Fórum témák
» Több friss téma |
Attól tartok, olcsóbban megúsznád a dolgot, ha vennél hozzá egy normális savas ólomaksit ami bele való...
A gond az akkuval, kb azt jelenti, hogy már nem sokáig húzza, előbb utóbb cserélni kell. De gondoljuk tovább egy kicsit a dolgot: Nem tudni használt, vagy új LiIon cellákat akarsz -e használni. Ha újakat, tuti az ólomakku az olcsóbb megoldás. Ha használtat, akkor azt azért figyelembe kell venni, hogy hiába van egy cellára ráírva, hogy 2200mAh, az több tíz amperrel terhelve nen lesz annyi csak kevesebb (de ez az új celláknál is így van). A motor indításához pedig az önindító megkockáztatom akár 100A -t is ehet (vagy többet). És így terhelve egy akkupakkot, a kapocsfeszültség máris jócskán leesett. Szóval először is a megfelelő akkupakkhoz én minimum 10db párhuzamosított cellát javaslok. És mivel ha leterheled mint említettem a feszültség le is esik kb 3,7V -ra ami három sorbakapcsolt elrendezést feltételezve kb 11.1V -os akkud lesz, ami nem biztos, hogy elég a jármű feszültségszabályozója szerint. Tehát második lépésként én inkább négy sorbakapcsolt elrendezéssel próbálkoznék. (Idestova már 40 db cellánál járunk.) És ez a probléma még csak kisebbik része volt. A nagyobb a töltéssel lenne. Sorbakapcsolt cellákat ha garantáltan egyforma mind (és ez használt celláknál szóba sem jöhet), kizárólag akkor tölthetsz sorbakapcsolva balancer nélkül. Igaz ez mindaddig, míg az egyik párhuzamosított cellacsomag nem dönt úgy, hogy neki elég volt ebből az üzemből, és behal. Jobb esetben úgy dönt, szakadást képvisel, rosszabbik esetben zárlatos lesz. Első esetben ott vagy, hogy nem működik és kész, megúszod ennyivel. Második esetben meg ott, hogy a zárlat miatt túlhevül és kigyullad mondjuk alattad ha épp a gépen vagy. De ha mázlid van, és nem is gyullad ki, akkor tuti hogy a töltéssel a másik három még jó cellákat is gallyravágod, mert nagyobb töltőfeszültség jut az egyes cellacsoportokra. Hogy ez ne történjen meg, ezért találták ki a balanceres töltőket. Tehát a két lehetőség, csak kizárólag indításra használod az akkucsomagot és amint a motor beindult, le is választod a gépről, és külső hálózati LiIon töltővel töltöd csak (cellánként vagy balanceressel). Vagy beépítesz egy balanceres töltőt a rendszerbe, a töltéshez elég kissebb áram is. És még mielőtt nekifognál, szólok előre (még mielőtt tüzet fognál) kizárólag csak a saját felelőségedre vágj bele, mert én nem fogok semmiért... Na szóval kb ennek fényében lítiumosítsd a motorodat...
Van benne valami elektronika féleség, de majd megnézem pontosan(meg képeket is teszek fel a kütyüről) hogy pontosan mi van a nyákon. A 0V-ot az akkun mértem, ilyenkor mindig közvetlen a cellák kapcsain mérek. Jelenleg nincs használható labortápom, és sajna lm317-em sincs otthon, ellenben van kimondottan li cellákhoz való töltőm, ami max 1A-t képes leadni. Ez mennyire rizikós? Szétszedni a pakkot nem igen tudom, mert ponthegesztettek a fülek, nem forrasztottak. Köszi az eddigi segítséget!
Az elektronikáját nem tudod hasznosítani, az kuka.
Maximum a benne lévő cellákat amihez íme egy kis útmutató: LiIon cella újrahasznosítás 1 rész. LiIon cella újrahasznosítás 2. rész. (Egyébként a pontheggesztéses füleket le tudod szakítani a celláról, de sokkal elegánsabb megoldás, ha elkezded hajtogatni a lemezt, ott ahol össze van hajtva. Hamar megadja magát, így szétbonthatóak a cellák. Vagy ha van egy megfelelő oldalcsípőd, pillanatok alatt szétvagdoshatod a lemezeket.)
