Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Szia.Sok függ attól is hogy hány wattos a trafó és mennyire akarod használni.50 wattos Pl. és te csak 15-20 wattra állítod fogja vinni a mélyeket.
Mérni kellene, mondom én.
Idézet: „GM100-asról még álmadni sem merek” Álomnak talán nem lenne rossz, ellenben a valóság: - a GM100 belső ellenállása kényelmetlenül magas - meghajtása még akkor is áramot igényel, ha nem rácsáramos osztályban használod - 4..5 kV körüli max. üzemi feszültség a kimenőtrafón Bónusz: lakószobában ekkora vákuumcsövek átgondolt mechanikai védelem nélkül komoly tűz- és életveszélyt jelentenek... Bónusz+: próbáld meg kánikulában elviselni ezt a sztereóban mintegy 2x 800W-os hősugárzót...
Pont ezért én személy szerint bőven kiegyeznék egy GM70-nel. Szép is, jó is, és nem olyan eget verően drága, ráadásul az általad leírt negatívumok nem jelentkeznek (legalábbis ilyen mértékben) ennél a csőnél.
Ha GM100, akkor monoblokk, egyik az ágy jobb, a másik a bal feléhez, és megvan az éjjeli lámpa, az esti "chillezés" vagy épp TV nézés mellett. Már ha valaki TV-t akarna hangosítani egy ilyen kaliberű erősítővel.
Imi65 kolléga megosztott velem egy kapcsolást, (kézzel rajzolt) ezért arra lennék kíváncsi, hogy nincs e benne hiba? Vagy esetleg félrerajzolva? (elvégre ő is emberből van )
Köszi! A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2015
Nincs benne hiba. Segédrács feszültségét, ha az anódfeszültséghez igazítod, akkor főként a kimenőd primer ellenállása fogja meghatározni. A segédrács ellenállása akár 2K2 - 3K3 közötti értékű is lehet.
Köszönöm a választ!
Ment a
Nem szokott hiba lenni a rajzaiban...
Ez így van.
Azért írttam hogy még álmadni semm merek róla.
Akinek lenne pénze egy ilyen erősítőre, annak a klímázás sem jelentjet gondot. mark.budai: GM70-ben már gondolkoztam, de az ára(8 000Ft/db) miatt és mert nem találtam rendes kapcsolást hozzá. Szinte mindegyikben volt +1 trafó, ami szerintem plussz torzítást jelent. Ha már az álmadozásnál járunk: Erősítő csak DHT(közvetlen fűtésű) csövekkel Erősítő csak teljesítmény csövekkel ilyet valamikor láttam a neten, de elfelejtettem a nevét
Idézet: „Erősítő csak teljesítmény csövekkel” A PL82, 6P1P vagy EL84 is az.
Ha ilyen egzotikus cuccra vágysz, akkor például lehetne GU81m-ből is építeni. Nem olyan horror összegért beszerezhető. Amúgy ha az ember így utólag belegondol, az évek során annyi kacatot vettem, áldoztam be erre a hobbira, hogy ha rögtön 300B-vel csinálok sztereó PP-t, valószínűleg jobban jövök ki...
A hozzászólás módosítva: Aug 6, 2015
Szerintem bőven elég egy GU29 is
De ha nem akkor ott a GU23a, szép nagy darab, biztos abból is lehet valamit építeni
Úgy értve csak teljesítmény csövekkel, hogy a meghjtó fokozat is azokból van.
Nem vágyok egzotikus cuccokra, csak írtam, hogyha telne rá, belevágnék komolyabb csövekből építen, nem GU50-ből.. GU81-et már 10 000Ft-ért lehet venni darabját foglalattal együtt. Még abból az időből, mielőtt regisztráltam a fórumra, olvastam a Gubán Gábor féle GU81 PP-ről, de nem találtam, hogy mi lett a vége.
Még csak akkori képet láttam eddig róla, amikor még az apx100 trafókról ment. Ezek szerint akkor sikerült neki.
Csak rácsáramos üzemmódban van szükség a meghajtó fokozatokban teljesítmény csövekre.
A rácsáramos üzemmód meg aztán igazán nem a linearitásról szól, főleg adócsöveknél alkalmazzák, ahol nem a linearitás a lényeg, mert a végcső eleve nem lineáris üzemben dolgozik. Ha a modulátorcső is (ami egy hangfrekvenciás végfok) rácsáramos üzemben dolgozik, a lehető legnagyobb teljesítmény kipréselése érdekében, akkor olyan szép, csőből szóló dobozhang lesz az eredménye, amilyen a régi szovjet időkben működő adóknak volt. Idézet: „mert nem találtam rendes kapcsolást hozzá” Nem a kapcsolás a lényeg, az ugyanolyan mint egy bármelyik másik csőnél. az alkatrészek értékei a fontosak. De miért nem tanulod meg a csöves technikát, ha ennyire érdekel a dolog? Olyan erősítőt készíthetnél, amilyet csak akarnál, nem kellene másra várnod.
