Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Fordulatszám és zárásszögmérő deprez műszer hiba
Témaindító: janakin, idő: Dec 11, 2016
Témakörök:
Sziasztok,
Nemrégen szert tettem egy autós mini teszterre. A műszer egyenfeszültséget, ellenállást, áramerősséget, fordulatszámot és zárásszöget képes mérni. Sajnos gyorsan rájöttem, hogy valamiért csak egyenfeszültséget mér a műszer. Hiába próbáltam fordulatszámot vagy zárásszöget vagy egyszerűen ellenállást mérni nem csinál semmit. A mutató meg sem mozdul. Új 9V-os telepet raktam bele, így ezzel nem lehet baj. A készüléket szétszedve az látszik, hogy egyszer túl nagy áramerősséget mérhettek vele mert meg van olvadva egy kicsit az egyik vezeték szigetelése és van egy toldás is a kimenethez forrasztva. Mellékelve találtok képet a műszerről. Abban kérném a hozzáértők segítségét, hogy hogyan tudnám feléleszteni ezt a műszert?
Szia! Végig kellene mérned azt pár alkatrészt, hogy jók-e? A két tranzisztor és IC a legérzékenyebb, ha valami nagyot kapott, akkor ezekre gyanakodnék legelőször. Mi az IC típusa, azt nem tudtam leolvasni. Ha be van kapcsolva az 5.1V-os Zeneren mekkora feszültséget mérsz? Lehet, hogy nem minden üzemmódban kerül rá feszültség. Ha régóta nem használták a műszert a kapcsolóit is érdemes megpucolni, kapcsolgatni, wd40-ezni. A trimmer potikat ne tekerd el, azokhoz lehet, hogy egyáltalán nem kell nyúlni, maximum majd akkor ha minden funkció megy, csak nem pontos.
Szia! Köszi a választ. Délután átmérem a tanácsaidnak megfelelően és átpucolom WD40-el is. Az IC sak215 típus. A trimmerekhez nem nyúltam.
Mértem a műszert és sajnos nem volt a zeneren feszültség abszolút. Próbáltam felvett áramerősséget mérni ami szintén nulla volt. Viszont gyanús volt, hogy a telep negatív vezetéke lehet, hogy rossz helyre van forrasztva és átforrasztottam a fekete dugalj csatlakozásához vagyis a negatívhoz. Ekkor életre kapott a műszer. Képes vagyok vele ellenállást mérni és pontos is. A fordulatszám és zárszög mérést nem tudtam még kipróbálni, de ha fordulatszám módba kapcsolom akkor kb 29mA-t vesz fel, zárszögmérésnél pedig kb 3mA-t. A zeneren pedig 4,85V-ot mérek. bizakodom hátha jó lesz bár azt a 3mA-t keveslem.
Viszont az utolsó képemen is látszik a nyák másik oldalán van egy szürke alkatrész. Na az utólagosan lett beforrasztva és ott át van vágva a nyák kisipari módon. Ez milyen alkatrész lehet? Van ugyanilyen szürke alkatrész a másik oldalán is csak nagyobb. Jól látszik a második és harmadik képen.
Örülök, hogy működik! A sak215 méri a fázisszöget, talán a fordulatszámot is. Mellékelem az ic adatlapját és a műszerhez talált leírásokat. Kapcsolási rajzot nem találtam, de nem is keresgéltem túl sokat. Sajnos nem tudom megmondani, hogy mekkora áramot kellene felvennie, de a 3mA tényleg kevésnek tűnik egy kicsit. A zener feszültsége szerintem megfelelő, ha nem sok áramot folyatnak át rajta, akkor nem fogja elérni a névleges értéket. Ma pont egy 3.3V-ossal kísérleteztem, és annak is 4-5 mA kellett, hogy tényleg 3.3V essen rajta. 1-2 mA-nél a 3V-t sem érte el. A kis szürke alkatrész egy kondenzátor, jó kis békebeli Remix gyártmány. (u1 -> C= 0.1 uF; 100 -> Ráadható max feszültség: 100V)
Nos úgy néz ki sikerült a műszert megjavítani.
Mértem vele zárásszöget és elég reális értéket jelzett ki. Fordulatszámot viszont - ugyan - mért de biztosan rosszul mert alapjáraton 3000 körüli értéket jelzett ki. Ez után fogtam és a nyákba - vélhetően utólagosan - beforrasztott kis szürke kondenzátort kiforrasztottam, majd összekötöttem ahogy eredetileg lehetett és láss csodát jól mér a műszer fordulatszámot is. Alapjáratomat 750 körülire mérte, amit sejtettem is, hogy alacsony mert alig pöfög a motor. Örülök is neki, mert így nem ment a kukába az ára hanem tudom használni. Kedves Rascal köszönöm a segítséget! |
Bejelentkezés
Hirdetés |