A TP4056 töltőáramkör tökéletes egy cella töltéséhez, nyugodtan használhatod, esetleg a töltőáramot le lehetne csökkenteni.
Ha veszel hozzá BMS-t akkor mehet főakkunak is szerintem.
De még mielőtt berendelnél valami áramkört, a helyedben szerválnék egy DC lakatfogót (lehetőleg olyat amin van csúcsárammérési funkció) és megmérném az indítási áramfelvételt. Csak ez után kezdenék el keresgélni megfelelő teljesítményű BMS áramkört...
Következő ic-k vannak a nyákon: BQ80201DBT, BQ29312PW, és két db A 2732 ic, amiről nem találtam biztos adatot. És valóban TP4056 ic van a panelen amit általában véve 18650 cellákhoz használok(meg más LI akkuhoz is ezt használom)
LiFePO4 akkumulátort javasolnék amit a modellezésben használnak, 4 soros kapcsolással pont 14,4V a töltőfeszültsége, igaz kell balanszer hozzá is, nagyon hosszú élettartamú, nagy árammal tölthető és kisüthető. Párhuzamosan annyit kell kötni hogy elbírja az önindítót.
30C vel lehet terhelni. Hátránya hogy drága, meg 0C fok alatt nem szabad tölteni.
2x6V 3A SLA akku kiváltásához hány db 18650-es cella kell? egy 250VA ups-t használnék olyan 180-200W terheléssel. Előre is köszönöm a válaszokat! (most ez pusztán kíváncsiskodás, nem kell rögtön a fejemet venni. Bms panel lesz, megfelelő terhelhetőségű. )
Nemhogy 18650, de még LiIon akku se legyen egy UPS-ben, leszámítva azt az esetet, amikor valaki fizet azért, hogy azt használd el benne. Ha csak arra akarod használni, hogy legyen időd fájlok lezárására, és kikapcsolásra, akkor elmegy. Ebben az esetben az üzemidő minimális, a cellák érdekében.
Szünetmentes tápokban az akkumulátor ólmos, nem véletlenül. A súly/térfogat nem számít, valószínűleg helyhez kötött készülékről van szó. Térfogat csökkentés igényével egy lottónyertes megpróbálkozhat iFePo4 cellákkal, esetleg NiCd megoldással. Egy szünetmentes táp esetén az áthidalt áramszünet ideje és a leadott teljesítmény a fontos paraméter. Ebben az esetben nagy árammal, rövid ideig, akár teljes kisütésig merítjük az akkut. Ez az üzemmód csak a zselés, LiFePO4 és NiCd kémia esetén elfogadható. Egy 18650 akku 8-10 Wh energiát tárol, tehát kapacitás szempontjából 4-12 cella alkalmas a helyettesítésre. Figyelembe véve a 20/40A környékére tehető terhelőáramot, a feladathoz (a várható élettartammal nem foglalkozva) ez elegendő. Ha az élettartamra is tekintettel vagyunk, akkor gyártótól függően 4*(hogy meglegyen a 12V)*10 darab cellát érdemes használni.
Pusztán csak gondolkoztam a dolgon, de munkahelyről lesz két kb vadi új akkum, az lesz berakva a készülékbe(már ha a méretek megfelelőek) Pici, lapos ups-ről van szó, ezért van benne két db 6V akku, és nem pedig egy db 12V Köszi a választ!
Sziasztok!
Egy ilyen töltőt át lehet valahogy alakítani úgy hogy egy pici, 80mAh-s lítiumos aksit tudjak vele tölteni?
Igen, át lehet alakítani, mert a maximális töltőáramot az IC 2-es lábrára kötött ellenállással lehet beállítani. Bővebben: Link.
Akkor kb egy 6,8K-s ellenállásra ha lecserélem azt ami rajta van akkor az már jó lehet?
Vagy mekkora töltőárammal illik egyáltalán egy ilyen pici aksit tölteni?
Sziasztok!
A Iron Phosphate akkuk töltése, és védelme miben különbözik a Li-ion akkuktól? Kaptam jó pár 100A 4 cellás védelmet (BMS), de nem tudom, hogy használhatom -e Li-Ion akkukhoz. Vagyis a mélykisülés, és a túltöltési feszültségek stimmelnek -e. Tud nekem erre valaki megnyugtatót, vagy elkeserítőt mondani? Köszönöm!
Nevezhetnéd LiFePO4 akkuknak...vagy lítium mentesek?
Szia! Nem tudom, minek nevezhetem, a BMS-re ez van írva: "for 4S Iron Phosphate battery pack"
Így: Bővebben: Link megtaláltad volna.
A hozzászólás módosítva: Ápr 14, 2016
Csak "vas foszfát" akkuról nem tudok, szerintetek létezik?
Szerintem inkáb "Lítium vas foszfát" lesz az, ami nem egyenlő a sima "Lítium ion" aksikkal...
Mindössze nincs ráírva, hogy "lithium". Meg az sem, hogy "reachargeable".
Sziasztok!Szeretnék töltőt készíteni 3 db 3,7 v 3000 mA-es táblagép aksihoz lítium ionoshoz sorba szeretném kötni és úgy tölteni őket .Valaki tud ehhez töltő kapcsolást?Olyan lenne a legjobb ami ha végzett a töltéssel magától kikapcsol.Köszi
Sziasztok! Egy 18650-es cellának mennyinek kellene lenni a normális feltöltési időnek? 5V 1A töltőáramkörrel(2db párhuzamos cellát tartalmazó powerbank elektronikával töltöm a 18650-es celláimat, mivel hozzávetőlegesen megmutatja hogy kb mennyire van töltve a cella) töltve? Börzén vettem 500ft áron egy elektronikahibás ledes fejlámpát, alkatrésznek. Mivel a panelen található alkatrészek kb fele szénné volt égve, vettem egy új, ugyan ilyen lámpát, amit 2db 18650 cella hajt párhuzamban. Mivel kíváncsi voltam a ,,gyári" töltőjére a lámpának, szétszedtem, majd összeraktam. A 12v szivargyujtó töltője konkrétan egy ellenállásból áll, plusz a ledből és a ledhez tartozó ellenállásból. Látva ezt döntöttem inkább az egyesével töltés mellett, de az egyik cella valószínűleg rossz. Kb 15-20 perc alatt tölt fel fullra. Az elektronika biztos jó, mert egy másik cellával jó volt. Nem voltam itthon, mivel az elektronikában van védelem, plusz a töltőben is, amiről használom van rövidzár elleni védelem. De ez a cella mintha gyanúsan hamar töltene fel. Előre is köszi a válaszokat!
Attól függ hány Ah-s. Teljesen lemerült Li ion akku normál töltési ideje kb 3-4 óra, ha úgy töltöd ahogy kell. Ez azt jelenti, hogy amíg 4.1V-ot (4.2 típus függő) nem éri el a feszültsége, addig állandó árammal kell tölteni, ami nem lehet több mint a kapacitása. Pl. 2200mAh-st 2.2A-val tölthetsz. Többel nem, mert azzal tönkreteszed. Kevesebbel töltheted, csak tovább tart ez a szakasz. Ez kb 1 óra és az akku kb 70%-ra töltődik így fel. Ha elérte a 4.1V-ot, akkor már a töltőnek ezt a feszültséget kell biztosítania, és az akku dönti el, hogy mekkora áramot vesz fel. Ahogy töltődik egyre kevesebbet. Amikor a névleges kapacitásában jelölt áram 3%-ára csökken, akkor van az akku teljesen feltöltve. (Töltő áramkörök adatlapjában olvastam, hogy gyakorlatban 10%-nál megállnak) Ez a második szakasz 2-3óráig tart. Ebből már kiszámolhatod, hogy kb. mennyi ideig tart feltöltened az akkudat. Ha az akkud 3V alatt van (már túl van merülve ami nem egészséges, egyébként adatlap adja meg, hogy mekkora a pontos feszültség), akkor ne adj neki nagy áramot, ha jól emlékszem ilyenkor is a max áram 10%-val szabad tölteni, és ha elérte a 3V-ot akkor lehet a fent leírt módon tölteni. Pár akku és töltő ic adatlapjának az átnézéséből sokat mindent megtudhatsz.
Sziasztok,
Vannak olyan 18650-es cellák pl laptop akkukban amiknek a max töltöttségi feszültsége 4,35V, a minimum pedig 2,75V. Ezeket a laptop is 13,05V körülire tölti fel. Azt még nem néztem meg hány voltra meríti le. Így érdemes utána járni az adott cella mit is tud pontosan. Nekem is van jópár Samsung és LG cella elektronika hibás laptop akkuból. Egyik párost teszteltem "okos" töltővel, és 1A-rel 3V-ra merítve, majd 1 óra pihenő után 2A-ral 4,2V-ra töltve 4900mA ment bele, a papíron 3000mAh-es, vagyis így 6000mAh-es akkuba. Mivel használt akku, és nem is lett a max és min határ kihasználva, azt lehet mondani, hogy nagyon jó állapotban vannak még a cellák. Sajna a noname cellák esetén nehéz kideríteni, hogy mi is a valós min max fesz, és a valós kapacitás. Annó vettem próbára 500Ft-os noname 18650-es cellát, amire 3700mAh volt írva, és 3V-4,2 töltés után 600mA ment bele. Így inkább veszek vagy bontok minőségit és az tuti azt tudaj amit kell.
Konkrétan meg tudná mondani valaki, hogy hivatalosan amit a 18650 es Li-Ion aksikra írnak kapacitásérték, az milyen C értékü kisütésnél érvényes?
Katalógusadat.
Vannak gyártók akik 1C-re (C=kapacitás. 1C pl lehet 2,6A, 10C már 26A) adják meg, és vannak akik 8-10C-re. De általában 1C-re szokták. A hozzászólás módosítva: Jún 12, 2016
Oké...
(Bár én a 10 C -t az sokallom Li-Ion -hoz legalábbis, az inkább Li-Po -nál jellemző nem?) Szóval az a gondom, hogy bontott cellák valós kapacitásértékét kellene meghatároznom. Van is hozzá egy műterhelésem (képen látható), csak épp ezzel annyi a gondom, hogy konkrétan nincs benne "Akkumulátor kapacitás teszt" funkció, és még konstans feszültségű kisütési funkció sem... Konstans áramú (vagy konstans teljesítményűt, de ezt nem próbáltam még) kisütést tudok vele végezni, csak azzal annyi a problémám, ha beállítok 1A terhelést megy is szépen, és mikor eléri az alsó küszöbfeszültséget (2.8V -ra álítottam) akkor csökkentem az áramot 0.8A -re, és úgy folytatom. Ezt eljátszom, még 0.6A, 0.4A és 0.2A értékekkel is, majd összeadom az összeget. (Mondjuk még így is keveslem kicsit a kapott végeredményt.) De a lényeg, hogy ha lement ez a teszt, az aksi ugyebár kicsit magáhoztér (bizonyos idő elteltével), és felmegy a feszültsége újra kb 3.3V -ra (csak mondtam egy számot). Tehát van még benne kivehető teljesítmény. Így kezdhetem megint tesztelni, hogy hozzávetőlegesen megkapjam a valós kapacitásértéket...
Milyen akkumulátorok?
Ha laptop akksiból bontott, akkor még az 1000mAh is valós lehet. Mérésnél lehetne azt csinálni, hogy 500mA-el meríteni, amíg el nem éri a 2.5V-ot.
Igen laptop aksik, régi bontott mind 336 db)...
Megpróbálok jövőhéten párat úgy is. De én nem akartam 2.8 V alá menni... Meglátom mi lesz úgy.
Terhelésnél lemehet 2.5V-ra a teszt erejéig. Ekkor már nincs benne semmi kapacitás. Ha lemegy róla a terhelés, újból felmegy 3V-ra.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |