbb modern traktornál eleve adott, tehát az ISOBUS csatlakozón át át lehet vinni a jelet a pótkocsi vezérlőjének. Ezzel az agymotorok fordulatszáma megoldott.
A segédhajtás csak sáros, vagy homokos talajon kellene, amikor a traktor hajtott kerekeinek szlipje meghalad egy bizonyos értéket. Itt nem kis v. közepes méretű pótkocsira kell gondolni, hanem hasonlóra: Bővebben: Link Csak ez a Fliegl pótkocsi nem generátoros, hanem speciális traktor kell hozzá, ami korlátozza a használhatóságot. De méretben ilyen pótkocsira szeretném a hajtást. Ez meg az isobus: Bővebben: Link Az akkura azért gondoltam, mert a tlt ford.szám a traktor motor ford.számmal arányos, tehát - gondolom - a generátornak nem biztos, hogy tudja minden pillanatban biztosítani a megfelelő ford.számot, hogy meglegyen a megfelelő feszültség, áram, frekvencia. Tehát az akku csak ilyen átmeneti megoldás lenne az ilyen generátor kimaradásokra. És normál esetben a gen. adná az energiát az agymotoroknak, közben töltve az akkut. De ahhoz gondolom töltésvezérlő is kell. Meg inverter. úgy tudom, az arra való hogy ac-ból dc (és fordítva) legyen, meg feszültséget tud váltani.
ABS-ASR nem szükséges.
Meg most gondoltam, hogy ha mind2 agymotornak külön-külön vezérlője van, akkor megoldható, hogy kanyarban különböző legyen a ford.számuk? De nekem tényleg csak mechanikailag kell kidolgozni a dolgot (az elektronikához ilyen szinten nem értek), meg magát a koncepciót megadni, de azt részletesen szeretném leírni, hogy milyen eszközöket kellene hozzá beszerezni, v. megterveztetni.
Akkor jol gondoltam, hogy mit is akarsz.
Szerintem az már késö amikor megcsuszik a kerék, neked a kezdettöl hajtani kell, hogy megakadályozza a csuszást. Söt ilyen esetben a fix fordulatszámmal kell mennie mind a két motornak (differenciálzár). Ezt csak azután kell oldani, ha elindult a jármü. Ehhez lehet, hogy akku sem fog kelleni - vagy talán csak annyi, hogy biztositja az alternátor indulásához az alapenergiát (mint az autokban). A vezérlö elektronika viszont mindenképpen kell, ami az adott esetben érzékeli a traktor meg a potkocsi mozgását és igyekszik kiegyenliteni a különbséget. Egy bizonyos sebesség fellett meg lekapcsolja a segédhajtást. A minap hallottam, hogy a legujabb mezögazdasági gépekben is van már elektromos eröátvitel, igy nézz ott is körül, hogy hogyan csinálják.
Neked nem inverter kell, hanem 2 motormeghajto egy közös vezérléssel, ami megfelelö jeleket ad a motorra (többfázisu frekvencia vezérlés a felhasznált motoroktol függöen), és elvben kiegyenliti a fordulatszámot a kanyarban.
Végre kezd körvonalazódni a dolog...Eszembe is jutott egy sokkal egyszerűbb megoldás.Mégpedig hidraulikus hajtás ami ugye jelen esetben adott, mert ugye a traktoron van kiépített legalább egy kör hátra.Amikor szükség van rá, a pilóta bekapcsolja és már megy is. A szabályozás nagy vonalakban: A nyomatékot a vonófejben elhelyezett mérőcella végezné ami egy hidraulikus sönttel szabályozza a hajtó hidromotorba jutó olaj mennyiségét a vonóerő változása arányában.Így nem fogja a pótkocsi "tolni" a traktort .
Tehát amit linkeltél , a pótkocsin a villanymotor helyére hidromotor kerülne. Egyszerűbb, olcsóbb, és nem utolsó sorban könnyebb, nem kell plusz akkukat cipeltetni a pótkocsival. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2015
Nem tudom miért, valami lenyelte a hsz. végét.
Olyan akku ami elég lenne a motorok hajtásához szerintem eléggé kétséges egy ilyen üzemben. 1. nagyon drága 2. Állando karbantartást igényel - tölteni kell a pajtában, udvaron a mezön stb. mert a potkocsi soha nem megy annyit, hogy eleget tudjon menetközben tölteni. 3. a modern motorok esetén a töltés extra feladat - majdnem duplázza az árat. (Az aszinkron vagy BLDC motorok maguktol nem generálnak töltöáramot - ahhoz vezérlésre van szükségük). 4. Az akkuk nehezek, igy a kocsi alapbol több 100 kg-val nehezebb lesz ( elmerül a sárban) 5. A mezögazdaságban ritkán adottak a feltételek ( hiányzik az infrastruktura meg a szakembergárda. A kocsik gyakran állnak napokig a földeken stb.) 6. rendszeresen cserélni kell (400-500 töltés után) Szoval szerintem ez nem igen jo ut a megoldás felé.
Ez valoban jo, csak az öregebb traktorokon nem igen van hidraulika - igaz ez aránylag könnyen beépithetö.
Ez mindenképpen a legkönnyebb megoldás, igaz ehhez is a traktormotornak le kell tudnia adni az igényelt extra teljesitményt. Ezért a kolléga elgondolása, hogy az extra energiát más forrásbol veszi, mint a traktormotor nem a legjobb. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2015
|
Bejelentkezés
Hirdetés |