Nem a rácsaramós üzemre gondoltam, hanem a meghajtó fokozat csöveit kiváltották nagyobb csövekre. Értelmét nem látom, de jól néz ki. Régebben láttam, de már elfelejtettem hol.
Nemhogy csöves, tranzistoros kapcsolásokat sem tudok/merek tervezni még. Meg egyáltalán az elektronikában is kezdő vagyok, és még a GU50 PP is nagy falat számomra. Most még csak hobbi, de jövőre elkezdem a középiskolában az elektronika szakot tanulni. Most ballagtam nemrég az általánosból, és ezt is a ballagási pénzből csinálom. A hozzászólás módosítva: Aug 7, 2015
!Szerintem! Ezek gyengék, de egy GU48.*
*így elmegy, de off. A hozzászólás módosítva: Aug 7, 2015
Működőképes, de egyelőre zátonyon hever. Eredetileg faládába tervezték, de az azért belegondolva nem felel meg a készüléknek több okból sem. Most arra vár, hogy a másik kimenő is teljes legyen, illetve hegesszünk neki egy állványt (akár rack méretben, több emelettel). A faláda veszélyes (gyúlékony) és gyenge. Ettől függetlenül a fele működőképes és pár éve Gábor elhozta egy audiofil találkozóra. Csiszolgatni kell rajta. De hát nála a panelben el sem indul, mert kapásból veri az automatát. Fojtós lágyindító kell hozzá.
Amúgy lebeszélnélek róla, mert felesleges egy ilyen erősítő és rengeteg macera van vele (3500V az már kemény, a kimenő is teflonszigetelésű huzalból van toroidra, Gábort egyszer figyelmetlenségből kézen rázta - 10 perc érzéstelenítés)
GU81m-ből viszont SE érdekes lehetne, akár trióda kapcsolásban. Persze messze nem gazdaságos, de azért 100W SE már nem semmi. Szerintem 1000V körülről már működőképes lenne.
Ha GU50 kész, és megkedvelem a "csöves hangot" akkor GU81 vagy GM70 SE lesz.
GM70 hány Wattot tud SE-ben? Látványra jobban tetszik a GU81, de GM70 trióda, ami lehet szempont.
Meglettek a trafók. Eddig csak a táp panelját, hogy nem-e üt át és a fűtést tudtam tesztelni.
Ekkorát nem kellene ugrani. Ha kész, és megkedveled, és túléled..akkor inkább egy GK71 vagy GM70 SE. De szerintem ezek is túlzóak.
Szeretnék ekkorát ugrani, de ennek anyagi korlátai vannak. Ezzel is már épphogy kijöttem a zsebpénzemből. Ha tehettem volna, GU81 vagy hasonlóval kezdek. Túléléssel szerintem nem lesznek gondok. Mindig amikor áram alatt van, arrébbhúzódok, nem érek hozzá. Amikor kihúzom, megvárom, hogy kisüljenek a pufferek
Ha nem tekersz trafót, hanem tekertetsz, akkor ez nagy ugrás lesz. 6-800V felett kezdenek trükkösek lenni a dolgok, mert a zománchuzal 400V-ot bír papíron, ami két huzalnál 800V. Szóval 1000V és a felett már nem egyszerű a kimenő kérdése. Nekem az AV760c eddig a legmeredekebb és az is 1000V alatt megáll. (A legnagyobb feszültség amit itthon előállítottunk, jákoblétrás kísérletben volt és 30kV-ot saccoltunk feszültség kétszerezővel, az az ív seprűnyéllel indult és már nem duruzsolt, hanem süvített mint egy sugárhajtómű... )
Tekercselést nem vállalom be. Fletával tekertettem a kimenőket. Eddig csak teszla tekercset tekertem, de azzal is csak a szívás volt. Még az indukciós fűtőmnek a 4+4 menetes légmagos tekercsével is meggyűlt a bajom, mert eltört a vastag rézdrót.
Mérni, hogyan mérsz benne? Akkor is odébbhúzodsz?
Pontosan. Kikapcsolt állapotban rárakom a csipeszt, ahova kell.
PL509-nek megéri darabjáért 2000Ft?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |